بازدید 38315
پیمانه اقتصادی

واکنش وزیر اقتصاد به شائبه‌ ۳۷۵ هزار میلیارد تومانی / احتمال برکناری همتی از بانک مرکزی قوت گرفت/ سربالایی دلار و بورس در روزهای اخیر

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تداوم رشد شاخص کل بورس، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، ریسک‌های تهدیدکننده صعود طلا در هفته جاری، یارانه معیشتی فردا واریز می‌شود، صدور چک یارانه برای ۲.۳ میلیون مرده در آمریکا و پیش‌بینی بورس تا انتخابات ریاست جمهوری را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۵۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ 30 May 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تداوم رشد شاخص کل بورس، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، ریسک‌های تهدیدکننده صعود طلا در هفته جاری، یارانه معیشتی فردا واریز می‌شود، صدور چک یارانه برای ۲.۳ میلیون مرده در آمریکا و پیش‌بینی بورس تا انتخابات ریاست جمهوری را در بر دارد.

تداوم رشد شاخص کل بورس 

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۰ هزار و ۱۳۱  واحدی معادل ۲.۷۲  درصد به یک میلیون و ۱۳۹ هزار و ۴۷۹ واحد رسید، امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل با رشد ۲۲۹۸۷ واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۴۴۱ تومان رسید که نسبت به دیروز ۳.۸ درصد معادل ۲۶۴ هزار و ۷۴۶ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۲۶۴ تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۸ خردادماه ۱۴۰۰ جقدر شد؟

پیش‌بینی بورس تا انتخابات ریاست جمهوری

 شریعتی تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که بازار در ابتدا باید به تعادل برسد و دو راه حل برای این موضوع مطرح می‌شد؛ نخست اینکه دولت بخشی از منابع عظیم مالی را که از بازار تامین کرده بود، به بازار برگرداند. تاکید می‌کنم، بخش قابلت توجه، نه اینکه برای مثال ۵۰۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی تثبیت شود و هرچند وقت یک بار ۱۰۰۰ میلیارد تومان به بازار تزریق شود. در این راه حل، باید منابع قابل توجهی وارد بازار شود و صف های فروش را جمع کند. راه حل دیگر این بود که زمان بدهیم و وارد بحث زیرساختاری در بازار می‌شدیم. همچنین نمادها بعد از مجامع سالیانه بدون دامنه نوسان بازگشایی شوند تا عرضه و تقاضای بازار قیمت تعادلی را تعیین کند. این اتفاق هرچند بسیار رنج آور و بغرنج بود، جو بازار را به سمت تعادل می‌رساند. به طوری که صف های فروش در روز گذشته از حدود ۴۳۰ صف به ۳۰۰ سهم رسید. همچنین ارزش صفوف فروش از نزدیک به ۶۰۰۰ میلیارد تومان در دو هفته قبل به نزدیک ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است. هرچه عوامل مبهمی که به آن اشاره شد شفاف تر میشود، بازار رنگ و بوی بهتری پیدا می‌کند. شریعتی با تاکید بر اینکه چهره بازار همچنان نا متعادل است، گفت: بازار با اینکه کلا به حالت تعادل برسد و ارزش صفوف فروش نیز کمتر از ۱۰۰۰ میلیارد تومان شود، کمی فاصله دارد که می‌تواند تا انتخابات زمان بر باشد.

ریسک‌های تهدیدکننده صعود طلا در هفته جاری

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA به کیتکونیوز گفت: در دو ماه گذشته پیش بینی هایی از سقوط طلا به ۱۶۰۰ دلار وجود داشت. بازار طلا اکنون نسبت به معاملات این فلز ارزشمند هیجان زده است. این حقیقت به قوت خود باقی است که برای تغییر موضع سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، بازار کار این کشور باید بهبود قابل ملاحظه ای پیدا کند. مویا نوسان بازارها در چند روز آینده را منتفی ندانست زیرا به دلیل تعطیلات روز یادبود نقدینگی اندک خواهد بود اما مانع بزرگ برای طلا در هفته جاری انتشار آمار ماهانه اشتغال غیرکشاورزی آمریکا در روز جمعه خواهد بود. وی هشدار داد اگر آمار اشتغال بهتر از حد مطلوب باشد و آمار ماه پیش بازبینی صعودی شود، بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله می تواند به ۱.۷۰ درصد صعود کند و طلا در واکنش فوری ۳۰ تا ۴۰ دلار ریزش خواهد کرد. فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت بلو لاین فیوچرز اظهار کرد: اگر آمار اشتغال بهتر از حد مطلوب باشد، بازده اوراق قرضه بالاتر خواهد رفت. طلا بهبود قوی داشته و در معرض اصلاح قیمت قرار دارد. اگر آمار اشتغال آمریکا مثبت باشد، بازده اوراق قرضه رشد کرده و ارزش دلار آمریکا بهبود پیدا می کند.

دلار گران تر شد

در اولین روز هفته، دلار با یک پرش ۸۰۰ تومانی به کانال ۲۴ هزار تومانی رفت. روز شنبه، اسکناس آمریکایی ۸۲۰ تومان رشد قیمت را به ثبت رساند و ساعت ۴ بعدازظهر در محدوده ۲۴ هزار و ۵۰ تومانی قرار گرفت. تحلیل‌های متفاوتی درباره دلایل رشد یکباره قیمت دلار وجود داشت. دسته‌ای باور داشتند، دلار در واکنش به حاشیه‌ها و ابهام‌های پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری راه صعودی را در پیش گرفت. این در حالی بود که عده دیگری به دلایل بنیادی تری، چون بالا ماندن رشد نقدینگی تکیه داشتند. /دنیای اقتصاد

احتمال برکناری همتی از بانک مرکزی قوت گرفت

رئیس کل بانک مرکزی گفت: من با رییس جمهور بحثی داشتم. او گفت اگر می خواهید در انتخابات بمانید فعالیت های شما بر مسئولیت شما در بانک مرکزی تاثیر می گذارد؛ بنابراین، باید فرد دیگری جایگزین شود. به نقل از صداوسیما همتی افزود: من با نظر رئیس جمهور موافق نبودم و معتقدم فعالیت‌های انتخاباتی من بر مسئولیت من اثر نمی‌گذارد؛ اما به هرحال رئیس جمهور صاحب اختیار است و شنیدم وی با چند نفر برای ریاست بانک مرکزی صحبت کرده است.

واکنش وزیر اقتصاد به شائبه‌ ۳۷۵ هزار میلیارد تومانی

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در خصوص برخی از شائبه‌ها مبنی بر فشار دولت به بانک مرکزی برای فروش دو میلیارد دلار ارز و تبدیل آن به ریال و تامین مالی ۳۷۵ هزار میلیارد تومانی دولت از این طریق گفت: از نوع این خبر می‌توان دریافت که این خبر صحیح نیست برای اینکه ۲ میلیارد دلار یا٢/٥ میلیارد دلاری که در برخی از سایت‌ها یا خبرگزاری‌ها ذکر شده است، از نظر عددی به هیچ وجه با آن عدد ۳۷۵ هزار میلیارد تومانی که گفته شده سازگاری ندارد؛ ضمن اینکه مگر ممکن است دولت ظرف دو ماه از بانک مرکزی بخواهد معادل ۳۷۵ هزار میلیارد تومان را در بازار تبدیل به ریال کند. به شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم و در واقع به جز تنخواهی که از بانک مرکزی هر سال گرفتیم، در این دو ماه هیچ دریافتی اضافی نداشتیم و این رویه، یک سابقه دیرینه تاریخی است و تاکید می‌کنم، هیچ گونه مطالبه مالی از این مسیر از بانک مرکزی نکرده ایم.

دژپسند در ادامه سخنانش به فرمول قانونی استفاده از تنخواه سالانه اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون سالانه، به اندازه سه درصد بودجه عمومی دولت می‌توانیم از تنخواه گردان بانک مرکزی استفاده کنیم و این فرایند نیز سیال است، به نحوی که ممکن است در ابتدای ماه این تنخواه دریافت شود و در طول ماه بر اساس درآمد‌های دولت این تنخواه تسویه شود و سقف آن هم در سالجاری ۴۱ هزار میلیارد تومان است.

یارانه معیشتی فردا واریز می‌شود

نوزدهمین مرحله یارانه معیشتی فردا دوشنبه دهم خرداد ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. ششمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند از این ماه کسر خواهد شد.

صدور چک یارانه برای ۲.۳ میلیون مرده در آمریکا

به نقل از CNBC، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد در موضوع توزیع یارانه ۱۲۰۰ دلاری که چند ماه پیش و در طول بحران کرونا برای کمک به میلیون‌ها خانوار در آمریکا اجرایی شده، ۵.۵ میلیارد دلار انحراف در توزیع یارانه اتفاق افتاده که نیمی از این مربوط به پرداخت ۱۲۰۰ دلار پول به حدود ۲.۳ میلیون مرده در آمریکا بوده است. این وزارتخانه گفته که البته خانواده ۶۰ هزار از درگذشتگان یارانه خود را داوطلبانه به اداره مالیات آمریکا پس دادند، اما دیگر خبری از پول پرداخت شده به مابقی ۲.۲۲ میلیون مرده دیگر نیست. در این بین حدود ۲.۷۵ میلیارد دلار به مرده‌ها پرداخت شده و حدود ۲.۷ میلیارد دلار دیگر نیز به افرادی پرداخت شده که از نظر اداره مالیات آمریکا واجد شرایط دریافت مالیات نبودند. از این میزان چک‌های پرداخت‌شده اشتباهی به ۴.۵ میلیون نفر در آمریکا فقط ۶۵ هزار و ۴۴۷ نفر پول دریافت شده را پس دادند.

بانک مرکزی مسئولیت نظارت بر معاملات رمزارزها را برعهده بگیرد

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به رد طرح تامین ارز با استفاده از جهش تولید صنعت استخراج رمز ارز در کمیسیون انرژی گفت: این طرح با هدف تعیین سازوکارهای استخراج رمز ارزها و ایجاد نظارت و کنترل توسط بانک مرکزی تدوین شده است و براساس آن استخراج به گونه‌ای پیش خواهد رفت که تولیدکنندگان ضمن احداث ظرفیت نیروگاهی بتوانند، از ظرفیت نیروگاه‌های موجود در مقاطع کم مصرف سال استفاده کرده و رمز ارزهای خود را هم در سامانه نیمایی خرید و فروش کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: به موجب این طرح می‌توان قیمت گاز را برای نیروگاه‌های مختص استخراج رمزارز مانند واحدهای پتروشیمی و صنعتی در نظر گرفت و از سوی دیگر، برای تولیدکنندگان در مناطق گازخیز، مشوق هایی را تعیین کرد تا ظرفیتی برای تامین بخشی از نیاز ارزی کشور به ویژه در شرایط تحریمی از طریق رمز ارزها ایجاد شود. اکنون خوشبختانه کمیسیون اقتصادی گزارشی درباره رمزارزها تدوین  شده و در دستور کار صحن قرار گرفته و امیدواریم به زودی در صحن علنی مجلس قرائت شود تا براساس ماموریت مجلس شورای اسلامی طرح تامین ارز با استفاده از جهش تولید صنعت استخراج رمز ارز به سرانجام برسد. قادری همچنین درباره ایجاد ضمانت‌هایی برای مبارزه با تخلفات در حوزه استخراج رمزارزها نیز بیان کرد: اکنون هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد و براساس این طرح، بانک مرکزی مسئولیت ساماندهی، نظارت و کنترل خرید و فروش رمزارزها را برعهده گرفته و احساس مسئولیت خواهد کرد. در همین مدت کوتاه بخش قابل توجهی از ارزش رمزارزها کاهش یافته و ریسک آن بالا رفته است. /خانه ملت

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
رئیس بانک مرکزی نمک خورد و نمکدان شکست حالا برای گرفتن سمت در دولت آینده مقدمه چینی می کند
پول مردمو تو بانکها بلوکه کرده حتی به خودشون هم نمیده! میگه بانک دیگ حساب باز کن و هرکی بخواد بحساب دیگش یعنی از این جیب به اون جیبش پول برزه باید پول بده!!!
از امریکا یاد بگیرین! حتی به مرده هاشونم یارانه میدن , ما اینجا به زنده هامون یه کمپوت هم نمیدیم. این چیزهای خوب رو که بد آموزی داره رو یاد نمیگیرین که.
این چه وظعی است یک رعیس عوض میشه دلار یا بالا میره یاپاین مگه مجلس چکار میکنه کجایه
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
وضعی -رییس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
قیمت دلار رو بانک مرکزی تعیین می کنه. بانک مرکزی هم زیر مجموعه دولت است.
برکنار شد
اصلا دلیل تعویض سیف و انتصاب همتی این بود که قیمت دلار را مهار کند ولی نه تنها قیمت را کاهش نداد بلکه دلار 9 تومنی روز انتصابش الان به 24500 تومان رسیده و فقط حرف میزند و همان بهتر که برکنار بشود.
"بانک مرکزی مسئولیت نظارت بر معاملات رمزارزها را برعهده بگیرد"
همتی رفته گل بچینه.
موضوعات اقتصادی را نباید معطل سعی و خطای ریاست جمهوری کرد و اینکه آیا رئیس جمهور بعدی بتواند آنرا حل کند یا نکند؟ در زمینه اقتصاد باید بر اساس دانش و تجربه مطمئن دیگران عمل شود؟ وزارت خانه های اقتصاد و دارایی و صمت و کشاورزی و بانک مرکزی و گمرک و نفت وزارت خانه های حساسی هستند که ارتباط زیادی با معیشت و اقتصاد کشور دارند و باید مجلس و دیگر نهادها با حساسیت و دانش و تجربه مطمئن روی آن نظارت کنند و نباید اجازه دهند با سعی و خطا و به امید نشستن اینکه رئیس جمهور کاری کند نشست.
آیا برنامه هایی مثل برنامه بیست ساله که قرار بود تحولاتی ایجاد کند چه شد؟ و چرا با موفقیت جلو نرفت؟
تو این 19 روز مونده به اتمام کار دولت کی میاد رییس بانک مرکزی بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
نوزده روز نه و حدود ۳ ماه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
سه ماه به اخر دولت مانده
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
بیش ازدو ماه مانده 19روزبه انتخابات مانده نه پایان دولت
منتظر دلار30.000 تومنی باشید.
اگر نسبتی که بین قیمت دلار و نقدینگی در سال ۱۳۷۵ وجود داشت امروز هم برقرار بود دلار جایی بالای ۱۲۵ هزارتومان قرار میگرفت
بجای اینکه باد بورس رو خالی کنن و حبابش رو کاهش بدن برای گرم شدن تنور رفراندوم بازم شارپی میبرنش بالا !!!! خخخخخخخ بحران این بورس تا قیامه قیامت تمومی نداره
برکناری همتی و تناقض ها در قانون
مگر کسی که نامزد ریاست جمهوری می شود نباید از مقام خود کناره گیری کند! حالا برکنار هم شود مگر تا آخر دولت چقدر مانده است؟ این موضوع بوی سیاسی می دهد!
چرا این قانون در مورد بقیه رعایت نمی شود
رای بی رای .
با این رقم نقدینگی و قیمتهای بالی املاک اداری و تجاری و مسکونی در تهران و کل ایران ، قیمت دلار بالای صد هزار تومان است و کسانی که در پی پایین نگه داشتن آن هستند ، بخاطر خودشان است تا املاک و برجهای خودشان را قیمتهای نجومی فروخته و حتی به همین دلار مفت ۲۵ هزار تومنی تبدیل و از ایران خارج کنند .
ملت نا آگاه هم بخاطر اینکه عشق خریدن یه گوشی آیفون و یا سفر خارجی و یا تلویزیون شونصد اینچ دارن ، حاضرند که دلار پایین بیاد ، و نمی فهمند که برای آنها همان یک گوشی و یا نهایتا خودرو خارجی میماند و سرمایه های ارزی حاصل از نفت همه به خارج منتقل میشوند ‌
ممنونم
رمز ارزها را باید علمای اسلام و مجتهدین و مراجع حرام اعلام کنند .
واقعا جای تعجب داره که چرا حتی یک مرجع در این مورد حرفی نزده !!؟؟
آخه آقای روحانی چه عجله آیی داشت که ریس بانک مرکزی بردارد که دلار آنچنان برود بالا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار