بازدید 12378
۴
سرپرست دفتر خدمات بازرگانی جهاد کشاورزی

ترافیک کامیون برای تخلیه نهاده‌های دامی از گمرکات

کد خبر: ۱۰۶۴۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳ 14 July 2021

به گزارش تابناک، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ضمن تقدیر از فعالیت کامیون‌داران و شبکه ریلی کشور برای خروج نهاده‌ها از گمرکات گفت: با وجود صف طولانی کامیون‌ها در جنوب کشور، اما برای خروج نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از بنادر همچنان با کمبود کامیون روبرو هستیم.

«حسن عباسی معروفان» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره صفوف طولانی کامیون‌ها در جنوب کشور و همچنان تاخیر دربارگیری و خروج بار از بنادر افزود: بارهای ورودی به گمرکات،  توسط کامیون ها و بخشی توسط شبکه ریلی وارد کشور می شود.

وی اضافه کرد: وقتی درباره کمبودها صحبت می شود قصد زیرسوال بردن هیچ شغل، ارگان و سازمانی را نداریم، بلکه به دنبال راهکاری برای حل مشکل بارگیری نهاده های دامی توسط کامیون ها هستیم.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید از رانندگان کامیون برای تحمل فعالیت در شبکه حمل و نقل جاده ای از بنادر به استان های مختلف کشور در دمای بالای ۵۰ درجه تشکر کرد، اظهارداشت: اکنون برخی کامیون داران در صف های طولانی بین هشت ساعت تا ۲۴ ساعت می مانند، اما برخی کامیون ها درجا، بار می زنند و به سمت استان ها حرکت می کنند که باید علت این صف ایستادن ها مشخص شود.

عباسی معروفان اظهارداشت: طولانی بودن صف کامیون ها در بنادر جنوبی به معنی تخلیه بار بخش دولتی نیست و بخشی از اینها برای بخش خصوصی فعالیت می کنند.

لزوم خروج روزانه حداقل ۲۵۰۰ کامیون از بنادر

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی  تصریح کرد: طبق ورودی کالاها به گمرکات، روزانه دو هزارو ۵۰۰ کامیون باید از بنادر کشور خارج شود تا کالای کافی به دست تولیدکنندگان برسد.

وی با بیان اینکه برخی کامیون داران پشت بارنامه می خواهند ولی برخی مشتاقانه، انتقال بار را می پذیرند گفت:   برخی شرکت های دولتی پشت بارنامه پرداخت نمی کنند، زیرا کرایه اضافی در قیمت تمام شده کالایی که باید به دست تولیدکنندگان برسد اثرگذار است و باید در خود بارنامه اضافه درخواست را بنویسند که البته برخی رانندگان این کرایه حمل اضافی را برای عدم پرداخت مالیات قبول نمی کنند.

عباسی معروفان افزود: برخی رانندگان کامیون نیز علاوه بر تعرفه های مصوب باید هزینه ای به شرکت یا راننده بالادستی پرداخت کنند بنابراین پشت بارنامه دریافت می کنند.

وی افزود: البته برخی کامیون ها نیز یا مسیرهای خوبی را برای حمل بار انتخاب می کنند یا برخی مسیری را می روند که دو سربار باشد هم از بندر بار حمل کنند و هم از شهرستان بار بیاورند که این کامیون داران، مشتری های بیشتری دارند.

عباسی معروفان اظهارداشت: پشت بارنامه یک بحث تخصصی است و به معنی کم کاری رانندگان نیست، زیرا رانندگان نیز با مشکلاتی همچون افزایش ۴ برابری قیمت لاستیک، روغن، و دیگر هزینه ها در یکسال گذشته روبرو بودند که باید برای کاهش مشکلات رانندگان چاره ای اندیشیده شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه البته در یکسال گذشته قیمت کرایه حمل و نقل حدود ۸۰ درصد افزایش نرخ داشته است، گفت: شرکت های دولتی هم محدودیت‌هایی دارند، زیرا قیمت کالای تمام شده نباید به اندازه ای باشد که تولید نهایی را تحت تاثیر افزایش قیمت قراردهد بنابراین پرداخت پشت بارنامه توسط شرکت های دولتی ممکن نیست.

به گزارش ایرنا، «پشت بارنامه» یا کرایه اضافی به شکل غیرقانونی توسط رانندگان کامیون برای حمل بار دریافت می شود که با نهادینه شدن این فرهنگ در بین رانندگان،   تمایل فعالان این صنف را به سمت دریافت رقم‌های بیشتر برای  حمل محموله نهاده‌های دامی از بنادر کشور افزایش داده و این امر را به یک چالش تبدیل کرده است.

در واقع رانندگان از نرخ کرایه تعیین شده ناراضی هستند و تقاضای کرایه اضافی از صاحبان بار می کنند و در نتیجه بار مشتری هایی را حمل کامیون خود می کنند که پول بیشتری می پردازند.

بیش از ۹۰ درصد کامیون‌داران «خودراننده»  هستند
 سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: بیش از ۹۰ درصد صنف کامیون  داران کشور «خود راننده» یعنی خود صاحب کامیون هستند که این امر برای شرکت هایی که بار زیادی جابجا می کنند، یک مشکل جدی تلقی می شود یعنی ما به جای اینکه با یک شرکت با تعداد کامیون های زیاد سرو کار داشته باشیم، با پنج هزار راننده کامیون روبرو هستیم.

وی یکی از مشکلات عمده این بخش را نبود شرکت های بزرگ با تعداد کامیون هایی بین ۵۰۰ تا دو هزار دستگاه دانست و گفت: وقتی شما با یک شرکت روبرو هستید مسئولیت و وظایف آن مشخص است و یک کامیون می تواند با تعویض تعدادی راننده به صورت شبانه روزی فعالیت داشته باشد، اما اکنون رانندگان خودشان کامیون دارند و ممکن است یک راننده  ۱۲ تا ۲۴ ساعت فعالیتی نداشته باشد.

به گفته وی، اکنون در کشور دو تا سه شرکت با تعدادی اندک کامیون فعالیت دارند که یک شیفت هم به سختی کار می کنند در حالی که شرکت های بزرگ دارنده کامیون می توانند با داشتن رانندگان متعدد، سه شیفت هم فعالیت داشته باشند.

 

عباسی معروفان پیشنهاد داد: کشور ما برای تخلیه به موقع بار و کالاهای اساسی از بنادر نیازمند حداقل بین ۱۰ تا ۲۰  شرکت بزرگ حمل و نقل جاده ای است که هر شرکت دارای بیش از ۱۰۰۰ کامیون باشند.

وی اضافه کرد: تا زمانی که کشور دارای چنین شرک های بزرگی نباشد همچنان با مشکل کمبود کامیون در بارگیری از بنادر روبرو خواهیم شد.

لزوم خروج روزانه ۹۰ هزار تن کالا از گمرکات به دلیل انباشت کالاها

 سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طبق آمارها روز گذشته دو هزار و ۴۱۶ کامیون با ۵۳ هزارتن بار از ۱۲ بندر کشور توسط کامیون ها از گمرکات خارج شده است، تصریح کرد: بیشترین میزان خروجی با یک هزارو ۴۵۴ کامیون از بندر امام خمینی (ره) با ۳۲ هزارتن بوده است.

وی با اشاره به اینکه در بندر امام خمینی (ره) در شرایط عادی باید بیش از دو هزار کامیون تخلیه بار داشته باشند، گفت: اگر هر کامیون به طور متوسط ۲۲ تن بار را از گمرکات خارج کند، دو هزار کامیون می تواند ۴۴ هزار تن و دو هزار و ۵۰۰ کامیون،  ۵۷ هزارتن بار را خارج و به استان ها ارسال کند تا مشکل بخش تولید و بازار برطرف شود.

عباسی معروفان اضافه کرد: بنابراین تعداد کامیون های خروجی با ۳۲ هزارتن بار در بندر امام خمینی کمتر از نیاز واقعی است.

وی با بیان اینکه اکنون به دلیل کمبود کامیون با انباشت کالا در بنادر روبرو هستیم، افزود: طبق آمارها بیش از ۳۰ میلیون تن کالای اساسی وارد بنادر می شود که به عبارتی روزانه باید بار یک کشتی به میزان ۶۰ هزارتن تخلیه و بارگیری شود تا با مشکل انباشت کالا روبرو نشویم.

به گفته وی، اکنون به دلیل انباشت کالا در گمرکات میزان خروج بار باید روزانه به ۸۰ تا ۹۰ هزار تن برسد تا بارهای تازه رسیده نیز بتوانند تخلیه و بارگیری شوند.

لزوم بکارگیری کامیون های دپو شده برای تخلیه بار از بنادر

این مقام مسئول در بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بنابراین با تخصیص ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی و حمایت دولت، نیازمند همکاری کامیون داران و شبکه حمل و نقل ریلی هستیم تا توزیع نهاده های دامی به خوبی انجام شود.

عباسی معروفان از کامیون داران خواست تا با بکارگیری کامیون های دپو شده (نگهداری کامیون هایی برای روزهای مبادا) در جلوگیری از رسوب  کالا در گمرکات و بنادر همکاری بیشتری داشته باشند.

به گزارش ایرنا، بر اساس گزارش های رسیده، صف های طولانی از کامیون‌ها برای ترخیص نهاده های دامی در بنادر و گمرکات جنوبی کشور تشکیل شده است، اما همچنان دامداران نسبت به کمبود نهاده های دامی معترض هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
یه قانون بیارید کامیون ها هم شرکتی بشن شما که کم نمیاریم از قانون در آوردن جدید
نمیخاد شرکتی کنی مردما بدبخت کنی
به جا این کاراتون قیمتارا بیارین پایین‌تر تا مردم بتونن بخرن بیان بارهاتونا ببرن الان خرج ماشین با دخلش نمیخونه
چرا کامیونهای سه سال ساخت اروپایی را از گمرک ترخیص نمیکنید تا این مشکل حل شود
کامیون وارد کنید که قیمتها بیاد پایین ورانندگان بیکار هم سروسامانی بگیرند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل