بازدید 15665
۵

اطلاعات تازه تابناک درباره «بانک طلا» در دولت دکتر محسن رضایی

در چند روز گذشته، ارائه طرح تاسیس «بانک طلا» توسط دکتر محسن رضایی، سوالاتی را در ذهن مردم ایجاد کرد و برخی کارشناسان اقتصادی درباره مزایا یا ابهامات این طرح بانکی که در کمپین این اقتصاددان ارائه شده است، مطالبی را منتشر کردند.  
کد خبر: ۱۰۵۶۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵ 03 June 2021
استفاده از ذخایر طلاهای مردم در خدمت اقتصاد یک طرح زرین است
 
در چند روز گذشته، ارائه طرح تاسیس «بانک طلا» توسط دکتر محسن رضایی، سوالاتی را در ذهن مردم ایجاد کرد و برخی کارشناسان اقتصادی درباره مزایا یا ابهامات این طرح بانکی که در کمپین این اقتصاددان ارائه شده است، مطالبی را منتشر کردند.  

تابناک با پیگیری این موضوع از افراد مطلع، به اطلاعات بیشتری در خصوص تاسیس «بانک طلا» در دولت اقدام و تحول دکتر رضایی دست یافته است که برای نخستین بار به آن‌ها اشاره می‌شود.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در دهه‌های گذشته، یکی از راه‌های حفظ ارزش پس انداز مردم در برابر تورم سالانه در ایران، خرید طلا به صورت سکه یا زیورآلات بوده و در مقاطعی درخواست‌ها برای خرید طلا، آنقدر رشد می‌کرده که دولت‌ها واردات طلا و ضرب سکه را در دستور کار قرار می‌دادند.

نمونه آن را می‌توان در دولت تدبیر و امید مشاهده کرد که در اقدامی عجیب و بدون بررسی کارشناسی، به تاراج ذخایر ملی با حراج ۶۰ تن طلا در ماراتن فروش سکه منجر شد.

این خروج ارز و خرید طلا در نهایت در خانه‌های مردم حبس می‌شد و اقتصاد کشور از مزایای حجم بالای طلا در دست مردم، هیچ بهره‌ای نمی‌برد.

در سال‌های گذشته برخی بانک ها، حساب طلایی برای سپرده گذاری و دریافت تسهیلات طلا راه اندازی کردند که چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفت. طرح تاسیس «بانک طلا» تکامل یافته همان حساب‌ها است که به صورت متمرکز به دریافت سپرده‌های مردم از جنس طلا اختصاص خواهد یافت.

حجم قابل تصور ذخایر این بانک طلا، میزان اعتماد مردم را به نظام بانکی در دولت اقدام و تحول نشان خواهد داد و به عقیده کارشناسان، تناژ طلا‌های موجود در خزانه این بانک، اعتبار فراوانی را برای اقتصاد ایران در منظر تحلیلگران خارجی و سرمایه گذاران غیر ایرانی، ایجاد خواهد کرد. از این رو بدون اینکه طلا‌های مردم به تملک بانک مرکزی دربیاید و به بیان دیگر بدون دخالت دولت، اعتبار پول ملی در نزد مراکز اعتبار سنجی جهانی به واسطه انبوه طلا‌های سپرده گذاری شده در این بانک تخصصی، بیشتر خواهد شد.  

تحقیقات تابناک درباره سود سپرده‌های بانک طلا به این نتیجه رسیده است که محاسبات سود در مورد طلا همچنان که محاسبات سپرده‌های ارزی با سپرده‌های ریالی متفاوت است و تک رقمی و احتمالا بین یک تا سه درصد خواهد بود.

به عبارتی، صاحبان طلا بجای نگهداری آن در خانه، طلای خود را به بانک طلا تحویل می‌دهند. بانک با این سپرده ها، فعالیت اقتصادی خواهد کرد و ضمن حفظ سپرده به صورت وزنی، متناسب با مقدار زمانی، عیار و خلوص طلای سپرده گذاری شده، درصدی سود معقول هم به آن اختصاص می‌دهد که با توجه به فعالیت اقتصادی بانک، تامین و پرداخت آن به راحتی امکان پذیر است.

استفاده از ذخایر طلا‌های مردم در خدمت اقتصاد علاوه بر اینکه نگرانی‌های مردم برای حفظ سرمایه خود را بر طرف می‌کند، اعتماد ایرانیان به نظام بانکی نوین را در دولت اقدام و تحول نشان خواهد داد و از این منظر برای شکوفایی اقتصاد ملی و اعتبار پول ملی، یک طرح زرین است.

مسلما در سال‌های اخیر با وجود تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری مبنی بر رونق و پشتیابی از تولید ملی، متاسفانه شاهد جولان سفته بازی و دلالی در بازار طلا و ارز بودیم که حاصلی جز بی ارزش‌تر شدن پول ملی و خروج سرمایه از کشور نداشته است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند با اجرای طرح پیشنهادی «بانک طلا» در دولت دکتر محسن رضایی، می‌توان از سفته بازی در بازار طلا و سکه و التهاب در این بازار، جلوگیری کرد و در نهایت به رونق اقتصاد و تولید داخلی کمک موثری داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
فکر خوبی هست
الحق والنصاف دکتر رضایی نقش بسزایی دراداره جنگ دردوران خود داشتند انشاالله که بتوانند دراین مقام هم توفیق خدمت داشته باشند
افرین سردار
نظر خوب است در صورتی که مبلغ خرید و فروش بر اساس قامت بازار باشد نه بر اساس قامت طلاق جهانی. الان هم در بعض بانک ها حساب طلا وجود دارد ولی فقط اسمش خساب طلاست چون بر اساس قیمت های خودشان هست
عشق فقط حاج محسن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل