بازدید 5361

پیمان خواهرخواندگی شهرهای پورتو و اصفهان

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: ویژگی‌های مشترک فرهنگی، معماری و تاریخی بین شهرهای پورتو پرتغال و اصفهان، خاستگاه تکوین خواهرخواندگی دو شهر است که پیمان آن نیز بزودی به امضا می‌رسد.
کد خبر: ۱۰۵۷۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹ 11 June 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، پورتو به‌عنوان دومین شهر مهم پرتغال پس از پایتخت این کشور از شهرهای فرهنگی و تاریخی اروپا به شمار می‌رود که در سال ۲۰۰۱، عنوان پایتخت فرهنگی این قاره را نیز به خود اختصاص داد. بافت تاریخی این شهر در سال ۱۹۹۶ توسط یونسکو در فهرست میراث جهانی بشر به ثبت رسید. پورتو مانند اصفهان در معماری سرآمد کشور و قاره خود محسوب می‌شود بطوری که یکی از مُعتبرترین مراکز علمی معماری جهان در آن واقع است.

ایمان حُجتی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به ویژگی‌های مشترک پورتو و اصفهان، تفاهمنامه خواهرخواندگی ۲ شهر وارد فرایند رسمی برای امضای پیمان شده بطوریکه شهرداری اصفهان، لایحه خواهرخواندگی را به شورای اسلامی شهر ارسال کرده که بتازگی به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد اولیه خواهرخواندگی از سوی سفارت ایران در لیسبون(پایتخت پرتغال) مطرح شد، افزود: پرونده این خواهرخواندگی برای بررسی به وزارت کشور نیز ارسال شده است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: ۲۵ ژوئن مصادف با چهارم تیر سال جاری، رویدادی ابتکاری با عنوان «شهروند دیپلمات» با همکاری اداره امور بین‌الملل شهرداری اصفهان و انجمن دوستی پرتغال و ایران در سالن کتابخانه شهر پورتو برگزار می‌شود.

حُجتی، برپایی نمایشگاه عکس اصفهان از زاویه دوربین عکاسان شهر، توزیع اقلام فرهنگی به زبان انگلیسی با هدف معرفی ظرفیت‌های منطقه، اجرای موسیقی سنتی ایران، شعرخوانی، نکوداشت شاعران بزرگ ایرانی و پخش پیام ویدیویی شهردار اصفهان را از دیگر رویدادهای فرهنگی برشمرد که در پرتغال برگزار خواهد شد.

وی با بیان‌اینکه اصفهان با ۱۳ شهر، خواهرخوانده است و در ۹ شبکه شهرهای جهانی عضویت دارد، افزود: در سال‌های اخیر، ارتباط اصفهان با خواهرخوانده‌هایش توسعه پیدا کرده است و به عنوان نمونه در عرصه "دیپلماسی کرونا" توانستیم چراغ خاموش روابط با برخی از شهرها همچون بارسلون اسپانیا و فلورانس ایتالیا را روشن و با شهرهای سَن پترزبورگ روسیه و شیان چین، نشست‌های تخصصی و گفت و گوی ویدیویی شهرداران را برگزار کردیم.

وی افزود: نخستین ارزش خواهرخواندگی اصفهان با هر شهر مبتنی بر روابط فرهنگی است و در کنار آن فعال کردن دیگر ظرفیت‌ها نیز انجام می‌شود.

حُجتی، خواهرخواندگی را به مثابه ایجاد همبستگی و اتحاد انسانی، فرهنگی و تاریخی توصیف کرد و افزود: شهرها از طریق بازاریابی شهری می کوشند شهر خود را از منظری بالاتر در جهان معرفی کنند و بواقع خواهرخواندگی در راستای معرفی بهتر شهر در نظام بین‌الملل بخصوص به مردم شهرهای همتراز است.

وی اضافه کرد: خواهرخواندگی علاوه بر پیوند ویژگی‌های مشترک، نمود اهمیت دوستی بین مردم دو شهر و راهی برای فضاسازی مثبت بین اذهان ملت‌ها و مردم شهرهای خواهر خوانده است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: علاوه بر پورتو، قرارداد خواهر خواندگی با ۲ شهر سمرقند اُزبکستان و حیدرآباد هند نیز طی شده و بزودی امضای هر سه قرارداد با توجه به شرایط کرونایی بصورت مجازی بین شهرداران منعقد خواهد شد.

در منابع پژوهشی، خواهرخواندگی پیمان همکاری بلندمدت و رسمی دو شهر که بین شهرداران برای ایجاد همبستگی و اتحاد بیشتر انسانی و فرهنگی منعقد می‌شود، تعریف شده است.

این پیوند با پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ میلادی، نخستین بار بین شهرهای کشورهای اروپایی شکل گرفت و در این دوره شهرها خواهان مشارکت و تبادل تجربیات خود در راستای بازسازی ویرانی‌هایی شدند که جنگ از خود برجا گذاشته بود.

امروزه شهرهای خواهرخوانده یا خواهرشهرها، شبکه غیرانتفاعی و غیردولتی گسترده‌ای از شهروندان و همکاری بین‌المللی را تشکیل می‌دهند. در اروپا به اینگونه شهرها، شهرهای دوقلو یا شهرهای دوستی نیز می‌گویند. در آمریکای شمالی و استرالیا نیز از همین اصطلاح(شهرخواهر) استفاده می‌شود.

اصفهان در زمان حاضر با ۱۳ شهر، خواهرخوانده است و در ۹ شبکه شهرهای جهانی عضویت دارد.

اصفهان تاکنون با شهرهای شی‌آن چین ، کوالالامپور مالزی، فرایبورگ آلمان، فلورانس ایتالیا، هاوانا کوبا، لاهور پاکستان، سَن پترزبورگ روسیه، یاش رومانی، بارسلون اسپانیا، ایروان ارمنستان، داکار سنگال، بعلبک لبنان و کویت پایتخت کشور کویت، پیمان خواهرخواندگی منعقد کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر