بازدید 28612
۱

توضیحی درباره آرای باطله انتخابات شورای شهر اهواز

فرماندار اهواز با بیان اینکه ۹۰ درصد آرای باطله انتخابات شورای شهر اهواز آرای سفید بوده، گفت: آرای باطله انتخابات ششمین دوره شورای شهر اهواز ۱۲ درصد آرا بوده و مشابه متوسط کشوری و استانی است.
کد خبر: ۱۰۶۰۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲ 25 June 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا جمال عالمی نیسی پنجشنبه شب در گفت وگو با شبکه استانی خوزستان، اظهار داشت: آرای باطله در این دوره از انتخابات شورای شهر اهواز ۱۲ درصد، آرای باطله در استان ۱۱ درصد و آرای باطله در کشور ۱۳ درصد آرای ماخوذه بوده، بنابراین آرای باطله در اهواز به متوسط استانی و کشوری نزدیک است.

وی افزود: ۹۰ درصد آرای باطله که در شعب اخذ رای شمارش و تجمیع و به فرمانداری ارسال شده، آرای سفید بوده است.

عالمی نیسی با اشاره به اعتراضات و انتقاداتی که بعد از اعلام نتایج انتخابات شورای شهر اهواز مطرح شده، از شهروندان و فعالان رسانه‌ای درخواست کرد که حقایق را روشن کنند و در صورت نیاز به اطلاعات، از فرمانداری سوال کنند تا بتوانند شبهه‌های ایجاد شده را تبیین کنند.

وی همچنین درباره تاخیر در اعلام نتایج شورای شهر اهواز گفت: اگر این انتخابات مطابق برنامه به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شد، با توجه به تجمیع آرا توسط سیستم، می‌توانستیم نتایج را در کمتر از یک ساعت و یا صبح شنبه اعلام کنیم.

عالمی نیسی درباره دشواری‌های شمارش آرای شورای شهر اهواز نیز توضیح داد: با توجه به اینکه انتخابات شورای شهر همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، اولویت شمارش آرا با انتخابات ریاست جمهوری است و تا زمانی که صندوق‌های ریاست جمهوری شمارش و نتیجه آن اعلام نشود، شمارش آرای شورای شهر آغاز نمی‌شود.

وی افزود: در این انتخابات، عوامل اجرایی از ساعت ۵ صبح در شعب اخذ رای حضور یافتند و انتخابات ساعت ۷ صبح آغاز و تا ساعت ۲ بامداد تمدید شد، بنابراین شمارش آرای ریاست جمهوری بعد از اتمام رای گیری به مدت سه ساعت به طول انجامید و شمارش آرای شورای شهر به زمان طلوع آفتاب کشید.

عالمی نیسی اضافه کرد: بدین ترتیب شمارش آرای شورای شهر توسط افرادی انجام شد که ۲۴ ساعت بیدار بودند و البته باید به این مساله توجه کرد که شمارش آرای حدود ۶۰۰ نامزد کاری بسیار دشوار و طاقت فرساست، تجمیع آرا نیز باعث خستگی مفرط کسانی می‌شود که در شعب فعالیت می‌کنند، به طوری که بعضی از صندوق‌ها شنبه شب توانستند کار شمارش و تحویل را به اتمام برسانند.

بر اساس این گزارش، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا ۲۸ خرداد برگزار شد اما به دلیل مشکلاتی که در رای گیری الکترونیکی در اهواز رخ داد، اعلام نتایج انتخابات شورای اسلامی این کلانشهر به تاخیر افتاد. اعلام نتایج این انتخابات در روز پنجشنبه سوم تیر ماه و ۶ روز پس از رای گیری با واکنش‌ها و انتقادات زیادی مواجه شده است.

همچنین اعلام نتایج و آرای منتخبان این دوره شورای شهر اهواز نیز با واکنش‌های بسیاری همراه بوده به ویژه میزان آرای باطله از سوی فعالان رسانه‌ای و اجتماعی و سیاسی مورد پرسش قرار گرفته است. بر اساس گزارش فرمانداری اهواز از ۳۰۷ هزار و ۷۸ رای که به صندوق ریخته شده، ۳۷ هزار و ۳۴۶ رای باطله ماخوذه بوده که تعداد آنها از رای نخستین منتخب شورای شهر با ۳۴ هزار و ۱۵ رای بیشتر بوده است. به گفته منتقدان، آرای باطله نفر اول ششمین دوره شورای شهر اهواز هستند.

۷۴۵ نفر برای انتخابات شورای شهر اهواز نامنویسی کرده بودند. حدود یکصد نفر از داوطلبان شورای شهر از شرکت در این انتخابات انصراف داده و تعداد نامزدهای این دوره انتخابات در نهایت ۵۷۵ نفر اعلام شد.

عالمی نیسی فرماندار اهواز پیش از این تعداد واجدان شرایط رای دادن در شهرستان اهواز را یک میلیون نفر عنوان کرده بود که ۳۶۰ هزار نفر (۳۶ درصد از واجدان شرایط رای دادن) در این دوره از انتخابات مشارکت کردند.

گفتنی است، نتیجه انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر اهواز که از سوی هیات نظارت بر انتخابات تایید شده، به این شرح است:

۱- احمد سراج با ۳۴ هزار و ۱۵ رای

۲- سید محسن موسوزی‌زاده با ۲۱ هزار و ۱۱۱ رای

۳- سیاوش محمودی با ۲۰ هزار و ۵۰۱ رای

۴- محمد مهدی مطیعی با ۱۸ هزار و ۹۱۳ رای

۵- محمدحسین ملایی زمانی با ۱۶ هزار و ۷۰۰ رای

۶- غلامرضا شانه سازان با ۱۶ هزار و ۱۰۷ رای

۷- سید محمدعلی پورموسوی با ۱۵ هزار و ۱۷۰ رای

۸- علی مدد هاشم پور با ۱۵ هزار و ۱۰۵ رای

۹- سید ناصر مهداوی با ۱۵ هزار و ۲۳ رای

۱۰- سید محمدجواد رضوی با ۱۴ هزار و ۸۷۳ رای

۱۱- حجت الله زارع زاده ۱۴ هزار و ۲۳ رای

۱۲- عادل شیشه گری ۱۳ هزار و ۹۴۵ رای

۱۳- حمید دغاغله ۱۳ هزار و ۵۷۶ رای

همچنین اسامی اعضای منتخب علی البدل را به شرح زیر است:

۱- مهران باباپور با ۱۳ هزار و ۳۲ رای

۲- عبدالزهرا سنواتی با ۱۲ هزار و ۸۲۹ رای

۳- یوسف اسفندیاری نژاد با ۱۲ هزار و ۶۶۳ رای

۴- حمید مظفری ۱۲ هزار و ۱۴۵ رای

۵- محمد لفیتی با ۱۱ هزار و ۳۷۷ رای

۶- قیس رفیعی با ۱۰ هزار و ۹۹۱ رای

۷- سید مصطفی موسوی با ۱۰ هزار و ۳۰۴ رای

۸- سید سعید شرفا با ۱۰ هزار و ۲۲۵ رای

بر اساس این گزارش، شورای شهر اهواز ۱۳ عضو اصلی و ۸ عضو علی البدل دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
با توجه به فضاحتی که در اکثر شهرها توسط شوراها ایجاد شده و انتخاباتی که کاملا بی معنی است و شورایی که مشکلی را هم‌حل نمیکند و فقط محلی برای رانت خواری و پارتی بازی عده ای شده است بهتر است که اساس تشکیل انها مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد و چنانچه مثمر ثمر بوده اند ادامه پیدا کنند وگرنه تعطیل شوند تا ارگانهای ذی ریط کار خود را بهتر انجام دهند. همین عدم مشارکت مردم و مثلا انتخاب با ۳۴ هزار رای از یک‌میلیون واجد شرایط خودش معنی بزرگی برای بی خاصیت بودن وجود شوراها ست. کمی تفکر وتعقل خوب است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان