بازدید 13383

صفحه نخست ویژه‌نامه انتخاباتی تابناک ـ یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰

کد خبر: ۱۰۵۷۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰ 13 June 2021

صفحه نخست ویژه‌نامه انتخاباتی تابناک ـ یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰
علی لاریجانی از شورای نگهبان درخواست کرد تا دلایل رد صلاحیتش را منتشر کند:
جدال بر سر پاسخگوئی و عدم پاسخگوئی شورای نگهبان


سخنگوی شورای نگهبان می گوید برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلائل آن در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی پیش بینی نشده است. عباسعلی کدخدایی در توییتر نوشت: "احراز و عدم احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری بر اساس اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد انجام پذیرفته و برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلائل آن در قانون انتخابات ریاست جمهوری حکمی پیش بینی نشده است.” علی لاریجانی امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از شورای محترم نگهبان خواهشمندم بین خود و خدا با توجه به اثبات کذب بودن گزارش‌های داده شده به آن شورا در رابطه با بنده و خانواده‌ام در جریان بررسی احراز صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، کلیه دلایل عدم احراز صلاحیت اینجانب را بدون هرگونه پرده پوشی به صورت رسمی و عمومی اعلام فرمایید.  حداقل به اجرای سیاست‌ کلی مصوب رهبری معظم انقلاب در باب پاسخگویی آن شورا عمل نمایید.» 

سعید جلیلی:
برجام چک بلامحل بود

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: دغدغه‌های مردم نه مسئله‌اش و نه پاسخش هیچکدام مثل کرونا نیست که ناشناخته باشد. سؤال این است که این موضوعات که شناخته‌شده است چرا تا به حال حل نشده است؟ وی در ادامه هم گفت: باید بگویید برای بی‌اثر کردن تحریم و پشیمان کردن دشمن از تحریم در پایان چهار سال چگونه تعامل گسترده با جهان شکل می‌دهیم.  - شما در همان زمانی که به قول خودتان در گفت‌وگو و مذاکره موفق بودید، چه شد که تحریم‌ها از 800 تحریم به 1500 تحریم رسید و دلار سه هزارتومانی 30 هزار تومان شد. شما حتی نتوانستید مذاکره کنید. در روابط جهانی باید تهدید و فرصت را با هم دید. همانطور که فرصت‌ها را حداکثری می‌بینید، تهدیدها را هم باید دید. - بگویید از هزار میلیارد بازار کشورهای اطراف سهم ما چقدر بوده است؟ - نسبت به تبادلات بانکی ما 11 طرح داریم که می‌توان تحریم را بی‌اثر کرد. بانک مرکزی بیاید یک طرح بدهد بگوید برای این تبادلات مالی چکار کرده است. - برجام یک چک بلامحل بود. سؤال: مردم با وجود نظام بروکراتیک و تضاد منافع در پیچ و خم اداری و راه‌اندازی کسب و کار خود مجبور هستند از پله ادارات بالا و پایین بروند. شما برای حل این مسائل در دولت خود چه برنامه‌ای دارید؟

سید ابراهیم رئیسی:
جای کسانی که آلوده به رانت و فساد باشند در دولت نیست

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وضع موجود تورم 320درصدی نسبت به 8سال گذشته است و قیمت گوشت 5برابر و قیمت خودرو 8برابر و مسکن 7برابر شده است و این وضعیت را مردم چطور تحمل کنند؟ محورهای اظهارات رئیسی به شرح ذیل است: - در دورانی که در دستگاه قضایی و آستان قدس بودم از نزدیک در ارتباط با مردم بودم و برای مهمترین دغدغه های مردم راهکار پیدا کردم. - برنامه اقتصادی ما سه بخش اصلاح دولت و مبارزه با فساد و ناکارآمدی و تبعیض و بخش دوم حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم و بخش سوم حمایت از کسب و کار و تولید است. - برخورد با فساد جایش در دولت است و کسانی که آلوده باشند یا زمینه رانت و فساد داشته باشند جایشان در دولت نیست. - باید سامانه جامع اطلاعات اقتصادی ایجاد کرد تا همه داده‌های اقتصادی را رصد کند و سامانه شفافیت از برنامه‌های ماست که همه قراردادها و عملکرد شرکت‌ها و مدیران دولتی پشت ویترین قرار گیرد و این کار را در آستان قدس انجام دادیم. - اول که به قوه قضائیه آمدم در مورد حساب خاص گزارش دادم و باعث تمام شدن بگو مگو شد. با اجرای مقررات شفافیت بسیاری از فسادها کنترل می‌شود. - در تحول ساختاری مسئله مهم تحول در نظام بانکی هست و امروز بانک‌ها را یکی از موانع تولید می‌دانیم و معوقات بانکی می تواند صورت بگیرد و اصلاح نظام بانکی ضرورت کشور و دولت است.

فیض‌الله عرب سرخی:
اینکه اصلاحات نامزدی ندارد به معنی تحریم انتخابات نیست

فیض‌الله عرب سرخی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در رابطه با تذکر رهبر معظم انقلاب و در پی آن عملکرد شورای نگهبان و تاثیر آن در مشارکت عمومی اظهار کرد: به نظر من بیانات رهبری اولا از این زاویه حائز اهمیت بود که برخلاف آنچه که تاکنون در جامعه ترویج می شد که انچه که گفته می شود قطعی و مسلم است و هیچ خدشه ای در آن نیست، صحبت های رهبری متذکر می شود که اینچنین نیست و می شود در همین سطح بحث ها و انتخاب ها و تایید ها و تکذیب ها محل خدشه باشد. او در پایان گفت: شاید از وجوه مثبت جریان اصلاحات است که افراد هر نظری داشته باشند به عنوان فرد نظر محترمی دارند ولی در نهایت تصمیم آخر جمعی است و جبهه تصمیم گیرنده خواهد بود. جبهه تا اینجا گفته ما نامزدی نداریم ولی آیا این تصمیم آخر خواهد بود هنوز نمی توانیم این را با قطعیت اعلام کنیم. جبهه اصلاحات ایران در آخرین موضع گیری خود این را اعلام خواهد کرد که نامزدی دارد یا ندارد ولی وضعیت را رصد می کند و تصمیم را اعلام خواهد کرد. اینکه نامزدی ندارد به معنی تحریم انتخابات نیست و حتی اگر چنین رویکردی وجود داشته باشد باز جبهه آن را تصمیم می گیرد و به جامعه اعلام می کند.


مسعود پزشکیان:
شورای نگهبان «جبران» را هم تفسیر کرد

مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در مورد اینکه آیا کاندیدایی را برای رای دادن انتخاب کرده اید گفت: نه هنوز هیچ کس را انتخاب نکرده ام. نایب رئیس مجلس یازدهم راجع به سخنان مقام معظم رهبری در مورد جبران حق یکی از کاندیدای ریاست جمهوری گفت: جز عجایب بود وقتی رهبری مطلبی بیان می کند و یا مطالبه ای دارد نمایندگان خودشان را به آب و آتش می زنند که چرا حرفشان زمین ماند ولی این بار هیچ واکنشی نداشتند. رهبری گفتند حتما باید احقاق حق شود شورای نگهبان هیچ کاری نکرد و گفتند کار ما درست است. این هم جز آن بحث های است که باید شفاف کنند که آیا اطلاعات غلط به رهبری داده اند که می گویند باید جبران شود یا اینها اصلا حساب کتاب را هم قبول ندارند، کلمه جبران را شورا ی نگهبان تفسیر کند، هرکسی می داند معنای جبران چیست و قطعا شورا جبران نکرد.

«محسن رضایی» در سومین مناظره انتخاباتی عنوان کرد:

علیه مافیا، رانت و فساد

محسن رضایی در سومین و آخرین مناظره انتخاباتی گفت: وضعیت نهادها درون قدر از نهادها منتسب به رهبری که برای دولت هم کار می کنند تا خود دولت و رابطه سه قوه که معمولا در نزاع و درگیری و در برخی مسائل دست به یقه می شوند تا وزارت خانه ها، برای اینها برنامه داریم و اصلاح می کنیم. در سه سطح در اقتصاد برنامه ریزی کردیم؛ اقتصاد زندگی یا "طرح کفایت زندگی" و یارانه ۴۵۰ تومانی را می دهم. نگران منابع آن نشوید اگر دزدی نکردید نگران نباشید آن قدر دزدی و رانت بوده که آنها را درست می کنیم و مشکلی در تامین منابع آنها نداریم، به خانم های خانه دار حقوق می دهیم و مسکن سهل و ارزان را ایجاد می کنیم و به کسب و کار خانگی و ۳۰ درصد صنعت نفت را می دهیم.


متن کامل مناظره سوم را اینجا بخوانید.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی:
دولت را به مردم واگذار می‌کنیم

قاضی‌زاده هاشمی: امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در نخستین بخش از آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با نشان دادن چند نمودار در موضوع نحوه توزیع منابع در کشور، درآمدها، بیکاری و غیره گفت: ما باید ببینیم توزیع منابع در کشور به چه ترتیب است و میزان درآمدها و همچنین وضعیت اشتغال در چه وضعی است. ما شاهد افزایش نرخ بیکاری در سراسر کشور هستیم، از سویی اشتغال در بخش تولید در حال کاهش و در بخش خدمات کارمندی در حال افزایش است. همچنین ما شاهد یک عدم توازن در بخش آموزش و مسکن هستیم. وی ادامه داد: ما با این‌که افزایش تولید مسکن را داشتیم اما این محدود به چند استان بوده و باعث شده یک مهاجرت سراسری اتفاق بیفتد و در نتیجه ترکیب جمعیتی تغییر کند که باعث از بین رفتن هویت اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی خواهد شد. دلیل اش هم این است که منابع به صورت نادرست در حال توزیع است و ساختارها استضعاف‌گر است. قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: مردم این را از نحوه مدیریت ناکارآمد و کارنابلدی مسئولین می‌بینند که ما در پنجره طلایی هستیم ولی دچار قفل و انسداد هستیم. کارنامه دولت‌ها هم در این زمینه روشن است و روندها به صورت اساسی حل و فصل نشده است. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مساله‌ امروز هم حداقل معیشت است به موضوع بی‌اعتمادی دولت‌ها اشاره کرد و گفت: من به جناب آقای روحانی عرض می‌کنم در جمع حاضر کسی حاضر نیست عملکرد دولت را گردن بگیرد. شما از دفتر خود خارج شوید و به صداوسیما بیایید من حاضرم با شما مناظره کنم. وی اضافه کرد: در ماجرای گرانی بنزین معلوم نشد چه کسی مقصر است. یکسری شوراها درست شده عده‌ای پشت آن قائم می‌شوند و رهبری مجبور است وسط بیاید؛ در این موضوع کسی حاضر نشد استعفا دهد یا عذرخواهی کند. وی ادامه داد: مساله‌ ما در داستان دولت گرانی، مسکن و برنامه‌های مختلف است اما مساله اصلی نظام دیوان سالار کشور است که ۷۰ – ۸۰ سال است تغییر نکرده و باعث شده مردم روز به روز مستضعف‌تر شوند و در مقابل کسانی که به قدرت وصلند برخوردارتر شوند و سازوکارهای اداره کشور است که باید تغییر کند. طرز تفکر مدیران، نوع نگاه آنها در این زمینه مهم است. نحوه حاکمیت در کشور اعمال حاکمیت مردم است اما روز به روز مردم را از میدان خارج کرده‌ایم. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ما پیش بینی کردیم که دولت را به مردم واگذار کنیم در این راستا اختیارات اجرایی به فرمانداران، بودجه‌های تجمیع شده برای فرمانداری‌ها و اختیار عزل و نصب مدیران برای مردم را پیش بینی کردیم به گونه‌ای که اگر یک سوم مردم از مدیری ناراحت باشند دولت موظف است او را عزل کند. از نظر ما همه شهرستان ها پایتختند و اختیارات هیات وزیران را دارند.

علیرضا زاکانی:
جهش تولید و تسهیل در صدور مجوز و مقررات زدایی را در دستور کار دارم

علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم  با تبریک میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر در ارائه تصویری از دولت خود گفت: ام‌المصائب کشور گرانی و تورم به ویژه در حوزه خوراک و پوشاک است که مردم را بیچاره کرده تورم در سال ۱۳۹۰، ۱۹ درصد و در سال ۱۳۹۹، ۳۹ درصد بود که تورم نقطه به نقطه ۵۲ درصد است این فاجعه را دولت آقای روحانی درست کرده است. وی اضافه کرد: اساس کار دولت این بوده که از جیب مردم خود را اداره کرده و با تورم ارتزاق کند. دولت اقدام و اصلاح در کوتاه مدت با کنترل نرخ ارز و بهره بانکی و در میان مدت با اصلاح ساختار بودجه و اصلاح ناترازی بانکی در سال دوم کاری‌اش سقف تورم موجود را به نصف می‌رساند. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در توضیح برنامه‌هایش برای برقراری عدالت و کاهش فقر اجتماعی اظهار کرد: من صدای مظلومان و غارت شدگان هستم با فساد و بی‌عدالتی مقابله می‌کنم، همان طور که پیش از این با گردن کلفت‌هایی همچون وزرای وقت نفت و اطلاعات، معاون رئیس جمهور و برادر رئیس جمهور مقابله کردم ریشه فساد را خشک می‌کنم قبلا هم با دستان خود مقابل مفسدان ایستادم و این راه را ادامه می‌دهم. زاکانی درباره برنامه‌اش درباره رکود اقتصادی گفت: جهش تولید و تسهیل در صدور مجوز و مقررات زدایی را در دستور کار دارم در حوزه شفافیت و مقابله با رانت‌خواری هم به سمت تمرکززدایی و هویت‌ دادن به شهرستان‌ها می‌روم. برای ۴۵۱ شهرستان برنامه دارم تا آنها را از تمرکزایی درآورم وعده می‌دهم تا پایان سال اول دولت اقدام و اصلاح دولت الکترونیک مستقر می‌شود. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با دادن وعده ساماندهی یارانه پنهان انرژی وسوق دادن یارانه آشکار انرژی به سمت مردم تصریح کرد: دولت اقدام و اصلاح کاری می‌کند که مردم غیر از درد بیماری درد دیگری نداشته باشند. ۷۰ میلیون بن کالای ۴۰ هزار تومانی داده می‌شود پول نقد به سه دهک به میزان ۵۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ هزار تومان می‌دهم که همه آنها در بودجه آنها است و حواله به غیب نمی‌دهم. وی با بیان این‌که شش میلیون و ۷۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کند، گفت: برای تامین مسکن علاوه بر یک میلیون مسکن تکلیفی مجلس شورای اسلامی سالانه ۳۰۰ هزار مسکن ساخته می‌شود که پایان سال دولت اقدام و اصلاح، پنج میلیون و۲۰۰ هزار مسکن می‌سازیم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تای آن حمایتی است یعنی ۶۰۰ هزار مسکن برای زوج‌های جوان و ۶۰۰ هزار خانه برای نیازمندان ساخته می‌شود.

عبدالناصر همتی:
بدون سرمایه گذاری اساسا رشد اقتصادی معنا ندارد

عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ابتدای مناظره سوم به ارائه تصویری از دولت خود پرداخت و اظهار کرد: در ارتباط با بحث امروز باید اشاره کنم که بدون افزایش رشد اقتصادی تا حداقل پنج درصد نمی‌شود معضل بیکاری را حل کرد یا اشتغال ایجاد نمود. بدون سرمایه گذاری اساسا رشد اقتصادی معنا ندارد. وی اضافه کرد: دوستان امروز آمده‌اند و درباره‌ی روبنا صحبت می‌کنند در حالی که ما در اقتصاد موضوعات زیربنایی را مورد توجه قرار می‌دهیم و علم اقتصاد به ما می‌گوید در مورد وضعیت اقتصادی جامعه باید شرایطی را به وجود آورد و حکومت اقتصاد را به سمتی ببرد که امکان سرمایه گذاری امن ایجاد شود تا رشد سرمایه گذاری از طریق آن به وجود آید و نتایج آن میان مردم تقسیم شود. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به سخنان‌ ابراهیم رئیسی اظهار کرد: آقای رئیسی از گرانی صحبت می‌کنند و می‌گویند می‌خواهند با آن مبارزه کنند. اما آقای رئیسی گرانی وجود ندارد، آنچه عامل گرانی است تورم است به جای این‌که معلول را بیابید دنبال علت باشید. چرا خودتان را به راه دیگری می‌زنید بدانید که تحریم، معادلات اقتصادی ما و دنیا را بهم زده است و این موضوع در همه مشکلات اقتصادی ما تاثیر خود را گذاشته است. شما یک کشور نشان دهید که با تحریم رشد اقتصادی داشته است. همتی با تاکید بر این‌که من برای مسکن جوانان، اشتغال آنان، کنترل تورم و افزایش رشد اقتصادی برنامه دارم، اظهار کرد: مردم بدانند این جریانی که در برابر من ایستاده است می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم. اولا شما بلد نیستید بدون دنیا زندگی کنید و ثانیا نتیجه زندگی بدون دنیا می‌شود این‌که رشد اقتصادی هشت درصدی به صفر کاهش می‌یابد و هزینه آن را هم مردم از جیب خود می‌پردازند. وی تصریح کرد: وضعیت تجارت خارجی ما را ببینید ما داریم سالی ۱۶ میلیارد دلار هزینه نبود تجارت خارجی را می‌دهیم در این شرایط استقلال و پرسپولیس حتی نمی‌توانند پول خود را از "ای اف سی" بگیرند و ما نمی‌توانیم یک کشتی با پرچم خود روی  آب بفرستیم. وی خطاب به رئیسی ادامه داد: آقای رئیسی به مردم صریح بگویید شما اگر روی کار بیایید برای برجام چه اتفاقی خواهد افتاد آیا آن را پیگیری خواهید کرد؟ من به مردم بگویم که این تحریم‌ها و کاسبان آن ضرر ۳۵۰ هزار میلیاردی به کشور وارد کرده‌اند و دولت امروز دچار کسری بودجه است؛ چرا که سالی چند ده میلیارد از درآمد دولت کاسته شده است. همتی با بیان این‌که کاسبان تحریم و شخص ترامپ در همکاری با هم زیر میز برجام زدند، اظهار کرد: اینگونه شد که ما به وضعیت فعلی رسیدیم، اما می‌گویم می‌توان در دولت بعدی تحریم را شکست و برجام را اجرا کرد ما اگر بتوانیم چند سال سرمایه وارد کشور کنیم آن وقت برای جوانان هم شغل ایجاد خواهد شد این دغدغه مردم است و ما این را اجرا خواهیم کرد. وی ادامه داد: اما آنهایی که در برابر من قراردارند یعنی آقای رئیسی و چهار کاندیدای دیگر که وی را همراهی می‌کنند اینها مخالف برجام و تصویب FATF هستند. آنها سال‌ها رابطه با خارج کشور را معطل کرده‌اند به خاطر این‌که به رابطه با دنیا اعتقادی ندارند. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: ما برای سیاست خارجی برنامه داریم و به دنبال حل مشکلات هستیم در سیاست خارجی دولت من عربستان و عمان دشمن نیستند ما به دنبال حمایت از خودروسازی داخلی هستیم اما معنایش این نیست که خودروی داخلی را به قیمت خودروی آمریکایی به مردم بفروشیم. وی ادامه داد: آقای رئیسی شما تا این مدت گل به خودی زدید و در زمین ترامپ بازی کردید این موضوع را مورد توجه قرار دهید و بدانید که تعامل با دنیا اصل سیاست خارجی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی