بازدید 11175
تاکید قوه‌ قضاییه بر اجرای قاطع آیین‌نامه اجرایی استقلال کانون وکلا:

قوه قضاییه: تخطی از اجرای آیین‌نامه اجرایی استقلال کانون وکلا پذیرفتنی نیست / اسکودا: مرجع تنظیم و تصویب رعایت نشده و قابل اجرا نیست

قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در پایان خاطرنشان کرد: قوه قضاییه در عین حال که بر اجرای دقیق آیین‌نامه تأکید دارد از ایجاد فضای تعاملی در خصوص رفع ابهامات کانون‌های وکلا در این خصوص و اهتمام در راستای بررسی سوالات مطرح شده و ارائه پاسخ مناسب و راهگشا استقبال می‌کند.
کد خبر: ۱۰۶۵۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹ 19 July 2021

قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه، بر اجرای قاطع و کامل آیین‌نامه اجرایی استقلال کانون وکلا مصوب ۱۴۰۰ تأکید کرد.

به گزارش «تابناک» در همایش برخط معاونان روسای کل دادگستری استان‌ها در امور وکلا که امروز دوشنبه (۲۸ تیرماه) در محل معاونت برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی هادی با اشاره به تصویب آیین‌نامه مذکور توسط ریاست وقت قوه قضاییه و لازم الاجرا شدن آن از تاریخ ۱۴۰۰/۴/۲ خاطرنشان کرد: بالغ بر ۸۰ درصد آیین‌نامه اجرایی اخیر پیشنهاد کانون‌های وکلا و همچنین انعکاس دهنده آیین‌نامه اجرایی مصوب ۱۳۳۴ است.

وی با بیان اینکه بنا به تصریح آیین‌نامه اخیرالتصویب آیین‌نامه‌های اجرایی مصوب ۱۳۳۴ و مصوب ۱۳۸۸، نسخ شده است، افزود: قوه قضاییه مصمم به اجرای آیین‌نامه اجرایی استقلال کانون وکلا مصوب ۱۴۰۰ است و تخطی از اجرای آن پذیرفتنی نیست.

قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در ادامه به برخی مطالب که بعضا توسط کانون‌های وکلا در پی تصویب و ابلاغ آیین‌نامه مصوب ۱۴۰۰ مطرح شده است اشاره و خاطرنشان کرد: هر چند دستگاه قضایی همواره بر ایجاد فضای تعاملی با کانون‌های وکلا استقبال می‌کند، اما در اجرای دقیق این آیین‌نامه از تاریخ تصویب و ابلاغ نیز تردیدی به خود راه نخواهد داد.

هادی با بیان اینکه آیین‌نامه اخیر از ظرفیت‌های لازم و مطلوب به خصوص در ابعاد نظارتی برخوردار است، گفت: اختیارات لازم در خصوص نظارت بر اجرای آیین‌نامه به روسای کل دادگستری‌ها تفویض شده است و معاونان مربوط نیز بر حسن اجرای آیین‌نامه باید اهتمام حداکثری داشته باشند.

قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در پایان خاطرنشان کرد: قوه قضاییه در عین حال که بر اجرای دقیق آیین‌نامه تأکید دارد از ایجاد فضای تعاملی در خصوص رفع ابهامات کانون‌های وکلا در این خصوص و اهتمام در راستای بررسی سوالات مطرح شده و ارائه پاسخ مناسب و راهگشا استقبال می‌کند.

گفتنی است روز گذشته رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در یک نشست خبری درباره آیین‌نامه تازه تصویب قوه قضاییه درباره لایحه استقلال کانون‌های وکلای دادگستری گفت: در این آیین‌نامه تشریفات ماده ۲۲ قانون استقلال کانون‌های وکلا رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه در ماده ۲۲ بین مرجع تنظیم و تصویب تفکیک قائل شده است، افزود: باید ماده ۲۲ قانون استقلال کانون‌های وکلا رعایت شود، اما در این آیین نامه این تفکیک رعایت نشده است.

وی گفت: یک بار در سال ۱۳۳۴ آیین‌نامه نوشته شده است و بعد از آن هیچ آیین‌نامه جدیدی نمی‌تواند نوشته شود، مگر برای اصلاح آیین‌نامه پیشین که در آن مرجع تنظیم کانون وکلا و مرجع تصویب قوه قضاییه است، اما این اتفاق نیفتاده و اگر این آیین‌نامه به اجرا دربیاید، ما عملا کانون‌های وکلای قوه قضاییه خواهیم شد و دیگر استقلالی نخواهیم داشت.

کوشا ادامه داد: در دوره ریاست آقای رئیسی بر قوه قضاییه ما یک بار آیین‌نامه را اصلاح کردیم و برای قوه قضاییه فرستادیم و قرار شد اگر نیاز به اصلاح دارد دوباره به ما برگرداند که متاسفانه خودشان با الحاقات و اضافات بدون لحاظ آنچه ما پیشنهاد داده بودیم آن را تصویب کردند و جناب آقای رئیسی نیز در آخرین روز‌های حضورشان در قوه قضاییه آن را امضا کردند و رفتند.

وی درباره تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه نیز گفت: از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۸۸ قوه قضاییه هیچ فشاری مبنی بر نوشتن آیین‌نامه جدید نداشتیم، اما در سال ۸۸ آیین‌نامه‌ای در این خصوص نوشتند که آقای هاشمی شاهرودی آن را متوقف کردند و در دوره آقای آملی لاریجانی نیز متوقف ماند، اما در زمان ریاست آقای رئیسی بر قوه قضاییه، معاونت حقوقی قوه ۲۸ اسفند ۹۸ پیش‌نویس آیین‌نامه را تهیه و در تاریخ ۶ چهار ۱۴۰۰ به منزل رئیس وقت اسکودا فرستادند که باید این آیین نام را اجرایی کنید.

رئیس اسکودا افزود: بنابراین برای پیگیری این آیین نامه در میان کانون‌های وکلا، کارگروهی تشکیل دادیم و در مقابل این قضیه ایستادیم که نیازی به آیین‌نامه (جدید) نداریم، اما آن‌ها گفتند نیاز دارید در نهایت پیشنهاد‌های خود را به قوه قضاییه ارسال کردیم، اما هیچ یک از پیشنهاد‌های ما در آیین نامه جدید لحاظ نشده است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: اکنون آیین‌نامه اجرایی سال ۱۳۳۴ را با آیین‌نامه ۱۴۰۰ مقایسه کنید، ببینید چه تفاوت‌هایی لحاظ شده، چطور است که در قانون اساسی اصلی را به وکالت اختصاص دادیم، اما با یک آیین‌نامه، استقلال آن را را زیر سوال می‌بریم.

آقای کوشا درباره اشکالات آیین‌نامه تازه تصویب افزود: این اشکالات در چهار بخش مطرح است؛ یکی این است که مواردی مغایر با مواد قانونی و ناقض استقلال کانون‌های وکلاست، در این آیین‌نامه به معاونت حقوقی قوه قضاییه گفته شده است که با کانون‌های وکلا دستورالعمل بنویسید، شما چرا می‌خواهید ما را زیر مجموعه معاونت حقوقی (قوه قضاییه) ببرید، چرا ما باید دستورالعملی بنویسیم آیا ضرورتی برای نوشتن آیین نامه بود، چرا نظارت را به دخالت تبدیل می‌کنید. دومین بخش این است که در آیین‌نامه ماده را به طور کلی عوض کردند و در نتیجه تعریف کانون به طور کلی عوض شده است. آیا می‌خواهید ما را تبدیل به یک شرکت تجاری کنید، سوال من این است که چرا ماده یک (قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت) را عوض کردید، آیا آیین‌نامه می‌تواند قانون را عوض کند؟

آیین نامه تازه تصویب استقلال کانون وکلا قابلیت اجرایی ندارد / طرفدار گفتگو و تعامل و البته اجرای قانونمند مصوبات هستیم / از آقای رییسی بابت تصویب لحظه آخری آیین نامه گلایه مندیم / ابهامات و ایرادات احتمالی وارد بر ازمون کارآموزی وکالت را بررسی می کنیم / کرونا خسارات مادی و معنوی زیادی بر وکلا و موکلان وارد کرد

رئیس اسکودا با بیان اینکه سومین اشکال آیین نامه این است که تغییراتی اعمال شده که بر خلاف نظریات کانون‌های وکلا و مغایر با مواد قانونی است افزود: اشکال چهارم نیز این است که موادی از پیشنهادهای کانون‌های وکلا و نوآوری‌های ما در آیین‌نامه به طور کلی حذف و آیین‌نامه ۱۳۳۴ به طور کلی نسخ شد؛ به عنوان مثال قرار بود موسسات حقوقی که توسط افراد ذی‌نفوذ ایجاد شود، ساماندهی شوند و ما در این خصوص پیشنهادی دادیم که ثبت موسسه حقوقی حرفه‌ای با داشتن پروانه وکالت ممکن شود، اما این پیشنهاد ما را حذف کردند. چرا آن را حذف کردید، آیا موسسه حقوقی می‌تواند بدون داشتن پروانه وکالت تاسیس شود؟

وی با بیان اینکه چه ضرورتی داشت آیین نامه‌ای مغایر قانون نوشته شود گفت: تغییرات اعمال شده در این آیین نامه نه تنها مورد نظر قانون نبوده بلکه مغایر است؛ بنابراین، این آیین‌نامه قابلیت اجرا ندارد و ما در هیات عمومی جلسه تشکیل دادیم و در هیات مدیره کانون‌ها تصویب شد که آیین‌نامه اخیرالتصویب که به امضای آقای رئیسی رسید، قابلیت اجرا ندارد. آن‌چه می‌گوییم براساس قانون و در نهایت به نفع حقوق مردم است و هیچ انگیزه شخصی نداریم.

کوشا درباره سرنوشت آیین‌نامه نیز گفت: ما باب تعامل را نمی‌بندیم و منافع کانون‌ها را در نظر می‌گیریم. من نماینده ۲۶ کانون هستم و انتظار دارم آقای محسنی اژه‌ای با سوابقی که دارند به درخواست‌های ما پاسخ بدهند و وقتی تعیین کنند تا در این خصوص نظارت خود را مطرح و توافق کنیم و به نتیجه برسیم.

وی ادامه داد: طبق قانون ما باید آیین‌نامه را اجرا کنیم و اگر تشریفات رعایت شود، ما باید اجرا کنیم، اما اگر تشریفات رعایت نشود بحث اجرا مختل می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار