بازدید 20237
مرور روزنامه‌های پنجشنبه بیستم خرداد

انتخابات ایران و احتمال مرحله دوم / هیچ‌کس به عقب برنمی‌گردد / دولت سیزدهم و هفت‌خان اقتصاد

آخرین وضعیت احیای توافق هسته ای، واکنش روحانی به اظهارات انتقادآمیز داوطلبان ریاست‌جمهوری، آخرین آرایش پس از مناظره دوم، جهش سرقت‌های خرد؟ مأموریت اقتصادی رئیس‌جمهور آینده، سایه خشکسالی بر سرزمین باران، سیل مراجعه بیماران عادی بیشتر از کرونایی‌ها! ترخیص یک میلیون تن کالا در دو هفته، سیلی به مکرون؛ نشانه اوج تنش در فرانسه و شیوه برگزاری مناظره‌ها؛ زیرسوال از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۵۷۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۳ 10 June 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز پنجشنبه بیستم خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که واکنش حسن روحانی به اتهامات برخی کاندیدا‌ها علیه دولت، شیوه برگزاری مناظره‌ها؛ زیرسوال و آخرین آرایش پس از مناظره دوم با تیتر‌های متنوعی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

دولت سیزدهم و هفت‌خان اقتصاد

محمود زارعی طی یادداشتی در شماره امروز وطن امروز نوشت: روزشمار رقابت‌های انتخاباتی در حال نزدیک شدن به نقطه سرنوشت‌ساز روز انتخاب است. ۲۸ خرداد اگر چه با اتمام رقابت‌ها تکلیف کرسی ریاست‌جمهوری برای ۴ سال تعیین می‌شود و صندلی ریاست‌جمهوری راکب خود را خواهد شناخت، اما چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم آنچنان عمیق و گسترده است که پیروز انتخابات بعد از گرم کردن خود در زمین رقابت‌ها، باید به مصاف هفت‌خان مشکلات اقتصادی کشور برود. هشتمین رئیس‌جمهور ایران و سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی میراثی را به ارث خواهد برد که همچون گداخته مذاب آتشفشان در حال نابود کردن هر آن چیزی است که در سر راهش قرار گرفته است.


تحولات اقتصادی ۸ سال گذشته آنچنان پیچیده و مبهم است که ساده‌سازی و سهل‌انگاری حل مشکلات، قطعا موجب تشدید وضعیت خواهد شد. گسترش تحریم‌های ضد‌ایرانی، شرطی‌سازی اقتصاد و وابسته کردن آن به تحولات سیاسی، بی‌توجهی به توسعه دیپلماسی اقتصادی، غفلت از برند‌سازی محصولات ایرانی و ده‌ها دلیل و موضوع دیگر، توان صادراتی کشور را بشدت کاهش داده است. از سوی دیگر عدم توجه به توسعه متوازن زیر‌ساخت‌های اقتصادی نظیر بی‌توجهی به توسعه کریدور‌های ترانزیتی، ساخت مسکن، صنعتی‌سازی، ساخت نیروگاه و... باعث توقف رشد اقتصاد ایران شده است. رکود اقتصادی، تورم بالای ۴۰ درصد، نبود سرمایه در گردش و عدم حمایت از بنگاه‌های تولیدی نیز موجب تعطیلی بسیاری از بنگاه‌ها و کاهش تولید اکثر واحد‌ها شده است.

انتخابات ایران و احتمال مرحله دوم/هیچ‌کس به عقب برنمی‌گردد/دولت سیزدهم و هفت‌خان اقتصاد
مشکل بزرگ‌تر را شاید بتوان پیش‌خور کردن منابع دولت آینده دانست؛ افزایش بدهی دولت نظیر استقراض از بانک مرکزی، برداشت از صندوق توسعه ملی، فروش اوراق قرضه، تشدید بدهی به شبکه بانکی و کاهش ذخایر طلا و ارز بانک مرکزی، نمونه‌های بارز مصرف پیش‌دستانه منابع کشور است. از همه این‌ها بگذریم، دیو سرکش نقدینگی - که در ۸ سال گذشته ۶ برابر شده است- با هجوم به هر حوزه اقتصادی با هدف سوداگری، ویرانه‌ای بیش باقی نمی‌گذارد.


آنچه در حال حاضر در رقابت‌های انتخاباتی مهم است، توجه ویژه کاندیدا به حقایق اقتصادی و وضع موجود کشور است. از آنجا که مشکلات عدیده اقتصادی‌ای برای مردم به وجود آمده و فشار معیشتی، تأمین مایحتاج زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است، وعده‌های بی‌پشتوانه کاندیدا بدون توجه به حقایق اقتصادی کشور اگر چه ممکن است سبد رای کاندیدا را امروز سنگین کند، اما با امیددهی واهی و وعده‌پراکنی بی‌پشتوانه و تقلیل مشکلات اقتصادی، با افزایش سطح انتظارات جامعه، موجب کاهش شدید محبوبیت دولت آینده در اوایل روی کار آمدن خود خواهد شد که علاوه بر تخریب همبستگی اجتماعی جامعه، با افزایش هیجانات و انتظارات، زمینه‌ساز وقوع بحران‌های اجتماعی، امنیتی و سیاسی نیز می‌شود. کاندیدا‌ها باید بدانند امروز مردم نه‌تن‌ها دنبال شعار‌های پوپولیستی و سطحی‌سازی مشکلات اقتصادی نیستند، بلکه انتظار دارند ۷ گزینه تصدی کرسی ریاست‌جمهوری با واقع‌نگری به مشکلات اقتصادی کشور، مشکلات را به صورت ریشه‌ای حل کنند و با صداقت و شفافیت با مردم سخن بگویند. تجربه سال ۹۲ و وعده ۱۰۰ روزه حل مشکلات کاندیدای پیروز نمونه بارز تجربه تلخ مردم درباره وعده‌پراکنی سطحی و پوپولیستی است؛ تجربه‌ای که نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات باید از آن بپرهیزند و بدانند مردم نه به دنبال افزایش فلان مقداری یارانه هستند و نه خواستار دریافت وام‌های آنچنانی‌اند، چرا که می‌دانند منابع این وعده‌ها نه‌تن‌ها مشخص نیست، بلکه طرح آن‌ها نیز رؤیاپردازی‌ای بیش نیست. مردم از منتخب خود انتظار دارند قدرت خریدشان را حفظ کند، ثبات را به اقتصاد کشور بازگرداند و وقتی آن‌ها را به چیزی [مثلاً بورس]دعوت کرد، آن‌ها را پای بحران رها نکند. به عبارت دقیق‌تر، مردم به دنبال تغییر وضع موجود هستند و از مسببان وضعیت فعلی اقتصاد و کسانی که چراغ راهنمای‌شان به سمت استمرار وضع موجود سبز است، بیزارند.

 

هیچ‌کس به عقب برنمی‌گردد

غلامعلی دهقان کارشناس سیاسی طی یادداشتی در شماره امروز ایران با عنوان هیچ‌کس به عقب برنمی‌گردد نوشت: امروز در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، رقبای روحانی همان شعارها و رویکردهایی را مطرح می‌کنند که او در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ مطرح کرده بود. شعار‌ها و رویکرد‌هایی مانند تعامل با جهان، مخالفت با فیلترینگ، تأمین حقوق زنان یا توجه به دغدغه‌ها و نیاز‌های اهل سنت و آذری‌ها و بلوچ‌ها. این مسائل درحالی از سوی رقبای سیاسی و فکری دولت مطرح می‌شود که اگر در دو انتخابات گذشته مطرح می‌شد، چه بسا انتخاب میان روحانی و آنان، از سوی مردم دشوار می‌شد! فارغ از اینکه این شعار‌ها با اهداف تبلیغاتی و کسب رأی مطرح می‌شود یا باور واقعی این جریان‌ها است، معنای این امر جز این نیست که اهمیت و ضرورت شعار‌های انتخاباتی روحانی در سال ۱۳۹۶ محقق شده است؛ این شعار که «به عقب بر‌نمی‌گردیم.»، زیرا امروز این روحانی و طرفداران سیاسی و اجتماعی او نیستند که با فیلترینگ مخالفت می‌کنند یا از تعامل با جهان سخن می‌گویند، یا حتی تأکید می‌کنند که میز مذاکره را ترک نخواهند کرد، بلکه این رقبای دیروز و امروز او هستند که این مطالب را طرح می‌کنند، مطالبی که بابت آن‌ها ۸ سال تمام انواع و اقسام حملات و فشار‌ها را به دولت وارد کردند. از این‌رو می‌توان انتخابات ۱۴۰۰ را گواهی بر تحقق این شعار انتخاباتی روحانی در سال ۹۶ دانست که «به عقب بر‌نمی‌گردیم.» جالب آنکه پس از خروج ترامپ از برجام و بازگشت نوسان‌های اقتصادی به کشور، طیفی از منتقدان با برجسته کردن همین شعار، روحانی و طرفداران او را شماتت می‌کردند که «دیدید به عقب برگشتیم!»

انتخابات ایران و احتمال مرحله دوم/هیچ‌کس به عقب برنمی‌گردد/دولت سیزدهم و هفت‌خان اقتصاد
به این ترتیب، می‌توان انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری را یک نقطه عطف در عرصه سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی کشور تعبیر کرد. نقطه عطفی که در آن، همه طرف‌ها اذعان دارند که دیگر نمی‌توانند در برخی زمینه‌های حیاتی، به گذشته عقبگرد داشت و زین پس هر تغییری، باید مطابق و پیش‌برنده تحولاتی باشد که امروز در کشور رقم خورده است.


در عین حال، از کنار این واقعیت هم نمی‌توان عبور کرد که تبدیل مسائلی مانند مخالفت با فیلترینگ، تعامل با جهان، پذیرش مذاکره و تأکید بر زنان به عنوان اموری طبیعی و عادی در کشور، صرفاً محصول تلاش‌های دولت روحانی نیست. درست است که دولت روحانی در ۸ سال فعالیت خود، اتفاقاً بابت همین شعار‌ها و رویکرد‌های فشار‌های طاقت فرسایی را تحمل کرد. شخص رئیس جمهوری آماج شدیدترین حملات واقع شد، هر اظهارنظر و کنش محمدجواد ظریف به بهانه‌ای برای حمله به او تبدیل شد یا حتی به دلیل ایستادگی وزیر ارتباطات مقابل سیاست فیلترینگ علیه او پرونده قضائی تشکیل شد، اما شکل‌گیری این نقاط عطف، صرفاً محصول این تلاش‌ها و ایستادگی‌ها نیست، بلکه بواقع، تحولات اجتماعی و تغییرات و رشد سیاسی و اجتماعی ایرانیان است که امروز همه کنشگران سیاسی از نحله‌های فکری مختلف را واداشته است تا نسبت به مطالبات آنان سر تعظیم فرو بیاورد. به عبارت دیگر، بخشی از تغییر رویکرد‌ها در جریان‌های سیاسی و پوست‌اندازی آنان، ناشی از ایستادگی و تغییرات ژرفی است که در لایه‌های مختلف زندگی ایرانیان ایجاد شده است، تغییراتی که هر رئیس دولت آتی یا هر کنشگر و حزب سیاسی، نمی‌تواند بدون توجه به آنان، مسیر قطار توسعه ایران را برعکس کند و بی‌توجه به خواست عموم ایرانیان، راه بادیه را در پیش بگیرد.


امروز کسانی می‌گویند، مخالفت صددرصدی با برجام ندارند و حتی می‌خواهند در چارچوب آن عمل کنند که تا پیش از انتخابات، برجام را با ترکمنچای و حتی بدتر از آن مقایسه می‌کردند. چه شد و چه اتفاقی افتاد که این عده، پس از سال‌ها حمله به دولت و نیز حمله به امید‌ها و باور‌های مردم، امروز به این جمع‌بندی رسیده‌اند؟ چه شد کسانی که تا دیروز چین را الگوی فیلترینگ می‌دانستند، امروز خود را مخالف فیلترینگ معرفی می‌کنند؟ آیا این تغییر رویکرد، یک فریب تبلیغاتی و تلاشی برای همرنگ جماعت شدن است یا اینکه آنان نیز پس از سال‌ها، براستی به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توان مقتضیات زمان و مکان را نادیده گرفت؟ اگر به‌واقع این‌گونه است، باید درس عبرتی گرفته باشند تا بیش از این نخواهند از تحولات روز جامعه جلوگیری کنند. امیدواریم که رسیدن به فهم این مسائل از گونه دوم باشد و نه از قسم اول که قابل پذیرش نیست.


انتخابات ایران و احتمال مرحله دوم

محمد یوسفی آرامش طی یادداشتی در سرمقاله امروز ابتکار نوشت: کمرنگ شدن گمانه زنی‌ها در خصوص به دور دوم کشیده شدن انتخابات، حداقل تا امروز است؛ با توجه به میزان مشارکت پایین و قهر مردم با صندوق، احتمال می‌رفت که اصلاح طلبان بتوانند با افزایش مشارکت بخش مردد، خاموش جامعه و آن طیف که با محوریت انتخابات شورای شهر شرکت می‌کنند؛ با توسل به نقض قانون ۱۳ انتخابات و شکست آرای مطلق رئیسی، انتخابات را به مرحله دوم بکشانند؛ اما با هر روز نزدیک شدن به انتخابات، شاهد شکست کمپین‌های تبلیغاتی پشت هم اصلاح طلبان هستیم؛ از طرفی همتی همچنان تنهاست و بدنه اصلی اصلاح طلبان هنوز به او نپیوسته‌اند؛ در میان چهره‌های نزدیک به وی، بیشتر می‌توان احزاب کارگزاران و ندا را یافت؛ علیرغم آن که معتقدم، بخش مردد جامعه می‌تواند با تغییر تصمیم خود، نتیجه انتخابات را به دور دوم بکشاند؛ اما عملکرد ضعیف همتی در مناظرات و گفتمان غیراثرگذار او با مردم، حداقل تا به امروز به چنین نتیجه‌ای نینجامیده است.

انتخابات ایران و احتمال مرحله دوم/هیچ‌کس به عقب برنمی‌گردد/دولت سیزدهم و هفت‌خان اقتصاد
اصلاح طلبان با روش‌های منسوخ سال ۹۶ وارد انتخابات شدند و هیچ مشاور هوشمندی این نکته مهم را در رابطه با کمر شکسته مردم به برخی نامزد‌ها گوشزد نکرده است؛ حال آنکه درد اصلی طیف گسترده‌ای از جامعه، سفره خالی و باور جدی به عدم اثرگذاری رای آن‌ها بر سیاستگذاری‌های مد نظرشان است؛ به همین دلیل گفتمان اعتراض و انتقاد به برخی محدودیت ها، در ذهن مردم جایگاهی ندارد، چرا که باور دارند ریشه حل برخی محدودیت‌های آن‌ها در توان جایگاه ریاست جمهوری نیست؛ اصلاح طلبان اگر خواهان تغییری هستند، می‌بایست با مردم صادقانه از اقتصاد صحبت کنند و معترف باشند که جز اثرگذاری بر اقتصاد و سیاست خارجه، توانی بس بالاتر ندارند، کما اینکه در توان دولت روحانی نیز نبود؛ همتی تا به تاریخ ۹ روز مانده به انتخابات، با عملکرد انتخاباتی ضعیف، همچنان موفق به جذب مخاطبین چشم گیر نشده است؛ هرچند تیم رسانه‌ای او به شدت در تلاش برای ساخت کمپین‌های فراگیر است؛ از آن سو، بخش گسترده‌ای از مشارکت کنندگان اندک انتخابات ۱۴۰۰، در سبد رای ابراهیم رئیسی هستند؛ به نظر می‌رسد تا به این تاریخ، ابراهیم رئیسی، چون ماه‌های گذشته شانس اول انتخابات ریاست جمهوری ایران است؛ مگر آن که اصلاح طلبان و تیم رسانه‌ای آن‌ها موفق به افزایش مشارکت بین ده الی بیست درصدی و یا متقاعد سازی بخشی از قشر روستایی و شهر‌های متوسط ایران شوند که در صورت این اتفاق قطعا شاهد مرحله دوم انتخابات خواهیم بود؛ حال آنکه با همین روش بازاریابی چریکی سیاسی، حسن روحانی در دوره گذشته بیش از ۷۰ درصد آرای استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان را از آن خود کرد؛ اما احتمال وقوع این تحلیل با توجه به عملکرد عبدالناصر همتی و مهرعلیزاده، تا به زمان نگارش این یادداشت، در حدود ۵ درصد هم نیست. احتمالا در روز‌های آینده شاهد تنش‌های بیشتر و تلاش بیشتر تیم رسانه‌ای نامزد‌های مذکور برای موج سازی خواهیم بود؛ کمپین‌های تبلیغاتی پشت سر هم که اصلاح طلبان امید دارند با نشستن حداقل یکی از آنها، با افزایش مشارکت و شکستن رای رئیسی با توجه به حضور جلیلی و رضایی؛ بتوانند ورق را بازگردانند؛ اتفاقی که با هر روز نزدیک شدن به انتخابات از هدف تبدیل به رویا می‌شود؛ با توجه به همه این اوصاف، نگارنده به صورت جدی باور دارد، اگر اصلاح‌طلبان بتوانند روش‌های پوپولیستی خود را کنار بگذارند و با مردم صادقانه سخن بگویند، احتمال افزایش مشارکت وجود داشته و حتی ممکن است انتخابات به مرحله دوم کشیده شود؛ اما داده‌های محیطی این پیام را به تحلیلگران می‌رساند که اصلاحات تا امروز از توان برای ایجاد چنین رشد و تغییری ناکام مانده است؛ گویی در ایران همیشه سیاستمداران پیش از آن که جلوی تلویزیون سخنرانی کنند، برای مردم جذاب‌تر و ارزشمند‌تر هستند؛ با توجه به پایین بودن سطح کیفیت و سواد برخی نامزد‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، بسیاری از مردم از تحمل این وضع ناراحت و خشمگین هستند؛ امید دارم تا با همدلی، تلاش و باور به خودمان، بر این روز‌های سخت نیز غلبه کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۳
محسن رضایی:جناب آقای رئیسی تحولات بسیار مهم و ارزنده‌ای را در قوه قضاییه شروع کرده‌اند و هنوز در ابتدای این مسیر هستند و حتما تغییرات بزرگتری به وجود خواهند آورد
نتیجه اینکه ایشان قرار نیست رییس جمهور شوند ...
من یک ماه ونیم هست که به کانادا مهاجرت کردم واز این بابت خیلی خوشحالم تنها ناراحتیم اینه که دیگه نیستم تا شاهد تمام شدن دوره روحانی باشم و تلویزیون راروشن کنم و صداوتصویر وبخصوص ادعاها وتعاریف عز خود این اقا را نشنوم ونبینم !!!
روحانی : دوره طلایی اقتصاد ایران را رقم زدیم !!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
برای 4 درصدی ها
فردای انتخابات دیدنی است
هیچکدام از این هفت نفر بدون پست و مقام نخواهند بود
پاسخ ها
kazem
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
خیر . فقط 5 نفر از اینها پست خوبی بابت زحماتشان خواهند گرفت . دو نفر دیگر به قول آقای همتی باید امان نامه بگیرند .
همه کاندیداها که راست میگن ولی ....
هرچی فکر میکنم صلاحیت هیچکدام از این ۷نفر برای من احراز نمیشود نه اینکه خدا نکرده صلاحیت نداشته باشند ها.بنابرین رای بی رای
اقای روحانی بس کنید
والله شما هم در سال ۹۲ به دولت اقای احمدی نژاد همین گونه تاختید و او در جلسه هیات دولت علیه شما و سایر نامزدها موضع نگرفت منتهی شما شان‌جلسه هیات دولت را در حد پاسخگویی به نامزدهایی که در مبارزات انتخاباتی شان صحبتهایی کرده اند اوردید پایین و میگویید چرا شما را نقد می کنند!!!!!.
من به عنوان کسی که ۲ بار به شما رای دادم در پایان هشت سال نمی توانم از کارهایتان دفاع کنم چون عملکرد ۸ ساله تان‌ قابل دفاع نیست و شما میفرمایید ۴ سال اول!!!!خوب احمدی نژاد هم میتوانست بگوید ۴ سال اولم فلان و بهمان!!!!!!
اقای روحانی چه کسانی مشاوره شما بودند که در این ۳ سال اخر تان این گونه هدایت کردید دولت تان را؟؟؟؟
حوادث بنزینی
بورس( هنوز وحشتناک است)
گرانی مسکن
میفرمایید چرا تورم سال ۹۲ تا ۹۶ را نمی بینید که امد پایین
اقای روحانی خود ما هم که طرفدارتان در ان زمان بودیم میدانستیم رکود موجود ان زمان باعث کاهش تورم شده و واقعی نیست.
رییس بانک مرکزی تان هم علیه دولت تان است که اقای واعظی صحبتهایش را تکذیب میکند و ان وقت از رقبا چه انتظاری دارید؟؟؟؟؟
نامزدهای جناح مقابل خیلی اظهار علاقه خاصی به برجام نکردند که شما میگویید برجام شده مورد علاقه انها؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
شما هنوز به برجام علاقه خاصی دارید و معلوم نیست چرا
اقاجان برجام در سال ۲۰۱۵ بسته شد و با توجه به شرایط ان زمان شاید خوب بوده منتهی ۶ سال گذشت از ان و بدعهدی های ترامپ (پلیس بد)و عدم همراهی اروپایی ها (نقش پلیس خوب داستان)و عدم منفعت ایران از برجام رخ داده و شرایط منطقه ای عوض شده و کشورهای همسایه هم مانند قبل از ایران حساب نمی برند و برجام ۲ سال دیگر کارایی داشت اگر حتی ترامپ ان را ادامه میداد (در اخر برجام برای اینکه ادامه دار شود وتبدیل به معاهده برای طرفهای امریکایی باید میرفت کنگره و سنا و تصویب میشد و در مقابل ایران هم اجرای پروتکل الحاقی برای همیشه را در مجلس شورای اسلامی خویش به تصویب میرساند ولی همین‌الان هم ایا شدنی بود ؟؟؟؟؟و مجالس دو کشور تصویب میکردند؟؟؟؟؟؟؟؟)منتهی بلنکین حرفهای عجیبی میزند منتهی رسانه های دستوری طیف شما هفته پیش خبر از نهایی شدن رفع تحریمها دادند منتهی بلینکن و حتی اقای عراقچی گفته تحریمهای ثانویه می ماند و فقط تحریمهای برجامی را میخواهند رفع میکنند اگر این باشد مطمئن باشید هیچ ارزشی ندارد و همان‌مشکل قبلی مجددا پیش میاید که در شروع برجام بود و ۹۰ درصد تحریمها می ماند چون خزانه داری امریکا استناد به تحریمهای حقوق بشری و موشکی میکرد و تعلیق تحریمهای برجامی را هم اعمال نمی کرد.

اقای روحانی شان ریاست جمهوری بالاتر از این است که جلسه هیات دولت را به جلسه انتخاباتی و جواب دهی به عده ای از طیف مقابل تان تبدیل کنید و بعد رسانه دولت بفرماید برای تاریخ!!!!! خوب بعد از دوره خودتان نمیشد برای تاریخ این صحبتها را انجام دهید؟.
دولت ســــــــیـــــــــزدهم. 13 عدد نحسی است. خدا به داد ملت ایران برسد با این دولت سیزدهم.
خدایا چه گیری کردیم . از لحاظ فکری هیچ کدام انتخاب مردم نیستند و همشون تقریبا یک دیدگاه دارند . رای ندیم امام جمعه مشهد میگه گناه کبیره است رای بدیم هم به شعور خودمان توهین کردیم ...
خطاب به آقای رئیسی:
طرح افزایش قیمت بنزین، به جلسه سران قوا آورده می شود تا با اخذ نظرات کارشناسیِ روسای قوا در خصوص موضوع پیش بینی های لازم صورت گیرد که در زمان اجرا هزینه های مختلفِ آن، به حداقل کاهش یابد.
شما در جلسه حاضر بودید و این طرح را تصویب کردید. این جلسه احتمالا چند روز قبل از اجرای طرح برگزار شده و شرایط کشور در آن روزها تغییر چندانی نکرده بوده
4روز قبل از اجرای طرح از آن باخبر می شوید و همه ی کاری که می کنید یک نامه نگاری ساده با هدف فرار کردن از زیر بار مسئولیتِ تصمیمی است که در آن نقش داشته اید وگرنه این اطلاع بسیار گرانبها بود و میشد با هماهنگی هایی با رهبری و رئیس مجلس و دستگاههای امنیتی و انتظامی، دست به اقداماتی جدی تر زد.
ظاهرا نه حضور شما در جلسه ی سران قوا و نه اقدامات شما در جهت جلوگیری از بحرانی که شما آنرا پیش بینی کرده بودید هیچکدام کفایت موضوع را نکرده اند.
آیا شما 4 روز قبل از اقدام دولت، پیش بینی فاجعه را کرده بودید و میدانستید که قرار است در خیابان جوی خون به راه افتد و علیرغم همه ی اینها سکوت کردید و اقدامی بیش از یک نامه نگاری ساده نتوانستید انجام دهید؟
آقای روحانی
اون موقعی که
جیک جیک مستونت بود
فکر زمستونت نبود

این همه کوبیدی و هر کسی را کمب باهات زاویه داشت تخریب کردی

جالا نوبت خودته

از الان تا آخر عمرت باید به این وضعیت عادت کنی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار