بازدید 15844
کیوسک بین الملل تابناک

اعمال تحریم‌های موشکی و پهپادی جدید آمریکا علیه ایران/آغاز درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان/ درخواست پاشینیان برای استقرار نیرو‌های روسیه در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان/ استقرار جنگنده‌های سوخو-۲۵ روسیه در مرز تاجیکستان و افغانستان

آغاز درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، درخواست پاشینیان برای استقرار نیرو‌های روسیه در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان، استقرار جنگنده‌های سوخو-۲۵ روسیه در مرز تاجیکستان و افغانستان، درخواست روسیه برای پیوستن فرانسه و انگلیس به مذاکرات تسلیحات هسته‌ای و اعمال تحریم‌های موشکی و پهپادی جدید آمریکا علیه ایران، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۶۶۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵ 29 July 2021

اعمال تحریم های موشکی و پهپادی جدید آمریکا علیه ایران/آغاز درگیری ها میان جمهوری‌ آذربایجان و ارمنستان/ درخوست پاشینیان برای استقرار نیروهای روسیه در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان/ استقرار جنگنده‌های سوخو-۲۵ روسیه در مرز تاجیکستان و افغانستان

کیوسک بین الملل تابناک: آغاز درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، درخواست پاشینیان برای استقرار نیرو‌های روسیه در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان، استقرار جنگنده‌های سوخو-۲۵ روسیه در مرز تاجیکستان و افغانستان، درخواست روسیه برای پیوستن فرانسه و انگلیس به مذاکرات تسلیحات هسته‌ای و اعمال تحریم‌های موشکی و پهپادی جدید آمریکا علیه ایران، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

آغاز درگیری ها میان جمهوری‌ آذربایجان و ارمنستان

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که ارتش جمهوری آذربایجان امروز (پنجشنبه) به سمت مواضع ارمنستان در مرز مشترک دو کشور در استان «گغارکونیک» آتش گشوده است و یک نظامی ارتش ارمنستان را زخمی کرده‌اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، در حالی که پیش از این وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، ارمنستان را به نقض توافق آتش بس در مرز دو کشور متهم کرده بود، وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حدود ساعت ۰۸:۴۵ صبح امروز (پنجشنبه)، نیروهای مسلح (جمهوری) آذربایجان، در نقض مکرر آتش‌بس، به سمت مواضع ارمنستان در مرز ارمنستان-آذربایجان در استان گغارکونیک تیراندازی کردند. ی نظامی ارمنی زخمی شد. با اقدامات تلافی‌جویانه، حمله دشمن دفع شد».

وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه خود ادامه داد: «دشمن متحمل خساراتی شد و حمله دفع گردید و از ساعت ۰۹:۳۰ به بعد اوضاع آرام بوده است».

روز گذشته (چهارشنبه)، طبق گفته ارتش ارمنستان و جمهوری آذربایجان، تیراندازی شدیدی در مرز دو کشور رخ داد و آن طور که باکو می‌گوید، دو نظامی جمهوری آذربایجان زخمی شدند و ارمنستان نیز اعلام کرده است که سه نظامی کشورش کشته شده‌اند و پنج نظامی زخمی شده‌اند.

اعمال تحریم های موشکی و پهپادی جدید آمریکا علیه ایران/آغاز درگیری ها میان جمهوری‌ آذربایجان و ارمنستان/ درخوست پاشینیان برای استقرار نیروهای روسیه در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان/ استقرار جنگنده‌های سوخو-۲۵ روسیه در مرز تاجیکستان و افغانستان

از سرگیری تنش‌ها در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان در شرایطی بوده است که روز گذشته با طرح روسیه، توافق آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ساعت ۰۹:۰۰ صبح روز چهارشنبه به وقت مسکو حاصل شده بود.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلیجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند.

درخواست پاشینیان برای استقرار نیروهای روسیه در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان

به دنبال تشدید درگیریهای مرزی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان و کشته و مجروح شدن نیروهای دو طرف ، نیکول پاشینیان کفیل نخست وزیر ارمنستان خواستار استقرار نیروهای روسی در امتداد مرزهای دو کشور شد.

به گزارش ایرنا از ریانووستی، پاشینیان روز پنجشنبه در نشست کابینه دولت ارمنستان گفت: معتقدم که باتوجه به پیچیدگی اوضاع، موضوع استقرار مرزبانان روسی در امتداد مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید بررسی شود تا اقدامات برای علامت گذاری مرزی بدون ریسک برخوردهای نظامی انجام گیرد.

اعمال تحریم های موشکی و پهپادی جدید آمریکا علیه ایران/آغاز درگیری ها میان جمهوری‌ آذربایجان و ارمنستان/ درخوست پاشینیان برای استقرار نیروهای روسیه در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان/ استقرار جنگنده‌های سوخو-۲۵ روسیه در مرز تاجیکستان و افغانستان

موضوع استقرار نیروهای نظامی روسیه امروز در دستور کار دولت ارمنستان قرار دارد و در صورت موافقت با آن، موضوع به پارلمان این کشور ارجاع خواهد شد.

استقرار جنگنده‌های سوخو-۲۵ روسیه در مرز تاجیکستان و افغانستان

منطقه نظامی مرکزی روسیه امروز پنج‌شنبه اعلام کرد، جنگنده‌های سوخو-۲۵ روسیه برای مشارکت در مانورهای نظامی در نزدیکی مرز با افغانستان، از قرقیزستان به تاجیکستان منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این منطقه نظامی روسیه اعلام کرد: جنگنده‌های سوخو-۲۵ از پایگاه نظامی روسیه در قرقیزستان به پایگاه هوایی آینی در تاجیکستان برای مشارکت در یک مانور سه‌جانبه که قرار است از پنجم تا دهم اوت در منطقه ختلان برگزار شود، منتقل شدند.

اعمال تحریم های موشکی و پهپادی جدید آمریکا علیه ایران/آغاز درگیری ها میان جمهوری‌ آذربایجان و ارمنستان/ درخوست پاشینیان برای استقرار نیروهای روسیه در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان/ استقرار جنگنده‌های سوخو-۲۵ روسیه در مرز تاجیکستان و افغانستان

نیروهایی از روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در این مانورهای سه‌جانبه مشارکت خواهند کرد.

ولایت ختلان در تاجیکستان، هم مرز با افغانستان است و به تازگی درگیری شبه‌نظامیان طالبان با نیروهای امنیتی افغان برای این کشور آسیای میانه بیشتر اهمیت یافته است. روسیه حمایت خودش را از کشورهای آسیای میانه اعلام کرده است. به تازگی یک سری از نیروهای امنیتی افغان از دست حملات طالبان به سمت این کشورها رفته‌اند.

درخواست روسیه برای پیوستن فرانسه و انگلیس به مذاکرات تسلیحات هسته‌ای

روسیه امروز پنج‌شنبه خواست بریتانیا و فرانسه هم شامل مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای جامع با ایالات متحده باشند، در حالی که تاکید کرد واشنگتن خواستار اضافه‌ شدن چین است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های ارشد آمریکا و روسیه چهارشنبه در ژنو برای ازسرگیری مذاکرات کاهش تنش میان این دو قدرت هسته‌ای بزرگ جهان که روابطشان به پایین‌ترین سطح از زمان جنگ سرد رسیده است، ملاقات کردند.

اعمال تحریم های موشکی و پهپادی جدید آمریکا علیه ایران/آغاز درگیری ها میان جمهوری‌ آذربایجان و ارمنستان/ درخوست پاشینیان برای استقرار نیروهای روسیه در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان/ استقرار جنگنده‌های سوخو-۲۵ روسیه در مرز تاجیکستان و افغانستان

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن تاکید کرد، اجتناب‌ناپذیر بود که سرانجام قدرت‌ها باید در مورد گسترش مذاکرات کنترل تسلیحاتی به منظور شامل شدن قدرت‌های بیشتر بحث کنند و مسکو، بریتانیا و فرانسه را در این زمینه اولویت می‌دانست.

سفیر روسیه در سخنانی که امروز وزارت خارجه این کشور منتشر کرد، گفت: این مساله با توجه به تصمیم اخیر لندن برای افزایش حداکثر میزان کلاهک‌های هسته‌ای تا ۴۰ درصد -به ۲۶۰ واحد- اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

در اظهاراتی جداگانه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که ایالات متحده می‌خواهد چین در مذاکرات جامع‌تر در خصوص کنترل تسلیحات هسته‌ای حضور داشته باشد.

اعمال تحریم های موشکی و پهپادی جدید آمریکا علیه ایران

روزنامه «وال استریت ژورنال» روز پنجشنبه از تلاش آمریکا برای اعمال تحریم های جدید علیه برنامه دفاعی ایران پرده برداشت.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، مقام های آمریکایی اعلام کردند که آمریکا قصد دارد کارزار تحریم هایی علیه توان ایران در زمینه پهپادی و موشک های هدایت شونده به راه اندازد.

به نوشته این روزنامه، آمریکا در سال های گذشته برنامه های موشکی ایران را تحریم کرده اما به گفته مقام های امنیتی غربی، تحریم های جدید، شبکه های تدارکاتی ایران همچون تامین کنندگان بخش های مورد استفاده در ساخت پهپاد و موشک های دقیقِ هدایت شونده را هدف قرار می دهد و می تواند به طور موثرتری آن فعالیت ها را مختل کند.

آنطور که در روایت این نشریه آمریکایی آمده است، مقام های ارشد نظامی و دیپلماتیک آمریکا می گویند شاهد افزایش قابل توجه استفاده از موشک های هدایت شونده و پهپاد علیه نیروها و متحدان آمریکا هستند.

یکی دیگر از مقام های آمریکایی مدعی است: پهپادهای ایران به تهدیدی فزاینده برای متحدان ما در منطقه تبدیل می شوند.

وال استریت ژورنال ادعا کرده که نمایندگان ایران در سازمان ملل به درخواست این روزنامه برای توضیح درمورد این مساله پاسخی ندادند.

بر اساس این گزارش، این کارزار برنامه ریزی شده در حالی انجام می شود که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در نظر دارد تحریم های نفتی را برای فشار بر تهران به منظور نرم کردن موضعش در مذاکرات هسته ای افزایش دهد.

با این حال، مقام های یاد شده گفتند که تمهیدات مربوط به پهپادها و موشک ها بخش مجزایی از سیاست واشنگتن در قبال ایران است.

موسسه بین المللی مطالعات راهبردی واشنگتن پیشتر در سال جاری در ارزیابی توان موشکی و پهپادی ایران گزارش داد که ایران یک پایگاه تولید داخلی برای هواپیماهای بدون سرنشین خود در صورت مواجهه با کارزار تحریم های آمریکا مهیا کرده است.

این اندیشکده تاکید کرد که سیستم های فرعی و اجزای پهپادها به ویژه موتور و ریزالکترونیک ها همچنان از طریق کانال های غیرقانونی وارد می شود.

این کانال ها و شرکت های فعال در این زمینه ممکن است هدف تحریم های آمریکا قرار گیرند، اقدامی که به گفته تحلیل گران می تواند به اندازه تحریم های تسلیحاتی بین المللی که سال گذشته موعد آن به سر آمد، فلج کننده باشد.

«رابرت سزولدا» استادیار متخصص در مسائل ایران در دانشگاه لودز لهستان مدعی شد: این تحریم ها، زنجیره تامین دفاعی ایران به ویژه واردات از کشورهایی چون روسیه و چین را مختل می کند.

وال استریت ژورنال در گزارش خود افزود: به گفته مقام های یاد شده، با استفاده از تهدید و اجبار مالی، آمریکا یک راه جایگزین دیپلماتیک برای انجام حملات نظامی به کارخانه های موشکی و پهپادی به دست می آورد، زیرا دولت بایدن درصدد خودداری از رویارویی با ایران و نایبانش در یمن، سوریه و عراق است.

آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ با خروج یکجانبه از توافق هسته ای، تحریم ها علیه ایران را بار دیگر اعمال کرد. این اقدام آمریکا در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» مورد انتقاد بسیاری از کشورها و حتی دموکرات ها در آمریکا قرار گرفت.

با وجود وعده «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برای بازگشت این کشور به برجام، اما هنوز این وعده عملیاتی نشده است.

ایران بارها اعلام کرده که در صورتی که آمریکا به عنوان ناقض اولیه برجام، به تعهدات خود بازگردد، حاضر است اقدامات جبرانی خود پس از خروج آمریکا از برجام را، کنار بگذارد و به تعهدات مندرج در این توافق بازگردد.

«کاظم غریب‌آبادی» نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین دیروز چهارشنبه در گفت و گو با تارنمای مرکز نشر آثار آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب گفت که آمریکایی‌ها بسیاری از خواسته‌های ایران را در مذاکرات احیای برجام نپذیرفته‌اند و برای برداشتن بعضی تحریم‌ها شرط‌ گذاشته‌اند.

به گفته غریب‌آبادی، شرط آمریکا برای خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست «گروه‌های تروریستی»، پذیرفتن بندی از سوی ایران برای انجام گفت‌وگوهای آتی درباره مسائل منطقه‌ای است که کاملاً با موضوع مذاکرات غیرمرتبط و مضر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۴
یاشاسین اذربایجان به امید شکست دوباره وصد باره حیله های ارمنستان وروسیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
کشورک جعلی آران و شروان در ضعف ما شاخ شده،در آینده واسش برنامه داریم
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
... دیدین آذریها نتونستن پای توفقشون بمونن؟ حالا کی حیله گره؟!!!! ارمنستان صلح طلبه
زنده باد ارمنستان
عجیبه. وضعیت اقتصاد و اثرات تحریم و البته ضعف مدیریت را همه شاهدیم که حتی مقاماتی در حد ریاست بانک مرکری هشدار می دهند و باز هم می گوییم یاوه گویی است. هنوز متوجه نشدیم که هدف امریکا و اسراییل اصلا گرفتن امتیاز نیست بلکه ادامه تحریم و تشدید ان است. ده هزار حمله هوایی یا موشکی هم می کردند به اندازه حتی کاهش فروش نفت هم برای انها کارایی نداشت. همین است که هر چه چین و روسیه را تحریک می کنند ولی باز چین و روسیه بر حل دیپلماتیک مسایا خود با امریکا تاکید می کنند. چون چین و روسیه می دانند که بزرگترین خسارت و بزرگترین برگ برنده امریکا و غرب وارد کردن انها به کانال تحریم اقتصادی است
چرا جنگهای خاورمیانه پایان ندارد ؟؟؟
نقش روسیه و انگلیس در این جنگها چیست ؟

تقریبا بجز روسیه بقیه کشورهای منطقه در جنگهای داخلی و خارجی و نیابتی دست و پا میزنند
این دفعه برای همیشه ارمنیهای خائن ونمک نشناس را از قره باغ اخراج می کنیم و زنگه زور را پس می گیریم همان جایی که مرز با ایرانه و خاک اشغالی اذربایجانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
از این توهمات بیرون نیایید کار دست خودتون میدید
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
خجالت بکشین.. ا
تحریم ها به نفع کاسبان تحریم
مقاومت و بدبختی تحریم ها مال مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
انشالله پیروزی نزدیک است
این آمریکایی ها چی می‌زنند که چند بار تحریم می کنند خخخه
نگران این هستیم که به آقازاده های عزیزتان فشار نیاد با اینهمه تحریم

ملت رو بیخیال
آقازاده ها سلامت باشن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چیزی به اسم ارمنستان وجود نداره همه اش خاک اذربایجانه ارمنیها از اناتولی رانده شده اند و تو خاک اذربایجان کشور تشکیل داده اند ایروان تا 1918 بخشی از خاک اذربایجان بود که با حماقت محمد امین رسولزاده که حکومت مثلا مستقلش بیش از 8 ماه طول نکشید به ارمنستان جعلی واگذار شد همانطور زنگه زور و گویجه و سایر اراضی که ارمنیان الان توش اتراق کرده اند خاک اذربایجانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
ارمنستان چیزی است شبیه اسرائیل .به امید پیروزی مسلمانان بر ارامنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار