بازدید 12138
۲
کیوسک بین الملل تابناک

تحریم ۷ مقام و شرکت آمریکایی توسط چین/ چندین کشته و زخمی در درگیری مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان/ رد ادعای تسلط طالبان بر ۹۰ درصد مرز‌های افغانستان/ هشدار چین درخصوص قدرت‌نمایی نظامی انگلیس

تحریم ۷ مقام و شرکت آمریکایی توسط چین، چندین کشته و زخمی در درگیری مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان، رد ادعای تسلط طالبان بر ۹۰ درصد مرز‌های افغانستان، هشدار چین درخصوص قدرت‌نمایی نظامی انگلیس و اعلام نگرانی سازمان سیا از پیشروی‌های طالبان در افغانستان از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۶۵۶۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲ 23 July 2021

تحریم 7 مقام و شرکت آمریکایی توسط چین/ چندین کشته و زخمی در درگیری مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان/ رد ادعای تسلط طالبان بر 90 درصد مرزهای افغانستان/ هشدار چین درخصوص قدرت‌نمایی نظامی انگلیس

کیوسک بین الملل تابناک: تحریم ۷ مقام و شرکت آمریکایی توسط چین، چندین کشته و زخمی در درگیری مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان، رد ادعای تسلط طالبان بر ۹۰ درصد مرز‌های افغانستان، هشدار چین درخصوص قدرت‌نمایی نظامی انگلیس و اعلام نگرانی سازمان سیا از پیشروی‌های طالبان در افغانستان از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

تحریم ۷ مقام و شرکت آمریکایی توسط چین

وزارت امور خارجه چین روز جمعه اعلام کرد، تحریم‌هایی را علیه هفت نهاد و شهروند آمریکایی از جمله «ویلبور راس» وزیر تجارت دوره «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا اعمال می‌کند.

وزارت خارجه چین افزود که تحریم‌های جدید، پاسخ مستقیم به تصمیم پیشین آمریکا در تحریم هفت مقام دفتر ارتباط هنگ‌کنگ بوده است.

آمریکا جمعه پیش هفت مقام چینی را به بهانه آنچه «سرکوب دموکراسی در هنگ‌کنگ» خوانده شده، به فهرست تحریم‌های خود افزود.

بر اساس لیستی که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر شده، این تحریم‌ها افرادی را که در دفتر ارتباطی چین در هنگ‌کنگ هستند، هدف قرار داده است.

تحریم 7 مقام و شرکت آمریکایی توسط چین/ چندین کشته و زخمی در درگیری مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان/ رد ادعای تسلط طالبان بر 90 درصد مرزهای افغانستان/ هشدار چین درخصوص قدرت‌نمایی نظامی انگلیس

پس از آن، وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای تحریم‌های جدید آمریکا علیه این کشور به بهانه نقض حقوق بشر در هنگ‌کنگ را محکوم و آن را «به شدت گستاخانه» و «به شدت نامعقول» توصیف کرد.

سخنگوی دولت هنگ‌کنگ نیز روز شنبه گذشته گفت:‌ «جدیدترین تلاش ایالات متحده برای صدور به اصلاح "توصیه" بر اساس هراس افکنی مضحک و بی‌اساسی است که درباره وضعیت هنگ‌کنگ به راه انداخته و فقط بار دیگر دورویی و استانداردهای دوگانه آمریکا بر پایه هژمونی ایدئولوژیک را ثابت می‌کند.»

سال گذشته در پی مطرح شدن قانون استرداد مجرمین به سرزمین اصلی، مخالفان دولت هنگ‌کنگ با تحریک دولت‌های غربی  تظاهرات گسترده ای کردند و رفته رفته این اعتراضات به تخریب اموال عمومی و حمله به نیروهای پلیس کشیده شد.

پس از آن قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ توسط کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین به تصویب رسید و اجرایی شد که بر اساس آن، پکن می‌تواند با اعمال این قانون، جرایم مربوط به ایجاد جدایی، براندازی، تروریسم و تبانی با نیرو‌های خارجی را مجازات کند. این مجازات می‌تواند شامل حکم حبس ابد نیز باشد.

چندین کشته و زخمی در درگیری مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان

منابع خبری از بروز درگیری بین آذربایجان و ارمنستان در منطقه «کلبجار» خبر می‌دهند.

بر اساس گزارش‌ها در این درگیری، یک نظامی آذربایجانی کشته و سه نظامی ارمنستانی نیز مجروح شده‌اند.

ژنرال «ذاکر حسن‌اف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان روز دوشنبه گذشته ارمنستان را مسئول تشدید تنش در منطقه برشمرد و گفته بود: «هرچند جنگ تمام شده است، ما آماده هستیم و هر لحظه باید آماده جنگ باشیم.»

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز روز شنبه در کنفرانس خبری مشترک با «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا مدعی شد که جمهوری آذربایجان قصد دارد درگیری‌های نظامی جدیدی را در منطقه قره‌باغ کوهستانی و در مرز ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان آغاز کند.

تحریم 7 مقام و شرکت آمریکایی توسط چین/ چندین کشته و زخمی در درگیری مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان/ رد ادعای تسلط طالبان بر 90 درصد مرزهای افغانستان/ هشدار چین درخصوص قدرت‌نمایی نظامی انگلیس

پاشینیان در این خصوص گفت: «طبق اطلاعاتی که از منابع غیررسمی به دست آمده است، جمهوری آذربایجان قصد دارد درگیری‌های نظامی جدیدی را در آرتساخ (قره باغ کوهستانی) و در مرز ارمنستان و آذربایجان به راه اندازد. نشانه‌هایی از این موضوع را امروز در بخش نخجوان مرز ارمنستان و آذربایجان شاهدیم. اقدامات تحریک‌آمیز آذربایجان به ما اجازه نمی‌دهد کار در زمینه تعیین مرزها را آغاز کنیم.»

دور جدید تنش‌ها در منطقه قره باغ کوهستانی از ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد و پس از یک ماه و نیم درگیری، در نهایت در تاریخ ۹ نوامبر سال گذشته میلادی، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه‌ای مشترک در خصوص توقف کامل خصومت‌ها در منطقه قره‌باغ امضا کردند.

در سیزدهم آوریل سال جاری میلادی، علی اف اعلام کرد، انتظار دارد، پیشنهادهایی از سوی گروه مینسک در خصوص عملکرد بیشتر این کشور دریافت کند و تصریح کرد که می‌تواند نقش مثبتی در برقراری بیشتر یک زندگی صلح‌آمیز در منطقه ایفا کند. در همان روز، گروه مینسک از دو طرف خواست که از اتهام‌زنی متقابل خودداری کنند و مقدمات مذاکرات سازنده را فراهم آورند.

رد ادعای تسلط طالبان بر ۹۰ درصد مرزهای افغانستان

دولت افغانستان اعلام کرد، ادعای طالبان در خصوص کنترل بر ۹۰ درصد مرز‌های این کشور صحت ندارد.

فواد امان، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت: ادعای طالبان درخصوص کنترل بر ۹۰ درصد مرز‌های کشور کذب و بی‌اساس است.

وی با بیان اینکه این ادعا با هدف تبلیغات انجام شده، گفت: متاسفانه برخی رسانه‌ها این موضوع را با خبر فوری منتشر کردند.

سخنگوی وزارت دفاع تاکید کرد: بخش عمده‌ای از قلمرو و همچنین مرز، در اختیار نیروهای امنیتی بوده و به مرور سایر مناطق نیز از کنترل طالبان خارج خواهد شد.

تحریم 7 مقام و شرکت آمریکایی توسط چین/ چندین کشته و زخمی در درگیری مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان/ رد ادعای تسلط طالبان بر 90 درصد مرزهای افغانستان/ هشدار چین درخصوص قدرت‌نمایی نظامی انگلیس

پیش از این طالبان گفته بود که بر ۹۰ درصد مرزهای افغانستان تسلط دارد. این در حالی است که برخی از گذرگاه های مهم و گمرکی افغانستان از جمله اسلام قلعه در مرز ایران و گذرگاه تورغندی طی هفته‌های گذشته به کنترل طالبان درآمده است.

هشدار چین درخصوص قدرت‌نمایی نظامی انگلیس

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه درخصوص قدرت‌نمایی نظامی انگلیس برای چین در حوزه آبی اقیانوس‌های هند و آرام هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لی‌جیان در نشستی خبری گفت، دولت چین به آزادی ناوبری و پرواز در مجاورت این کشور احترام می‌گذارد و هر کشوری می‌تواند در چارچوب قوانین بین‌المللی از آن بهره بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود، پکن «قویاً با اقدام به قدرت‌نمایی برای چین مخالف است» و ارسال کشتی جنگی به آب‌های آسیایی از سوی انگلیس «حق حاکمیت و امنیت چین را به خطر انداخته و صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند.»

این هشدار پکن پس از آن صورت می‌گیرد که «بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد به‌ دنبال اعزام ناوگروهی شامل ناو هواپیمابر ملکه الیزابت، دو کشتی جنگی انگلیسی نیز حضوری مداوم در حوزه هند و آرام خواهند داشت.

به گفته والاس این دو کشتی جنگی انگلیسی با نام های «اچ‌ام‌اس اسپِی» و «اچ‌ام‌اس تامار» به قصد پشتیبانی از عملیات‌ ژاپن، استرالیا، سنگاپور و احتمالاً آمریکا اعزام خواهند شد.

تحریم 7 مقام و شرکت آمریکایی توسط چین/ چندین کشته و زخمی در درگیری مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان/ رد ادعای تسلط طالبان بر 90 درصد مرزهای افغانستان/ هشدار چین درخصوص قدرت‌نمایی نظامی انگلیس

از سوی دیگر، روزنامه «هندوستان تایمز» از رزمایش مشترک ناو هواپیمابر ملکه الیزابت و نیروی دریایی هند در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه خبر داد.

اظهارات اخیر وزیر دفاع انگلیس پس از دیدار او با همتای ژاپنی بیان شد که طی آن، دو طرف بر ادعای «محافظت از کشورهایی که قادر به محافظت از خود در برابر دشمنان نیستند» تأکید کردند.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس فروردین امسال، طرح بازبینی در سیاست خارجی کشورش را به پارلمان تحویل داد که در آن بر تبدیل فزاینده حوزه هند-آرام به «مرکز ژئوپولیتیک جهان» تأکید شده است.

همچنین در این طرح اشاره شده که قدرت رو به افزایش چین، احتمالاً «مولفه ژئوپولیتیکی» اصلی دهه پیش روی خواهد بود و تطابق لندن با تأثیر فزاینده پکن بر مناسبات جهانی را خواستار شده است.

اعلام نگرانی سازمان سیا از پیشروی های طالبان در افغانستان

ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا سیا گفت، گام های برداشته شده از سوی مقام های روسیه علیه هکرهایی که شرکتهایی آمریکایی را هدف گرفتند، نشان دهنده جدیت مسکو در مقاصدش است.

 ویلیام برنز، مدیر سیا در مصاحبه‌ای با پایگاه ان.پی.آر گفت: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان نشست چند وقت پیش خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و همچنین یک گفتگوی تلفنی با وی "صراحتا تایید کرد" که به مبارزه با حملات سایبری توجه دارد و آمریکا در صورتی که مسکو علیه هکرها تدابیری، نیندیشند، تدابیر خود را اجرایی خواهد کرد.

او اظهار کرد: من فکر می‌کنم این یک محک واقعا مهم برای مشخص کردن این که رهبران روسیه تا چه میزان جدی هستند، است. به گفته مدیر سیا، بعد از نشست ژنو، شرکت آمریکایی Kaseya از سوی گروه هکری REvil که بر اساس گزارش ها در روسیه قرار دارد هدف حمله قرار گرفت.

تحریم 7 مقام و شرکت آمریکایی توسط چین/ چندین کشته و زخمی در درگیری مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان/ رد ادعای تسلط طالبان بر 90 درصد مرزهای افغانستان/ هشدار چین درخصوص قدرت‌نمایی نظامی انگلیس

از سوی دیگر ویلیام برنز در مصاحبه با ان.پی.آر تصریح کرد، پیشروی‌های جنبش طالبان در افغانستان او را نگران کرده است.

برنز در این مصاحبه تاکید کرد: روندهایی که همه ما امروز شاهدش هستیم، مطمئنا نگران کننده هستند.طالبان در حال پیشروی های نظامی چشمگیر است. آنها احتمالا قوی‌ترین موضع نظامی خودشان را از سال ۲۰۰۱ تا کنون دارند.

برنز اضافه کرد که آمریکا با هدف جمع آوری اطلاعات درباره گروه‌های تروریستی، قابلیت‌های چشمگیری را در افغانستان و اطراف آن حفظ خواهد کرد.

او همچنین گفت که اعتقاد دارد دولت افغانستان، ظرفیت نظامی لازم برای دفع طالبان را به شرط اینکه "از قدرت اراده سیاسی و اتحاد رهبران برای مقاومت کردن در برابر طالبان برخوردار باشد" دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
دولت‌های آمریکاچهجمهوریخواه وچه دمکرات دنباله روی سیاستهای دولت قبلی هستندودولت کنونی هم همچون ترامپ اجازه فروش نفت وسرازیرشدن دلارهای نفتی رابه ایران حتی بعدازروحانی هم نخواهدداد!
نقشه قره باغ جعلی و قدیمی است، تابناک نقشه بروز شده را که قره باغ عملا خاک آذربایجان هست را بزار
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی