بازدید 4595

هشدار مقام سازمان ملل درباره ناکارآمدی نظام بین‌الملل

مارک لوکاک مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل درباره ناکارآمدی نظام بین الملل در مقابله با چالش‌های انسانی هشدار داد.
کد خبر: ۱۰۵۹۲۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹ 21 June 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، دوره تصدی مسئولیت برای مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل متحد پایان یافته است.

وی در گفتگویی با الجزیره انگلیسی تصریح کرد همه گیری کووید ۱۹ سبب شد ناکامی‌ها و چالش‌های بنیادی در نظام حقوق بشر جاری عیان شود. مارک لوکاک برای مدت چهار سال، مسئول اصلی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد بوده است. وی در مواقعی با زبان تند انتقاد کرده است.

مارک لوکاک چندی پیش در سخنانی، وعده سران گروه هفت برای رسیدن به یک میلیارد دوز واکسن در یک سال آینده را گامی کوچک توصیف کرد. او در مصاحبه با الجزیره انگلیسی تصریح کرد کووید ۱۹ بایستی فرصتی برای همکاری بین المللی بوجود می‌آورد، اما به جای آن شاهد بودیم که هر کشوری به دفاع از خودش پرداخت.

مارک لوکاک گفت: «این وضع در وهله نخست، نشان دهنده شکست خوردن مهربانی و ابراز همدردی است. در عین حال، این وضع اقدامی بزرگ در آسیب زدن به خودمان است، زیرا اگر پیش از همه گیری کووید ۱۹ کسی متوجه نمی‌شد که ما در کره زمین تا چه اندازه سرنوشتمان به هم مرتبط است بی تردید پس از کرونا باید متوجه شده باشد. همه شاهد آن هستند که گونه‌های جدیدی از این ویروس در سراسر جهان ظهور پیدا می‌کند. مرز‌های فیزیکی از ما درمقابل ویروس محافظت نمی‌کند. پس اگر می‌خواهید امنیت خود را تامین کنید باید نگران ایمنی همه افراد دیگر نیز باشید.»

اين مقام سازمان ملل در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کووید ۱۹ به چه صورت کاستی‌های نظام اقدامات بشردوستانه سازمان ملل را نشان داد؟ گفت: «من اعتقاد راسخ دارم که این بیماری همه گیر سبب برخی چالش‌های بنیادی نظام اقدامات بشردوستانه سازمان ملل عیان شود. نظام مالی که داریم بسیار کند عمل می‌کرد و عملکردش نیز واکنشی است. بهترین و ارزان‌ترین پاسخها، سریعترین اقدامات هستند. هرچه رویکرد ما کنشگرانه‌تر باشد به همان نسبت، حل مشکل کم هزینه‌تر خواهد بود و راه حل نیز بهتر خواهد بود.»

وي ادامه داد: «در عین حال، باید توجه داشت که در این حالت، بار مسئولیت مالی به گونه‌ای بسیار غیرمنصفانه به دوش چهار تامین کننده مالی سازمان ملل متحد می‌افتد یعنی ایالات متحده، آلمان، اتحادیه اروپا و انگلیس. معتقدم این شیوه، شیوه‌ای پایدار برای کنشگری نیست. جهانیان باید راهی متفاوت برای تامین مالی این اقدامات پیدا کنند.»

مارک لوکاک در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا وضع انسانی جهان در مسیر صحیح حرکت می‌کند یا خیر گفت: «متاسفانه، این جریان در مسیر درست حرکت نمی‌کند. در موقعیتی که بنده دارم، با آلام و مصیبت‌های متعدد انسانی مواجه می‌شویم. اتفاق خوب این است که می‌توان دست کم کاری انجام داد تا بتوان بخشی از این رنج‌ها را کاهش داد. اما مشکل این است که عوامل رنج‌های انسانی از قبیل تغییرات اقلیمی و بیماری‌هایی ازقبیل کووید ۱۹ در حال انباشت شدن هستند و به علت آنکه پاسخ‌ها عمدتاً پاسخ به علائم و نشانه‌های معضلات است (و نه عوامل مسبب آن)، مشکلات بدتر می‌شوند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی