بازدید 43190
مرور روزنامه‌های چهارشنبه سیزدهم مرداد

خداحافظ نمکی! / دولتی که رفت و دولتی که می‌آید/ بازگشت گفت‌وگو‌های برجامی به نقطه صفر؟

تنفیذ حکم رئیس جمهور دولت سیزدهم، واکنش مثبت بورس به تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری رئیسی، کمبود سرم به کمبود تخت اضافه شد! مسیر ناهموار اقتصاد پیش روی دولت جدید، «آدرس غلط» در ناکامی «دیپلماسی اقتصادی» ایران، دلار به بالای ۳۰ هزار تومان می‌رود؟ شلوغ بازی معنادار لندن، تنزل رتبه ایران در جدول جهانی کووید ۱۹ به ردیف دوازدهم و رکورد تزریق روزانه واکسن در کشور، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۶۷۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۱ 04 August 2021

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز چهارشنبه سیزدهم مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که متن و حاشیه مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبر انقلاب و نکات مطرح در این مراسم با تیترهایی همچون مبارزه بی‌امان با فساد، با مردم صادقانه حرف بزنید، دولت وفاق ملی باشید و آغاز ریاست ابراهیم رئیسی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


بازگشت گفت‌وگو‌های برجامی به نقطه صفر؟

سیدجلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان بازگشت گفت‌وگو‌های برجامی به نقطه صفر؟ نوشت: با روی کار آمدن دولــت سیزدهـــم مهم‌ترین سوال پیش رو این است که آیا گفتگو‌ها بر اساس توافقات قبلی پیگیری خواهد شد یا اینکه طرفین به نقطه صفر بازخواهند گشت. درخصوص به نتیجه نرسیدن مذاکرات ایران و ایالات‌متحده آمریکا، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی به هفت محور اشاره کرده است. در این بین توضیح رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران یعنی آقای عراقچی، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، تحلیل نشریات و روزنامه‌های مختلف نیز نشان می‌داد که دو طرف علاوه بر توافق در خصوص مواردی، هنوز مسائل حل نشده‌ای برای توافق داشتند. پیش نویس مواردی که طرفین بر سر آن‌ها به توافق رسیده بودند منتشر نشده و جزئیات آن مشخص نیست. اما به‌طور اجمالی طرفین در سه کمیته مختلف بر سر موضوعاتی به رایزنی با یکدیگر پرداختند: در کمیته اول مذاکره بر سر نحوه لغو تحریم‌های آمریکا، در کمیته دوم درباره مسائل حقوقی پیرامون نحوه بازگشت آمریکا به برجام و در کمیته سوم در خصوص موضوع بازگشت ایران به تعهداتش ذیل برجام. در بحث کمیته اول درخواست ایران این بود که با توجه به خروج آمریکا از توافق، این دولت آمریکا است که باید ابتدا به توافق بپیوندد و با گذشت زمان، مساله بررسی لغو تحریم‌ها از سوی ایران مورد راستی آزمایی قرار گیرد. از همین رو درخواست ایران این بود که تنها با این شرط و اثبات این موارد، به تعهداتش در برجام باز می‌گردد. اما خواسته آمریکایی‌ها بازگشت تدریجی و گام به گام به توافق بود. یکی دیگر از خواسته‌های ایران رفع تحریم تمامی افراد و سازمان‌هایی بود که بهانه‌های مختلف تحت تحریم قرار گرفته بودند.

 

موضوعی که آمریکایی‌ها نسبت به انجام آن ابراز ناتوانی و عنوان کردند که فقط در چارچوب مسائل هسته‌ای باید گفتگو شود؛ موضوعی که ایران نیز پیش‌تر تاکید ویژه داشت. البته دولت بایدن با موانعی مانند جلب رضایت کنگره نیز روبه‌رو است که در موضوع تضمین برای عدم خروج نیازمند دو‌سوم آرای نمایندگان کنگره است. در بحث کمیته دوم یعنی نحوه بازگشت آمریکا به برجام و مسائل حقوقی مربوط به آن این بحث مطرح شد که واشنگتن با تضمین خود مانع از به وجود آمدن شرایط مجدد در دوران ترامپ شود. خروج آمریکا از توافق هسته‌ای خسارت‌های سنگینی به ایران وارد کرده که به طور طبیعی باید میزان این خسارات معین شود یا حداقل در آینده در صورت تکرار این اتفاق محل تأمین خسارت‌های آن معین شود، اما این موضوعی نیست که آمریکایی‌ها زیر بار آن بروند. در بحث کمیته سوم قرار بر این شد تا ایران مجاز به انجام غنی‌سازی ۶۷/۳ درصد و تولید آب سنگین بر اساس توافق صورت گرفته شود.


اما ایران طبق پنج مرحله کاهش تعهدات برجامی را در برنامه خود قرار داد و برخی تعهدات را به حالت تعلیق درآورد. بر همین اساس تهران تصمیم بر آن گرفت که تا از سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌ای IR-۹ استفاده کند و میزان غنی‌سازی را به ۶۰درصد افزایش دهد. ضمن آنکه میزان سقف تولید آب سنگین را نیز افزایش و تحقیقات بر سر آن را تداوم بخشید. اگرچه غرب اصرار بر آن داشت که ایران باید به تعهدات خود در برجام بازگردد، اما باید توجه داشت که این کشور‌ها قادر به آن نیستند که دانش و تکنولوژی استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را از ایران بگیرند. موضوعی که باعث بروز اختلافاتی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر موضوعاتی، چون نظارت ها، سانتریفیوژ‌ها و ... نیز شد. بر این اساس و طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی ابتدا قرار بر این شد تا دوربین‌های نظارتی آژانس به مدت سه ماه با کنترل ایران به کار خود ادامه دهد و در صورت توافق فیلم آن در اختیار آژانس قرار گیرد و در غیر این‌صورت فیلم‌ها امحا شود. در ادامه توافق موقت بین ایران و آژانس به مدت یکماه تمدید شد، اما در نهایت این موضوع نیز بلاتکلیف باقی ماند.

موارد مذکور از جمله اختلافات ایران و آمریکا در این مدت بود. البته آمریکایی‌ها گام‌های بسیار محدودی برداشتند و به دو کشور کره جنوبی و ژاپن اختیار دادند تا پول‌های بلوکه شده ایران را برای خرید دارو و یا واکسن آزاد کنند. سئول هم در این راستا بخشی از بدهکاری ایران به سازمان ملل را پرداخت کرد و ژاپن نیز محموله‌هایی را روانه ایران کرد. حتی در ادامه بحث تبادل زندانیان به‌منظور اثبات حسن نیت نیز مطرح شد که سرانجام بی نتیجه ماند. با توقف مذاکرات برجامی در وین و پایان دولت روحانی همه چیز به دولت رئیسی بستگی خواهد داشت. با تشکیل کابینه دولت سیزدهم می‌توان انتظار داشت که تا اوایل شهریور ماه دولت جدید کار خود را آغاز کند. تا زمان توافق با ۱+۴ و بررسی سایر مسائل کار تا نیمه شهریورماه به طول خواهد انجامید. البته گمانه‌زنی‌هایی نیز در این رابطه بوده و آن این است که آیا دولت رئیسی برای مبنای مذاکرات قبلی و توافقات بدست آمده گفتگو‌ها را ادامه خواهد داد یا اینکه گفتگو‌ها از صفر شروع خواهد شد.


خداحافظ نمکی!

محمدرضا ستاری طی یادداشتی در سرمقاله امروز ابتکار با عنوان خداحافظ نمکی! نوشت: در این یادداشت فرصت پرداختن به ابعاد و پیامد‌های فاجعه آمیز موج‌های پیاپی کرونا برای مردم و کشور نیست؛ به همین دلیل است که با ذکر چند نمونه از اظهارات متولی بهداشت و درمان کشور در طول یک سال و نیم گذشته، می‌توان تا حدودی کارنامه او را در مدت تصدی وزارت بهداشت ارزیابی و تخمین زد.


وزیر محترم بهداشت یک روز از اقدامات چشمگیرش در خصوص مقابله با کرونا صحبت می‌کند و فردای آن روز می‌گوید به من نگویید وزیر بهداشت؛ من رئیس مرده شور خانه هستم. دوباره تاکید می‌کند که می‌توانیم مدیریت کرونا را به عنوان مدل موفق در اختیار جهان قرار دهیم و بعد اذعان می‌کند که نگذارید مجبور به صبحت شوم و از شرایط بگویم.


او در حالی در اوج موج چهارم کرونا در ایران قاطعانه به وزیر بهداشت هند پیشنهاد کرد که حاضر است راهکار‌های مناسب برای مدیریت همه‌گیری سویه دلتا را به این کشور عرضه کند که در مورد واکسیناسیون ضمن اینکه تاکید کرده بود چشم کشور‌های فقیر به واکسن‌های تولید ایران است، این قول را نیز موکداً داده بود که واکسن ایرانی را تا خرداد ماه بر روی میز می‌گذاریم و به دنیا ثابت می‌کنیم در این عرصه هم بردیم. ضربه آخر متلاشی کننده اعصاب و روان مردم از سوی آقای وزیر هم این بود که اخیراً وزیر بهداشت یکی از کشور‌های درگیر کرونا نامه‌ای سراسر درخواست به من داده و نوشته است بگویید چه کردید که اینگونه کرونا را مهار کردید؟!


خب اگر چنین نامه‌ها و درخواست‌هایی واقعیت دارد، چرا مدارک آن رسانه‌ای نمی‌شود؟ اگر هم به فرض محال واقعی باشد، احتمالاً وزیر این کشور درگیر کرونا به تاسی از ضرب المثل لقمان حکیم، قصد داشته بداند وزیر بهداشت ما چه اقداماتی را انجام داده تا دقیقاً او برعکس کار‌های وی را دنبال کند و حداقل به رکورد قابل توجه جهانی موج پنجم نرسد.


یکی از نتایج و پیامد‌های چنین صحبت‌هایی این شده که وزیر محترم دست آخر می‌گوید در هیچ جای دنیا وزیر مسئول تامین واکسن نیست و اتاق بازرگانی تهران اعلام می‌کند به علت بروکراسی وزارت بهداشت ۶ میلیون دوز واکسن پریده است. از طرف دیگر در حالی که ویروس کرونا همه روزه ده‌ها و بلکه صد‌ها جان را گرفته و هزاران خانواده را داغدار می‌کند، تازه بعد از سرازیر شدن خیل عظیم ایرانیان برای انجام واکسیناسیون به کشور‌های همسایه و مشخصاً ارمنستان، معاون وزیر می‌گوید که باید اعتراف کنم در زمینه واکسیناسیون شکست خورده‌ایم.


اما وزیر محترم باز هم دست بردار نیست و حالا که به همراه همکارش در به کار بردن کلمات محترمانه (شما بخوانید رکیک) نوآوری تازه‌ای در امر پاسخگویی ایجاد کرده، می‌گوید: مرتب به من می‌گویند تو سردار عرصه مقابله با کرونا هستی و واکسیناسیون نیز فراتر از آنچه قول داده بودیم پیش می‌رود. البته شاید بخشی از این صحبت‌ها درست باشد چرا که قرار بود تا خرداد و تیر تعداد قابل ملاحظه‌ای از گروه‌های سنی و مشاغل واکسینه شوند، اما امروز در خوشبینانه‌ترین حالت، واکسن به ۱۰ درصد از جمعیت نیز نرسیده است.


به همین دلیل است که به نظر می‌رسد وزیر بعدی بهداشت و درمان هر فردی که باشد، بعید است اگر اقدام خاصی هم در مهار کرونا انجام ندهد، حداقل اینگونه با صحبت‌ها و اظهاراتش سوهان به اعصاب و روان خسته مردم بکشد؛ البته امیدواریم؛ چرا که در برخی مواقع و برای بعضی افراد، هیچ کاری نکردن ضرر و زیانش بسیار کمتر از اقدام و عمل کردن آنهاست.


دولتی که رفت و دولتی که می‌آید

مهدی آیتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده ادوار مجلس طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه جهان صنعت نوشت: چند روز اخیر تا مراسم تنفیذ رییس‌جمهوری جدید، تخریب‌ها علیه روحانی شدت گرفت و اگر به برنامه‌های صداوسیما هم توجه کنید متوجه خواهید شد که همه برنامه‌ها تخریبی است و سعی دارند همه کوتاهی‌ها، تقصیر‌ها و خرابی‌ها را به گردن دولت روحانی بیندازند. این اصلا منصفانه نیست و در تاریخ معلوم خواهد شد که سهم هر کسی از خرابی‌ها چقدر است. آینده نشان می‌دهد دولت روحانی در بخش‌هایی موفق بوده و در بخش‌هایی هم ناموفق عمل کرده است. انصاف این است که موفقیت‌های دولت روحانی را در کنار شکست‌هایش قرار دهیم و از خوبی‌ها و بدی‌هایش در کنار هم نام ببریم. اما آن چیزی که وجود دارد و در ادبیات مجلسی‌ها و دولتمردان و رسانه‌های دست راستی دیده می‌شود، این است که همه هماهنگ شده‌اند تا روحانی و دولتش را تخریب کنند و همه مشکلات و کاستی‌ها را به گردن او بیندازند تا اگر دولت رییسی در آینده نتوانست در بخش‌هایی موفقیت‌هایی به دست آورد، مدعی شوند که به خاطر خرابی‌های دولت روحانی بوده است.


البته ما به این موضوع عادت داریم و هر دولتی که روی کار می‌آید همه گناهان و خرابی‌ها را به گردن دولت قبلی می‌اندازد. حتی خود آقای روحانی هم همین کار را انجام داد و وقتی مسوولیت را برعهده گرفت، دولت احمدی نژاد را تخریب کرد و گفت همه مشکلات ناشی از دولت قبلی است. در حالی که این روش‌ها، کار منصفانه و اخلاقی نیست. اگر ما اخلاق‌مدار هستیم، باید خوبی و بدی هر دولتی را در کنار هم بررسی کنیم.


در مورد ریاست‌جمهوری و مدیریت آقای رییسی هم پیش‌بینی می‌کنم در برخی مسائل همان‌طور که خودش هم اذعان کرد یک‌سری کار‌های روبنایی و فوری و کوتاه‌مدت مدنظر دارد. در یک بخش‌هایی کار‌های روبنایی و فوری انجام خواهد داد که حالت مسکن داشته باشد و باعث رضایت مقطعی عمومی شود. مثلا یارانه‌هایی بدهند و در بحث معیشت و قیمت کالا‌ها و وضعیت استخدامی تا حدی در کوتاه‌مدت و مثلا سه ماهه اول دولت خود کار‌های روبنایی و موقتی انجام دهد که رضایت مردم را جلب کند؛ اما در دراز مدت پیش‌بینی می‌کنم دولت رییسی موفق نمی‌شود کار‌های بزرگی در کشور انجام دهد. چرا که دولت و مجلس کاملا رادیکال است و تا زمانی که دولت و مجلس ما یک جبهه مقاومت و مخالفت با همه دنیا داشته باشد، نمی‌تواند موفقیتی کسب کند؛ مگر اینکه در‌های کشور را باز کنیم و با دنیا تعامل داشته باشیم.


در غیر این صورت، هر چقدر شعار بدهیم که با اتکا به ثروت و منابع داخلی و کارشناسان و متخصصان داخلی می‌توانیم کشور را اداره کنیم، حرفی پوچ و بی‌معنا زده‌ایم. به هیچ‌وجه در دنیای مدرن قرن ۲۱ و هزاره سوم هیچ کشوری حتی آمریکا که ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور دنیاست، نمی‌تواند با اتکا به منابع و نیرو‌های داخلی خود کشورش را اداره کند چراکه همه کشور‌های دنیا به صورت شبکه‌ای بسیار پیچیده به هم نیازمند هستند. پس ایران هم هرگز نمی‌تواند مسائل مهم خودش در بخش سیاسی و اقتصادی را حل کند، مگر اینکه تعامل سازنده‌ای با دنیا پیدا کند و در‌های بسته را به روی جهان بگشاید. در غیر این صورت دولت رییسی را در بلند‌مدت موفق نمی‌بینم، اما در کوتاه‌مدت تا ۲۰ درصد وضعیت معیشت مردم را بهتر از شرایط فعلی پیش‌بینی می‌کنم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۸
به فرض که خداحافظ نمکی! تا وزیر جدید بیاد تا بخواد کار شروع کنه اونم تو این اوج کرونا چقدر دیگه مبتلا خواهند شد و چقدر آمار مرگ و میر بالا خواهد رفت؟
خیلی نمک روی زخم مردم ریخت
خدارا شکر این دولت رفت غیر گران گردن مایحتاج مردم کاری نکردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
بعدیش بهتر ازین نخواهد بود، شب درازست و قلندر بیدار
۱۳ تا دولت جابجا شد اما زندگی مردم بهتر نشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
بدتر هم شد
آقا و شخصی که میگی چرا روحانی تخریب می کنید. روحانی هم خوبی داشته و هم بدی. فقط یک نمره خوب روحانی را بگو. چه کارخوبی داشته ارز تحویلش 3500گرفت ولی حالا25000تومان تحویل میده. گوشت 20000هزار تومان گرفته 170000 تحویل میده. مسکن متری 5000گرفته متری20ملیون تومان تحویل میده
طلا گرمی 60000هزار گرفته. گرمی 1100000تومان میده.
تحریم‌ها زیادتر کرده. زبان صحبت کردن را بلد بوده حقوق دان بوده. سرهنگ نبوده. چرخ اقتصاد بجای تند کند کرده. جوانان را بیکارکرده. معتاد را زیاد کرده. ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
البته کارنامه روحانی اصلا و اصلا قابل قبول نیست
ولی
اینها که میگی همه اش بدلیل ماهیت حکومت ایرانه و هر دولتی بیاد همین میشه.
ازت میخوام همین نرخ ها رو 8 سال دیگه رصد کنی ببینی چنده
هر 10 سال نرخ همه چیز بصورت میانگین 10 برابر شده
الان هم بعد از 40 سال میخوان 4 تا صفر بردارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
اینا ربطی به دولت نداره، یکم برو مطالعه تاریخ را بکن تا بفهمی قضیه چیه
"اما در دراز مدت پیش‌بینی می‌کنم دولت رییسی موفق نمی‌شود کار‌های بزرگی در کشور انجام دهد."
با این حجم از خیانت و فساد که رست شد، رئیسی که سهله تا ده تا رئیس جمهور بعدی هم مشخص نیست بتونند خسارت شما رو جبران کنند.
پاسخ ها
محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
خب قبول نمیکرد....پس وعده چی داد؟
اگر دولت دکتر قصد کنترل بازار ارز را دارد باید جلوی سیگنال دهی بازار سرمایه را بگیرد. وقتی پتروشیمی فارس روزی 5 درصد مثبت میخورد تا شاخص مثبت بماند، این نشان دهنده مناسب بودن بازار سرمایه نیست. کسانی که با بورس آشنا هستند متوجه هستند که قیمت کنونی پتروشیمی فارس، سیگنال ارز 40 هزار تومانی را صادر می کند. یا مانند ایران خودرو که در مورد رشد بیش از حد آن، بارها هشدار داده شده بود و الان قیمت آن حتی کمتر از 3 سال پیش آن، نسبت به دلار 26000 تومانی رسیده است. همه سهام باید همزمان رشد منطقی داشته باشند، نه دو تا سهم فارس و میدکو به جای کل سهام!
حسن حداقل ممتکت را 50 سال به عقب برد . غربیها و امریکا ییها را حسابی پررو کرد
بهتره بگیم شخممممممممممممممممممممممممممممم زد
برجام مرد. فاتحه. با نگاه به داخل پیش می رویم. مذاکره‌ با استکبار یعنی خفت و ذلت!!! ما دنبال عزت هستیم.
یعنی شما فکر می کنی نفر بعدی که بیاد از نمکی بهتره؟ تا زمانی که وزیر از روی ضابطه انتخاب نشود و اختیارات نداشته باشد همین اش است و همین کاسه. دولت در ایران نقش دولت ندارد تدارکاتچی است.
ساختار اداری باید اصلاح شود تا اقتصادی حل شود روحانی زحمت خود را کشید خدا را شکر کنید یک کشور قعطی زده نشدیم تمام مردم از لحاظ در امدی و خرید قدرتشان چند برابر شد برید از قصابی ها هتل ها سوپر مارکت ها بپرسید تورم از 100 سال پیش بوده است در ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
دولت روحانی فقط بلده با شانتاژ بگه اگر ما نبودیم قحطی میشد . در حالیکه همه اش نتیجه تنبلی دولت بود
برنامه واکسیناسیون چه شد؟ این خبرهای در و پیت و ولش کنید
اقای نمکی وزیر بهداشت نبود وزیر نگران افکار دیگران بود
کجا خداحافظ نمکی ؟؟ چرا ده روزیه اصلا از واکسن ایرانی حرفی زده نمی شود خانم مینو محرز کجاست از برکت و پاستور و رازی چه خبر ؟؟؟ چرا یکی دو هفته ای هست از آمار های کذایی تولید واکسن خبری نیست ؟؟؟ کسی پاسخ نمی دهد ؟؟ تعلل در واردات واکسن با وعده های پوچ تولید داخلی و به تبع آن در گذشت دهها هزار ایرانی به گردن کیست ؟؟ چرا در ترکیه و پاکستان و آذربایجان و عراق که همردیف ما هستند پیک پنجم نیست ؟؟؟
امروز تو مشهد رفتم واکسن دوز دوم برای مادربزرگم میگن
واکسن چینی دوز دوم نداریم

در حالی که 28 روز گذشته و همه میدانند اگر بیش از 28 روز بگذره و دوز دوم دریافت نشه همون دوز اول هم بی اثر میشه

درثانی خیلی کشورها واکسن ترکیبی میزنند تو ایران مسولین میگن هرکی چینی زده باید دوز دوم هم چینی بزنه...
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
برای واکسن چینی بخاطر اینکه انتی بادی ان در مقابل واکسن های دیگر پایین تر است گفتن بهتر است دوز سوم هم زده شود ولی در ایران می گویند اولیش را داشته باش بقیه ان پیشکش
واکسن چینی دوز دوم در مشهد موجود نیست

هیچ مرکزی
درست است نمکی با یاوه گویی هایش نمک بر زخم مردم میریخت ! اما نمکی یک عامل و مجری بود ، جلوی واردات واکسن های معتبر و موثر خارجی را گرفتند و بجای آن واکسن روسی و چینی و خط تولید واکسن چینی به نام تولید داخل خریداری کردند ! خط تولیدی که توسط چینی ها فروخته شد معیوب و کار نکرد ! روسیه هم بد قولی کرد و حاصل این دو عملکرد غلط و اشتباه کشتار هموطنان عزیز مان شد ! و جالب اینجاست که آقایان اصلا" برایش مهم نیست که در روز حداقل ۱۰۰۰ نفر از عزیزان این مردم کشته می شود ! چه کسی پاسخگوی این کشتار است ؟
آقا اصلا ما برجام نخواهیم کی راباید ببینیم.؟؟؟؟؟؟
کروناوماجرایش تابه الان:
کروناآمده چکارکنیم؟هیچی فکرکنیدنیامده!
کروناازچین شروع شده ها؟پس پروازهایی که به چین رفت وآمدمیکندراادامه دهید!
همه دنیا یکماه قرنطینه کردن ها؟مملکت بهیچ عنوان تعطیل بردارنیست!
واکسنش راپیداکردندبخریم؟نه نمیخوادخودمان تولیدمیکنیم یاازکشورهای دوست وبرادر واردمیکنیم!
برای تولیدمواداولیه نداریم که؟خوب ازهرجابهمان میدهندواردکنیددوزاول رابزنیدباقیش رابعدافکرمیکنیم!
تعدادفوتیهامتاسفانه خیلی شده تعطیل کنیم دوهفته؟خواهش ازپایین دستورازبالاکه هرچه سریعتریک فکری بکنید!
حالادارندفکرمیکنندالان تعطیل کنندبه محرم میخوره باعزاداری که نبایدتعطیل بشودچکارکنندبعدازمحرم هم بااین وضع سالهابایدعزادارباشیم!!واین ماجراحالاحالاهاادامه دارد…
حالا که دولت رفت ۴سال اول دولت قبل مقصره بعد اگر همین دولت دربیاد میگن ما سرقول هستیم ولی اختیارت کم تحریم
اقای نمکی باعث وبانی مرگ عزیزانمان شد بادروغاش باپنهان کاریهاش .حالا کجا خداحافظ جواب اینهمه داغ روی دل مارو.کی میده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل