بازدید 5286
در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

اشتغال‌زایی و تنوع خدمات داروخانه با تسهیل مجوز راه اندازی داروخانه

کارشناس نظام سلامت: تسهیل برای ورود به کسب و کار باعث بر هم خوردن تعادل و نظم آن کسب و کار نخواهد شد بلکه در مقابل امکان ایجاد رقابت، رشد و بهبود بازار و گرفتن خدمات بهتر در مردم می‌شود. هر داروخانه‌ای که تأسیس شود، زمینه اشتغال بسیاری از فارغ‌التحصیلان را فراهم خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۵۹۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸ 23 June 2021
تابناک اقتصادیمتاسفانه در کشور برخی از مشاغل انحصاری است که این خود باعث کاهش کیفیت خدمات و بروز مشکلات متعدد می‌شود از این رو انتظار می‌رود با رفع انحصار در برخی از مشاغل شاهد افزایش اشتغال و ارائه خدمات مناسب و متنوع بود. بدیهی است که راه اندازی داروخانه یکی از مشاغل انحصاری در کشور به حساب می‌آمد که متاسفانه جوازکسب یا امتیاز راه اندازی آن با قیمت بسیار بالا به فروش می‌رسید که این امر در بالا رفتن قیمت و کاهش تنوع خدمات نقش موثری داشت، اما با اصلاح آیین نامه کسب مجوز راه اندازی داروخانه انتظار می‌رود شاهد ارائه خدمات مناسب و با قیمت کمتر از سوی داروخانه‌ها باشیم.

در همین راستا تابناک اقتصادی، مصاحبه‌ای با آقای داریوش چیوایی کارشناس نظام سلامت داشته است که آن را می‌خوانیم:

در رابطه با اصلاح آیین نامه کسب مجوز راه اندازی داروخانه گفت:  آیین‌نامه‌ای از گذشته برای  تأسیس داروخانه وجود داشت  که یک سری شرایط و ضوابطی را برای تأسیس داروخانه از جمله نسبت جمعیت، فاصله جغرافیایی و ... در آن مدنظر قرار گرفته شده بود. موروثی بودن جواز کسب داروخانه یکی از مواردی است که انتظار می‌رفت در اصلاح و بازنگری مورد توجه قرار بگیرد، چرا که در بیشتر موارد جواز کسب بعد از فوت به فردی می‌رسد که تحصیلات مرتبط را ندارد، که این خود جای بسی تامل دارد.

وی در ادامه بیان کرد:  ارائه  مجوز و پروانه تأسیس داروخانه تنها به داروساز یکی دیگر از ایرادت وارده به آیین نامه کسب مجوز تاسیس داروخانه است، اما باید در نظر داشت که داروخانه می‌تواند فرصت شغلی مناسب و زیادی را به دنبال داشته باشد. از این رو شاید بهتر بود این مهم مورد بازنگری قرار بگیرد، چرا که می‌توان داروخانه تاسیس کرد و مسوول فنی آن یک داروساز بود.

چیوایی در رابطه علت بازنگری آیین نامه کسب مجوز راه اندازی داروخانه گفت:  حدود دو سال پیش یک جوان فارغ‌التحصیل داروسازی به دیوان عالی عدالت در رابطه با آیین‌نامه شکایت کرد است که  من فارغ‌التحصیل شدم و می‌خواهم داروخانه تأسیس کنم و امتیاز هم کسب کردم. دیوان بررسی کرد و دستور داد که این آیین‌نامه عوض شود. بدین معنا که به وزارت بهداشت ابلاغ کرد که این آیین‌نامه باید تغییر کند و وزارت بهداشت و سازمان غذا هم  بعد از مدت‌ها آیین‌نامه را تغییر  دادند و تغییر آن را ابلاغ کردند.
 
اشتغال‌زایی و تنوع خدمات داروخانه با تسهیل مجوز راه اندازی داروخانه

چیوایی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی اظهار داشت: تغییر جدید آیین‌نامه اعطای مجوز تاسیس داروخانه، چندین نکته مثبت داشته است. حذف فاصله جغرافیایی در این آیین نامه رخ داده است، بدین معنا که فاصله جغرافیایی معنا ندارد و شما می‌توانید مجوز داروخانه کسب کنید و دوم این‌که محدودیت جمعیتی هم برداشته شد که این موارد اتفاقات مثبتی در بحث رفع انحصار داشت.

وی در ادامه بیان کرد: در اصلاح جدید آیین نامه می‌توان امتیازات چند نفر را با هم تجمیع کرد، هر چند امتیاز پایه یک مدرک تحصیلی تنها یک امتیاز حساب می‌شود. به گونه‌ای که اگر سه داروساز قصد راه اندازی داروخانه داشته باشند تنها امتیاز مدرک یک نفر آن‌ها مورد قبول است، اما امتیاز سوابق کار آن‌ها   همه با هم جمع می‌شود که خود این هم یک اتفاق مثبتی است.

چیوایی تسهیل برای ورود به کسب و کار را یک امتیاز تلقی کرد و اذعان داشت: تسهیل برای ورود به کسب و کار باعث بر هم خوردن تعادل و نظم آن کسب و کار نخواهد شد بلکه در مقابل امکان ایجاد رقابت، رشد و بهبود بازار و گرفتن خدمات بهتر در مردم می‌شود.

وی اصلاح آیین نامه را مایه خشنودی داروسازان جوان دانست و افزود: داروساز‌های قدیمی که داروخانه داشتند، بیانیه دادند که این کار غلطی است. یعنی این موضع‌گیری‌ها هم از جایگاه افراد نشأت می‌گیرد، ولی به لحاظ سیستمی کار بسیار مثبتی است و باید از آن حمایت شود، همچنین  حاکمیت باید در جهت رفع انحصار در هر حوزه اقتصادی تلاش کند.

چیوایی در رابطه با مزایایی اصلاح آیین نامه کسب مجوز داروخانه گفت: افزایش کیفیت خدمات را می‌توان یکی از  مهم‌ترین مزایای اصلاح آیین نامه عنوان کرد، چرا که  با ورود تعداد بیش‌تری از داروسازان به راه اندازی داروخانه شاهد ارائه خدمات بهتری خواهیم بود. در حال حاضر در داروخانه‌ها مشاوره دارویی درستی صورت نمی‌گیرید و داروخانه شلوغ است، اما این در حالی است که پیش بینی می‌شود این مشکل رفع شود.

وی ادامه داد: انتظار داریم که قیمت تمام‌شده پایین‌تر بیاید. به گونه‌ای که خدماتی که ارائه می‌دهند و سودی که از دارو می‌گیرند، کمتر شود که در این صورت بازار رقابتی‌تر خواهد شد.

چیوایی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا اصلاح آیین نامه مانع خرید و فروش مجوز داروخانه می‌شود، گفت: متاسفانه در گذشته به دلیل انحصاری که وجود داشت شاهد خرید و فروش مجوز و یا امتیاز داروخانه بودیم، به گونه‌ای که از دو میلیارد تومان به بالا  پروانه داروخانه در مناطق مختلف خرید و فروش می‌شد و فرد باید مغازه‌ای اجاره می‌کرد و هزینه‌های جانبی دیگری داشت که این خود در گران کردن خدمات بسیار موثر بود.

 وی ادامه داد: سنوات لازم برای اخذ مجوز نیز کم شده که این موارد باعث می‌شود بازار آن‌ها رقابتی‌تر شود و تا حدودی  قیمت خدمات برای مردم کاهش پیدا کند. هر داروخانه‌ای که تأسیس شود،   زمینه اشتغال بسیاری از فارغ‌التحصیلان را فراهم خواهد کرد بنابراین اصلاح آیین نامه در اشتغال نقش بسزایی دارد.

وی در رابطه با اینکه آیا داروخانه با حاشیه سود پایینی همراه است، اذعان داشت: چنین چیزی صحت ندارد متاسفانه  افسانه وجود دارد که داروخانه‌ها و یا بیمارستان‌های خصوصی زیان ده و یا با حاشیه سود پایین همراه هستند که این موارد از پایه اشتباه است، چرا که اگر زیان‌ده باشند سازمان اقتصادی آن را جمع می‌کند و دیگر هزینه کردن عاقلانه نیست، اما این درحالی است که هر سال شاهد افزایش تعداد داروخانه‌ها هستیم، همچنین در بحث قیمت دارو، باید یادآور شد که درآمد داروخانه تنها از فروش دارو نیست. هرچند  دارو به تنهایی حاشیه سود مناسبی دارد و  فروش مکمل‌ها و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی یک سود سرشار و هنگفتی دارد که این موارد حاشیه سودی بیش‌تر از فروش دارو دارد.

چیوایی به وجود رابطه میان داروخانه و ارائه‌دهنده خدمت  اشاره کرد و گفت: متاسفانه در برخی از موارد شاهد روابط کاری میان داروخانه و برخی از پزشکان هستیم. به عنوان مثال داروخانه‌هایی هستند که  می‌گویند که پنجاه درصد سود خود را به پزشک می‌دهم در صورتی که  نسخه‌هایی که برای داروخانه می‌نویسند، یک میلیون تومان باشد در این صورت پنجاه درصد سود را به پزشک می‌دهند.

چیوایی افزایش داروخانه و تسهیل در دسترسی به داروخانه را از مزایای آیین نامه جدید برشمرد و تصریح کرد: کاهش صف‌های طولانی در داروخانه آن هم در شرایط پاندمی کرونا را می‌توان یکی دیگر از مزایای آیین نامه جدید برشمرد، چرا که در پیک اول کرونا بنا برگزارشی که  وزارت بهداشت ارائه داد، حدود پنجاه درصد یا بیش‌تر از مبتلایان  به کرونا  در مراکز بهداشتی درمانی مانند مطب و داروخانه به این بیماری دچار شده‌اند.

وی افزود: ارائه خدمات مشاوره‌ای دارویی یکی دیگر از مواردی است که انتظار می‌رود با رفع انحصار، بیشتر وجود داشته باشد. تا از این طریق مسئول فنی داروخانه، نحوه مصرف و عوارض استفاده از دارو را به طور کامل توضیح دهد و در صورت لزوم بتواند با پزشک تعامل کند، اما وقتی داروخانه به تعداد کم و شلوغ موجود باشد؛ امکان ارائه این خدمات وجود ندارد.

چیوایی در رابطه با سامانه ارسال دارو گفت: در حال حاضر سامانه تیتک برای ارسال دارو وجود دارد، اما به طور کلی سامانه الکترونیک برای یافتن دارو در کوتاه زمان ممکن می‌تواند بسیار مناسب باشد، چرا که از این طریق کیفیت خدمات و  ایمنی بیمار بالا خواهد بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر