بازدید 3871

آتش‌سوزی جنگل‌های هلن چهارمحال و بختیاری مهار شد

سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری از مهار آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های منطقه حفاظت شده هلن کیار خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۴۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵ 15 July 2021

به گزارش «تابناک»، خسرو کیانی شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد:‌ جنگل‌های منطقه حفاظت شده هلن در بالای روستای جوزستان دهستان مشایخ شهرستان کیار دچار آتش‌سوزی شده بود که با تلاش نیروهای امدادی مهار شده اما برخی تنه‌های چوب در حال سوختن است و منطقه در کنترل نیروهای امدادی قرار دارد.

وی افزود: با توجه به احتمال وزش باد و امکان شعله‌ور شدن آتش، چهارشنبه شب نیروهای امدادی ادارات کل حفاظت محیط زیست و منابع‌طبیعی و آبخیرداری چهارمحال و بختیاری در محل مستقر هستند.

کیانی تصریح کرد: مهار این آتش‌سوزی با کمک و تلاش نیروهای امدادی ادارا کل حفاظت محیط زیست، منابع‌طبیعی و آبخیزداری، مدیریت بحران استانداری، سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) و مردم محلی آموزش دیده، با استفاده از آتش‌بُر، بیل، گلنگ و دستگاه‌های دمنده ویژه اطفاء حریق انجام شد.

وی یادآور شد: به‌علت تاریکی شب سطح آتش‌سوزی قابل براورد نیست و سطح آن روز پنجشنبه بررسی می‌شود.

کیانی اظهار داشت: منطقه‌ای که دچار آتش‌سوزی شده بود، یکی از پُرتراکم‌ترین جنگل‌های منطقه حفاظت شده هلن است که گونه‌های بسیار نادری از انواع بلوط در آن وجود دارد.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده هلن با ۴۰ هزار و ۲۳۱ هکتار وسعت پس از سبزکوه، دومین منطقه حفاظت شده چهارمحال و بختیاری است که درمحدوده شهرستان‌های اردل، لردگان و کیار با فاصله تقریبی ۱۱۰ کیلومتری از مرکز استان واقع شده است.

این منطقه در سال ۱۳۷۷ براساس تصمیم شورای‌عالی حفاظت محیط زیست مبنی بر حفاظت از ۱۰ درصد جنگل‌های کشور انتخاب و در سال ۱۳۷۸ مورد تصویب قرار گرفت و در سال ۱۳۸۹ از طریق اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری به اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان تحویل داده شد.

بیش از ۳۰ هزار هکتار از این منطقه جنگل و بقیه به‌صورت مرتع بوده که پوشش گیاهی غالب آن بلوط غرب، گز، بادام، ارژن، گون، بنه، کلخونک، زالزالک، شکر تیغال، دافنه است.

یکشنبه گذشته نیز آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده هلن رخ داد که با تلاش ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست، جوامع محلی و دستگاه‌های همکار، در ساعت اولیه بامداد روز دوشنبه مهار شد و با اعزام کارشناسان به محل، شناسایی علت و برآورد خسارت آتش‌سوزی در دستور کار قرار گرفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر