بازدید 18037

چرا زنگ خطر برای کسری بودجه شدید به صدا درآمده است؟

بودجه سال ۱۴۰۰ با همه فراز و نشیب‌های خود، سرانجام در ۲۸ اسفندماه سال گذشته به دولت ابلاغ شد. به تازگی دیوان محاسبات گزارشی از عملکرد دو ماهه دولت در اجرای بودجه ارائه داده که دارای نکات مهمی است.
کد خبر: ۱۰۶۲۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳ 08 July 2021
چرا زنگ خطر برای کسری بودجه شدید به صدا درآمده است؟
 
لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در دوازدهم آذرماه ۹۹ بود که تقدیم مجلس شد؛ لایحه بودجه‌ای که ارقام آن در مقایسه با قانون بودجه سال جاری رشد چشمگیری داشت. به دلیل شرایط تحریمی و کرونایی کشور و احتمال عدم تحقق ارقام لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، رد کلیات لایحه بودجه توسط نمایندگان و بازگشت آن به دولت پیش بینی می‌شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، پیش بینی ها، اما درست از کار درنیامد و خبر‌هایی مبنی بر تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط کمیسیون تلفیق رسانه‌ای شد. در همین باره، علی اصغر خانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه، نهم دی ۹۹ طی مصاحبه‌ای گفت: بررسی نامه رئیس جمهور درباره اصلاح لایحه بودجه و رأی‌گیری درباره کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ در دستورکار جلسه امروز اعضای کمیسیون تلفیق قرار داشت و در نهایت رأی‌گیری درباره کلیات آن انجام شد که با رأی اکثریت به‌ تصویب رسید و از جلسات بعدی، اعضای کمیسیون بررسی جزئیات لایحه بودجه را در دستورکار خواهند داشت.

دلیل تصویب کلیات این بود که نمایندگان اعلام می‌کردند، گویا عزم جدی در دولت برای اصلاح لایحه بودجه وجود ندارد و به همین منظور خود نمایندگان برای اصلاحات اساسی بودجه دست به کار شدند.

جعفر قادری، عضو کمیسیون بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی، با اشاره به اینکه کلیات در کمیسیون تلفیق تایید شده است، افزود: اگر کمیسیون تلفیق، اصلاحات اساسی و کلیدی بر روی بودجه نداشته باشد، قطعا در مجلس این کلیات رد خواهد شد.

در چهاردهم بهمن ۹۹، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ که از کمیسیون تلفیق بازگشته بود، پس از استماع نظریات موافقان و مخالفان و رئیس سازمان برنامه و بودجه به رای نمایندگان گذاشته شد که در نهایت با ۹۹ ‏رای موافق، ۱۴۸ ‏رای مخالف و ۱۲ ‏رای ممتنع از مجموع  ۲۶۱ نماینده حاضر در مجلس این کلیات رد شد.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای اصلاح دوباره به دولت بازگردانده شد و دولت طبق قانون آیین نامه داخلی مجلس دو هفته فرصت داشت تا اصلاحیه لایحه را به مجلس تحویل دهد.

در ۲۸ بهمن ماه سال ۹۹ بود که بودجه ۱۴۰۰ با تغییراتی از دولت به مجلس بازگردانده شد. مجلسی‌ها پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، با کلیات این لایحه با ۲۱۱ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بررسی جزئیات بودجه بعد از موافقت با کلیات آن آغاز شد و در روز شنبه شانزدهماسفندماه ۱۳۹۹ با تغییرات گسترده در مجلس به تصویب رسید و برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شد.

نظر شورای نگهبان درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ چه بود؟

شورای نگهبان پس از بررسی ایرادات متعددی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت، بررسی تعداد ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۴۰۰ بیانگر ۱۱۹ ایراد بود. برخی رسانه‌ها اعلام کردند، از این ۱۱۹ ایراد حدود ۵۷ ایراد مربوط به بند‌ها و جزء‌های الحاقی بود که از سوی نمایندگان به بودجه اضافه شده و مابقی مربوط به بودجه تدوینی دولت بود؛ بنابراین، سهم دولت در این ایرادات شورای نگهبان به بودجه ۵۲ درصد و سهم مجلس ۴۸ درصد بود.

بودجه تصویب شد

با رفع ایرادات شورای نگهبان در نهایت قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ  ۲۶ اسفند ۹۹ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۷ اسفند ۹۹ به تایید شورای نگهبان رسید.

یک روز بعد از تایید شورای نگهبان یعنی در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۹ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، بودجه را جهت اجرا به دولت ابلاغ کرد.

در دو ماهه ابتدای سال عملکرد بودجه‌ای دولت چگونه بود؟

پانزدهم تیرماه سال جاری بود که دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور، بر اساس وعده ارائه شده مبنی بر ارائه گزارش‌های دو ماهه از نظارت مستمر بر اجرای بودجه سال ۱۴۰۰، نخستین گزارش منتهی به اردیبهشت ماه را منتشر کرد.

در این گزارش آمده بود: بر اساس یافته‌های به دست آمده، از مجموعه ۱۱۶ تبصره،  بند و جزء از احکام بودجه سال جاری، تا پایان اردیبهشت ماه فقط ۱۳ حکم (معادل ۱۱ درصد) در موعد مقرر به صورت کامل اجرا شده و ۴۵ حکم (معادل ۳۹ درصد) ناقص اجرا شده و ۵۸ حکم (معادل ۵۰ درصد) کلاً اجرا نشده است.

همچنین بر پایه قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور، قرار بود تا پایان اردیبهشت ماه، ده آیین نامه و دستورالعمل به تصویب برسد که به هیچ یک از آن‌ها در موعد مقرر عمل نشده است.

بخش دیگری از گزارش دیوان محاسبات نشان می‌دهد، در دو ماه ابتدایی سال جاری، ۲۷ درصد منابع بودجه‌ای محقق شده که در مقابل ۴۴ درصد مصارف، حکایت از کسری بودجه در ابتدای سال می‌دهد و عدم تغییر در تحقق منابع و ادامه این رویه، به کسری بودجه شدید در پایان سال مالی کشور منجر خواهد شد.

نکته با اهمیت دیگر اینکه از مجموع ۱۱۱۸ دستگاه مشمول حسابرسی، ۸۱۲ دستگاه در موعد مقرر صورت حساب منتهی به اردیبهشت ماه خود را ارائه کرده‌اند و ۳۰۶ دستگاه به عنوان حساب نداده، شناخته می‌شوند.

بررسی‌های دیوان محاسبات در موضوع درآمد‌های مالیاتی حکایت از آن دارد که تا پایان اردیبهشت ماه نزدیک به ۸۵ درصد از درآمد‌های مالیاتی محقق شده و نمودار‌ها در این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۶۴ درصد رشد را نشان می‌دهند، اما درباره خودرو‌های لوکس، منازل گران‌قیمت و خانه‌های خالی به دلیل عدم تصویب آیین‌نامه در هیأت وزیران، همانند سال گذشته فاقد وصولی است.

کسری بودجه و خطر جهش دوباره نرخ تورم

ریشه عمده تورم در کشور رشد نقدینگی است و این رشد نقدینگی عمدتا از ناحیه کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی ایجاد شده است؛ نکته‌ای که رئیس کل سابق بانک مرکزی به آن اشاره نموده بود.

عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی در ۱۷ اسفند ماه سال گذشته با انتقاد از لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: از این که بودجه سال ۱۴۰۰ کشور، با تفاهم نسبی دولت و مجلس تعیین تکلیف شد و به تصویب نهایی رسید، جای شکر دارد. فارغ از محاسن و ایراداتی که می‌توان به محتوای بودجه گرفت، یک نکته مشخص شد: همه دولت‌ها و مجالس،  علیرغم انتقاد از رشد نقدینگی وتورم، حتی با پرچم اصلاح ساختاری بودجه، نهایتا به بودجه‌ای با توان رشد بالای نقدینگی رضایت‌ می‌دهند. در حالی که مجلس محترم همزمان درصدد تصویب طرحی، برای اصلاح ساختار اداره بانک مرکزی، با هدف تقویت استقلال و نیز پاسخگویی بیشتر بانک مرکزی است، اعداد و ارقام بودجه مصوب و تبصره‌های متعدد آن دربرگیرنده احکامی برای تکلیف به بانک مرکزی و سیستم بانکی است که نتیجه آن می‌تواند انتشار پول پر قدرت و رشد نقدینگی باشد.

به هر صورت دولت آینده کار سختی پیش روی دارد و باید بسیار مراقب کسری بودجه و نحوه تامین آن باشد، چون در صورت عدم یافتن راهکاری مناسب برای تامین کسری بودجه و در حالی که نرخ تورم در خرداد ماه سال جاری ۴۲.۸ درصد اعلام شده است، این نرخ می‌تواند با جهش‌های شدیدی رو به رو شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
خدا بخیر بگذرونه

دولت بزودی میاد سراغ جیب مردم
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
تنها راه رفع کسری بودجه ورفاه مردم
غنی سازی است
هر چه بیشتر رفاه بیشتر
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
تنها راه تامین کسری بودجه غنی سازی است
جلوی ریخت و پاشهای تحت عناوین فرهنگی ومختلف را بگیرید کسری بودجه حله
کاهش حقوق های نجومی و هزینه‌های اضافی غیر ممکن است اما زودی با انواع مالیات ها و عوارض های جدید کسری بودجه از جیب مردم جبران خواهد شد
پاسخ ها
ممود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
جیب ما و اونا نداره
برای راحتی باید پول خرج کرد
برای کم کردن رشد نقدینگی چند مورد اساسی لازم است:
۱- لغو کردن مزایا و حقوق های نجومی مدیران دولتی و خصولتی و پزشکان و...
۲- گرفتن مالیات از املاک و مالیات بیشتر از خانه خالی.
۳- مالیات بر سود بانکی سپرده های بالا
۴- تعدیل نیروها و کارمندان مازاد دولتی و خصولتی
۵- پولی کردن رشته های پر تقاضای دانشگاه های دولتی و کم کردن ظرفیت رشته های کم تقاضای دانشگاه های دولتی
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
آقای باصطلاح استاد دانشگاه، بجای این پیشنهادات علمی تخیلی و فشار بر مردم، راه حل بهتری هم هست که در حقیقت تنها را نجات اقتصاد کشور است. برقراری رابطه دوستانه با همسایگان و دنیا بجای . خصومت و پیامد مثبت آن یعنی رفع تحربمها در غیر اینصورت منتظر ونزوئلایی شدن اقتصاد باید بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
لازم نیست بر سپرده ها مالیات ببندند. همین که به سپرده های هزار میلیاردی سازمان های دولتی و خصولتی و صندوق های مربوطه سود تعلق نگیره و کارمزد ازشون دریافت بشه بابت نگهداری از پولهاشون و همین طور معافیتهای مالیاتی نامعقول سازمانهای کشور خوار حذف بشه بسیاری از مشکلات حل میشه
ناشناس
| Canada |
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
کارمندان باید کم شوند اما حقوق اساتید دست نخورد ؟؟؟
ناشناس
| Canada |
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
استاد دانشگاه عزیز به نظر شما میزان حقوق های نجومی جقدر هست که می تونه تو بودجه کل کشور خودش رو نشون بده؟ و یا تعدیل نیروها و کارمندان مازاد؟؟؟ و یا پولی کردن رشته های پر تقاضا؟ چرا همش برای کنترل بودجه همه چشم به جیب مردم دارن؟ چرا کسی به اون سازمان های گردن کلفت که مالیات نمی دن اشاره نمی کنه؟ چرا کسی به بودجه بی حساب و کتاب یه سری سازمان های به درد نخور اشاره نمی کنه؟ واقعا متاسفم که همیشه دیوار مردم بیچاره از همه کوتاه تر بوده
در ایران هردولتی که سرکار می اید وارث خرابیهای دولت قبلی میباشد
پاسخ ها
محمد
| United States of America |
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
وخودش خرابی های بیشتری را اضافه میکند
ناشناس
| Canada |
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
و خودش هم باعث خرابی بیشتر میشود چون قدرت مقابله با درخواستهای قدرتمداران را ندارد
ناشناس
| Canada |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
این هم از هنر دولتمردان ایران هست که همه تشنه خدمت هستن
بار سنگین هزینه های دولت روحانی که باعث این کسری بودجه نجومی و به تبع اون چاپ پول و ابرتورم شده مربوط به هزینه های جاری هست . در هزینه های جاری هم وزن اصلی مربوط به حقوق های نجومی و پاداشهای مدیریتی افسانه ای و پرداختهای کلان نامتعارف هست . یعنی بخاطر میلیاردر و سرمایه دار شدن یک عده فقط و فقط با یک سمت دولتی ، اقتصاد کشور در گرداب تورم دست و پا میزنه و در حال فروپاشیه .
پاسخ ها
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
یکی از دکل ها پیدا بشه حله
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
تمام مبلغ حقوق از - طر شما نجومی کسری ازون رقمی هست که تو کمیسیون به نفع افراد و نهادهای خاص دست بردن تو جداول بودجه. همه چیز رو با هم ببینید لطفا. ضمنا اشی که پخته شد دست‌پخت دولت و مجلس با هم هست چرا که دولت پیشنهاد میده و مجلس تصویب میکنه
فرقی نداره.
همشون جیب ملت رو نشونه گرفتن
تا وقتی قیمت دلار و ریال برابر فرمول خاص تعریف نشود و هروقت حکومت بخواهد دست در جیب مردم کند همین آش و کاسه است .
فرمول برابری ریال و طلا یا ریال و دلار را ارائه دهند و هر وقت بودجه کم داشتند اوراق قرضه منتشر کنند یا دارایی حکومت را بفروشند!
عدم ارتباط با جهان، صادرات داغون، مدیران بی کفایت، چاپ پول، حاتم بخشی پول مردم به عراق و افغانستان و فلسطین و لبنان و یمن و سوریه
خب که چی
امسال که قیمت نفت پنج برابر پارسال
تحریم نعمت است
ژاپن با 150 میلیون و آمریکا با 400میلیون جمعیت بترتیب 300 و 700 هزار کارمند دولتی دارند در حالیکه ایران با 80میلیون جمعیت بیش از 5میلیون کارمند دولتی دارند. مسابقه مدرکگرایی برای رتبه حقوقی بالاتر در کنار ناکارآمدی در سیستم دولتی ایران باعث شده دولت همواره با کسری بودجه مواجه باشد که می شد با پیاده سازی دولت الکترونیک تعداد کارمندان و هزینه ها را به صفر رساند.
خدا بخیر کنه، این حرفا برای مالیات از جبی مردمه؟
مالیاتها هم ایراد دار و غیر منطقی اند مثل طرح عجیب مالیات بر خانه خالی که ناعادلانه و پر ابهام و غیر اجرایی و غیر منصفانه است
دست از سر مالیات و جیب ملت بردارید
اگه یک صدم از احتکار مسکن و زمین و ارز و خودرو بانکها و ارگانها و حقوقی ها مالیات گرفته شود مشکل تورم با سرعت نور حل میشود و نیاز زیادی به حل برجام هم نداریم
آقا تا کی میخواهید به این شعارهای نخ نما و کلیشه ای بچسبید ؟کارمندان دولت دوسوم خودشان زیادی هستند نه حقوقشان ۸۰ درصد بازنشستگان هم زیادی هستند چون سن بازنشستگی به جای ۶۵ سال ۵۰ سال است سود بانکی هم بواسطه فساد این شبکه بالاست ۸۰ درصد بانک ها هم اضافه هستند اینها به همراه سیاست های پوپولیستی یارانه و قیمت گزاری دستوری عامل کسر بودجه هستند
مطمین باشید این دولت با این نیرو های متخصص و تحصیل‌کرده‌ در مدت حداکثر شش ماه اقتصاد را درست میکند، نگران نباشید تا می‌توانید امیدوار باشید و امید خود را از دست ندهید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار