بازدید 5032
اقتصاد در گذر زمان

از «رفتن آرتور میلسپو مستشار مالی آمریکا از ایران» تا «فتح قله ۲ میلیون واحدی توسط شاخص کل»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۷۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸ 03 August 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

12 مرداد 1306، آرتور ميلسپو مستشار مالي آمريكا تحت فشار انگليس و روسيه، ايران را ترك كرد. وي در آبان 1301 وارد ايران شده بود.

12 مرداد 1327، طبق تصویب نامه هیات وزیران فروش و عرضه انواع مشروبات الکلی در شهرهای مشهد، قم و شهرری ممنوع شد.

12 مرداد 1330، يك هيأت انگليسي به رياست «استوكس» فرستاده ويژه دربار لندن جهت مذاكره راجع به ملي شدن صنعت نفت وارد تهران شد.

12 مرداد 1336، مجلس شوراي ملي قرارداد تشكيل شركت نفتي مختلط ايراني ايتاليايي را با نام «سيريپ» تصويب كرد. طبق اين مصوبه، شركت مزبور مسئوليت استخراج نفت در سه منطقه بلوچستان، بخش شرقي كوه هاي زاگرس و مناطق زيرآبي خليج فارس را در وسعت 23 هزار كيلومتر مربع عهده دار شد.

12 مرداد 1349، نمایندگان اقتصادی اکافه (کمیسیون اقتصادی کشورهای اقتصادی و خاوردور وابسته به سازمان ملل متحد) وارد تهران شدند.

12 مرداد 1355، محمدرضا پهلوی در پیامی به مناسبت فرارسیدن سالگرد انقلاب مشروطه گفت: مبارزه با گرانفروشی موقتی نیست. زیرا گرانفروشی نوعی استثمار فرد از فرد است. همچنین در این روز، بازار کفاش ‌های تهران آتش گرفت. در این آتش ‌سوزی 170 مغازه و یک انبار بزرگ به طور کلی سوختند و سه نفر نیز کشته شدند.

12 مرداد 1358، انتخابات مجلس خبرگان براي تدوين قانون اساسي برگزار شد.

12 مرداد 1365، در پي صدور پيام مهم امام خميني(ره) به حجاج بيت الله الحرام و تأكيد ايشان بر نفي خريد كالاهاي آمريكايي، شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد هيچگونه كالاي ساخت آمريكا را از مقصد عربستان به ايران حمل نخواهد كرد.

12 مرداد 1371، معاون وزارت اقتصاد آلمان اعلام كرد امكان تكميل پروژه نيروگاه اتمي بوشهر از سوي شركتهاي آلماني وجود ندارد. در همين روز شركت آلماني زيمنس نيز تصريح كرد بدون موافقت مقامات دولتي آلمان قادر به انجام تعهدات قبلي خود راجع به تكميل نيروگاه بوشهر نمي باشد.

12 مرداد 1389، عادل آذر رییس مرکز آمار ایران گفت: قرار است بر اساس مصوبه شورای عالی آمار، مرکز آمار و بانک مرکزی آمارهای تورم را یکپارچه کنند و یک رقم از طریق مرکز آمار ایران به عنوان مرجع نهایی اعلام شود.

12 مرداد 1390، در روزی که محمود احمدی ‌نژاد تنها ۱۰ دقیقه برای دفاع از وزرای پیشنهادی‌ اش در مجلس نطق کرد، هر چهار فرد پیشنهادی او موفق شدند رای اعتماد نمایندگان مجلس را به دست آورند. مهدی غضنفری با ۲۱۸ رای، رستم قاسمی با ۲۱۶ رای، عبدالرضا شیخ ‌الاسلامی با ۲۰۴ رای و محمد عباسی با ۱۶۵ رای به ترتیب برای وزارتخانه ‌های «صنعت، معدن و تجارت»، «نفت»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «ورزش و امور جوانان» از مجلس رای اعتماد گرفتند تا کابینه دهم با ۱۸ وزیر تکمیل شود.

12 مرداد 1392، مراسم تنفیذ حکم ریاست ‌جمهوری هفتمین رییس‌ جمهوری اسلامی ایران، با شکوه و معنویت فراوان در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد و رهبر معظم انقلاب با تنفیذ رای ملت، حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر حسن روحانی را به ریاست‌ جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

12 مرداد 1395، رئیس‌جمهوری در دو حکم جداگانه «جمشید انصاری» را به‌عنوان «معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور» و «محمدباقر نوبخت» را به‌عنوان «معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور» منصوب کرد. با این حکم، ساختار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تغییر یافته و به دو نهاد «سازمان برنامه و بودجه» و «سازمان اداری و استخدامی» تفکیک شد.

12 مرداد 1396، دوره جدید مدیریت اجرایی کشور با تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری حسن روحانی از سوی مقام‌معظم‌رهبری شروع شد.

12 مرداد 1398، سید‌محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از موافقت شورای هماهنگی سران قوا با تشکیل سازمان بازرگانی در زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد. او با اشاره به اینکه لایحه تشکیل وزارت بازرگانی چند بار از سوی دولت به مجلس ارائه شد، اما نمایندگان مجلس در شرایط فعلی تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن وتجارت را به صلاح ندانستند، گفت: دولت اخیرا طرحی را مبنی‌بر انتزاع بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از این وزارتخانه و ادغام آن در وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه سران سه قوه مطرح کرد. بر این اساس بخش بازرگانی از وزارت جهاد منقطع و در وزارت صنعت ادغام می‌شود که این پیشنهاد در جلسه سران قوا تصویب شد. حسینی افزود: براساس مصوبه شورای هماهنگی سران قوا مقرر شد سازمان بازرگانی به‌صورت خاص تحت عنوان قائم مقام حوزه بازرگانی در وزارت صنعت تشکیل شود و تمام امور مربوط به بازرگانی در این بخش ساماندهی شود.

12 مرداد 1399، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران پس از گذشت دو ماه دومین سوپرکانال را نیز فتح کرد و به ارتفاع بی‌سابقه ۲ میلیون واحد رسید.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار