بازدید 3757
اقتصاد در گذر زمان

از «افت قیمت گوشت» تا «طلای جهانی در قیمت تاریخی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۶۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷ 28 July 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی ششمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

6 مرداد 1288، به مناسبت جلوس احمدشاه قیمت گوشت تنزل کرد و از چارکی 22 شاهی به 18 شاهی تنزل یافت.

6 مرداد 1292، روز آغاز جنگ جهانی اول بود. امپراتوري اتريش به صربستان اعلان جنگ داد و به اين ترتيب جنگ جهاني اول آغاز شد زيرا كه روسيه به كمك كشور هم نژادش صربستان شتافت و آلمان نيز براي دفاع از هم نژادان اتريشي خود در برابر روسيه وارد جنگ شد.

6 مرداد 1300، تلاش دولت قوام السلطنه براي دريافت وام و حمايت هاي مالي آمريكا خشم دولتمردان انگلستان را برانگيخت. مسئول امور ايران در وزارت خارجه انگليس از وزير متبوع خود خواست طي تماس با آمريكايي ها مانع اعطاي اين كمك ها شوند.

6 مرداد 1322، تحصيل و آموزش و پرورش كودكان و نوجوانان در مدارس كشور، اجباري، مجاني و عمومي شناخته شد. همچنین در این روز، بودجه کل کشور با درآمد یک میلیارد و هشت صد و نود میلیون ریال و هزینه سه میلیارد و دویست و نود و هفت میلیون ریال تقدیم مجلس شد.

6 مرداد 1335، وزارت بازرگانی با صد‌ور اطلاعیه ‌ای اعلام کرد‌ که آلمانی ‌ها قصد‌ د‌ارند‌ یک نمایشگاه عظیم از صنایع خود‌ د‌ر ایران برپا کنند‌. در خبر اقتصادی دیگر این روز، کارشناسان اقتصاد‌ی یک نشریه انگلیسی به نام «مورنینگ- اد‌ور- تایزر» چاپ لند‌ن اعلام کرد‌ند‌ بناد‌ر ایران نیازمند‌ احد‌اث و ایجاد‌ اسکله ‌های بی ‌شمار است.

6 مرداد 1340، دولت آمریکا تقاضای ایران مبنی بر دریافت 732 میلیون دلار وام را رد کرد.

6 مرداد 1347، ایران از آلمان شش فروند کشتی بزرگ تجارتی خرید.

6 مرداد 1356، یک هیات بازرگانی از ایران برای امضای موافقتنامه حمل ‌و نقل بین ‌المللی و ترانزیت کالا به انگلستان رفت. همچنین در این روز، وزارت بازرگانی اعلام کرد: خرید گندم از کشاورزان 50 درصد افزایش یافت و میزان خرید گندم تا پایان تیرماه سیصد هزار تن بوده است.

6 مرداد 1354، دولت اعلام کرد: در سال جاری سه میلیون تن سیمان خواهد خرید. کشورهای فروشنده سیمان عبارتند از: کشورهای کره جنوبی، آفریقای جنوبی، هندوستان، شوروی، اسپانیا و لهستان.

6 مرداد 1359، یکی از مسئولان سپاه پاسداران شهرستان ایلام گفت عراق روزانه یک میلیون بشکه نفت از چاه های نفتی متعلق به ایران در نوار مرزی ایلام استخراج می‌کند.

6 مرداد 1362، جزئيات طرح قانوني تأسيس «سازمان حسابرسي» در جلسه امروز مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد.

6 مرداد 1392، مصوبه ‌ای از هیات‌ دولت ابلاغ شد که به موجب آن، خرید و فروش این واحدها از امروز رسما آزاد است و دیگر منع قانونی برای نقل ‌و انتقال یا معامله مسکن ‌مهر وجود ندارد و همچنین وام بانکی برای برخی از واحدهای در آستانه‌ تحویل به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت.

6 مرداد 1394، با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی مجوز فعالیت بانک های خارجی در مناطق آزاد صادر شد.

6 مرداد 1397،  بانک مرکزی سکاندار خود را رسما تعویض کرد و حکم ریاست جدید توسط اسحاق جهانگیری به عبدالناصر همتی اهدا شد. رئیس جدید، مواضع خود را در مورد سیاست‌های پولی و ارزی اعلام کرد. امیدبخش‌ترین سخن رئیس جدید بانک مرکزی، وعده حذف رانت ارزی بود که آن را از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌رو خطاب کرد.

6 مرداد 1398، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد توضیحاتی پیرامون اختصاص ارز دولتی ارائه کرد و از اختصاص ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی به کشور خبر داد.

6 مرداد 1399، ارزش اونس طلا در بازارهای جهانی پس از ۷ هفته صعود متوالی، نهایتا توانست از سقف قیمتی تاریخی خود عبور کند. در ساعاتی از معاملات، قیمت این پناهگاه امن تا ۱۹۴۵ دلار بالا رفت تا با قدرت، مرز ۱۹۲۰ دلاری را بشکند. این سطح بالاترین قیمت تاریخی طلا بود.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد و سایت روزنامک

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی