بازدید 5400

سعد الحریری کابینه خود را معرفی کرد

سعد الحریری نخست وزیر مامور شده برای تشکیل دولت لبنان لیست اسامی وزیران مورد نظر خود را به «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور ارائه داد.
کد خبر: ۱۰۶۴۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۶ 14 July 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به نقل از تلویزیون لبنان، «سعد الحریری» بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) با حضور در کاخ «بعبدا» در بیروت با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان دیدار و لیست اسامی وزیران مورد نظر خود برای تشکیل دولت این کشور را به رئیس جمهور این کشور ارائه کرد.

«الحریری» پس از این نشست گفت که اسامی ۲۴ نفر را بر اساس ابتکار فرانسه و «نبیه بری» رئیس مجلس به «میشل عون» رئیس جمهوری تقدیم کردم و منتظرم تا فردا پاسخ عون را برای تشکیل دولت دریافت کنم.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید از بین متخصصان (تکنو کرات‌ها) تشکیل شود، افزود: به نظر من این دولت می‌تواند زمام امور کشور را به دست بگیرد و برای جلوگیری از فروپاشی بصورت جدی کار کند.

نخست وزیر مامور شده برای تشکیل کابینه لبنان با بیان اینکه ما فردا منتظر پاسخ رئیس جمهور هستیم تا بتوانیم آنچه را که لازم است، انجام دهیم، افزود: ۹ ماه است که در تلاش هستیم تا دولت را تشکیل دهیم و اکنون زمان تحقق آن فرا رسیده است و انشاء لله ما فردا از آن آگاه خواهیم شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های لبنان نشست حریری با میشل عون رئیس جمهوری این کشور برای معرفی اسامی وزیران کابینه مورد نظر وی نیم ساعت بطول انجامیده است.

خاطرنشان می‌شود که «سعد حریری» نخست وزیر تعیین شده برای تشکیل کابینه لبنان صبح امروز و پیش از این دیدار با رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه مصر در قاهره برای تشکیل دولت لبنان دیدار و رایزنی کرد.

سعد الحریری وظیفه تشکیل دولت جدید لبنان را در اکتبر گذشته بر عهده گرفت، اما سایه نفوذ و مداخله دولت‌های خارجی بر او و تصمیم گیری هایش و نیز اختلافات در روند سیاسی این کشور، به رغم آنکه لبنان با بحران مالی و در بدترین وضعیت اقتصادی طی دهه‌های گذشته قرار دارد، تاکنون مانع از تشکیل دولت در لبنان شده است.

در سال گذشته نیز سعد الحریری به مصر سفر کرد و چند روز قبل از سفر به قاهره میشل عون رییس جمهوری این کشور را متهم کرد که می‌خواهد لبنان را به دوره «توافق طائف» برگرداند و تلویحا به عون این اتهام را زد که تنها به سهم مسیحیان از دولت فکر می‌کند.

دفتر عون رییس جمهوری لبنان نیز در واکنش به این موضع الحریری در بیانیه‌ای که در فیس بوک منتشر شد، اعلام کرد که بیانیه حریری، پر از مغالطه و اطلاعات غیر واقع بود. دفتر ریاست جمهوری لبنان افزود: الحریری همواره اصرار دارد کابینه جدید را یک‌طرفه و بدون در نظر گرفتن ملاحظات عون تاسیس کند که خواستار مشارکت در تشکیل دولت است و بیانیه صادره دفتر اطلاع‌رسانی وی، حاوی اطلاعات غلط است.

با این حال، رسانه‌های عربی بدون اشاره به جزئیات، از ارسال نامه‌ای از سوی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر به میشل عون همتای لبنانی وی پیش از سفر سعد حریری به قاهره خبر داده بودند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، در آن زمان این نامه از سوی سفیر مصر در لبنان به میشل عون تحویل شد.

سعد الحریری با تصویب پارلمان لبنان و تایید میشل عون رییس جمهوری این کشور برای چهارمین بار مکلف به تشکیل کابینه شده، اما ناظران سیاسی لبنان تاکید دارند، آمریکا، فرانسه و سعودی که همچنان مقاومت ضد تروریسم تکفیری و صهیونیستی را مانع تحقق اهداف خود می‌دانند، به حریری اجازه تشکیل دولت جدید را نمی‌دهند.

مشکل اساسی و فعلی لبنان، دخالت‌های عربستان، آمریکا و فرانسه در امور داخلی این کشور و پیروی برخی گروه‌های لبنانی وابسته به محور صهیونیستی - تکفیری از جمله «سمیر جعجع» رئیس گروه «نیرو‌های لبنانی» از سیاست‌ها و راهبرد‌های ضد مقاومت این محور است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار