بازدید 10723
۳
آخرین تحولات خاورمیانه

دیدار و گفت‌وگوی وزیر اطلاعات ایران و مشاور امنیت ملی عراق/ نشست قریب‌الوقوع محمود عباس با نخست وزیر اسرائیل/ درخواست روسیه برای پذیرش عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای/ خط‌ ونشان جدید ارتش اسرائیل برای حزب‌الله لبنان

دیدار و گفت‌وگوی وزیر اطلاعات ایران و مشاور امنیت ملی عراق، نشست قریب‌الوقوع محمود عباس با نخست وزیر اسرائیل، درخواست روسیه برای پذیرش عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، خط‌ ونشان جدید ارتش اسرائیل برای حزب‌الله لبنان و سفر قریب الوقوع هیات رسمی لبنان به سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۶۴۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 15 July 2021

دیدار و گفتگوی وزیر اطلاعات ایران و مشاور امنیت ملی عراق/ نشست قریب‌الوقوع محمود عباس با نخست وزیر اسرائیل/ درخواست روسیه برای پذیرش عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای/ خط‌ونشان جدید ارتش اسرائیل برای حزب‌الله لبنان

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: دیدار و گفت‌وگوی وزیر اطلاعات ایران و مشاور امنیت ملی عراق، نشست قریب‌الوقوع محمود عباس با نخست وزیر اسرائیل، درخواست روسیه برای پذیرش عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، خط‌ ونشان جدید ارتش اسرائیل برای حزب‌الله لبنان و سفر قریب الوقوع هیات رسمی لبنان به سوریه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

دیدار و گفت‌وگوی وزیر اطلاعات ایران و مشاور امنیت ملی عراق

محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه شب در بغداد با قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق دیدار و دو طرف درباره اوضاع امنیتی، سیاسی و روابط دوجانبه گفت و گو کردند.

سید محمود علوی در این دیدار به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، فاجعه آتش سوزی در بیمارستان امام حسین (ع) الناصریه در استان ذی قار را به ملت و دولت عراق تسلیت گفت.

همچنین در این دیدار، دو طرف بر اهمیت تقویت همکاری مشترک در جهت خدمت به منافع دو کشور و ملت دوست تاکید کردند و اوضاع امنیتی و سیاسی در سطح منطقه ای و بین المللی و راهکارهای تقویت روابط دوجانبه را به بحث و تبادل نظر گذاشتند.

امروز وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران برای دیدار با مسئولان عراقی وارد بغداد شد.

دیدار و گفتگوی وزیر اطلاعات ایران و مشاور امنیت ملی عراق/ نشست قریب‌الوقوع محمود عباس با نخست وزیر اسرائیل/ درخواست روسیه برای پذیرش عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای/ خط‌ونشان جدید ارتش اسرائیل برای حزب‌الله لبنان

پیش از دیدار با مشاور امنیت ملی عراق، علوی با برهم صالح رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

نشست قریب‌الوقوع محمود عباس با نخست وزیر اسرائیل

منابع صهیونیستی از دیدار قریب‌الوقوع «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی خبر دادند.

به اعلام کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، محمود عباس در تماس تلفنی یک‌شنبه پیش با هرتزوگ و تبریک او برای تصدی پست ریاست رژیم صهیونیستی، به او اعلام کرد: «رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تمایل دارد ازسرگیری روابط با اسرائیل را بررسی کند.»

این کانال تلویزیونی به نقل از مقامات مسئول صهیونیست، اعلام کرد: «وقفه طولانی در روابط میان سران اسرائیل و تشکیلات خودگردان در رام‌الله به زودی پایان خواهد یافت و هرتزوگ و رئیس تشکیلات خودگردان به زودی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.»

هرتزوگ نیز در حساب توئیتری خود پس از تماس عباس نوشت: «با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت‌وگو و بر تصمیم خود برای ازسرگیری گفت‌وگوها بین دو طرف اسرائیلی و فلسطینی همانند آنچه روسای قبلی اسرائیل انجام دادند، تأکید کردم.»

دیدار و گفتگوی وزیر اطلاعات ایران و مشاور امنیت ملی عراق/ نشست قریب‌الوقوع محمود عباس با نخست وزیر اسرائیل/ درخواست روسیه برای پذیرش عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای/ خط‌ونشان جدید ارتش اسرائیل برای حزب‌الله لبنان

وی افزود به عباس گفته است تصمیم دارد گفت‌وگوی مستمری با تشکیلات خودگردان با هدف کمک به پیشبرد روابط و تحقق صلح بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها انجام دهد.

بنا بر این گزارش، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مکالمه تلفنی هفته پیش با رئیس رژیم صهیونیستی، از قصد اردوغان برای تماس تلفنی با او خبر داد؛ امری که روز دوشنبه روی داد و رئیس‌جمهور ترکیه با هرتزوگ درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

درخواست روسیه برای پذیرش عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای

هیأت روسیه روز چارشنبه در جلسه شورای وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای (SCO) در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان با بیان اینکه توسعه اتحاد سازمان همکاری شانگهای ارتباط مستقیم با چشم‌انداز گسترش آن دارد، گفت: مسکو خواستار پذیرش عضویت ایران در این سازمان است. 

به گفته منابعی در هیأت روسیه، مسکو معتقد است روند گسترش باید فزاینده باشد و تعادل بین کشورهای عضو، ناظران و شرکای گفت‌وگو را تضمین کند. این منابع ضمن بیان این که افغانستان در این مرحله یک نامزد محسوب نمی‌شود، افزودند: ما متقاعد شده‌ایم که زمان آن فرا رسیده پیشنهاد ایران برای عضویت در این سازمان را که از سال ۲۰۰۸ روی میز بوده، بپذیریم.
از نظر روسیه، یک معیار کلیدی در این مساله، آمادگی واقعی متقاضی برای کمک موثر و ویژه برای ارتقای سازمان همکاری شانگهای و کمک در جهت افزایش اختیار بین‌المللی آن در راستای روندهایی است که در قاره اورسیا نمایان می‌شود. 

دیدار و گفتگوی وزیر اطلاعات ایران و مشاور امنیت ملی عراق/ نشست قریب‌الوقوع محمود عباس با نخست وزیر اسرائیل/ درخواست روسیه برای پذیرش عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای/ خط‌ونشان جدید ارتش اسرائیل برای حزب‌الله لبنان

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس» به نقل از منابع مذکور، هیأت روسیه همچنین تاکید کرد پیشنهادهای مربوط به وضعیت ناظر، که از سوی هفت کشور ارائه شده، باید در نظر گرفته شود.
طبق این گزارش، روسیه همچنین آماده است پیشنهادها درباره اعطای وضعیت شریک گفت‌وگو در سازمان همکاری شانگهای به سایر متقاضیان از جمله عربستان سعودی، قطر، بحرین و مصر را به بحث بگذارد. 

اعلامیه تاسیس سازمان همکاری شانگهای در ژوئن سال ۲۰۰۱ در شانگهای به امضای چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان رسید. در سال ۲۰۱۷، هند و پاکستان هم به عضویت کامل این سازمان درآمدند. 

چهار کشور شامل افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان از مقام ناظر برخوردارند. شش کشور دیگر هم شرکای گفت‌وگو در این سازمان محسوب می‌شوند که شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکاست. 
به گزارش فارس، ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر این سازمان بوده و در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ برای عضویت کامل درخواست داده بود؛ اما به دلیل تحریم‌های سازمان ملل که در آن زمان اعمال شده بود، این تلاش‌ها به سرانجام نرسید. 

خط‌ ونشان جدید ارتش اسرائیل برای حزب‌الله لبنان

در تهدید جدید رژیم صهیونیستی علیه لبنان، همزمان با سالروز جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ ارتش این رژیم بار دیگر ادعاهای واهی خود مبنی بر اینکه "حزب‌الله انبارهای نظامی خود را در مناطق مسکونی ایجاد کرده" تکرار کرد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، ارتش رژیم صهیونیستی در اظهاراتی فرافکنانه مدعی شد، حزب‌الله از ساکنان لبنان به عنوان تاکتیکی نظامی برای اجرای طرح‌هایش استفاده می‌کند.

این رژیم افزود، یک انبار تسلیحاتی حزب‌الله در ۲۵ متری مدرسه‌ای در روستای "عبا" در نبطیه قرار دارد.

ارتش این رژیم با مطرح کردن این ادعاهای واهی و بی‌اساس برای حزب‌الله خط‌ ونشان هم کشید و افزود: اسرائیل آنچه لازم باشد در قبال اهداف فعال و کارآمد حزب‌الله انجام خواهد داد.

ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد: مواضعی در لبنان را برای هدف‌گیری آنها در هر جنگی با حزب‌الله اعلام خواهیم کرد.

طبق ادعای ارتش کودک کش رژیم صهیونیستی، از بین هزاران هدفی که شامل "بانک اهداف" اسرائیل است، همین انبار مهمات واقع در منطقه مسکونی است که حزب‌الله قصد دارد از آن علیه نظامیان اسرائیلی استفاده کند.

سفر قریب الوقوع هیات رسمی لبنان به سوریه

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، یک هیات رسمی از لبنان به زودی به سوریه سفر می‌کند تا درباره همکاری میان دو کشور بحث و گفت‌وگو کند.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط به نقل از یک منبع آگاه، جزئیات نشست دولت موقت لبنان با ریاست حسان دیاب درباره سفر رسمی و قریب الوقوع یک هیات لبنانی به سوریه برای حل مسائل موجود میان دو کشور در زمینه‌های مختلف را فاش کرد.

این روزنامه نوشت: این هیات درباره چگونگی همکاری یا هماهنگی در زمینه‌های مختلف بدون نقض قانون "سزار" گفت‌وگو خواهد کرد.

بنا بر این قانون، هر طرف یا شرکتی که به تعامل تجاری، مالی و اقتصادی با دولت سوریه بپردازد تحریم می‌شود. به همین دلیل، دستورکار با دقت و با روشی که باعث تحریم‌ها نشود و به دو کشور سود برساند، بررسی خواهد شد. هیاتی که به سوریه سفر خواهد کرد، شامل وزرای صنعت، کشاورزی و مشاغل است؛ این نخستین سفر هیات رسمی لبنان به سوریه است. به تازگی حمد حسن، وزیر بهداشت برای دستیابی به اکسیژن به دلیل کرونا و وزیر امور اجتماعی برای بررسی پرونده آوارگان سوری به سوریه رفته بودند.

منبع مذکور اعلام کرد، این سفر زمانی صورت می‌گیرد که باید روابط با سوریه حل و فصل شود؛ به ویژه اینکه بسیاری از کشورهای عربی و اروپایی، تمایل خود را برای ارتباط با دمشق و بازگشایی سفارت‌هایشان نشان داده‌اند. برای لبنان مفید است که همه مسائل موجود و نه فقط موضوع آوارگان را حل کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
مرگ بر روسیه

شرم بر پوتین
درخواست روسیه برای عضویت ایران در پیمان شانگهای یک ریاکاری و تزویر مضحک است . چون تنها کشوری که با عضویت ایران در این پیمان مخالف است تاجیکستانه که روابط سیاسی و امنیتی بسیار نزدیکی با روسیه داره و بی اجازه پوتین آب نمی خوره
پوتین خیال میکند که روسیه هنوز شوروی است و او استالین.تنها اقتصاد انگلیس دو برایر روسیه است ولی جمعیت انگلیس نصف روسیه است. مگر امام خمینی پیش بینی نکرده بودند که کمونیست فلان است و کافر پس چرا با چین که به مسلمانان و دیگر ادیان در خود زور میگوید همکاری میکنیم و شبکه خبر هیچ چیز نمی گوید؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار