بازدید 10904

تجهیزات مدرن آبکاری فلزات و قطعات صنعتی

به فرآیند پوششی در جهت محافظت از فلزات، آبکاری گفته می شود. سال هاست که این روش پوششی بر روی فلزات استفاده می شود و در اصل فناوری جدید و مدرنی به شمار نمی رود. برای آبکاری روش های بسیاری وجود دارد که هر یک از این روش ها دارای مزایا و قابلیت های ویژه ای هستند. می توان با آبکاری فلز به مقاومت آن در شرایط نامطلوب کمک شایانی نمود.
کد خبر: ۱۰۶۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹ 24 July 2021

تجهیزات مدرن آبکاری فلزات و قطعات صنعتی

انتخاب الکترولیت های مورد نیاز در آبکاری فلزات

بیشتر فلزاتی که فرآیند آبکاری را طی می کنند قادر هستند در برابر شرایط نامطلوب محیطی همچون فشار، خوردگی، سایش، ضربه، اکسیداسیون و موارد دیگر مقاوم شوند. در اصل باید بگوییم نحوه انجام آبکاری فلزات کار ساده ای نیست و تنها افرادی می توانند اقدام به انجام این کار نمایند که آموزش های لازم را گذرانده باشند. 

عملکرد فرآیند آبکاری فلزات بابایی

یکی از راه های ساده و متداولی که می توان برای بهبود خواص موجود در فلزات در پیش گرفت، روش آبکاری فلزات است. این فرایند به این صورت است که لایه ای از فلز که دارای ضخامت بالایی است، بر روی فلز اصلی نشانده می شود تا مقاومت فلز را افزایش دهد.

تجهیزات مدرن آبکاری فلزات و قطعات صنعتی

روش آبکاری الکتروفورتیک ( الکترولاک)  

در روش آبکاری فلزات الکترولاک، هم می توان سطح داخلی و هم سطح خارجی قطعه را به وسیله رنگ پوشش دهی کرد. لازم است برای انجام این روش آبکاری ابتدا میزان ضخامت پوشش مورد نظر را بسته به ولتاژ اعمال شده کنترل نمود. از این رو با افزایش ولتاژ داخل قطعه رنگ می شود و با کاهش ولتاژ می توان خارج قطعه را رنگ آمیزی کرد.

ویژگی های فرآیند الکترولاک

  • آبکاری سطوح داخلی
  • آلوده نبودن فرآیند الکترولاک
  • دوام عمر و پوشش طولانی
  • یکنواختی پوشش
  • رنگ بندی مناسب

انجام این مراحل برای آبکاری فلزات به روش الکتروفورتیک انجام می شود. که در نهایت منجر به مقاومت بیشتر فلز برای استفاده در محیط های مختلف می گردد. 

فرآیند آبکاری فلزات گالوانیزه

یکی از موثرترین روش ها برای افزایش طول عمر ورق ها و جلوگیری از زنگ زدگی آنها، آبکاری گالوانیزه است. در این روش یک پوشش از جنس روی بر روی آهن کشیده می شود که باعث می شود طول عمر آهن به میزان قابل توجهی افزایش یابد. لازم به ذکر است که بیش از نیمی از محصولات فلزی که در جهان تولید می شوند، از ورق گالوانیزه  برخوردار هستند. البته این ورق ها به دو روش گالوانیزه سرد و گرم برای آبکاری فلزات مورد استفاده قرار می گیرند. اولین قدم برای فرآیند آبکاری گالوانیزه، پاکسازی ورق از محلول های چربی گیر، امولسیون و دیگر مواد است. 

پس از آن لازم است ورق اسیدشویی شده و قطعه درون محلول آب و اسید کلریک یا اسید سولفوریک قرار گیرد. برای آنکه بتوان زمان اسید شویی را کاهش داده و در طی انجام این مراحل از ایجاد خوردگی در فلز جلوگیری نمود، لازم است از الکتریسیته استفاده کرد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که روش های آبکاری فلزات گالوانیزه گرم و سرد با یکدیگر متفاوت هستند. 

تجهیزات مدرن آبکاری فلزات و قطعات صنعتی

انواع روش های آبکاری کروم پوشش فلزات 

آبکاری کروم یکی از روش های متداول برای افزایش مقاومت فلزات در برابر خوردگی است. روکش‌های لایه کروم رنگی شبیه نقره سفید مایل به آبی دارند. آبکاری کروم در پوشش فلزات پرجلوه بوده و از خواص هیدروفوبیک زیادی برخوردار است. کروم شفاف تر، درخشان تر و آینه ای تر از فلزات دیگر است.

از این رو آبکاری فلزات کروم را بیشتر بر روی قسمت های براق اتومبیل، وسایل خانگی، چرخ دنده ها، ابزارها و وسایل الکتریکی و موارد دیگر استفاده می کنند. علت استفاده از این روش آبکاری در کنار براق شدن بیشتر، زیبایی و افزایش استحکام است. که کمک می کند فلزات در برابر رطوبت دچار زنگ زدگی نشوند. برای آبکاری کروم دو روش کلی وجود دارد که عبارتند از:

  • کروم کاری دکوری: این نوع آبکاری کروم برای ایجاد جلوه براق، افزایش مقاومت و افزایش ضخامت استفاده می شود. معمولا از آبکاری فلزات کروم دکوری بر روی لایه نیکل استفاده می کنند تا بتوانند قطعات خودرو و لوازم آشپزخانه پرکاربرد تولید کنند.
  • کروم کاری سخت: این نوع کروم بیشتر صنعتی و مهندسی است و برای کاهش اصطکاک و افزایش مقاومت سطحی در برابر مواد شیمیایی استفاده می شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که هر چه میزان ضخامت لایه کروم بیشتر باشد، نواقص بر روی سطح بیشتر دیده می شوند. زیرا این روش خاصیت مسطح سازی ندارد.

تجهیزات مدرن آبکاری فلزات و قطعات صنعتی

کاربردهای آبکاری نیکل پوشش فلزات

در روش آبکاری نیکل از پوشش نیکل بر روی یک سطح رسوب استفاده می شود. این پوشش های پیچیده در بیشتر مواقع سطح یکنواختی دارند. معمولا از آبکاری نیکل برای دیسک های سخت افزاری رایانه، پمپ ها، سیلندر ترمز اتومبیل، متالیز کردن پلاستیک برای آبکاری و سوپاپ ها و دیگر محصولات مهندسی استفاده می شود.

آبکاری فلزات با نیکل در برابر خوردگی و سایش مقاومت به وجود می آورد و بهترین انتخاب برای آلومینیوم است. زیرا این فلز از وزن کمی برخوردار بوده و هم در صنعت هوافضا و هم در صنعت خودرو بسیار از آن استفاده می شود. از جمله مهمترین کاربردهایی که می توانیم برای آبکاری نیکل پوشش فلزات بیان کنیم، محافظت از وسایل و محصولات در برابر خوردگی است.

مخصوصا از این روش آبکاری فلزات برای سیستم های سوخت اتومبیل، قطعات انتقالی، توربوشارژرها و سیستم های ترمز استفاده می شود. از سوی دیگر می توان این روش آبکاری را برای قطعات الکترونیکی نیز استفاده کرد. تا همچون لایه ای محافظ فلزات باشند.

تجهیزات مدرن آبکاری فلزات و قطعات صنعتی

سفارش خدمات گروه صنعتی بابایی

با توجه به توسعه روز افزون تکنولوژی گروه صنعتی بابایی نیز با بروز رسانی ابزار آلات و مواد مصرفی روز دنیا و بکارگیری از مهندسین و مشاورین تحصیل کرده در حوزه الکترو شیمیایی و شیمی و متالوژی قطعات با بالاترین کیفیت را در زمینه نیکل و کروم-الکتروفورتیک-گالوانیزه را در اختیار تولید کنندگان محترم قرار میدهد.

سایت: https://babaeiplating.ir/

شماره تماس: 09122293729

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی