بازدید 6105
۲

دقیق ترین روش برای انجام تست کرونا چیست؟

با همه‌گیر شدن ویروس کرونا و اهمیت پی بردن و تشخیص این ویروس لازم دیدیم در مورد این بیماری، نحوه تشخیص و آزمایش‌های موجود برای تشخیص کرونا توضیحاتی بدهیم.
کد خبر: ۱۰۶۰۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱ 26 June 2021

با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان دانشمندان زیادی در صدد کشف واکسن کرونا بوده‌اند، اما چنین کاری نیاز به زمان زیادی دارد. در نتیجه با انجام تست‌ها و قرنطینه کردن افراد مبتلا سعی در کاهش بیماری و شیوع آن می‌شود.

زمانی که علائم ویروس کرونا در بدن پدیدار می‌شود، بهترین کار انجام آزمایش است. در ادامه روش‌های انجام آزمایش کرونا را برایتان خواهیم آورد.

دقیق ترین روش برای انجام تست کرونا چیست؟

انواع تست‌های کرونا

با دیدن یکی از علائم بیماری کرونا مانند سرفه، تب شدید و بدن درد بهتر است آزمایش کرونا بدهید تا از سلامت خود مطمئن شوید یا اگر خدای نکرده مبتلا شده‌اید مراقبت‌های لازم را داشته باشید.

تست کرونا به روش PCR

یکی از روش‌هایی که برای تشخیص کرونا وجود دارد و توسط سازمان بهداشت جهانی و مراکز کنترل بیماری‌های عفونی تایید شده است، آزمایش ژنتیکی تایم پی‌سی (RT-PCR) (واکنش زنجیره‌ای پلیمراز)  نام دارد. این روش یکی از دقیق‌ترین روش‌های تشخیص بیماری است. تست PCR در منزل نیز گرفته می‌شود.

به این طریق می‌توان شدت بیماری، میزان گسترش ویروس و حضور آن را در دستگاه تنفسی، بینی و حلق شناسایی کرد

در تست کرونا به روش PCR توسط سواب از حلق و بینی فرد مشکوک به کرونا نمونه‌برداری می‌شود و مورد آزمایش قرار می‌گیرد. به کمک کیت‌های استخراج، ژنوم ویروس از نمونه استخراج خواهد شد و با روش PCR ژنوم ویروسی تکثیر می‌شود تا قابل شناسایی باشد.

حدود ۲۳ ساعت طول می‌کشد تا جواب این آزمایش مشخص شود

با دیده شدن علائم حاد مانند تب بالا، درد در قفسه سینه ، مشکلات تنفسی، تنگی نفس و کوتاه شدن تنفس حتما انجام آزمایش ضروری است. چون علاوه بر درمان بیمار، باید اطرافیان نیز مراقب باشند. این ویروس قدرت انتقال بالایی دارد.

افرادی که در معرض خطر بیشتر این ویروس هستند مانند مبتلایان به دیابت، فشار خون، بیماری‌های کبدی، سرطان، اختلالات سیستم ایمنی، مشکلات قلب و ریه، پرسنل بیمارستان‌ها باید مراقب باشند و با دیدن علائم خیلی سریع آزمایش دهند.

ویروس بعد از وارد شدن به مجاری تنفسی فوقانی که همان بینی و حلق است، در آن‌جا می‌ماند. ممکن است یک سری علائم مانند آبریزش بینی، گلودرد، اسهال یا بدن درد بروز یابد.

گاهی به دلیل شدت آلودگی یا ابتلای فرد به بیماری‌های زمینه‌ای، آنتی‌بادی لازم برای مقابله با ویروس ترشح نمی‌شود و این خطرناک است. چون ویروس به قسمت تحتانی دستگاه تنفسی یعنی نای، نایژه و ریه می‌رود. در نتیجه پیشروی ویروس به این قسمت‌ها علائم بیشتر می‌شود و تب، سرفه خشک و احساس خستگی بیشتری در بیمار دیده خواهد شد. تست PCR یکی از قطعی‌ترین روش‌های تشخیص این بیماری است.

البته بسیاری از پزشکان معتقدند برای افراد مشکوک به این بیماری، علاوه بر این تست باید CT اسکن سینه نیز انجام شود تا بتوان نظر قطعی داد. با انجام CT اسکن ریه فرد به‌طور واضح ارزیابی می‌شود تا شدت عفونت نیز مشخص شود. در نتیجه در کنار تست PCR، انجام CT اسکن سینه نیز بسیار توصیه می‌شود تا بتوان به‌طور قطعی کووید-۱۹ را تشخیص داد.

دقیق ترین روش برای انجام تست کرونا چیست؟

تست کرونا به روش آنتی بادی

یکی دیگر از روش‌های تشخیص بیماری کووید-۱۹ انجام تست آنتی بادی در منزل است. می‌توان گفت روش آنتی‌بادی یکی از رایج‌ترین آزمایش‌های تشخیصی به شمار می‌رود. دلیل آن پایین بودن قیمت، مدت کوتاه آزمایش، دسترسی آسان، نمونه‌گیری راحت است، ضمن اینکه این آزمایش نیازی به تجهیزات خاص آزمایشگاهی ندارد.

آزمایش‌های سرولوژی یا همان آزمایش خون تشخیص آنتی بادی بر اساس روش الایزا انجام می‌شوند.

این آزمایش به شکل سرولوژی و الایزا انجام می‌گیرد، به این شکل که در نمونه خون فرد آزمایش‌دهنده وجود عوامل ایمنی‌زای ویروس کرونا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اگر این عوامل در خون وجود داشته باشند، به معنی واکنش سیستم ایمنی فرد نسبت به ویروس است. با ورود ویروس به بدن افراد سالم آنتی بادی تولید می‌شود و به‌تدریج افزایش می‌یابد.

به این ترتیب با این روش می‌توان افراد ناقل را تشخیص داد، یعنی افرادی که علائمی ندارند، اما ناقل ویروس هستند.

این آزمایش نیازی به ناشتا بودن ندارد

طبق دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی بهترین زمان برای انجام این تست اواخر هفته دوم تا سوم پس از مواجهه فرد با عوامل بیماری‌زا است. با انجام این آزمایش سابقه ابتلای فرد به ویروس کرونا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دقیق ترین روش برای انجام تست کرونا چیست؟

تست کرونا در منزل یا آزمایشگاه؟

شیوع ویروس کرونا و انتقال آن سرعت بالایی دارد، به همین دلیل منطقی نیست که تمام افراد برای آزمایش به مراکز مراجعه کنند. ضمن اینکه لازم است برخی افراد در خانه بمانند و در منزل تست خود را انجام دهند. افرادی مانند سالمندان، کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، افرادی که علائم شدید تب، سرفه و تنگی نفس دارند و زنان باردار بهتر است در منزل آزمایش دهند.

تست کرونا در منزل، علاوه بر اینکه موجب صرفه جویی در زمان می‌شود ، از نظر هزینه نیز به صرفه است و برای تست گروهی از افراد بهترین گزینه است. زیرا به جای اینکه گروهی از افراد برای تست به آزمایشگاه بروند، کافی است تا یک نفر به صورت سیار نمونه‌ی تست چند نفر را دریافت کرده و به آزمایشگاه ببرد.

دقیق ترین روش برای انجام تست کرونا چیست؟

تشخیص کرونا با هوم‌کا

اگر مشکوک به کرونا هستید و نیاز به یک مجموعه مورد اعتماد دارید، دیگر نگران نباشید. می‌توانید از خدمات هوم‌کا بهره‌مند شوید و اطلاعات کافی در این زمینه نیز به دست آورید. با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در منزل می‌توانید به کمک هوم‌کا تست کرونا دهید. نتیجه آزمایش در عرض ۱۲ ساعت به دستتان می‌رسد.

در سایت هوم‌کا به آدرس www.homeca.ir می‌توانید درخواست تست کرونا در منزل یا محیط کار دهید و با پر کردن فرمی ساده کارشناسان سایت با شما تماس خواهند گرفت تا درخواست را نهایی کنند. همچنین می‌توانید از طریق تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ نیز درخواست خود را ثبت کنید.

سپس در منزل یا محیط کار از شما نمونه گرفته خواهد شد و نتیجه از طریق پروفایل در دسترس خواهد بود. لازم به ذکر است که تمامی مراحل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد شد، نمونه گرفته شده در بهترین و مجهزترین آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

انتهای رپرتاز آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
بالاخره کدام دقیقتر بود.
دقیقیترین تست که روش مرسوم در ایران هم است SALT TEST یا همان تست نمکی است که این نوع تست براساس مناسبتهای تقویمی ومقتضیات روز ورضایت خاطربزرگان عمل میکند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار