بازدید 6471
۲
مرندی:

مواضع بایدن در قبال ایران، نسبت به سلف او تغییر نکرده

علیرضا مرندی استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل ایران و منطقه غرب آسیا در باره آیندۀ روابط ایران و آمریکا، گفت با وجود ادعای بایدن برای احیای برجام، مواضع او در قبال ایران نسبت به مواضع ترامپ تغییری نکرده است.
کد خبر: ۱۰۶۰۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴ 27 June 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا؛ علیرضا مرندی در نشست مجازی با اصحاب رسانه‌های مطرح یونان، با اشاره به موانع و مشکلات در این رابطه، براساس دیدگاه شخصی خود، افزود: با وجود توافق دو کشور در دوره ریاست جمهوری اوباما، آمریکا به تعهداتش پایبند نماند، در حالی که ایران به تمام تعهداتش عمل کرده بود. هم اکنون با گذشت شش ماه از پایان دوره ترامپ که از برجام بیرون رفته بود، بایدن تغییر رویۀ خاصی نداده و همچنان سیاست فشار حداکثری دولت سابق آمریکا را بر روی ایران حفظ کرده تا در مقابل امتیاز بگیرد.

وی در این نشست رسانه‌ای با حضور نمایندگان خبرگزاری‌های اسپوتنیک یونان، خبرگزاری و روزنامه gr.in، روزنامه‌های ریزوسپاستی و سینداکتون، هفته نامه داکیومنتو، تارنما‌های خبری نئا، اینسایدر، پرس پروجکت و کوزمودرومیو و با تلاش و مدیریت خانم البرینی ثوما خبرنگار یونانی و کارشناس مسائل خاورمیانه، درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران و راه برون رفت از فشار تحریم‌ها و نجات اقتصاد ایران در این شرایط گفت: سیاست فشار حداکثری بر ایران از زمان اوباما آغاز شد و در زمان ترامپ با شدت بیشتری ادامه یافت. اما ایران تا اندازه‌ای بر این فشار‌ها غلبه کرده است، چرا که توانسته است با اتکا به تولید داخلی و پیاده سازی و اجرای اقتصاد مقاومتی، نیاز‌های خود را در داخل برآورده سازد و نیازش به واردات را کاهش دهد. البته این به معنای حل کامل مشکلات ناشی از تحریم نیست. از سوی دیگر، ایران برای غلبه بر تحریمها، تلاش کرده است تا روابط خود را با کشور‌های دیگر به ویژه روسیه و چین توسعه دهد.

به گفته وی ایران و آمریکا در نقاط متعددی بایکدیگر تعارضات جدی دارند: آمریکا از نسل کشی سعودی‌ها در یمن حمایت می‌کند، در حالی که ایران حامی مردم مظلوم یمن است.

«آمریکا از تروریست‌ها در سوریه و عراق حمایت می‌کند، در حالی که ایران حامی مردم عراق و سوریه در مقابله با تروریسم است. واشنگتن حامی اسرائیل در کشتار فلسطینیان در غزه، اما ایران مخالف اسرائیل و حامی فلسطینیان است؛ بنابراین به نظر من در حال حاضر این روابط اصلا خوب نیست.»

مرندی درباره مذاکرات جاری ایران و عربستان گفت: این مذاکرات ارتباطی به برجام و انتخابات ایران ندارد، در حالی که ایران مایل به مذاکره با عربستان است، اما آن‌ها از این کار سرباز می‌زدند. هر چند سعودی‌ها در ماه‌های اخیر تغییر رویه داده اند و در پی شهادت سردار سلیمانی و دوره‌ای سکوت، دوباره با ارسال پیام و ابراز تمایل به مذاکره، برای برداشتن گام‌های مهمی در این رابطه اعلان آمادگی کرده اند. به نظر می‌رسد تغییر رویه عربستان ناشی از اوضاع نامناسب آنهاست، چون هم اکنون این کشور درگیر جنگ با یمن است و بخش‌هایی از این کشور زیر تسلط انصارالله یمن قرار دارد که باعث بی ثباتی آیندۀ عربستان خواهد شد. باید تأکید کنم که ایران از طرف یمن با عربستان مذاکره نخواهد کرد، زیرا یمنی‌ها کانال‌های خاص خود را برای ارتباط با عربستان دارند. ایران همواره تأکید کرده که هرگز از طرف متحدانش در یمن، عراق، لبنان یا سوریه با عربستان مذاکره نخواهد کرد. اما اگر عربستان گام‌های مؤثری برای بهبود روابطش با ایران بردارد، ایران کاملا آماده است تا در مقابل، اقداماتی اساسی در راستای ارتقای سطح روابط دیپلماتیک با این کشور انجام دهد.

این استاد دانشگاه در باره انتقال قدرت و تغییر دولت در فلسطین اشغالی گفت: اسرائیل به خودی خود اصلا مهم نیست و هیچ قدرت خاصی ندارد. قدرت این رژیم به خاطر جمعیت ۶ میلیونی صهیونیست‌های ساکن اراضی اشغالی نیست، بلکه ناشی از حمایت‌های ایالت متحده آمریکا، از آنهاست؛ بنابراین اسرائیل به خودی خود هیچ اهمیتی برای ایران ندارد. اسرائیل به این دلیل خطرناک است که ابزاری برای اعمال قدرت و نفوذ آمریکا در منطقه است و به استعمار فلسطینیان و اعمال سیاست‌های نژادپرستانه توسط آمریکا و متحدانش کمک می‌کند که با سیاست‌ها و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران در تضاد آشکار است.

مرندی در خصوص انتخابات اخیر در ایران و مسائلی که در رسانه‌های غربی در این خصوص عنوان می‌شود گفت با وجود شرایط سختی که ایران دارد، برگزاری چنین انتخاباتی را باید دستاوردی بزرگ دانست؛ گرچه ما ادعا نداریم که در ایران هیچ کاستی وجود ندارد.

وی در خصوص نگاه دولت آینده جمهوری اسلامی ایران به موضوع سوریه و روابط با این کشور گفت: دولت آتی احتمالا تمرکز بیشتری بر توسعۀ روابط اقتصادی با عراق و سوریه خواهد داشت و مناسبات اقتصادی خود با این دولتها، از جمله سوریه را، افزایش خواهد داد.

مرندی گفت:امروز به واسطۀ افشاگری‌های جولیان آسانژ در سایت ویکیلیکس متوجه شده ایم که همانطور که ایران همواره تأکید کرده است، نبرد کثیف و خونباری که در سوریه و عراق به راه افتاد با حمایت مستقیم آمریکا بود. ایمیلی از سالیوان به هیلاری کلینتون که در زمان اوباما وزیر خارجه بود ارسال شده است مبنی بر این که تروریست‌های القاعده در سوریه نیرو‌های ما هستند. همچنین مدارکی دیگر کشور‌ها منتشر شده است مبنی بر این که ایاالت متحده قصد دارد دولتی افراط گرا در مرز عراق و سوریه ایجاد کند، که امروز آن را به نام داعش میشناسیم. همینطور یک صدای ضبط شده از جان کری وزیر خارجۀ دولت اوباما در اینترنت در دسترس است که کری در آن تأکید می‌کند؛ ما از داعش حمایت کردیم تا به دمشق برسد و بشار اسد را سرنگون سازد. سند دیگری وجود دارد که بایدن کشور‌های ترکیه، امارات، عربستان و ... را متحدان آمریکا در سرنگونی دولت سوریه نام می‌برد. بسیاری از تروریست‌های داعش شهروندان کشور‌های اروپایی هستند که وارد عراق و سوریه شده اند. سرویس‌های اطلاعاتی کشور‌های غربی در جریان بودند، اما هیچ اقدامی صورت ندادند و حتی به شکل گیری داعش کمک کردند. برخی رسانه‌های غربی با این که دقیقاً میدانستند در سوریه چه میگذرد، حقایق را ارائه ندادند و به این دلیل از نظر من این رسانه‌ها با آمریکا و داعش در قتل و کشتار مردم سوریه همدست هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
تا وقتی بمب اتمی رو درست نکنیم اوضاع همینه

تحریم پشت تحریم

خیال خامی است که به غربی ها اعتماد کنیم که به نفع ما تصمیم بگیرن
اگه تغییر نکرده بود که این همه تروریست دتر عراق و افغانستان از لونه هاشون بیرون نمی آمدن جناب استاد دانشگاه و تحلیلگر!!!!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل