بازدید 3827
اقتصاد در گذر زمان

از «تصویب لایحه استخدام مستشاران آمریکایی» تا «جهش ناگهانی ثروت بزوس»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۵۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 26 July 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

4 مرداد 1301، لايحه استخدام مستشاران آمريكايي براي اداره امور مالي كشور به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد.

4 مرداد 1304، سفارت امريكا از وزارت خارجه ايران خواست اطلاعاتي دربارة نقاطي كه در آنجا خرما كشت مي‌شود و همچنين ميزان محصول هر منطقه در اختيار آن سفارت قرار دهد.

4 مرداد 1307، دو ماه و 11 روز پس از اجباري شدن شماره گذاري وسایل نقليه اعلام شد كه تهران داراي 1589 خودرو است كه تنها 490 دستگاه آن شخصي است. بقيه وسایل نقليه تهران عبارت بودند از گاري و درشكه. ايران از 23 ارديبهشت سال 1307 داراي آيين نامه رانندگي شده است.

4 مرداد 1311، علی دشتی نماینده مجلس شورای ملی با ایراد نطقی مفصل در جلسه امروز مجلس به شرکت نفت انگلیس و ایران تاخت و متذکر شد رفتار شرکت با ایران مضحک است؛ در سال 1931 فقط سیصد هزار لیره به دولت ایران پرداخت شده است؛ در حالی که دولت انگلستان از کمپانی هشتصد هزار لیره مالیات گرفته است.

4 مرداد 1323، رضاشاه سه سال پس از سرنگون شدن حكومتش‌، در تبعيدگاه خود ژوهانسبورگ در سن 66 سالگي درگذشت‌.

4 مرداد 1337، روز بسیار خوبی برای آن دسته از صاحبان کارخانه‌ هایی بود که قصد داشتند ماشین‌ آلات خریداری شده خود از خارج را از طریق بنادر و گمرکات وارد ایران کنند، زیرا در اطلاعیه ‌ای که در جراید این روز به چاپ رسید، این دسته از صاحبان کارخانه‌ ها از پرداخت عوارض گمرکی برای واردات ماشین ‌آلات خود معاف اعلام شدند.

همچنین در این روز، برقراری کمک هزینه تحصیلی و ارزی دولتی برای عده زیادی از محصلان ایرانی مقیم آمریکا مطلبی بود که توسط خبرنگاران منعکس و طی آن گفته شد: شاه پس از مراجعت از سفر آمریکا دستوراتی برای رفاه حال دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا داده است.

4 مرداد 1345، کشتی‌ موسوم به کشتی‌ یونانی در سواحل کیش به گل نشست.

4 مرداد 1352، رضا فلاح، پرویز مینا، لطیف رمضان ‌نیا، هوشنگ فرخان از طرف دولت به عنوان اعضای هیات تحول صنعت نفت تعیین شدند.

4 مرداد 1354، افزایش کرایه منزل ولو با موافقت مستاجر ممنوع شد.

4 مرداد 1384، روزنامه همشهري به نقل از هفته نامه فرانسوي لوپوئن نوشت «حكومت صدام همه ساله مبلغ 500 ميليون فرانك به سازمان مجاهدين خلق و رجوي كمك مالي مي كند كه بخشي از اين مبلغ به يك هزار عضو مقيم فرانسه اختصاص مي يابد.

4 مرداد 1389، رئیس غول نفتی جهان برکنار شد. طی خبری اعلام شد مدیرعامل شرکت بریتیش پترولیوم با مستمری سالانه ۶۰۰ هزار پوندی برکنار شد.

4 مرداد 1390، انتشار جدیدترین گزارش سالانه کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) موسوم به گزارش سرمایه‌گذاری جهانی ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که اگرچه میزان جذب سرمایه مستقیم خارجی در ایران با رشدی معادل ۲۰ درصد نسبت به سال ۲۰۰۹ همراه بوده و از ۳ میلیارد و ۱۶ میلیون دلار به ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ رسیده است، اما همچنان نسبت به سایر کشورهای منطقه از نظر حجم جذب سرمایه‌های خارجی در جایگاه مناسبی قرار ندارد. 

4 مرداد 1391، جلسه غیرعلنی مجلس که با حضور مردان اقتصادی کابینه برای بررسی شرایط تحریم و راهکارهای مقابله با گرانی برگزار شد، علاوه بر تصمیمات مرسوم همچون تشکیل کمیته ‌های مشترک و ادامه رایزنی ‌ها، یک نتیجه فوری داشت: توقف پرداخت ارز دولتی به مسافران خارج از کشور، البته به جز مسافران حج تمتع و عتبات عالیات. محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه غیرعلنی مجلس این خبر را داد و اضافه کرد: باید بپذیریم که برای رفتن به مسافرت نباید دلار ۱۲۲۶ تومانی پرداخت شود.

4 مرداد 1393، دولت نسخه کامل سیاست ‌ها برای خروج غیرتورمی از رکود را منتشر کرد. این گزارش در ۱۷۳ بند و در قالب چهار فصل سیاست ‌های اقتصاد کلان، بهبود فضای کسب ‌و کار، تامین منابع مالی و فعالیت‌ها و محرک‌ های خروج از رکود تنظیم شده ‌است.

4 مرداد 1394، مجلسی‌ها بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در دستور کار قرار دادند و بر این اساس ماده‌ای از این قانون را حذف کردند که براساس آن هر شخصی که با علم و اطلاع مرتکب جرم حمل کالا یا ارز قاچاق شود و نتواند ارسال‌کننده و یا صاحب اصلی آن را تعیین کند، علاوه بر ضبط کالا و ارز، به مجازات‌های مقرر در مورد مالک کالا و ارز نیز محکوم می‌شود.

4 مرداد 1395، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی چهار نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برای عضویت در این ستاد معرفی کرد. بر اساس این نامه لاریجانی، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز و نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی، عزت‌اله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل، عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه و شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان برای عضویت در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی معرفی شدند.

4 مرداد 1397، در شرایطی که گروه خودروسازی پژوسیتروئن اعلام کرده بود ایران را به دلیل خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها ترک خواهد کرد، خبر رسید ایکاپ (شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو) تولید پژو ۳۰۱ را به‌زودی کلید خواهد زد.

4 مرداد 1398، صندوق بین المللی پول در پیش‌بینی جدید خود از چشم انداز اقتصادی جهان اعلام کرد رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۲۰ کمتر از رشد اقتصادی این کشور در سال جاری خواهد بود و پیامدهای جنگ تجاری با چین بر بزرگترین اقتصاد جهان بیش از پیش نمایان خواهد شد. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد رشد اقتصادی آمریکا با ۰.۶ درصد کاهش نسبت به رشد سال گذشته این کشور به ۲.۶ درصد برسد و این روند در سال آینده نیز ادامه یابد.

4 مرداد 1399، موسس غول تجارت الکترونیکی جهان همچنان عنوان ثروتمندترین مرد دنیا را در اختیار دارد و به تازگی رکورد تازه‌ای در این زمینه به ثبت رسانده است. ثروت «جف بزوس» تنها در یک روز ۱۳ میلیارد دلار (۱۰ میلیارد پوند) افزایش یافت تا مجموع آن به ۱۸۹ میلیارد دلار برسد. این افزایش ناگهانی ثروت بزوس، به تنهایی حدود ۳۰ برابر ثروت ۳۵۰ میلیون پوندی ملکه انگلستان است. جالب‌تر آنکه مجموع ثروت بزوس حالا بیش از دارایی‌های بزرگ‌ترین شرکت بریتانیایی یعنی شرکت دارویی AstraZeneca است که ارزشی برابر ۱۲۱ میلیارد پوند دارد. ثروت جف بزوس به دنبال جهش ناگهانی قیمت سهام آمازون اتفاق افتاد که در روزهای قرنطینه و خانه‌نشینی صدها میلیون نفر در سراسر دنیا، خدمات تحویل مواد غذایی، ملزومات و حتی وسایل سرگرمی را به آنها ارائه داده است.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر