بازدید 15787
۲
کیوسک بین الملل تابناک

مخالفت رسمی سران ناتو با استقرار موشک‌های هسته‌ای در اروپا/ طرح ۴۰ تریلیون دلاری «گروه ۷» برای مقابله با قدرت رو به رشد چین / هشدار طالبان به ادامه حضور نظامیان غربی در افغانستان / رزمایش موشکی شبانه ارتش آزادی بخش خلق چین

مخالفت رسمی سران ناتو با استقرار موشک‌های هسته‌ای در اروپا، طرح ۴۰ تریلیون دلاری «گروه ۷» برای مقابله با قدرت رو به رشد چین، هشدار طالبان به ادامه حضور نظامیان غربی در افغانستان، رزمایش موشکی شبانه ارتش آزادی بخش خلق چین و اعلام آمادگی هند برای عادی‌سازی روابط با پاکستان از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۵۷۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶ 13 June 2021

مخالفت رسمی سران ناتو با استقرار موشک های هسته ای در اروپا| طرح 40 تریلیون دلاری «گروه 7» برای مقابله با قدرت رو به رشد چین| هشدار طالبان به ادامه حضور نظامیان غربی در افغانستان| رزمایش موشکی شبانه ارتش آزادی بخش خلق چین

کیوسک بین الملل تابناک: مخالفت رسمی سران ناتو با استقرار موشک‌های هسته‌ای در اروپا، طرح ۴۰ تریلیون دلاری «گروه ۷» برای مقابله با قدرت رو به رشد چین، هشدار طالبان به ادامه حضور نظامیان غربی در افغانستان، رزمایش موشکی شبانه ارتش آزادی بخش خلق چین و اعلام آمادگی هند برای عادی‌سازی روابط با پاکستان از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

مخالفت رسمی سران ناتو با استقرار موشک های هسته ای در اروپا

تارنمای دیفنس نیوز گزارش داد متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قرار است به دنبال دیدار روز دوشنبه با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در بروکسل، مخالفت خود را با استقرار موشک های هسته ای زمینی در اروپا ابراز کنند.

مخالفت رسمی سران ناتو با استقرار موشک های هسته ای در اروپا| طرح 40 تریلیون دلاری «گروه 7» برای مقابله با قدرت رو به رشد چین| هشدار طالبان به ادامه حضور نظامیان غربی در افغانستان| رزمایش موشکی شبانه ارتش آزادی بخش خلق چین

این رسانه افزود: این موضع سران ناتو، بازتاب اظهارات و مواضع قبلی ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو بوده و قرار است در پیش نویس بیانیه ای که بعد از اجلاس سران ناتو منتشر می شود، مطرح شود.

تارنمای دیفنس نیوز به نقل از یک مشاور سنای آمریکا و یک مقام اروپایی این خبر را منتشر کرد و نوشت این دو نفر نام خود را فاش نکردند زیرا این موضع ناتو در این زمینه هنوز آشکارا فاش نشده است.

این رسانه خاطرنشان کرد: این اقدام ناتو راه حل احتمالی برای کاهش تنش ها با مسکو و آمادگی برای مذاکره بر سر کنترل سلاح در آستانه اجلاس آمریکا و روسیه در ژنو قلمداد می شود. این نشست قرار است ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) برگزار شود.

مذاکرات ناتو در این زمینه به دنبال گزارش این هفته رسانه های روسی درباره  پیشنهاد مسکو برای تعلیق استقرار  موشک های کوتاه ومیانبرد زمینی مطرح شده است. ناتو و کاخ سفید از پاسخگویی فوری به سوالی در این زمینه خودداری کرده اند. از زمان استقرار موشک های زمینی اس اس سی-۸ روسیه تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. آمریکا گفته روسیه با این اقدام توافق پیمان منع استقرار موشک های هسته ای میانبرد را نقض کرده است. این اقدام روسیه بلافاصله باعث شد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز از این توافق خارج شود. روسیه مدعی است آمریکا با خروج از این پیمان را نقض کرده است؛ مقام های آمریکایی این ادعا را تکذیب می کنند.

استولتنبرگ سال گذشته در نشست گروه برنامه ریزی هسته ای ناتو گفت برنامه ای برای استقرار این موشک های جدید در اروپا در دست اجرا نیست؛ هر چند خاطرنشان کرد، برخی متحدان ناتو قصد دارند سامانه های دفاع موشکی و هوایی جدید خریداری کنند.

بایدن ۲۶ خرداد و در آخرین مرحله از نخستین سفر خارجی خود به سوئیس می‌رود تا پیش از دیدار با مقام‌های بلندپایه میزبان، با همتای روس خود دیدار کند.

در حالی که بایدن اعلام کرده است که در دیدار با پوتین درباره وضع حقوق بشر در روسیه گفت‌وگو می‌کند مقام‌های روس هم اعلام کرده‌اند که درباره وضع حقوق بشر در آمریکا و دستگیری‌های پاییز سال گذشته در آن کشور و وضع زندانیان در گوانتانامو گفت‌وگو خواهد شد.

طرح ۴۰ تریلیون دلاری «گروه ۷» برای مقابله با قدرت رو به رشد چین

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته (شنبه) در دومین روز از نشست سران صنعتی جهان موسوم به «گروه ۷» (G۷) از کشورهای اروپایی و ژاپن درخواست کرد که از طریق سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها در کشورهای در حال توسعه با نفوذ و قدرت روبه رشد امنیتی و اقتصادی چین مقابله کنند.

 

مخالفت رسمی سران ناتو با استقرار موشک های هسته ای در اروپا| طرح 40 تریلیون دلاری «گروه 7» برای مقابله با قدرت رو به رشد چین| هشدار طالبان به ادامه حضور نظامیان غربی در افغانستان| رزمایش موشکی شبانه ارتش آزادی بخش خلق چین

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در این خصوص گزارش کرد، بایدن روز شنبه از کشورهای اروپایی و ژاپن خواست  به منظور مقابله با نفوذ سیاسی و اقتصادی چین در جهان، به کشورهای در حال توسعه، صدها میلیارد دلار بودجه تخصیص دهد تا دیگر برای جاده‌های جدید، راه‌ آهن، بنادر و شبکه‌های ارتباطی به چین وابسته نباشند.

بر اساس این گزارش، این اولین بار است که ثروتمندترین کشورهای جهان در خصوص سازماندهی یک جایگزین مستقیم برای «ابتکار کمربند و جاده» چین بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

ابتکار کمربند و جاده یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که در مرکز سیاست خارجی «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین قرار دارد و هم‌اکنون در سراسر آفریقا، آمریکای لاتین و خود اروپا گسترش یافته است.

نیویورک‌تایمز گزارش کرد، بایدن در حالی این طرح را پیشنهاد داده است که کاخ سفید به هیچ تعهد مالی برای تأمین چنین بودجه هنگفتی برای مقابله با نفوذ رو به رشد چین اشاره نکرده است و اختلاف نظر شدیدی بین ایالات متحده و همپیمانان این کشور در زمینه نحوه مقابله با قدرت رو به رشد چین در جهان وجود دارد.

بایدن مقابله با قدرت رو به رشد چین و روسیه را محور سیاست خارجی خود قرار داده و در مقابل نیز پکن تأکید کرده است که پاسخگویی بسیار ضعیف آمریکا به همه‌گیری و سیاست‌های تفرقه‌افکنانه آمریکا به ویژه شورش‌های ۶ ژانویه طرفداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مقابل کنگره آمریکا را نشانه شکست دموکراسی در ایالات متحده می‌دانند.

رویترز نیز در این راستا گزارش کرد، سران گروه هفت که در «کورن وال» واقع در جنوب غربی انگلیس با یکدیگر در حال دیدار هستند، امیدوارند که طرح آن‌ها موسوم به «ساخت یک جهان بهتر» (B۳W)، هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ تریلیون دلار دارد و سران گروه هفت مدعی هستند که جایگزین بهتری برای طرح «کمربند و جاده» چین است و علی‌رغم آن که مدعی شده‌اند این طرح تا سال ۲۰۳۵ محقق می‌شود منابع مالی آن را مشخص نکرده‌اند.

طبق گزارش شبکه «بی بی سی»، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز در این خصوص تأکید کرده است که گروه هفت هنوز در موقعیتی برای آزادسازی چنین بودجه‌ای به منظور مقابله با قدرت چین نیست.

سران گروه هفت در اولین روز از نشست خود در حالی مدعی شدند که برای پایان همه‌گیری کرونا، یک میلیارد دز واکسین کرونا در اختیار کشورهای جهان قرار دهند که البته درخواست‌ها برای تامین بودجه مورد نیاز به منظور رفع کمبود واکسن کرونا در این کشورها را رد کردند.

رهبران کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن، سه روز در کورن وال نشست گروه هفت را برگزار می‌کنند و این اولین نشست این گروه از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در جهان است.

گزار‌ش‌ها نشان می‌دهد که رهبران اتحادیه اروپا هم در این نشست حضور دارند و آن طور که گزارش شده است، تغییرات اقلیمی، بهبود اوضاع پس از دوران همه‌گیری کرونا و از جمله ایجاد یک نظام بهداشتی قوی‌تر در جهان از محورهای اصلی نشست فعلی گروه هفت محسوب می‌شود.

هشدار طالبان به ادامه حضور نظامیان غربی در افغانستان

مقامات پنتاگون پس از شکست رایزنی های پنهانی با پاکستان و برخی از کشورهای آسیای میانه برای ایجاد پایگاه در کشورهای همسایه افغانستان برای ادامه فعالیت نظامی و جاسوسی در آخرین واکنش، احتمال ادامه حضور در افغانستان را مطرح کردند.

مخالفت رسمی سران ناتو با استقرار موشک های هسته ای در اروپا| طرح 40 تریلیون دلاری «گروه 7» برای مقابله با قدرت رو به رشد چین| هشدار طالبان به ادامه حضور نظامیان غربی در افغانستان| رزمایش موشکی شبانه ارتش آزادی بخش خلق چین

طالبان در واکنش به انتشار  گزارش‌هایی در باره احتمال حضور نظامیان آمریکایی و  ترکیه ای  در فرودگاه کابل اعلام کرد که حضور نظامیان خارجی تحت هر عنوانی که باشد، پذیرفته نیست.

این گروه هشدار داده‌ است، با کسانی که بخواهند به بهانه تامین امنیت فرودگاه کابل و مکان‌های دیپلماتیک در افغانستان باقی بمانند، برخورد جدی و این گروه به آن‌ها به دیده اشغالگر نگاه خواهد کرد.

بر اساس گزارشی که در رسانه ها منتشر شد، نیروهای ترکیه پذیرفته اند در صورتی که ناتو هزینه حضور این نیروها را به عهده بگیرد ،آنها آماده تامین امنیت فرودگاه کابل خواهند بود.

از طرف دیگر معاون پنتاگون در کنگره از آمادگی نیروهای آمادگی برای بازگشت به افغانستان در پی پیشروی نیروهای طالبان و احتمال سازماندهی دوباره القاعده خبر داد.

«رونالد مولتری» گفته است که امکان دارد القاعده بار دیگر ظاهر شده و به  آمریکا حمله کند و به همین دلیل سازمان‌های اطلاعاتی این کشور، فعالیت گروه‌های ترویستی و القاعده را زیر نظر دارند.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو هم به تازگی گفته که فرودگاه کابل و زیرساخت‌های حیاتی دیگر در افغانستان، برای جامعه جهانی مهم است.

وی جمعه ‌شب گذشته در یک نشست خبری در بروکسل تأکید کرده است که این زیر ساخت‌ها برای ادامه حضور دیپلماتیک تمامی کشورها در افغانستان و نیز برای انتقال کمک‌های توسعه‌ای اهمیت دارد.

دبیرکل ناتو خاطرنشان کرد، ما با اعضای ناتو درباره حفاظت از زیرساخت‌های مهم مانند فرودگاه کابل کار می ‌کنیم.

به گفته وی، ناتو از این کار حمایت خواهد کرد و اکنون این را بررسی می ‌کنیم که ناتو چگونه می ‌تواند بخشی از این تلاش‌ها باشد.

«وال استریت ژورنال» نیز در گزارشی نوشت که تا چند روز آینده رئیس جمهوری آمریکا با نخست وزیر ترکیه در باره تأمین امنیت فرودگاه کابل توسط ترکیه دیدار و گفت‌وگو می کند.

پیش از این رسانه‌های غربی از تلاش آمریکا برای چانه زنی با کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان و ازبکستان و پس از آن با پاکستان برای ایجاد پایگاه نظامی در این کشورها خبر داده بودند.

اما حضور نظامی آمریکا در کشورهای آسیای میانه از طرف مقامات روسی رد شد و آنها گفتند که تاجیکستان و ازبکستان گفته اند که آمریکا این موضوع را با آنها در میان نگذاشته و قانون اساسی ازبکستان نیز اجازه نمی دهد که آمریکا در این کشور پایگاه نظامی بسازد.

پس از آن، گزارش‌ها و خبرها بر ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در منطقه پشتونستان پاکستان متمرکز شد.

مقامات پاکستانی و رسانه های این کشور با  تایید سفر پنهانی سازمان سیا به پاکستان به نقل از وزیر خارجه پاکستان، احتمال دادن پایگاه نظامی به آمریکا در این کشور را به شدت رد کرد.

اکنون به نظر می رسد که آمریکا از یافتن جای پای در همسایگی افغانستان ناامید شده و تلاش می کند حضور نظامی خود در افغانستان را به بهانه های مختلف ادامه دهد.

رزمایش موشکی شبانه ارتش آزادی بخش خلق چین

نیروی نظامی چین در جریان مانورهای نظامی شب هنگام به شلیک موشک‌های DF-۲۶ موسوم به موشک "قاتل ناو هواپیمابر" اقدام کرد.

مخالفت رسمی سران ناتو با استقرار موشک های هسته ای در اروپا| طرح 40 تریلیون دلاری «گروه 7» برای مقابله با قدرت رو به رشد چین| هشدار طالبان به ادامه حضور نظامیان غربی در افغانستان| رزمایش موشکی شبانه ارتش آزادی بخش خلق چین

به نقل از پایگاه خبری بیزنس اینسایدر، این موشک‌ها که "قاتل ناوهای هواپیمابر" شناخته می‌شوند، می‌توانند اهداف زمینی و دریایی را بزنند. زرادخانه موشکی چین باعث شده تا ارتش آمریکا به فکر استراتژی‌های مقابله‌ای جدی بیفتد.

ارتش چین در جریان عملیات شب هنگام خود اقدام به شلیک این نوع موشک کرد؛ انجام این عملیات بسیار سخت‌تر از عملیات در روز است.

روزنامه گلوبال تایمز چین نوشت، نیروی راکتی ارتش آزادی بخش خلق چین در یکسری عملیات شبانه اقدام به شلیک موشک‌های بالستیک کرد.

سرهنگ "جیانگ فنگ"، معاون فرماندهی یگان موشکی ارتش چین گفت، نیروهایش رزمایش‌های شبانه‌ای داشتند و چندین مورد را با این موشک‌ها هدف قرار دادند.

موشک‌های DF-۲۶ از نوع متحرک، بالستیک با برد ۲۵۰۰ مایلی است که چین را قادر می‌سازد تا گوآم آمریکا را هدف قرار دهد.

از این سلاح نخسین بار در جریان یک رژه نظامی در ۲۰۱۵ پرده برداری و بعدا در سال ۲۰۱۶ در ارتش به خدمت گرفته شد.

وزارت دفاع آمریکا در جدیدترین ارزیابی خود درباره قدرت نظامی چین اعلام کرد که این سلاح جدید قادر است تا علیه اهداف زمینی حملات دقیق با کلاهک متعارف و اتمی انجام دهد و علیه اهداف دریایی هم حملات متعارف داشته باشد.

روزنامه گلوبال تایمز چین همچنین نوشت: دریای چین جنوبی کامل در تیر رس ارتش آزادی بخش خلق چین است و هرگونه تحرک و اقدام ناوهای هواپیمابر آمریکایی در منطقه در رصد آن قرار دارد.

نیروی دریایی آمریکا در پاسخ به این مطلب، آن را کم اهمیت شمرد و اعلام کرد که از ظرفیت‌های چین ترسی به دل ندارد.

اعلام آمادگی هند برای عادی‌سازی روابط با پاکستان

به گزارش شبکه خبری " ان دی تی وی"، هند گفت: پاکستان مسوولیت دارد تا با انجام اقدامات معتبر و شفاف و مخالفت با استفاده تروریسم از خاک این کشور، فضا را آماده کند.

مخالفت رسمی سران ناتو با استقرار موشک های هسته ای در اروپا| طرح 40 تریلیون دلاری «گروه 7» برای مقابله با قدرت رو به رشد چین| هشدار طالبان به ادامه حضور نظامیان غربی در افغانستان| رزمایش موشکی شبانه ارتش آزادی بخش خلق چین 

هند همچنین ضمن انتقاد از پاکستان برای مطرح کردن مساله کشمیر در سازمان ملل اعلام کرد اختلافات میان دو کشور باید دوجانبه حل شوند.  

حدود ده روز پیش عمران خان نخست وزیر پاکستان پیشنهاد جدید این کشور برای عادی‌سازی روابط با همسایه و رقیب دیرینه خود هند را مطرح کرد؛ اما شرط آغاز گفت وگو را اقدام دهلی نو برای لغو تصمیم دو سال پیش درباره وضعیت کشمیر عنوان کرد.  

بر خلاف پاکستان، هند معتقد است که مساله کشمیر، امری دوجانبه میان دهلی نو و اسلام آباد است. هند همچنین با مطرح کردن مساله کشمیر در مجامع بین المللی مخالف است و تاکنون با پیشنهاد میانجی گری از سوی بسیاری از کشورها مخالفت کرده است.  

هند همچنین مدعی است که پاکستان به گروه‌های مخالف این کشور در کشمیر پناه داده و از آن‌ها حمایت می‌کند اما پاکستان همواره این اتهامات را رد کرده است.  

پاکستان و هند پس از استقلال در سال ۱۹۴۷ درگیر مناقشه‌ای به نام کشمیر هستند. این مناقشه تاکنون موجب سه جنگ میان دو کشور شامل جنگ ۱۹۴۷، نبرد کارگیل و نبرد سیاچن شده است.  

هند مدعی مالکیت کل جامو و کشمیر است و تا سال ۲۰۱۰، ۴۳ درصد این منطقه را اداره می‌ کرد و نیز مناطق جامو، لاداخ، دره کشمیر و یخچال سیاچن را تحت کنترل دارد.  

دهلی‌نو اواسط مردادماه ۱۳۹۸ اقدام به لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر کرد و این موضوع، موجب خشم دولتمردان در اسلام‌آباد شد.  

کمیته امنیت ملی پاکستان نیز در واکنش به این طرح دولت هند، ضمن کاهش بی‌سابقه سطح روابط دیپلماتیک، تمامی روابط تجاری و فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور را متوقف کرده بود.  

از آن زمان به بعد پاکستان و هند به عنوان رقبای سنتی در جنوب آسیا فاقد سفیر در پایتخت‌های یکدیگر هستند و سفارتخانه‌های دو کشور نیز با کاهش سطح دیپلمات‌ها کار می‌کنند.  

گفته می‌شود در نتیجه دیپلماسی بی‌سرو صدا و مذاکرات پنهانی پاکستان و هند در آن سوی مرزها، دو کشور در ماه فوریه امسال ضمن توافق بر آتش‌بس در خط کنترل مرزی کشمیر، متعهد به اجرای آن و حل اختلافات مرزی از طریق مذاکره شدند.  

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
اگر این ۴۰ تریلیون دلار برای مقابله با ایران میزاشتن تورم در ایران ۴۰هزار درصد میرسید بعدم اقایون میگفتن دشمنان خارجی نمیزارن و مدیریت ما خیلی هم قوی و جهانیه
انگار امریکا با چین و روسیه دشمنی نداره فقط با ما دشمنی داره
امریکا ترس شدید از چین دارد کشور اسراف کاری مانند امریکا هرگز در عرصه اقتصاد حریف چین نخواهد بود یک کارگر صفر چینی ممکن است فقط برای خور و خوراک خود و تا 21 ساعت در روز کار کند ولی آیا در امریکا کسی حاضر است با این شرایط کار کند ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر