بازدید 13875
۹
پیمانه اقتصادی

جهش قیمت بیت‌کوین در معاملات امروز/ تداوم روند صعودی بورس پس از استراحت شش روزه/ دیدگاه تحلیل‌گران فنی درباره آینده دلار/ هشتمین عرضه اولیه امسال در راه است/ آزادسازی ۴۰ درصد باقیمانده سهام عدالت به کجا رسید؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تداوم روند صعودی بورس پس از استراحت شش روزه، انتظارات از سودآوری شرکت‌ها بالا رفته است؟، سهم کشور‌ها از بازار آمریکا چه قدر است؟، درخواست افزایش قیمت بلیت قطار به شورای عالی ترابری رفت، طلا چقدر گران شد؟ و عقب نشینی طلای سیاه را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۶۶۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸ 26 July 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تداوم روند صعودی بورس پس از استراحت شش روزه، انتظارات از سودآوری شرکت‌ها بالا رفته است؟، سهم کشور‌ها از بازار آمریکا چه قدر است؟، درخواست افزایش قیمت بلیت قطار به شورای عالی ترابری رفت، طلا چقدر گران شد؟ و عقب نشینی طلای سیاه را در بر دارد.

تداوم روند صعودی بورس پس از استراحت شش روزه

در حالی که در پایان تیرماه، شاخص کل بورس با رشد ۱۴۳ هزار واحدی بازدهی ۱۲ درصدی را به ثبت رساند، امروز پس از شش روز تعطیلی بازار سرمایه، شاخص کل بورس با افزایش 7713 واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از روند بورس

انتظارات از سودآوری شرکت‌ها بالا رفته است؟

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند آینده بورس گفت: در ماه‌های آینده قطعا افت و خیزهایی در شاخص کل بورس خواهیم داشت و نمی‌ شود بهبود وضعیت را به صورت رشد پایدار و همه جانبه در همه صنایع را از بازار انتظار داشته باشیم. رضاپور نیکرو در گفتگو با فارس اظهار داشت بعد از ریزشی که بورس در سال گذشته و تا اواخر اردیبهشت ماه تجربه کرد، سهام اکثر شرکت ‌ها به محدوده های جذاب رسیده است و در این برهه زمانی که مقارن با معرفی کاندیداها و انتخابات ریاست جمهوری نیز شد، شاهد این مساله بودیم که بازار با تقویت سمت تقاضا در بیشتر سهم ها مواجه شد و این موضوع نیز سبب رشد شاخص کل بورس در 2 ماه گذشته شد. محرک مهمی که به عنوان یک عامل در بنیادی و مهم در زمینه رشد بورس نقش موثری داشته است، به گزارش های شرکت ها در فروش و سودسازی آنها باز می گردد.

هشتمین عرضه اولیه امسال در راه است

تعداد ۴۵۰میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا، که قرار بود سه‌‌‌شنبه گذشته به‌عنوان هشتمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه با نماد معاملاتی "وهامون" در بازار اول فرابورس انجام ‌شود، چهارشنبه این هفته عرضه می‌شود.

آزادسازی ۴۰ درصد باقیمانده سهام عدالت به کجا رسید؟

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ۴۰ درصد باقیمانده سهام عدالت چه زمانی آزادسازی خواهد شد، گفت: تا زمانی که طراحی های لازم برای عدم تاثیر منفی این اقدامات بر بازار به پایان نرسد هیچ تصمیمی برای آزادسازی ۴۰ درصد باقیمانده اتخاذ نمی‌شود اما بعد از طراحی ابزارهای لازم، این اقدام به تدریج به مرحله اجرا خواهد رسید. اکنون در صدد هستیم، آزادسازی سهام عدالت را دوباره از صفر آغاز کنیم تا دیگر شاهد تاثیر منفی این اقدام بر روند معاملات بازار نباشیم و به دنبال این اتفاق، آزادسازی سهام عدالت را از یک درصد آغاز خواهیم کرد.

دهقان دهنوی در ادامه به زمان پرداخت ۱۰ درصد باقیمانده سهام عدالت تاکید کرد و گفت: بخشی از ۱۰ درصد باقیمانده سود سهام عدالت صرف افزایش سرمایه تعدادی از شرکت ها شد و به دنبال این اتفاق سهام در اختیار سهامداران قرار می گیرد. وی با بیان اینکه دو شرکت سهل انگاری هایی را درخصوص پرداخت سود سهام داشتند، ادامه داد: در این راستا یک شرکت هیچ سودی را برای واریز به حساب سهامداران پرداخت نکرده است و شرکت دوم فقط بخشی از سود را واریز کرد که به طور حتم طبق ضوابط سازمان با آنها برخورد خواهد شد. دهقان دهنوی با بیان اینکه موضوع مهمی که به دنبال آن هستیم این است که با آزادسازی سهام عدالت همه مسایل مربوط به این سهام باید مانند دیگر سهام حاضر در بازار سرمایه شود، گفت: شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت نباید تفاوتی با دیگر شرکت های سرمایه گذاری داشته باشند، در غیر اینصورت انگار آزادسازی صورت نگرفته است؛ بنابراین باید به سمتی باشد که این اتفاق رخ دهد. به دنبال این اقدام مانند هر شرکت دیگری که سود پرداخت نمی کند و با آنها برخورد صورت می گیرد، برای این دو شرکت هم در سازمان بورس پرونده انضباطی تشکیل می شود و بعد از بررسی های انجام شده حکمی برای آنها صادر می شود

سهم کشورها از بازار آمریکا چه قدر است؟

ویژوال کپیتالیست، هر چند سهم تجارت از تولید ناخالص داخلی آمریکا رقم بالایی نیست اما از نظر حجم تجارت خارجی، این کشور تجارت قابل ملاحظه ای با کشورهای مختلف جهان دارد. مکزیک، چین و کانادا بزرگ ترین شرکای تجاری این کشور هستند و ۱۴.۸ درصد از کل تجارت آمریکا با مکزیک انجام می شود.  

در ادامه با سهم کشورها از بازار آمریکا بر اساس ایالت های منتخب آشنا می شوید:

۱- کالیفرنیا

بزرگ ترین کشور صادرکننده به این ایالت: چین

میزان صادرات این کشور به ایالت تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی: ۱۳۰.۳ میلیارد دلار

سهم این کشور از بازار ایالت: ۳۲.۹ درصد

۲- نوادا

بزرگ ترین کشور صادرکننده به این ایالت: چین

میزان صادرات این کشور به ایالت تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی: ۴.۱ میلیارد دلار

سهم این کشور از بازار ایالت: ۳۱.۸ درصد

۳- تگزاس

بزرگ ترین کشور صادرکننده به این ایالت: مکزیک

میزان صادرات این کشور به ایالت تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی: ۸۸.۷ میلیارد دلار

سهم این کشور از بازار ایالت: ۳۵.۸ درصد

۴- ایلینوی

بزرگ ترین کشور صادرکننده به این ایالت: کانادا

میزان صادرات این کشور به ایالت تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی: ۴۸.۳ میلیارد دلار

سهم این کشور از بازار ایالت: ۳۱ درصد

۵- میشیگان

بزرگ ترین کشور صادرکننده به این ایالت: مکزیک

میزان صادرات این کشور به ایالت تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی: ۴۷.۵ میلیارد دلار

سهم این کشور از بازار ایالت: ۴۰.۹ درصد

۶- لوییزیانا

بزرگ ترین کشور صادرکننده به این ایالت: روسیه

میزان صادرات این کشور به ایالت تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی: ۲.۶ میلیارد دلار

سهم این کشور از بازار ایالت: ۱۲.۶ درصد

۷- فلوریدا

بزرگ ترین کشور صادرکننده به این ایالت: چین

میزان صادرات این کشور به ایالت تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی: ۱۱.۲ میلیارد دلار

سهم این کشور از بازار ایالت: ۱۴.۷ درصد

۸- کارولینای شمالی

بزرگ ترین کشور صادرکننده به این ایالت: آلمان

میزان صادرات این کشور به ایالت تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی: ۹.۲ میلیارد دلار

سهم این کشور از بازار ایالت: ۱۵.۱ درصد

۹- آلاسکا

بزرگ ترین کشور صادرکننده به این ایالت: کره جنوبی

میزان صادرات این کشور به ایالت تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی: ۸۳۶ میلیون دلار

سهم این کشور از بازار ایالت: ۳۵ درصد

۱۰- نیویورک

بزرگ ترین کشور صادرکننده به این ایالت: سوییس

میزان صادرات این کشور به ایالت تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی: ۳۳.۱ میلیارد دلار

سهم این کشور از بازار ایالت: ۲۱.۵ درصد

جهش قیمت بیت‌کوین در معاملات امروز

بلومبرگ انگلیسی: قیمت بیت‌کوین، مهمترین رمزارز جهان در معاملات امروز با جهشی فوق‌العاده روبرو شده و به ۴۰ هزار دلار نزدیک شد. قیمت بیت‌کوین که در روزهای اخیر با سقوط به زیر ۳۰ هزار دلار در آستانه سقوط‌های سنگین‌تر قرار گرفته بود پس از آن تقویت شد که ایلان ماسک در سخنرانی خود در یک کنفرانس گفت خواهان این است که بیت‌کوین موفق شود. او همچنین اضافه کرد شرکت فضایی او، اسپیس اکس مقداری بیت‌کوین در اختیار دارد. از سوی دیگر کتی وود، سرمایه‌گذار استار هم گفت شرکت‌ها باید اضافه کردن بیت‌کوین به تراز مالی خود را در نظر داشته باشند. جک دورسی، مدیرعامل اسکور اینس، هم گفت این سکه (بیت‌کوین) بسیار سرسخت است. این تحولات باعث شد تا موج خرید بیت‌کوین قیمت آن را با جهشی ۱۵ درصدی تا ۳۹٫۶۸۱ دلار بالا ببرد. تا ساعت ۶:۳۳ به وقت تهران، قیمت هر بیت‌کوین به ۳۸٫۲۹۲ دلار بازگشت که ۱۲.۶۸ درصد نسبت به قیمت بسته شده قبلی جهش کرده است. قیمت اتروم ۷.۲۹ درصد جهش کرد و به ۲٫۳۱۶ دلار رسید در حالی که قیمت اکس‌پی‌آر با ۶.۳۳ درصد جهش به ۰.۶۵ دلار رسید. به این ترتیب قیمت بیت‌کوین از میانگین ۵۰ روزه خود بالاتر رفته است.

دیدگاه تحلیل‌گران فنی درباره آینده دلار

برخی از تحلیل‌گران فنی با توجه به رشد روزهای اخیر اعتقاد دارند که موج افزایشی جدیدی آغاز شده است و عنوان می‌کنند که دلار به زودی از مقاومت ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی نیز عبور خواهد کرد. با این حال، دسته دیگری از فعالان اعتقاد دارند که باید واکنش بازارساز به افزایش قیمت دلار را رصد کرد. از نگاه آنها،‌ افزایش عرضه ارز در روز دوشنبه می‌تواند زمینه‌ساز نزول قیمت دلار شود و قیمت را به پشت خط ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی بازگرداند. از نگاه آنها تا زمانی که قیمت دلار زیر محدوده مقاومتی ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان قرار دارد، نمی‌توان از آغاز حرکت یک موج جدید افزایشی در بازار سخن گفت. /دنیای اقتصاد

درخواست افزایش قیمت بلیت قطار به شورای عالی ترابری رفت

مدیرعامل شرکت راه آهن از ارائه تقاضای شرکت‌های ریلی مسافری مبنی بر افزایش قیمت بلیت از سوی شرکت راه آهن به شورای عالی ترابری خبر داد.

طلا چقدر گران شد؟

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، دوشنبه، تحت تأثیر نوسان ارزش دلار در آستانه اجلاس فدرال‌رزرو رشد کرد. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۸:۴۰ به وقت تهران، ۰.۲۵ درصد رشد کرد و به ۱,۸۰۵.۸۷ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه ۰.۳۲ درصد رشد کرد و به ۱,۸۰۷.۶۰ دلار رسید. شاخص دلار در برابر ارزهای مهم جهان تا این لحظه ۰.۱ درصد افت کرد و به ۹۲.۸۶ واحد رسید. این در حالی است که پیش از این شاخص دلار به بالاترین سطح در ۳ ماه و نیم گذشته رسیده بود. در آستانه اجلاس فدرال‌رزرو ارزش دلار در حال نوسان است. در حالی که انتظار نمی‌رود هیچ سیاست‌گذاری مهمی در اجلاس سه‌شنبه و چهارشنبه فدرال‌رزرو اتفاق بیافتد، سرمایه‌گذاران منتظرند سرنخ‌هایی در مورد این به دست آوردند که بانک مرکزی آمریکا از چه زمان سیاست‌گذاری تسهیلی خود را عوض خواهد کرد. افت ارزش دلار قیمت طلا را برای دارندگان ارزهای غیردلاری کاهش داده و تقاضا برای خرید آن را بالا برده است.

طلای سیاه عقب نشینی کرد!

قیمت جهانی نفت در معاملات امروز، دوشنبه، در حالی افت کرد که وقوع سیل و پیشرفت گسترش کرونای دلتا در جهان چشم‌انداز تقاضای سوخت را در هاله‌ای از ابهام فرو برده بود. تا ساعت ۸:۱۲ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۰.۵۰ درصد افت کرد و به ۷۳.۷۳ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم تا این لحظه ۰.۵۶ درصد افت کرد و به ۷۱.۶۷ دلار رسید. چین، آمریکا، انگلستان و ژاپن شاهد افزایش تعداد مبتلایان به کرونای دلتا بوده‌اند در حالی که چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام جهان با وقوع گسترده سیلاب‌های شدید در بخش‌های مرکزی و شرقی خود روبرو شده است. اما آن‌چه باعث می‌شود افت قیمت نفت خام محدود شود این است که گزارشات متعددی نشان می‌دهند در انتهای امسال با کمبود عرضه نفت روبرو خواهیم بود.

بازار مسکن در دولت آینده رونق می‌گیرد؟

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: بازار مسکن همواره مترصد ایجاد ثبات اقتصادی و سیاسی بوده و بر این اساس در دولت آینده انتظار افزایش حجم ساخت‌وساز و رونق نسبی معاملات را داریم؛ تورم مصالح ساختمانی هم تاثیری در این بخش ندارد، زیرا سهم بالایی از قیمت تمام شده را به خود اختصاص نمی‌دهد. بیت‌الله ستاریان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر مشکلات بخش مسکن حل شود و خانوارها بتوانند خانه مورد نیاز خود را تامین کنند بخش مهم چالشهای نظام جمهوری اسلامی حل خواهد شد؛ چرا که مسکن ۴۸ درصد هزینه سبد خانوارها را به خود اختصاص می‌دهد و در بعضی کلانشهرها این سهم به بالای ۸۰ درصد می‌رسد. در طول ۵۰ سال گذشته هم این معضل وجود داشته و لاینحل باقی مانده است. اگر این مشکل رفع شود سطح رفاه بالا می‌رود و رضایت اجتماعی از نظام به شدت افزایش پیدا می‌کند. وی افزود: با توجه به کسری‌های انباشته شده در سالهای پیش رو نیاز داریم سالیانه دست کم ۱.۲ میلیون واحد مسکونی بسازیم. این تنها راه ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا است. کاری که باید دولتها انجام دهند صرفا بسترسازی و تسهیل‌گری برای بخش خصوصی به منظور تامین مسکن است؛ چرا که هیچ دولتی نتوانسته در ایران و حتی جهان بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار واحد را در سال احداث کند. ما تجربه مسکن دولتی را تحت عناوین مسکن اجتماعی، اجاره به شرط تملیک، مسکن مهر و مسکن ملی را داریم که هیچکدام تحولی در حوزه مسکن ایجاد نکردند.

 

 

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
سهام عدالت آزادسازی از یک درصد ؟!! خوبه دیگه سالی یک درصد آزاد کنید ان شا الله 100 سال دیگه کلا آزاد میشه و تو قبرمون میتونیم به یه زخمی بزنیمش ! این سهام عدالت نیست اسمشو عوض کنید
سهام عدالت! پروژه ای سرکاری و بی ثمر برای مردم
بورس به اندازه کافی منفی است و تا وقتی این حالت منفی وجود دارد باید تکلیف سهام عدالت را مشخص کرد چون در حالت منفی و پایین بودن بورس کمترین اثر را خواهد داشت
چرا از آزاد کردن سهام عدالت می ترسند دیگه بدتر از 6 برابر شدن ارز که نیست و بدتر از صعود و سقوط خفت بار سال گذشته بورس که نیست آب چه یک وجب و چه صد وجب از سر گذشت که تفاوتی ندارد ضمن اینکه که وارد شدن در مشکل آسان تر از در کنار آن در انتظار نشستن است و این کار نهایتاً باید انجام شود و یقین بدانید با این همه مشکلات اقتصادی تبعات آن کمرنگ و در بقیه مشکلات گم است
و خدا را چه دیدید شاید بهتر هم شد و حداقل هزینه ها و بار محاسباتی آن برای دولت کمتر است و در سودهای آن تداخل و ناحقی نمی شود
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یک جوری از آزادسازی سهام عدالت صحبت می کند که انگار همه چیز گل و بلبل است و مبادا آزادسازی سهام عدالت خدشه ای کوچک به بورس وارد کند ... یکی نیست بگوید جمع کنید این کارها را در کشوری که یکشبه سیمان 20 هزار تومانی 110 هزار تومان می شود
الان سهام های استانی غیر مستقیم در بورس در حال خرید و فروش است و عملا مالک آنها کسانی هستند که آنرا از طریق بورس خریده اند آیا سود شرکت های زیرمجموعه آن برای چه کسانی حساب می شود برای مالکان اصلی و یا کسانی که خریداری کرده اند؟ و اینکه خریداران آیا مالک 100 درصدی هستند و یا 60 درصدی و چگونه محاسبه می شود؟
در حالی که تورم افسار گسیخته پدر مردم رد درآورده ولی پولی که قراره از منابع بیت المال به مردم داده بشه تو سرش می خوره آونهم از یارانه که دیگه هیچ ارزشی نداره ...
اثر آزادسازی سهام عدالت بر نوسانات بورسی یک بهانه است! کما اینکه سقوط ارزش بورس در اواخر سال قبل و امسال همزمان با آزادسازی سهام عدالت نبود و بعد از ماها از آزادسازی بورس سقوط کرد.
سهام عدالت بی ثمر نبود برای دولت . به بهانه سهام عدالت همه را بطرف بورس کشاندو جیبها را خالی کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل