بازدید 7874
معاون هماهنگی توزیع توانیراعلام کرد:

احتمال عبور مصرف برق از مرز ۶۲ هزار مگاوات

معاون هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها در هفته جاری و هفته آینده، میانگین دمای هوا یک تا ۱.۵ درجه گرمتر خواهد شد که همین موضوع احتمال افزایش شدید مصرف برق را به دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۱۰۵۹۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۱ 22 June 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از پایگاه خبری شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) «غلامعلی رخشانی مهر» افزود: هفته گذشته میانگین دمای کشور در حدود ۳۶ درجه بود این در حالی است‌که براساس نقشه‌های هواشناسی، دمای هوا بین۱ تا ۱.۵ درجه افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: با رسیدن میانگین دمای هوا به ۳۸ درجه در کشور، احتمال آنکه رکورد نیاز مصرف برق به ۶۲ هزار مگاوات افزایش یابد وجود دارد.

معاون هماهنگی توزیع توانیر و دبیر ستاد راهبری اوج بار صنعت برق با بیان این که هفته گذشته با رسیدن نیاز مصرف به بیش از ۶۰ هزار مگاوات، شاهد شکاف ۶ هزار مگاواتی در تراز بین تولید و مصرف بودیم، خاطرنشان کرد: این هفته با توجه به شرایط موجود، احتمال تشدید این شکاف بیشتر شده است.

رخشانی مهر تنها راهکار جلوگیری از بروز قطعی برق در این شرایط را تنظیم و مدیریت درست مصرف برشمرد.

وی افزود: در کشور حدود ۲۴ هزار مگاوات از برق تولیدی کشور به وسایل سرمایشی اختصاص دارد این درحالی است که پیک برق در بازه ساعت‌های ۱۲ تا ۱۸ رخ می‌دهد.

معاون هماهنگی توزیع توانیر خاطرنشان کرد: اگر فرض کنیم که این اوج بار برای سه ماه رخ دهد در حدود ۴۵۰ ساعت در سال اوج مصرف داریم که برای پاسخگویی به این نیاز مصرف باید ۷ تا ۸ هزار مگاوات نیروگاه احداث شود.

رخشانی مهر گفت: در همه دنیا، مصارف در این ساعت‌ها را مدیریت می‌کنند، در ایران نیز همانند سایر نقاط جهان، مصارف به ساعت‌هایی غیر از ساعت پیک منتقل می‌شود.

وی در عین حال با تقدیر از مشترکان صنعتی و کشاورزی به دلیل همکاری در طرح‌های مدیریت بار گفت: صنایع و کشاورزان با همکاری در طرح‌های مدیریت بار، از پاداش‌های صنعت برق و تخفیف‌های در نظر گرفته شده، بهره‌مند می‌شوند.

معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به این که در اوایل خرداد ماه شاهد رشد بیش از ۳۰درصدی مصرف برق بودیم، خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی به دلیل کمبود بارش‌ها این دو گروه از ابتدای امسال رشد مصرف زیادی را تجربه کرده‌اند که در بخش کشاورزی به دلیل کمبود بارش‌ها شاهد افزایش پمپاژ آب و درنتیجه بالا رفتن ۱۸ درصدی مصرف برق بودیم و پس از آن نیز بخش صنعت بود که در رده دوم مصرف قرار داشت.

رخشانی مهر در خصوص انتشار جداول خاموشی‌ها نیز گفت: این جداول احتمالی است، اما در صورت تداوم همکاری مشترکان، خاموشی‌ها اعمال نخواهد شد.
وی ادامه داد: در صورتی که همه هموطنان کولر‌های گازی خود را روی عدد ۲۵ درجه تنظیم و از دور کند کولر‌های آبی استفاده کنند و استفاده از وسایل پرمصرف برقی را نیز به ساعت خنک روز یا پایانی شب موکول کنند، می‌توان به طور قطع اطمینان داد که شاهد قطعی برق نخواهیم بود.

معاون همانگی توزیع توانیر درباره میزان ذخایر آب پشت سد‌های کشور نیز گفت: ذخیره آب پشت سد‌ها حداقل ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که این به معنای نصف شدن توان تولید انرژی نیروگاه‌های برق آبی است.

وی خاطرنشان کرد: ذخایر آب سد‌ها را باید برای کشت پاییزه، احتمال تداوم خشکسالی و مصرف آب شرب تا حد امکان حفظ کنیم.

به گزارش ایرنا، افزایش دمای هوا منجر به بالاتر رفتن میزان برق در کشور شده است به گونه‌ای که براساس تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران روز گذشته در ساعت ۱۲ و ۴۶ دقیقه مصرف برق به رقم ۶۰ هزار و ۶۰۱ مگاوات رسید.

این میزان مصرف درحالی اتفاق افتاد که میزان ذخیره نیروگاه‌های کشور ۴۳۷ مگاوات بودو میزان تولیدکلی برق ۵۴ هزارمگاوات است که نشان از ناترازی عرضه و تقاضای برق است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر