بازدید 7090
۲

ویندوز در ایستگاه ۱۱

شرکت مایکروسافت سرانجام در مراسمی آنلاین، نسخه جدید سیستم‌عامل خود را به‌صورت رسمی به دنیا معرفی کرد که ویژگی‌های قابل‌توجهی دارد.
کد خبر: ۱۰۶۰۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲ 26 June 2021


به گزارش تابناک به نقل از روزنامه همشهری، پنجشنبه و در مراسمی آنلاین، شرکت مایکروسافت سیستم‌عامل جدید خود را با نام «ویندوز ۱۱» رسما رونمایی کرد. به گزارش وب‌سایت ورج، پس از ماه‌ها خبرپراکنی و همچنین درز اطلاعات ریز و درشت مختلف درباره ویندوز ۱۱، سرانجام این سیستم‌عامل به‌صورت رسمی به جهانیان معرفی شد.

باید گفت که تمرکز بزرگ ویندوز ۱۱، ساده‌سازی رابط کاربری ویندوز، فروشگاه جدید آن و بهبود عملکرد و انجام چند وظیفه جدید است. ویندوز ۱۱ همچنین برای نخستین بار، دارای پشتیبانی از برنامه‌های اندروید نیز است. ضمن این که گفته شده برای ساخت این نسخه، از ویندوز ۱۰ X الهام گرفته شده است؛ همان ویندوزی که مایکروسافت دیگر به‌دنبال توسعه‌اش نرفت. پانوس پانای، رئیس ویندوز می‌گوید: «تیم درباره همه جزئیات وسواس نشان داده است». ویندوز ۱۱ همچنین شامل حالت‌های تاریک و روشن به‌روز شده است که به‌مراتب بهتر از آنچه امروز در ویندوز دیده‌ایم، به‌نظر می‌رسد.

طراحی جدید
طبیعی است که در ویندوز ۱۱، شاهد طراحی‌های جدیدی باشیم، خاصه آنکه، شرکت مایکروسافت هر زمان که یک سیستم‌عامل جدید منتشر می‌کند، منوی استارت را کاملا تغییر می‌دهد که در ویندوز ۱۱ نیز این تغییر کاملا محسوس است. با این حال برخی کارشناسان گفته‌اند که ویندوز ۱۱، همان نسخه مدرن‌شده ویندوز ۱۰ است.

منوی جدید استارت، کاشی‌های زنده را که در ابتدا با ویندوز ۸ به دنیا معرفی شدند کاهش داده و بیشتر یک شروع‌کننده معمول را که در کروم یا اندروید مشاهده می‌کنید، برگزیده است. برنامه‌ها، اسناد اخیر و یک رابط جست‌وجوی جداگانه نیز وجود دارد. ظاهر امر نشان می‌دهد که این موضوع بیشتر تحت‌تأثیر macOS و سیستم‌عامل کروم است و ویندوز ۱۱ همچنین گوشه‌های گِردی را که هم در اندروید و هم در iOS دیده‌ایم، دارد.

سازگار با لمس
در سیستم‌هایی که صفحه نمایشگر لمسی دارند، دیگر نیاز نیست که سراغ حالت تبلت بروید، چراکه ویندوز ۱۱ شرایط را برای این کار سازگار کرده است. چنین موضوعی باعث ایجاد کارایی بالاتر در استفاده از تبلت‌های ویندوزی خواهد شد.

وام گرفتن از ایکس‌باکس
در طراحی ویندوز ۱۱، از بخشی از برنامه‌نویسی ایکس‌باکس استفاده شده است. قابلیت HDR خودکار که در کنسول‌های ایکس‌باکس سری‌های ایکس و اس به‌کار گرفته شده است، در ویندوز ۱۱ نیز خودنمایی می‌کنند. دامنه دینامیکی (Dynamic range) برای بسیاری از بازی‌های دایرکت‌ایکس ۱۱ و ۱۲ افزایش پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه گفته شده، اجرای بازی‌ها در ویندوز ۱۱ بهتر خواهد بود.

اجرای اپ‌های اندرویدی
یکی از بزرگ‌ترین معضلات برای کاربران سیستم‌عامل‌های اندرویدی سازگارنبودن گوشی‌ها و تبلت‌های‌شان با رایانه‌های ویندوزی بوده است. مشکلی که در ویندوز۱۱ برایش چاره‌ای اندیشیده شده و از این پس در ویندوز، شما می‌توانید اپ‌های اندرویدی را به‌صورت مستقیم و بومی روی دستگاه‌تان اجرا کرده و حتی قادر خواهید بود، این اپ‌ها را از ویندوز استور جدید برای خود دانلود کنید.

تیمز به‌جای اسکایپ
مایکروسافت مصمم است تا اسکایپ را دیگر پیش‌فرض نصب ویندوز قرار ندهد و بدین‌ترتیب در ویندوز ۱۱، پلتفرم تیمز جایگزین اسکایپ خواهد شد. مایکروسافت که با ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اسکایپ را تحت تملک خود درآورده بود، حالا می‌خواهد از یک نرم‌افزار دیگر برای تماس‌های تصویری استفاده کند و آن را پیش‌فرض ویندوز ۱۱ خود قرار داده است.

سیستم مورد نیاز
برای داشتن ویندوز ۱۱، رایانه شما باید دست‌کم این مشخصات را داشته باشد: پردازنده ۶۴ بیتی ۲ هسته‌ای با حداقل فرکانس پردازشی یک گیگاهرتز؛ ۶۴ گیگابایت فضا برای ذخیره‌سازی ویندوز ۱۱، بایوس UEFI با پشتیبانی از Secure Boot و TPM۲.؛ ۴ گیگابایت رم و کارت گرافیک با پشتیبانی از دایرکت‌ایکس ۱۲.

پاییز منتظرش باشید
طبق برنامه شرکت مایکروسافت، نسخه عمومی ویندوز ۱۱ در ماه نوامبر در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. هم‌اکنون اما قرار است از دوشنبه آینده نسخه آزمایشی آن در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گیرد. پس از آن نیز در تابستان نسخه بتای ویندوز ۱۱ عرضه خواهد شد تا زمان عرضه عمومی فرابرسد. آنگونه که شرکت اعلام کرده است، تمامی کاربران ویندوز ۱۰ می‌توانند به‌صورت رایگان ویندوز ۱۱ را دریافت و نصب کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
نمکی نگفته خودمون ویندوز درست میکنیم و از آخر تابستان به دنیا صادر میکنیم؟
درود خدا بر ماکروسافت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار