بازدید 6159
نقش مخبر مبارزه با مواد مخدر آمریکا در ترور جوونل موئیز

اطلاعات جدید درباره عاملان ترور رئیس‌جمهور هائیتی

یک تبعه هائیتی-آمریکا که به اتهام شرکت در ترور رئیس جمهور هائیتی تفهیم اتهام شده است، پیشتر با ماموران اجرای قانون در آمریکا ارتباط داشته است.
کد خبر: ۱۰۶۳۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰ 13 July 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما به نقل از رویترز، یک منبع در دولت آمریکا اعلام کرد یک تبعه دوگانه هائیتی-آمریکا که به اتهام شرکت در ترور ژوونل موئیز رئیس جمهور هائیتی تفهیم اتهام شده است، پیشتر با ماموران اجرای قانون در آمریکا ارتباط داشته است.

مقامات هائیتی هفته گذشته میلادی دو مرد دارای تابعیت دوگانه هائیتی-آمریکا را به نام‌های جوزف وینسنت ۵۵ ساله و جیمز سولاگس ۳۵ ساله بازداشت و آن‌ها را به اتهام ملحق شدن به ۲۶ کلمبیایی در حمله مرگبار به ژوونل موئیز رئیس جمهور این کشور تفهیم اتهام کردند.

رويترز افزود: این منبع در دولت آمریکا مشخص نکرد کدام یک از این دو مرد با یک نهاد اجرای قانون در آمریکا ارتباط داشته یا ماهیت این ارتباط چه بوده است.

در همين حال؛ ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت آمریکا از بازداشت سومین تبعه آمریکایی در هائیتی باخبر است.

کاخ سفید نيز روز دوشنبه اعلام کرد هیاتی از مقامات آمریکایی که دولت جو بایدن در پی ترور رئیس جمهور هائیتی به این کشور اعزام کرده است با سه سیاستمدار که همگی مدعی هدایت دولت هائیتی هستند دیدار کرد.

نمایندگان شورای امنیت کاخ سفید و وزارت خانه‌های امنیت داخلی، دادگستری و خارجه آمریکا در پاسخ به درخواست هائیتی برای کمک امنیتی و تحقیقاتی بعد از قتل ژوونل موئیز رئیس جمهور هائیتی به این کشور سفر کردند.

امیلی هورن سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت این هیات با کلود ژوزف سرپرست نخست وزیری هائیتی و آریل آنری نخست وزیر معرفی شده این کشور در نشستی مشترک دیدار کرد و سپس با ژوزف لمبرت رئیس سنای هائیتی دیدار کرد.

آنری، جراح مغز و اعصاب که دو روز پیش از کشته شدن موئیز توسط وی به عنوان نخست وزیر معرفی شد، روز شنبه گفت اکنون وی و نه ژوزف بالاترین مقام این کشور است. اين در حالي است که سنای هائیتی روز جمعه لمبرت را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور معرفی کرد. شش روز از ترور ژوونل موئیز رئیس جمهور هائیتی می‌گذرد.

گفتنی است؛ کشور هائیتی در جزیره هیسپانیولا در دریای کارائیب قرار دارد که پایتخت آن پورتو پرنس است. جمعیت این کشور ۱۱٫۳ میلیون نفر و زبان‌های رسمی آن فرانسوی و کریؤل هائیتی است. هائیتی از شرق با جمهوری دومینیکن هم‌مرز است.

۹۵ درصد از مردم هائیتی سیاه‌پوست و ۲٫۵ درصد مولاتو (دورگه سفیدپوست و سیاه) و سفیدپوست هستند. حدود ۸۰ درصد از مردم هائیتی مسیحی کاتولیک و حدود ۱۶ درصد نیز پروتستان هستند. هائیتی نخستین کشوری بود در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب به استقلال رسید و نخستین جمهوری در جهان است که رهبران آن سیاه‌پوست بودند. هائیتی تنها کشور مستقل در قاره آمریکا است که اکثریت جمعیت آن فرانسوی‌زبان هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار