بازدید 5292
۲

باید سبک زندگی را برای مقابله با کرونا تغییر دهیم

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کرونا باقی خواهد ماند گفت: باید سبک زندگی خود را برای مقابله با کرونا تغییر دهیم و فاصله‌ها را رعایت کنیم.
کد خبر: ۱۰۶۰۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۲ 29 June 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، قاسم جان بابایی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: البته به مرور این بیماری ضعیف و مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در کشور‌هایی که واکسیناسیون را به طور گسترده انجام داده اند بیماری از بین نرفته بلکه میزان مرگ و میر کاهش یافته است گفت: بهترین واکسن نخستین واکسن است، زیرا همه واکسن‌ها ایمنی ایجاد می‌کنند و واکسن‌های ایرانی واکسن‌های بسیار خوبی هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: سالانه به ۱۲۰ میلیون دز برای تزریق دو مرحله‌ای نیاز داریم بنابراین ایجاد زیرساخت‌های تولید واکسن داخلی خیال ملت ایران را آسوده کرده است، زیرا نمی‌توانیم وابسته به واردات واکسن باشیم.

جان بابایی گفت: کادر درمان به طور کامل واکسینه شده اند و مشکل جدی در آن‌ها وجود ندارد و با خیالی آسوده به بیماران رسیدگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه احتمال بروز پیک پنجم کرونا در کشور وجود دارد ادامه داد: به دلیل آماده بودن زیر ساخت‌ها برای مقابله با هر اتفاقی مردم نباید نگران باشند، اما باید شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود:​ به دلیل مراودات ساکنان استان کرمان و گلستان با مردم هرمزگان و سیستان و بلوچستان روند همه گیری بیماری کرونا در کرمان و گلستان رو به افزایش است و استان یزد نیز شرایط ناپایدار و افزایش بیماری کرونا را دارد.

جان بابایی گفت: با توجه به اینکه در سال ۹۸، ۱۵ هزار نفر بر اثر بیماری آنفلوآنزا در کشور فوت کردند، اما به دلیل استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در سال ۹۹ مرگ و میر بر اثر بیماری آنفلوآنزا نداشتیم.

وی با بیان اینکه کشور‌های دیگر مدعی تولید واکسن کرونا در میزان تولید خود اغراق کرده و نتوانسته آنچه که گفته اند عملی کنند افزود: تا زمانی که میزان تولید واکسن داخلی به عدد قابل توجهی نرسد وابسته به واکسن‌های وارداتی هستیم.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تولید کنندگان واکسن برکت و رازی در پی نفع اقتصادی نبوده و واکسن را برای منافع ملی تولید کرده اند و برای تولید این دو واکسن کاری که در مدت ۲۰ سال باید انجام می‌شد در دو سال انجام دادیم.

جان بابایی افزود: آزمایش‌های میزان آنتی بادی در دنیا نشان می‌دهد میزان آنتی بادی هیچ جایگاهی در بررسی بار بیماری ندارد، زیرا تست وسیع در هیچ کشوری امکان پذیر نیست و مبتلایان نیز علائم مشابه‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه کسانی که در جایگاه سیاست گذاری هستند باید ویروس کرونا را بشناسند و تصور درستی در مورد آن داشته باشند گفت: ویروس کرونا ساختمان بسیار بزرگی دارد که از ساختار‌های ژنی زیادی تشکیل شده است و این موجب افزایش جهش این ویروس می‌شود.

معاون درمان وزرات بهداشت افزود: در بدن مبتلایان به کرونا بین ۳۰۰ تا سه میلیون ویروس کرونا وجود دارد که هر کدام از آن‌ها بین ۵ تا ۷ بار تکثیر می‌شوند بنابراین ممکن است در این تکثیر‌ها جهش ویروس نیز ایجاد شود البته بیشتر جهش‌ها ناموثر و کم خطر بوده اند، اما جهش انگلیسی، آفریقای جنوبی و برزیلی پر خطر و ویروس دلتای هندی خطرناک است.

جان بابایی گفت: به دلیل طولانی شدن مدت موج همه گیری کرونا در هند ویروس جهش‌های بیشتری در این کشور داشت که موجب بروز سویه دلتای آن شد.

وی افزود: خطرناک بودن ویروس به قدرت بیماری زایی آن نیست بلکه به توان سرایت پذیری آن بستگی دارد، زیرا سرایت پذیری زیاد موجب ماندگاری و جهش‌های بیشتر ویروس می‌شود.

معاون درمان وزرات بهداشت گفت: جهش ویروس ممکن است سیستم ایمنی بدن را دور بزند.

جان بابایی افزود: تجمعات عامل اصلی گسترش بیماری کرونا است بنابراین مهم‌تر از استفاده از ماسک رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

وی گفت: مشکل دارو در هرمزگان وجود ندارد و تامین دارو برای استان‌هایی که درگیر پیک کرونا شده اند انجام شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: به دلیل تولید دارو‌های بیماری کرونا در داخل مشکل تامین دارو نداریم، اما برخی مواقع به دلیل تاخیر پرداخت به وسیله بیمه‌ها با مشکل نقدینگی روبرو می‌شویم. مردم نگران دارو نباشند.

وی افزود: جهش‌های ویروس کرونا و کاهش تاب آوری مردم و رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی از دلایل افزایش همه گیری کرونا در هرمزگان است.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این برنامه با اشاره به تقاضا‌های جهانی برای واکسن ایرانی گفت: پیش از انجام واکسیناسیون کامل در کشور هیچ گونه صادراتی نخواهیم داشت.

وی افزود: همه پلتفرم‌های تولید واکسن‌های کرونا در دنیا در کشور وجود دارد و در چند ماه آینده نیاز داخلی به واکسن رفع و آماده صادرات می‌شویم.

شانه ساز گفت: تکیه اصلی ما به تولید داخلی است، زیرا میزان تولید واکسن در دنیا و رقابتی که در این زمینه در عرصه بین المللی وجود دارد به ما نشان داد نمی‌توانیم به واکسن‌های خارجی اتکا کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: اکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن تولید داخل آماده تحویل به وزارت بهداشت است و تا پایان تیر سه تا چهار میلیون و تا شهریور ۱۰ میلیون دز واکسن داخلی در ماه تولید می‌شود.

وی گفت: البته با همه مشکلات از واردات واکسن نیز غافل نیستیم.

شانه ساز افزود: اکنون حدود هشت میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن داریم و دز دوم را به کسانی که دز اول واکسن را دریافت کرده اند تزریق می‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در این ماه سرعت واکسیناسیون بسیار بهتر می‌شود.

حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در این برنامه گفت: ۱۰ شهرستان این استان در وضع قرمز قرار دارند و بیشتر مبتلایان به کرونا در بندر عباس بستری هستند.

وی با بیان اینکه پس از تعطیلات عید فطر همه گیری کرونا در استان هرمزگان ایجاد شد افزود: در عین حال که تعداد مبتلایان به کرونا در خرداد امسال با خرداد سال گذشته قابل مقایسه نبود و افزایش چشم گیری داشت، اما نسبت به سال گذشته تعداد مرگ و میر یک چهارم سال گذشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: اکنون ۷۴۶ بیمار کرونا در بخش عادی و ۹۸ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که وضع ۲۲ بیمار بسیار وخیم است.

فرشیدی افزود: امکانات استان هرمزگان برای مقابله با کرونا در مقایسه با سال گذشته بسیار افزایش یافته است و با اضافه کردن هشت دستگاه اکسیژن ساز مشکل اکسیژن نداریم.

وی گفت: در زمینه تخت‌های مراقبت‌های ویژه و دستگاه وِنتیلاتور نیز مشکلی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: ۵ هزار داروی رمدسیویر ذخیره داریم، اما روزی هزار ویال رمدسیویر استفاده می‌کنیم.

جان بابایی در ادامه گفت: با توجه به اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد مرگ و میر‌ها مربوط به افراد بالای ۶۰ سال است واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال توانسته است میزان مرگ و میر را ۵۰ درصد در مقایسه با تعداد بیماران نسبت به سال گذشته کاهش دهد.

وی اضافه کرد: در زمان آلودگی واکسن تاثیر چندانی ندارد و واکسیناسیون باید یکی دو ماه پیش از بروز همه گیری انجام شود.

سید محمد هاشمی شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این برنامه گفت: از دو هفته پیش تعداد مبتلایان به کرونا در استان سیستان و بلوچستان به صورت انفجاری افزایش یافت، اما هنوز به پیک چهارم این بیماری در استان نرسیده ایم و فکر می‌کنیم چند هفته دیگر درگیر این بیماری هستیم.

وی با بیان اینکه پایین‌ترین درصد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی با ۴۹ درصد مربوط به این استان است افزود: رفت و آمد‌های غیر مجاز به کشور‌های همسایه از دلایل بروز پیک چهارم کرونا با سویه دلتای هندی در سیستان و بلوچستان است.

هاشمی شهری گفت: یکی از بهترین اورژانس‌های کشور در بیمارستان علی ابن ابی طالب (ع) زاهدان است و دو بیمارستان در سراوان و زاهدان را نیز در یک سال گذشته به چرخه خدمات رسانی وارد کرده ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه از نظر دارو و تجهیزات مشکلی نداریم ادامه داد: سال گذشته ۲۵۰ تخت بیمارستانی برای کووید ۱۹ داشتیم که اکنون آن را به ۴۵۰ تخت افزایش داده ایم.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند گفت: اکنون روزانه هزار و ۲۰۰ نفر به بیماری کووید در این استان مبتلا می‌شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
ما کارمندهای پتروشیمی های منطقه ویژه ماهشهر با اتوبوس و بدون رعایت فاصله با ظرفیت کامل صندلی های اتوبوس به محل کار میریم و بسیار خطرناکه این کار و هیچ رعایت فاصله گذاری اجتماعی نداریم.
یک سال عقبی عامو
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار