بازدید 18293

روابط ایران و عربستان در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی احیا می‌شود؟

گمانه زنی‌ها و خبر‌های متعددی پیرامون روابط ایران و عربستان در رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی در جریان است. در حالی که برخی ناظران و تحلیلگران معتقدند عادی سازی روابط بین دو کشور زمان بر است، عده دیگری آن را قریب الوقوع می‌دانند.
کد خبر: ۱۰۶۶۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰ 25 July 2021

روابط ایران و عربستان در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی احیا می شود؟

بین الملل تابناک: گمانه زنی‌ها و خبر‌های متعددی پیرامون روابط ایران و عربستان در رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی در جریان است. در حالی که برخی ناظران و تحلیلگران معتقدند عادی سازی روابط بین دو کشور زمان بر است، عده دیگری آن را قریب الوقوع می‌دانند.

با وجود برخی اختلافات بین ایران و عربستان، مدتی است که مذاکرات بین تهران و ریاض برای بهبود مناسبات دو کشور آغاز شده است. ماه گذشته (۲۹ خرداد) «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشور ـ که برای حضور در «مجمع دیپلماسی آنتالیا» به ترکیه سفر کرده بود ـ با حضور در یک نشست خبری و در پاسخ به سوالی درباره رابطه ایران و عربستان سعودی اظهار داشت: «ما تا به حال سه بار با عربستان در بغداد گفتگو کردیم. اما همه منتظر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بودند.»

ظریف همچنین در این نشست درباره روابط ایران با عربستان گفت: من حاضرم همین فردا به عربستان سعودی سفیر بفرستم ولی به خودشان بستگی دارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که ما نتوانیم اختلافاتمان را با سعودی ها حل و فصل کنیم.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز اواسط تیرماه گذشته در واکنش به موضع اعلام شده از سوی «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان، مبنی بر استقبال این کشور از گفت‌وگو با ایران، گفت: «مقامات عربستان سعودی باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران بر اساس مواضع اصولی خود، همواره خواهان حفظ صلح و امنیت منطقه خلیج فارس توسط کشورهای منطقه بوده است. ما همواره از گفت وگو برای دستیابی به نتایج ایجابی استقبال کرده و نگاهمان به مذاکره با عربستان مثبت است.»

اظهارات خطیب زاده، واکنش به موضع گیری وزیر خارجه عربستان بود که در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی «لارپابلیکا» اعلام کرد «باب گفت‌وگوی عربستان با ایران باز است و ریاض از آن استقبال می‌کند.» بن فرحان ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای اخیر با ایران منجر به بسته شدن صفحه اختلافات قبلی شود.

میانجیگری عمان برای حضور هیات عربستانی در مراسم تحلیف رئیسی

خبرها حاکی است، عمان میانجیگری و رایزنی های خود برای حضور هیاتی سعودی برای حضور در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران را دو چندان کرده است.

در همین رابطه، منابعی آگاه به «سعودی لیکس» گفتند که سلطان نشین عمان در تلاش برای ایجاد فضای مثبت، تلاش های خود را بین همه طرف های درگیر (ایران، عربستان و انصارالله یمن) افزایش داده، و بنا بر آن، قرار است هیاتی عربستانی در مراسم تحلیف رئیسی حضور پیدا کند.

روز گذشته نیز یک منبع آگاه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین از احتمال حضور نماینده‌ای از پادشاهی عربستان در مراسم تحلیف سیدابراهیم رئیسی خبر داد و اظهار کرد: با توجه به حل‌وفصل تمامی موارد اختلافی دوجانبه هر لحظه امکان اعلام بهبود روابط تهران و ریاض و بازگشایی سفارتخانه‌ها وجود دارد.

او افزود: در حال حاضر مذاکرات در پایتخت‌های برخی کشورهای عربی در جریان است و بیشتر موارد اختلافی نه در مورد مناسبات ایران و عربستان بلکه درباره وضعیت کشورهای یمن، لبنان و عراق است.

این منبع آگاه با بیان این که احتمال می‌دهد در مراسم تحلیف آقای رئیسی اتفاقی رخ دهد، ادامه داد: طرفین در حال مذاکره هستند که در مراسم تحلیف حرکت نمادینی انجام شده و پس از آن روابط آغاز شود.

او تصریح کرد: بر اساس شنیده‌ها خوشبختانه گفت‌وگوهای تهران و ریاض وارد فضای سیاسی نشده و در رویه قابل قبولی پیش می‌رود. پس امکان ازسرگیری مناسبات وجود دارد.

به گفته این منبع آگاه، نخست‌وزیر عراق در آینده نزدیک به واشنگتن سفر می‌کند و بهبود روابط ایران و سعودی یکی از موارد احتمالی گفت‌وگوی او با بایدن خواهد بود؛ اما با این حال باید دید اوضاع چگونه پیش می‌رود.

از سال ۲۰۱۶ که روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد، تهران در این پنج سال همواره تلاش کرده با کشورهای همجوار و منطقه روابط حسنه ای داشته باشد، ولی این اراده در خاندان آل سعود به چشم نمی خورد. از نگاه ناظران چند موضوع مهم بسترساز تغییر نگرش مقامات سعودی نسبت به ایران شده که گرفتاری ریاض در منطقه به ویژه در جنگ یمن، تغییر رویکرد کلی دولت جدید آمریکا درباره مسائل منطقه ای و همچنین گام های مذاکره کنندگان هسته ای اعضای برجام در پایتخت اتریش از آن جمله اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۱
چرا در دوره روحانی روابط رو خراب کردید که الان دوباره احیا کنید؟؟؟
روابط ایران و عربستان خاری است در چشم امارات و بحرین

و ترکیه ملعون
اگه میخواستین دوست باشید چرا از در ودیوار سفارت بالا رفتین واین همه هزینه ایجاد کردید...........
. طرح اونها پس از اینکه دیدن از پس انگارانه بر نمی یان تقسیم مجدد یمن به شمالی و جنوبی است شمالی در اختیار انصار الله و جنوبی در دست خودشون . اما به فضل الهی کور خوندن
دولت جدید نباید خام این مکر سعودی ها شه اونه دشمن قسم خورده ایران و تشیع هستند و فرزندان همان وهابی هایی هستند که حرم امام حسین رو دو قرن پیش ویران و صد سال پیش قبور ائمه در مدینه رو با خاک یکسان کردند.
پیش از این وعده بردن جنگ به داخل ایران رو می دادن اما خودشون گیر کردن . دولت جدید باید وقتی رابطه رو ایجاد کنه که اونها دست از یمن بردارن سعودی فقط زبون زور می فهمد مثل تشر رهبری در قضیه حجاج .
روابطی که دو‌ نفر دانشجو ن خودجوش می تونن گند بزنن بهش به چه درد می خوره؟
وقتی از صبح تا شب با هزار تا رسانه دارند پمپاژ دشمنی می کنن از خدامه که این رابطه هیچ وقت درست نشه . قطع رابطه ایران و عربستان به بدترین شکل و پر هزینه ترین شکل رخ داد برای ما ولی گرگ دوست نمی شه و ارتباط با گرگم برای ایران مفید نمی شه هیچ وقت
با سلام
میدونید اگه روابط احیا بشه چقد جنگ ها پایان پیدا میکنه چقد جوان ها در ارامش کنار خانواده ها و بچه هاشون میرن و و و .......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
هیچ جنگی کم نمی شه عربستان خوی درندگی داره. ساخت داعش، حمایت مالی از طالبان، حمله همه روزه به یمن ، نابود کردن سوریه، پرورش تروریست توی عراق، فرصت طلبی برای زدن هر نوع ضربه به ایران تنها بخشی از خوی درنده این کشور کثیفه
احیاء روابط یا تیرخلاص به پیکر نیمه جان آن
مسئله این است.
عربستان کشوری است که تا ابد دشمن مردم ایران و خواهان نابودی ایران است.
شایعه الکی برای رییس جمهور بعدی ایجاد نکنید تا طرفداران ایشان الکی سرخورده نشوند.
عربستان شمشیر را از رو علیه ایران بسته و کلی تجهیزات جدید از امریکا وارد منطقه کرده.
خبرهای دروغ مثل دوره اقای روحانی پخش نکنید.
مثل خبر رسانه فیک که گفته بود ۲۲ بهمن ۹۷ ترامپ و دامادش می ایند تهران
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر