بازدید 18727
مرور روزنامه‌های چهارشنبه نهم تیرماه

تناقض تحقیر و فخر فروشی در واکسیناسیون/عملیات سفارشی و امریکای سردرگم/این ۹۰ درصد گمراه‌کننده!

زمزمه تغییر ساختار سیاسی، دلتای کرونا در چله تابستان، مانع توافق بروکراسی پارلمانی یا خباثت امریکایی؟! اصلاح‌طلبان در فاز بازسازی، تطهیر تروریست‌های نیابتی! مبارزه با فساد درون قوه قضائیه، مقابله با گرانی غیرمنطقی لبنیات، لزوم برخورد علمی با آرای باطله، جمعیت کشور در سراشیبی میانسالی و سالخوردگی و اولویت‌های بورسی دولت آینده، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۶۰۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۲ 30 June 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز چهارشنبه نهم تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که تامین مالی با چاشنی تورم، ورود مجلس برای حل مشکل کارگران صنعت نفت، دلتای هندی در نزدیکی دروازه‌های پایتخت! و انتقاد بی‌سابقه همتی از دولت و اصلاح‌طلبان در صفحان نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


این ۹۰ درصد گمراه‌کننده!

محمدصادق فقفوری طی یادداشتی در شماره امروز جوان با عنوان این ۹۰ درصد گمراه کننده! نوشت: آقای اسکندر مؤمنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته است، جمهوری اسلامی ایران به‌رغم همه تحریم‌ها و شرایط کرونایی نه‌تن‌ها دست از مبارزه با مواد‌مخدر نکشیده‌است، بلکه در این رابطه ارتقا هم داشته‌است و بیش از ۹۰ درصد تریاک جهان به تنهایی در جمهوری اسلامی ایران کشف می‌شود.


کشف ۹۰ درصد تریاک جهان در ایران، بد نیست، اما نمی‌توان و نباید هم آن را امری مطلوب و تمام‌شده تلقی کرد. نکته ظریفی در پس این کشفیات عظیم نهفته‌است؛ بازار پر رونق مواد‌مخدر حول ایران. موفقیت واقعی هنگامی است که کسی جرئت نکند مواد‌مخدر را از ایران عبور دهد، تا پس از آن نوبت به کشف و مابقی ماجرا‌ها برسد.


روی دیگر کشف ۹۰ درصد تریاک جهان در ایران، یعنی اینکه کارتل‌های مواد‌مخدر و مافیای مواد افیونی، ایران را مقصد شماره یک خود انتخاب کرده‌اند، یا نه، از ایران به عنوان پلی آسان‌تر یا کم‌خطرتر برای عبور تریاک جهان استفاده می‌کنند؛ این هر دو حالت نه‌تن‌ها مثبت نیست و موفقیت به شمار نمی‌آید که نیازمند اقدامات فراوان پیش از کشف است. ارائه این آمار ۹۰ درصدی بیشتر از آنکه دلگرم‌کننده و غرورآفرین باشد، دلهره‌آور و سؤال‌برانگیز است.


یک گواه این دلهره و سؤال، وضعیت اعتیاد در ایران است. اگر باید به کشف ۹۰ درصدی تریاک جهان در ایران ببالیم و از آن خوشحال باشیم، پس تکلیف اعتیاد‌های بیشتر از پیش و معتادان متجاهر روزافزون چه می‌شود؟! همان‌قدر که ما هر روز بهتر از دیروز در کشف مواد‌مخدر موفق شده‌ایم، شوربختانه باید نوشت آمار اعتیاد و معتادان در جامعه ثابت می‌کند خرید و فروش مواد‌مخدر در کشور ما پررونق‌تر از قبل شده‌ است.


ازدیاد اعتیاد به کنار، در نگاه اول نه، اما با تحلیلی ورای ارقام تریبونی، از همان آمار ۹۰ درصدی هم می‌توان فهمید که از قضا این حجم از کشفیات، مؤید پر رونقی مواد‌مخدر حول و حوش کشور ما است. عبور، خرید و فروش و مصرف مواد است که نیازمند چاره و ارائه آمار دلگرم‌کننده است، نه کشفیات بزرگ که گویای فعالیت صنعت جهانی مواد‌مخدر بیخ گوش ایران است.


ممکن است گفته شود (که گفته هم شده‌ است) اگر این میزان از کشفیات نبود، وضعیت اعتیاد در جامعه ما بسیار بحرانی‌تر از آنچه اکنون هست، می‌شد. این سخن تا حدی درست است، اما هم کامل نیست، هم گمراه‌کننده است؛ کامل نیست، چون پوششی است برای لاپوشانی کردن اقدامات لازم و فوری که جملگی متناظر با مرحله پیش از کشف بوده و از آن‌ها غفلت شده‌است. گمراه‌کننده است، چون موجب دلخوشی‌های زودگذر و تفاخر‌های آماری می‌شود و کار را از کار می‌گذراند، وقتی که خیلی دیر شده‌است.


تناقض تحقیر و فخرفروشی در واکسیناسیون

روزنامه جهان صنعت در سرمقاله امروز خود با عنوان تناقض تحقیر و فخرفروشی در واکسیناسیون نوشت: در این دوره دانشمندان و جامعه‌شناسان و روانشناسان کشور‌های گوناگون همه راه‌هایی که می‌شد طی کرد و از انبوه درد و رنج کاست را شناسایی کرده‌اند و شناسانده‌اند. بسیاری از کشور‌های جهان به دلیل دانش پیشرفته در ساخت انواع دارو‌ها و تجربه کامیاب در ساخت واکسن و از آن‌ها مهم‌تر داشتن سرمایه کافی برای ساخت واکسن کووید۱۹ اقدام کرده‌اند.


رهبران حزب کمونیست چین و نیز حلقه اول یاران پوتین ساخت و تولید و توزیع واکسن را همانند هر ابزار دیگری به ابزاری برای فخرفروشی و نشان دادن ناتوانی کشور‌های غرب تبدیل کردند. شمار قابل اعتنایی از کشور‌های جهان نیز چشم به راه ماندند تا تولید واکسن به فرجام خوش برسد و از کشور‌ها و شرکت‌های تولیدکننده آن را خریداری کنند. این دسته از کشور‌ها که اکثریت کشور‌های جهان هستند تنها به این فکر می‌کنند که از هر جای جهان برای شهروندان خود واکسن تهیه کنند.


شوربختانه در ایران بالاترین مقام اجرایی بهداشت و درمان از این قاعده تبعیت نکرد و به هر دلیل نتوانست بهنگام و در زمان درست و از جای مناسب سفارش خرید واکسن دهد.
در این روزگار دشوار بود که ایران به جای تلاش برای تامین واکسن به آفرینش داستان‌هایی پرداخت که این روز‌ها می‌بینیم افسانه بوده‌اند و فخرفروشی‌های ایشان تا اینجا جز اندوه و حسرت و حقیر شدن شهروندان دستاوردی نداشته است.


مسابقه شگفت‌انگیز برای ساخت واکسن از سوی شش محل گوناگون در ایران در شرایطی که اولا می‌شد با واردات از شرکت‌ها و کشور‌های دیگر با قیمت ارزان‌تر و کیفیت تاییدشده جهانی واکسن را تامین کرد جای ناراحتی دارد و مردم ایران را در بهت و حیرت فرو برده است.
آیا نمی‌شد بالاترین مقام اجرایی بهداشت و درمان یا ستاد ملی کرونا از مدیران و سهامداران و صاحبان این شش محل خواهش و تمنا کند یا دستور دولتی و حکومتی بگیرد که به جای هدر دادن امکانات در مسیر‌های بیراهه همه نیروی خود را روی هم انباشت می‌کردند و برای آینده‌ای مشخص ساخت را ممکن می‌کردند.


حضور رییس مجلس ایران به‌طور سرزده به میان شهروندان خشمگین و ناراحت از سردرگمی‌ها نشان می‌دهد یکی از سه مقام اصلی اداره‌کننده کشور نیز به سخنان مدیران اجرایی اعتماد ندارد و می‌خواهد به‌طور مستقیم حقیر شدن مردم را ببیند. نکته بهت‌آور این است که در این وضعیت کسانی از جمله بالاترین مقام اجرایی می‌خواهند به کشور‌های دیگر از جمله کشوری که بالاترین ضریب واکسیناسیون را دارد واکسن اهدا کنند. این فخرفروشی و این تحقیر شدن با هم جمع نمی‌شوند.

عملیات سفارشی و امریکای سردرگم

حسن دانایی‌فر در بخشی از یادداشتی با عنوان عملیات سفارشی و امریکای سردرگم در شماره امروز اعتماد نوشت: اقدامات امریکا در سال‌های اخیر تا اندازه زیادی از منطق و انسجام فاصله گرفته است. در طول چند سال گذشته تلاش عجیبی از سوی امریکا برای احیای طالبان را شاهد بودیم. طالبان در وضع ضعیف و رو به افولی بود، اما امریکایی‌ها ناگهان شروع کردند به مذاکره با آنها. داعش و افراط‌گری سال ۲۰۱۷ ضربه سنگینی خورده بود و تقریبا زمین خورده بود. امریکایی‌ها به سرعت شروع کردند به ارتباط با طالبان، تا به طالبان مشروعیت ببخشند و آن‌ها را به عنوان یک واقعیت مجددا مطرح کنند. نه یک دور و نه دو دور، بلکه ۱۰ دور مذاکره با طالبان انجام شد، همان طالبانی که روزگاری از سوی امریکا تحقیر می‌شد حالا به همتای مذاکراتی نماینده ویژه رییس‌جمهور امریکا بدل شده بود، وزیر خارجه وقت امریکا بی‌تابی می‌کرد تا با معاون دفتر سیاسی طالبان عکس یادگاری بگیرد.

 

نباید نادیده بگیریم که امریکایی‌ها به انگیزه‌ای طالبان را احیا کردند، نمی‌دانیم این انگیزه استیصال بود، اجبار بود، اختیاری بود یا از روی واکنش بود. در طول یکی، دو دهه گذشته، اغلب تصمیم‌های استراتژیک امریکا تصمیم‌های واکنشی است، از روی کنش استراتژیک نیست، بلکه واکنش‌هایی در مقابل پدیده‌هایی است که پس از ۱۱ سپتامبر رخ داده است. این نگرانی باز هم وجود دارد که در عراق هم همین اتفاق رخ دهد و امریکایی‌ها در بازسازی داعش در عراق و در شامات کلید زده باشند، اما واقعیت این است که این تصمیم‌های امریکا آن‌ها را سردرگم کرده است. از یک‌سو آن‌ها خواستار قدرت‌های مستقل و ثبات و امنیت در منطقه نیستند، اما نه طالبان می‌تواند منافع امریکا را محقق کند و نه خروج‌شان می‌تواند هدف‌های نهایی امریکا در غرب آسیا را محقق کند. منطقه باید به اهل منطقه، به صاحبان منطقه، به شهروندان منطقه سپرده شود. در ساختار وجودی امریکایی‌ها اعوجاج، غفلت و ضعف دیده می‌شود. من به عنوان یک مطلع، کارشناس و مسوولی که دو دهه است در میدان منطقه حضور دارم، این مساله را از نزدیک لمس کرده‌ام. برای مثال سوریه را ببینید، امریکایی‌ها نه به اهداف‌شان رسیدند، نه حتی توانستند اهداف‌شان را به روشنی توضیح دهند و حتی اگر فرض کنیم هدف نهایی‌شان سقوط حکومت مرکزی سوریه بود، بعد از ۱۰ سال به آن نرسیدند و در مورد ماندن یا رفتن از آنجا هم هنوز نتوانسته‌اند هیچ تصمیم قطعی بگیرند و بر سر یک دو راهی سردرگم درمانده‌اند. اینکه چندصد نیروی امریکایی در کنار نیرو‌های کرد منطقه شمال شرق سوریه حضور داشته باشند، متفاوت است با هدف سرنگونی حکومت بشار اسد و ایجاد خاورمیانه جدید و تحولات عمده در منطقه. سردرگمی امریکا را می‌توان آنجا دید که دو سال تمام برای مشروعیت بخشیدن به طالبان تلاش می‌کنند و این گروه را احیا می‌کنند، از سوی دیگر سه روز قبل حملات هوایی به مراکز طالبان را از سر می‌گیرند. تعارض و تناقض در رفتار امریکایی‌ها در آستانه خروج‌شان از منطقه روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۷
حرفهایی که درباره واکسن زدین عملیات سفارشی مافیای واردات و سرتاسر فریب و دروغ است یجور شاخدار دروغ میگید که انگار واکسن ریخته همه زدن ما موندیم چشاتون باز کنید هم کرونا و هم واکسنش سیاسی شده ، چند کشور در دنیا داریم چند کشور در حال واکسیناسیون هستند و چند کشور نتوانستند واکسن تهیه کنند باید به تولید داخل افتخار کنید اگر حقایق را ببینید در ضمن کدام واکسن غربی تایید شده و مورد اعتماده اصلا کدوم رو میشد تا الان برای حداقل نیمی از جمعیت کشور تامین کرد ، شما مرزهای خود تحقیری را جا به جا کردید انگار افکار عمومی هم همه نادان هستند و از وضعیت دنیا و واکسن خبر ندارن ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
خدا رو شکر سواد خواندن و نوشتن که داری برو امار کشور های همسایه ترکیه و امارات رو بخون اگه احساساتت جریحه دار نمیشه
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
شما برو افتخار کن! همه افتخارش مال شما
افتخار به حرف و..! کشورهای دیگه به جای داستانسرایی دارن کار میکنن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
ایران در یک سال گذشته سی میلیارد دلار کالای بنجل مثل زیپ شلوار و سنگ پا و دسته بیل از چین وارد کرده!! دو میلیارد دلار برای واکسیناسیون همه مردم ایران با واکسن بسیار معتبر و جواب پس داده ای مثل فایزر کفایت می کرد
ناشناس
| Canada |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
دروغ شاخ و دم نداره ولی طرفداراش دارن
كشف ٩٠٪؜ اختلاس ها هم در ايران هست
ادعای جالبی بود . آمریکا دارد طالبان را تقویت میکند . پس چرا برخی در داخل دارند از نیروی تقویت شده توسط آمریکا دفاع میکنند؟ چرا طالبان برایشان دوست شده نه دشمن؟؟
در کل جهان ۵ واکسن تایید شده وجود دارد و با همان ۵ واکسن جمعیت بزرگی واکسینه شده و کشور ها دارند به حالت نرمال باز میگردند . در ایران به تنهایی ۶ واکسن رو نمایی شده و دو درصد هم واکسینه نشدند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
چون ما از همه بهتریم. ما می توانیم!
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
چون همش دروغه
هیچ واکسنی که تایید جهانی داشته باشه ساخته نشده
مردم رو کردن موش آزمایشگاهی
کارهای نمایشی و شعار و ... رو جمع کنین همین واکسنای تولیدی رو فوری بزنین به مردم دیگه لفتش ندین. خسته شدیم از بس هر روز واکسن تولید می کنین ولی هنوز کلی ادم واکسن نزدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
اصولاً مسئولین ما عشق شعار و خودنمایی دارن. کاری نکنید همه دنیا به ما بخندند
درود بر شرف نویسنده متن واکسن
واقعا موضوع تولید انواع مختلف واکسن و پردخ برداری مفتخارنه هر پانزده روز حضرات به مضحکه ای درد آور در داخل و خارج از کشور شده این چه داستانی است که زدن واکسن چینی سینوفارم با کمترین ضریب لیمنی ان هم برای لایه آسیب پذیر جامعه به معضل تبدیل شده ولی از آنطرف با برداشت هزینه های هنگفت از سفره بیت المال بدون هیچگونه نظارت و تاییده ا ی از مجامع بین المللی و یا حتی داخلی بدون انتشار حتی یک برگ از نتایج تست بالینی ملت در اوج ناباوری شاهد فخرا و کو برکت و نورا و .... هستند و دریغ از افزایش ضریب واکسناسیون
یعنی مدیران کشور ما باید در هر زمینه ای با عمل خود زمینه شرمساری و رنج و نارضایتی ملت را فراهم کنند
تابناک!
"نه تن ها" درست نیست...چرا مرتب این اشتباه فاحش تایپی و نگارشی را مرتکب می شوی؟!!!!!
نه تنها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
فکر می کنه خیلی با نمکه اینجوری می نویسه
نمردیم و دیدیم روزنامه جوان هم یک مطلب به درد بخور نوشت. ممنون بسیار بجا بود.
این که دستاوردهای دانشمندامون رو به کل زیر سوال ببریم درست نیست وقتی رهبر مملکت واکسن تولید داخل رو تایید کرده و از همون واکسن می زنن بعد یه روزنامه کلا واکسن رو زیر سوال برده و می گه ما باید خارجی می خریدیم، یعنی چی؟ بله درسته موازی کاری و عدم مدیریت برای واکسیناسیون کاری عجیب و تاسف آوره. وزارت بهداشتی که سال هاست با وجود مراکز بهداشت تونسته خیلی از مسائل رو کنترل کنه تا جایی که حتی برای قد و وزن و معاینه چشم بچه ها از مراکز بهداشت با خانواده ها تماس می گیرن اما نتونستن همین واکسیناسیون بالای هفتاد سال رو مدیریت کنند جای سوال داره. لطفا همه چیز رو زیر سوال نبریم
پاسخ ها
زینال بندر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
هر وقت تونستی معاینه چشم و گرفتن قد و وزن رو با ساخت واکسن مقایسه نکنی اون وقت دهنتو باز کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
واکسیناسیون بهنگام و سریع می توانست حداقل جان ده هزار شهروند ایران را از مرگ نجات دهد!!! واکسن ایرانی حداقل یک سال دیگر با اخذ تاییدیه های معتبر و انتشار مقالات فاصله داره
تناقض تحقیر و فخر فروشی . مقاله جهان صنعت .سخنی رک و بی پرده با نویسنده و افکار عمومی.
1- مگر قرار است ما همه چیز را وارد کنیم؟
2- مگر همه چیز را راحت به ما میدهند؟
3- مگر روسیه یا چین فقط دوستی بنام ایران دارند؟
4- ایا داروهای ضروری را به ما دادند که توقع داشته باشیم همه ی واکسن های تولید شده چین یا روسیه به ایران سرازیر شود
5- ما چه وقت می بایست به تولید داخل بها بدهیم؟
6- مگر گفتار و رفتار و عمل مقام رهبری تایید بند 5 نبوده است؟
7- انطور که سیمای جمهوری اعلام میکند بهداشت و درمان برای افرادی پیامک ارسال میکند و انان را براساس ظرفیت نیروی انسانی و ظرفیت واکسن دعوت می نماید و قطعا افرادی خارج از ان صف تشکیل دهند شایسته نیست.
8- از مقاله نویس و طرز تفکر انچانی سوال میکنم اکنون کدام نیرو ها باید کار واکسن را انجام دهند و بیکارند؟
9- خواهشا با نوشتار خارج از ظرفیت و توان افراد مسئول و عامل ، توقع ایجاد نکنید و بر اتش نا رضایتی ندمید.
10- ما در ایرانیم و کمک کنیم و یاریگر مسئولین باشیم تا موفقیت ایران حاصل گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
همه حرف هایت از منطق اقتصادی تهی هست!!! کشور امارات سالیانه سیصد و سی میلیارد دلار صادرات داره و بخش کوچکی از در آمد خود حدود چهارصد میلیون دلار را خرج تهیه واکسن معتبر و بهنگام کرده است و جان شهروندانش را حفظ کرده، کجای این کار عجیب هست؟؟؟ ترکیه هم سالیانه صد و هشتاد میلیارد دلار صادرات دارد و حدود دو میلیارد دلار از این درآمدش را صرف واکسیناسیون شهروندانش کرده. پول مردم برای نجات جانشان در زمان مناسب صرف نشود پس به درد کجا می خورد؟؟؟؟؟؟؟؟ایران در سال گذشته بیست میلیارد دلار صرف واردات کالاهای نه چندان ضروری مانند موبایل و دسته بیل و زیپ شلوار و پارچه کرده، بعد برای حفظ جان مردم یک دهم این مقدار را برای واردات واکسن معتبر نباید پرداخت کند؟؟؟؟؟
اقای دانایی فر خودشان را مطلع، کارشناس و مسوولی که دو دهه است در منطقه حضور دارد معرفی کرده!!!
ناشکری نکنید اقای رییس مجلس خواسته از نزدیک و در صحنه درد و رنج مردم را حس کند!!!
البته آقای ظریف هم از طالبان در تهران پذیرایی کردند آن را هم بنویسید.
چه طرز نوشتن نه تنها
درباره کشف 90درصد تریاک جهان در ایران محمدصادق فقفوری دو تحلیل دارد
1. ایران را مقصد شماره یک خود انتخاب کرده‌اند،
2. ایران پل آسان‌تر یا کم‌خطرتر برای عبور تریاک جهان
این تحلیل ایراداتی دارد.
1. همانطور که در تحلیل آمده علیرغم کشفیات گسترده، بازار ایران از انواع مواد مخدر در سطح اشباع، پر است به طوری که با کشفیات بعضا چند تنی در یک روز، عملا هیچگاه این بازار در تأمین مواد مشتریان دچار مشکل خاصی نمی شود. این بدان معناست که علیرغم تمام کشفیات، قاچاقچیان توانسته اند ذخیره ی کافی برای تأمین مواد مشتریان ِ خود را در تمام نقاط کشور ایجاد کنند. اشتباه تحلیل روزنامه جوان این است که فرض کنیم که کشفیات از 90درصد به 40 درصد برسد، و این تفاوت بخواهد در بازارِ اشباع این مواد در ایران توزیع شود که نتیجه ای به جز کاهش قیمت شدید مواد نخواهد داشت. (البته با آسان شدن قاچاق و عبور مواد از مرز و پاسگاههای داخلی، قطعا هزینه های قاچاق و قیمت نهایی کالا هم کاهش خواهد یافت و تزریق مواد بیشتر به این بازار یعنی کاهش در کاهش ِ قیمت)
2. استدلال ایران به عنوان پل آسان تر یا کم خطرتر، با کشفیات 90درصدی تریاک جهان در ایران همخوانی ندارد. اگر سهم کشفیات مواد در سایر همسایه های افغانستان را بررسی کنید ممکن است به اعداد 1 درصد و دو درصد برسید. اگر به مجازاتهای قاچاق مواد مخدر در آنها نگاه بیندازید شاید تفاوت خیلی فاحشی در سطح سختگیری ها بین ایران و آنجا نباشد. اما مواردی مثل بیکاری گسترده، نیروی ارزان قیمت، ضعف سازمان اخلاقیِ اجتماعی مستحکم در مخالفت با قاچاق و وجود داشتن سازمان های قاچاقِ با سابقه در ایران نسبت به این همسایگان، ممکن است دلیلی برای علاقه ی قاچاقچیان به عبور کالایشان از ایران باشد. (یک قاچاق ارزان که تمام هزینه های جانی و زندان را نیروهای داخل ایران می پذیرند و قاچاقچیان خارجی کاملا ایمن هستند. هزینه ی درصد بالای کشفیات در ایران با هزینه های پایین قاچاق و ریسک پذیری پاییین برای ایشان جبران می شود) قوی بودن ِ نگرش منفی فرهنگی به امر قاچاق در دیگر همسایگان افغانستان ممکن است دلیل دیگری به نفع این استدلال روزنامه جوان باشد.
3. اگر بخواهیم استدلالهای بند 2 به نفع قاچاق از ایران را بپذیریم موضوع کشفیات نیروهای ضد مواد مخدر ایران، تبدیل می شود به مازاد محصولی که به جای دور ریختن یا سوزاندن در سر زمین یا در بازار مقصد، توسط پلیس ایران کشف و سوزانده می شود. به طوری که اگر این مواد به مقصد هم میرسید، مازاد بر مصرف بازار بود و برای حفظ تعادل بازار مثل رفتاری که با سیب زمینی یا پیاز مازاد می شود، این مواد نیز باید معدوم و دور ریخته شوند. حال سوال این است که چرا با وجود بی اثر بودن اقدامات ایران بر بازار مواد این اقداماتِ بسیار گرانقیمت همچنان ادامه دارد. تجهیزاتی که در طول مرز نصب شده، سازمان و نیروهایی که در موضوع درگیرند همه و همه اینها برای چیست؟
با این تحلیل روزنامه جوان ظاهرا اینها باید یک نمایش و سیاه بازی تلقی شود تا فرایند زیرپوست جامعه و سیستم دیده نشود
چرا هیییییییییییچ خبری از اعتصابات سراری منتشر نمیکنن این خبرگذاریهای ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار