بازدید 6526
کارشناس افغان:

طالبان با جنگ نمی‌تواند قدرت را در دست گیرد

ارشناس نظامی و سیاسی افغان با اشاره به تصرف تعدادی از شهرستان‌ها توسط طالبان گفت این گروه باید بداند که از طریق جنگ نمی‌تواند قدرت را در افغانستان بدست گیرد.
کد خبر: ۱۰۵۹۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵ 22 June 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، «میرزامحمدیارمند» آگاه مسائل نظامی و سیاسی افغانستان روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا افزود:طالبان باید از چهار دهه جنگ در افغانستان درس عبرت بگیرد و بدانند که آغاز و ادامه جنگ یک طرح خارجی و به نفع دشمنان افغانستان است.

وی تصریح کرد طالبان باید با جدیت خواست‌ها و مسائل خود را از طریق گفتگو بدست آورد و بداند که مشکلات از راه مذاکره قابل حل است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تخریب زیرساخت‌ها توسط طالبان اظهار داشت اگر این گروه قصد مشارکت در دولت آینده را داشته باشد باید بدانند که تخریب زیرساخت‌های افغانستان به نفع هیچ کس نیست و در آینده مجبور می‌شوند که با هزینه زیاد آن‌ها را دوباره بسازند.

وی در ادامه با اشاره به تصرف تعدادی از شهر‌ها توسط طالبان گفت تضعیف مدیریتی در نهاد‌های امنیتی که از زمان تشکیل دولت وحدت ملی آغاز شد باعث تضعیف ارتش و پلیس شده است.

"یارمند" خاطرنشان کرد در هفت سال گذشته قراردادن افراد کم تجربه و با انگیزه سیاسی در پست‌های وزارت دفاع و کشور باعث شده است که نیرو‌های امنیتی و نظامی تضعیف شوند.

وی افزود:این وزارتخانه‌ها به دلیل ضعف مدیریتی با وجود درخواست‌های کمک نیرو‌های تحت محاصره هیچ کمکی به آن‌ها نشد و این امر باعث بی اعتمادی در بین این نیرو‌ها شد.

این کارشناس نظامی، مقاومت نکردن نیرو‌های نظامی و امنیتی در برابر طالبان در برخی از شهر‌ها را به علت ضعف مدیریتی و ارتباط نداشتن با سربازان دانست.

وی افزود:در برخی از شهر‌ها سربازان با درخواست بزرگان قوم بدون هیچ مقاومتی تسلیم طالبان شدند.

این مقام سابق وزارت کشور تغییرات دو روز پیش در وزارتخانه‌های کشور و دفاع و انتخاب افراد جدید و کارکشته را گامی در راستای تغییر وضعیت دانست و خواستار برنامه ریزی برای استفاده مناسب از داوطلبان مردمی برای مقابله با طالبان شد.

وی افزود:مداخلات سیاسی در ارتش و عزل و نصب‌های سیاسی دولت در ارتش باعث تضعیف نیرو‌های نظامی در برابرطالبان شده است.

براساس گزارش‌های منتشر شده در ۲ ماه گذشته گروه طالبان حدود ۶۰ شهرستان را از نیرو‌های دولتی افغان گرفته و یا دست به دست شده است و اکنون جنگ به شهر‌های بزرگ این کشور از جمله مزارشریف، قندوز، پلخمری و بادغیس رسیده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر