تأمین مالی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی از بورس در سال ۹۹

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است اولین اقدام برای بهبود بازار سرمایه کم کردن صف‌های فروش است و تا زمانی که حدود ۴۰۰ نماد در صف فروش قرار دارند اعتماد به بازار بازنمی گردد.
کد خبر: ۱۰۵۴۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵ 24 May 2021

به گزارش بورس تابناک، بورس اوراق بهادار در یک سال اخیر یکی از سال‌های پر نوسان خود را سپری کرد و با وجود وعده‌های بسیار روند کلی بازار همچنان منفی بوده که باعث بی اعتمادی عده‌ای به بازار سرمایه شده است.

بعد از اوج گیری‌های غیر منطقی بازار سرمایه که از اواخر سال ۹۸ بازار سرمایه را غافل گیر کرد بورس روزهای منفی غیر منتظره‌ای نیز تجربه کرد که شاخص را از سطح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی به یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی رساند.

در مدت اخیر سایه انتخابات نیز سهامداران را با تردید روبرو کرده و گویا تا روشن شدن نتایج قرار است با احتیاط به کار خود ادامه دهد.

این روزها صف‌های فروش سنگین شده است و وعده‌های مسئولان دیگر رنگ سبز را به بازار بازنمی گرداند تا جایی که وعده وازیر معادل ریانی ۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای تثبیت بازار سرمایه نیز تاثیری بر تالار قرمز پوش بورس نداشته است.

در همین راستا بهنام صمدی در خصوص وضعیت بازار بورس و اوراق بهادار گفت: مشکل بازار در درجه اول عدم اعتماد است و سهامداران اعتمادی به بازار ندارند در این وضعیت سهامداران فقط قصد فروش دارند تا از بازار خارج شوند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: تزریق پول از صندوق توسعه ملی برای تثبیت بازار سرمایه قرار بود در شهریور سال گذشته به بازار تزریق شود و یک درصد از ارزش صندوق توسعه ملی حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار میلیارد تومان بود که سهامداران برای تزریق آن صبر کردند تا این که اواخر سال ۹۹ حدود هزار میلیارد تومان و در چند روز اخیر هزار میلیارد تومان دیگر به بازار سرمایه تزریق شد.

وی افزود: با توجه به میزان خروج پول حقیقی از بازار تزریق این میزان پول برای تثبیت بازار سرمایه تاثیر چندانی بر بازار نداشته است.

صمدی با بیان این که تقریباً ۶ هزار میلیارد تومان صف فروش است گفت: طبیعتاً با رقم‌های هزار میلیارد تومان مشکل بورس رفع نمی‌شود و در حال حاضر بازار به حداقل ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد تا فشار فروش کاهش یابد.

وی گفت: خود دولت می‌گوید در سال ۹۹ حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق سهام تامین مالی کرده است و در کنار آن نیز خصولتی‌ها تامین مالی کردند که در کل حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد از داد و ستد سهام در جیب دولت

وی افزود: نزدیک به ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد از داد و ستد سهام در بورس به دولت رسید که رقم بالایی بوده است و تا این پول به بازار بازنگردد بازار جان نمی‌گیرد و سقف قبلی را هم نخواهد دید.

صمدی گفت: تزریق هزار میلیارد تومان برای تثبیت بازار در برابر صف فروش ۶ هزار میلیارد تومانی مانند آتش جنگلی است که قرار است با پارچ آب خاموش شود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: در کنار تمام مشکلات بازار برخی ابهامات نیز در روند بازار تاثیر گذار است که یکی از آن‌ها ابهامات انتخابات است و سهامداران شرایط را ریسک دار تلقی می‌کنند.

وی بیان کرد: اتفاقات رخ داده در وین نیز، چون سهامداران نمی‌دانند نتیجه آن چه تاثیری در بازار دارد آن را به عنوان ریسک در نظر می‌گیرند و آثار منفی بر بازار دارد.

دولت در روزهای آخر بازار بورس را رها کرده است

صمدی گفت: تا زمانی که نتیجه انتخابات و مذاکرات وین مشخص شود بازار به همین روال کار خود را ادامه می‌دهد دولت نیز، چون در روزهای آخر است بازار بورس را رها کرده است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: اولین اقدام برای بهبود بازار سرمایه کم کردن صف‌های فروش است و تا زمانی که حدود ۴۰۰ نماد در صف فروش قرار دارند اعتماد به بازار بازنمی گردد.

تیر خلاص به بازار سرمایه با قیمت گذاری دستوری

صمدی گفت: در مرحله بعد باید اقدامات اعتمادساز مانند اصلاح نرخ بهره بانکی عملی شود و در مرحله بعدی قیمت گذاری دستوری که دولت شیوه نامه قیمت گذاری دستوری فولاد را پیش کشید و به بازار سرمایه تیرخلاص زد و در آخر نیز اجرا نشد باید متوقف شود.

وی سه عامل میان مدت را برای رونق بازار سرمایه این طور بیان کرد اولین عامل حذف قیمت گذاری دستوری است و می‌تواند در کنار بازار سرمایه دیگر بازارها را نیز بهبود بخشد.

صمدی گفت: بحث مالیات بر عایدی سرمایه بر سایر بازارهای سفته بازی می‌تواند جذابیت سایر بازارهای مالی را کاهش دهد تا نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت کند که به نفع اقتصاد کشور است.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: سوم بحث نرخ بهره بانکی است و همتی در صحبت‌های اخیر خود از حذف سود کوتاه مدت خبر داد که در بازار سرمایه تاثیرگذار است.

وی در ادامه گفت: سهام عدالت نیز باید تعیین تکلیف شود چرا که تیشه به ریشه بازار سرمایه زد و آزادسازی ۶۰ درصد از سهام عدالت ضربه سختی به بازار سرمایه وارد کرد و مانند ابر سیاهی بر سر بازار سرمایه قرار گرفت.

صمدی گفت: قبل از این چند اقدام باید صف‌های فروش جمع شود تا بتوان برای رونق بازار سرمایه تلاش کرد. در بازار سرمایه و دیگر بازارها اولویت اول سرمایه گذاران ارزش دارایی‌های آن‌ها است و در درجه بعدی نقد شوندگی بازار مورد اهمیت است.

به هر روی باید منتظر ماند و دید که دولت بناست برای ساماندهی اوضاع نابسامان بورس تدبیری بیندیشد یا همچنان اجازه خواهد داد مردم در اضطراب به سر ببرند.

 
منبع: میزان
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار