بازدید 21742
۷
رسانه‌ملی جای کمک، حق پخش را در مقدماتی جام‌جهانی کاهش داد!

کلاه چندصد میلیونی یار دوازدهم سر تیم ملی فوتبال! / اولین معامله صداوسیما با فدراسیون جدید خبرساز شد

رسانه ملی که پیش از سفر تیم ملی به بحرین، در یک نشست و شوی پراز تعارف، عنوان یار دوازدهم تیم ملی را دوباره یدک کشید، به جای افرایش حق پخش مسابقات و احتساب تورم، ۸۵۰ میلیون از نرخ سابق را کاهش داده است!
کد خبر: ۱۰۵۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵ 05 June 2021

سال گذشته و زمانی که فدراسیون فوتبال بدون رییس و با سرپرست اداره می‌شد، سازمان صداوسیما بابت روی آنتن بردن دو بازی دوستانه تیم ملی بزرگسالان مقابل ازبکستان و بوسنی، ۵۲ هزار دلار به فدراسیون فوتبال پرداخت کرد! حالا این محاسبات به جای افزایش به دلیل نرخ تورم داخلی، کاهش نگران کننده‌ای داشته است.

به گزارش تابناک ورزشی، سازمان صداوسیما که در سال جاری با تعدیل عجیب ارقام بودجه توسط مجلس، افزایش قابل توجهی در اعتبارات و بودجه خود شاهد بوده است، تیم ملی را لایق افزایش حق پخش ندیده است و برعکس، پرداختی بابت پخش مسابقات یوز‌های ایرانی در مقدماتی جام‌جهانی را کاهش داده است! این موضوع را ارقام به بیرون درز کرده مالی فوتبال، نشان می‌دهد.

 

 

کلاه چندصد میلیونی یار دوازدهم سر تیم ملی فوتبال! / اولین معامله صداوسیما با فدراسیون جدید خبرساز شد

ارقام حق پخش تیم ملی چگونه از فدراسیون به بیرون درز کرد؟

فدراسیون دوره گذار خود را طی می‌کند و بعضا مدیران و کارمندانی که بیش از یک دهه در ساختمان این تشکیلات جای ثابت و حقوق عالی داشته اند، حالا یا کنار گذاشته شده اند و یا در معرض ریزش هستند.

نظر می‌رسد خروج این اعداد و آمار از داخل فدراسیون فوتبال، توسط یکی از مقامات وقت فدراسیون انجام شده باشد. فردی که می‌تواند هنوز در یکی از کمیت‌ها و بخش‌های فدراسیون حضور داشته و منتظر برگه تسویه حسابش باشد.

در این باره،  صفی‌الله فغانپور، رئیس برکنار شده بخش حقوقی فدراسیون می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که با دلخوری و اصطکاک شدیدی از بدنه جدا شد؛ مردی که مورد اعتماد مهدی تاج بود، اما اشتباه در پرونده حق رشد جهانبخش موجب برخورد با او شد. همچنین مهدی محمدنبی، دبیرکل سابق فدراسیون هم این اطلاعات را در اختیار داشته که البته با توجه به روحیات او بعید است در پی کوبیدن فدراسیون کنونی باشد. نبی این روز‌ها طبق شنیده‌ها در ستاد رقابت انتخاباتی ابراهیم رییسی فعال است و هیچ بعید نیست طی ماه‌های آتی به فوتبال بازگردد.

همچنین صادق درودگر یکی از اصلی‌ترین چهره‌های مسائل درآمدزایی و بازاریابی فدراسیون پرحاشیه سابق نیز احتمال بسیار زیاد به این اعداد دسترسی داشته است. در کنار او برخی کارکنان و مدیران فدراسیون گذشته، از جمله شخص بهاروند هم مطلع بوده اند.

رسانه منتشر کننده این اطلاعات مدعی شده که اسناد این موضوع هم در فدراسیون فوتبال موجود است و حیدر بهاروند و مسئولان کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال در زمان سرپرستی بهاروند می‌توانند شهادت بدهند در آن زمان برای دو دیدار دوستانه مقابل ازبکستان و بوسنی چه مبلغی را دریافت کردند.


چهار بازی حیاتی تیم ملی در راه جام‌جهانی ارزان‌تر از بازی تدارکاتی!

قاعدتا بازی‌های رسمی مخاطب و بیننده بیشتری نسبت به بازی‌های تدارکاتی دارند و در میان چهار مسابقه حساس ایران در منامه، ارزش دو بازی سرنوشت ساز با بحرین و عراق به مراتب بالاتر خواهد بود و حق پخش آن قابل قیاس با بازی‌های تدارکاتی تیم ملی نیست، چون تبلیغات قبل بازی و بین دو نیمه بیشتری جذب می‌شود و طبقه نرخ گذاری تیزر‌ها به طور مشهودی بیشتر و گران‌تر لحاظ می‌شود.

 

کلاه چندصد میلیونی یار دوازدهم سر تیم ملی فوتبال! / اولین معامله صداوسیما با فدراسیون جدید خبرساز شد

اما بر کسی پوشیده نیست که سازمان صداوسیما با وجود ادعای کمک به تیم ملی در مقاطع حساس، همواره به عنوان یک فرصت ارزنده کسب سود و درآمد از طریق جذب مخاطب به آن نگریسته است. همین دو هفته قبل بود که علی عسگری رییس رسانه ملی در نشستی تبلیغاتی که توسط همه بخش های خبری و برنامه های ورزشی پوشش داده شد، بار دیگر عنوان تکراری یار دوازدهم را از رییس فدراسیون دریافت کرد تا در جریان مسابقات حساس پیش روی، حامی تیم ملی باشد اما در حالی که دولت با تلاش بسیار عزیزی خادم ۵۲ میلیارد تومان از طریق اعتبار ویژه سازمان برنامه و بودجه به حساب فدراسیون‌ بحران‌زده فوتبال واریز کرد، حالا کشف شده که صداوسیما نه تنها حمایت خاصی از تیم ملی نداشته بلکه مبلغ چشمگیری از حق طبیعی آن را هم نداده است!

 

کلاه حداقل ۸۵۰ میلیونی صداوسیما سر فوتبال

حالا طبق اعتراف مسئولان فدراسیون فعلی، تیم ملی برای ۴ بازی رسمی در مقدماتی جام‌جهانی که ۲ تای آن‌ها هم مقابل عراق و بحرینی است که جا برای تبلیغات زیاد داشته و حساسیت زیادی دارد، ۶۸ هزار دلار گرفته است! یعنی هر بازی ۱۷ هزار دلار و جالب‌تر اینکه خود آقایان این موضوع را نه تنها رسانه‌ای کردند بلکه به عنوان یک کار بزرگ از آن نام بردند. در حالی که فدراسیون بی رییس برای هر بازی دوستانه ۲۶ هزار دلار از تلویزیون گرفته بود.

با یک حساب سرانگشتی هم می‌توانیم متوجه شویم حتی اگر بازی‌های دوستانه را با بازی‌های مهم مقدماتی جام جهانی آن هم مقابل تیم‌هایی مثل عراق و بحرین در یک ردیف قرار دهیم، فدراسیون فوتبال ایران باید حداقل ۱۰۴ هزار دلار بابت ۴ دیدار مقدماتی خود دریافت می‌کرد نه ۶۸ هزار دلار!

در اوج ضعف و تنگنای مالی فدراسیون و نیاز‌های پیاپی برای تامین مخارج تیم‌های مختلف ملی و غرامت‌های فدراسیون گذشته، این کسری در پرداخت تلویزیون، موضوعی نیست که به سادگی از آن گذشت و قطعا اگر اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال پرسشگر باشند، خیلی سفت و سخت این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

برخی رسانه‌ها خواستار رسیدگی ویژه رئیس فدراسیون هم شده‌اند و نوشته اند بد نیست شهاب الدین عزیزی خادم با بررسی اسناد مربوط به پول دریافتی از صدا و سیما بابت دو بازی دوستانه مقابل ازبکستان و بوسنی، از سرپرست فعلی کمیته بازاریابی فدراسیون بپرسد چرا وقتی صدا و سیما برای بازی تدارکاتی چنین پرداختی داشت، آن‌ها حاضر شدند حق پخش چهار بازی رسمی تیم ملی را به قیمت ارزان ۶۸ هزار دلار بفروشند؟

 

قطعا این کسری در پرداخت، با ادعای روسای ارشد رسانه ملی در تناقض است و اینجا حق تیم ملی پایمال شده است.

 

کلاه چندصد میلیونی یار دوازدهم سر تیم ملی فوتبال! / اولین معامله صداوسیما با فدراسیون جدید خبرساز شد

حق پخش تیم ملی؛ پرونده ای که سر دراز دارد

هنوز پرونده ۳۴۰هزاردلاری علی کفاشیان بخاطر عدم واریز حق پخش تلویزیونی بازی های تیم ملی در دوره ریاستش همراه با عباس ترابیان از یادها نرفته که سرانجام به صدور رای در کمیته اخلاق فدراسیون و محرومیت سنگین برای رییس خندان سابق منجر شد.

طبق محاسبه رسانه‌ها اگر آخرین قیمت حق پخش را همان هر بازی ۲۶ هزار دلار در نظر بگیریم ـ که قطعا اینطور نیست و نسبت به سال قبل باید قیمت افزایش پیدا می‌کرد ـ باز هم فدراسیون حداقل ۳۶ هزار دلار بابت این ۴ بازی از تلویزیون کمتر گرفته و همین ۳۶ هزار دلار به قیمت روز ۸۵۰ میلیون تومان می‌شود. مگر فدراسیون سر گنج نشسته که به این راحتی ۸۵۰ میلیون تومان ضرر کند؟!

نویسنده: پژمان حسین‌زاده

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
صدا و سیمای میلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
نظرات میلی
از قدیم هر کی زور داشته پیروز بوده فدراسیون فقط پست براشون مهمه
متاسفانه بی کفایتی در دخل و خرج صرفا شامل صدا و سیما نیست فدراسیون فوتبال نیز کم پول از دست نداده و بی جهت به جیب خارجی ها نریخته است. بیچاره مردم که دلشان به دیدن بازی این بچه های تازه به دوران رسیده میلیارد خوش است. مردم چه کنند ابنها را بچشم بچه های خودشان میبینند و خوشحال میشوند حتی اگر خوب بازی نکنند
پخش فوتبال برای صداوسیما درآمد است نه هزینه!!!
خوب به فدراسیون بدن که حیف و میل کنه باز؟! دمش گرم که کاهش داده
مقصراصلی بی کفایتی مسئولان مربوطه است ولاغیر!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار