بازدید 8382
۱
خبري بهت آور براي ورزش ايران؛

نفر دوم کشتی فرنگی ایران و نفر سوم جهان، ملی‏پوش آذربایجان شد + حواشی و واکنش‏ها

رئيس سابق هيات كشتي كردستان تاكيد كرد: مي‌شد به عنوان يك مهره خوب و مدال‌آور از طهماسبي حمايت كرد. 10 سال رئيس هيات بودم و تيم كردستان را به تورنمنت‌هاي فرانسه و اوكراين فرستادم. اين پيشنهادها و امتيازها قبلا هم وجود داشت؛ اما سابقه نداشت كسي درخواست تيم‌هاي خارجي را بپذيرد. حالا كه اين اتفاق در مورد سامان طهماسبي رخ داده نبايد اجازه دهيم براي ديگران هم رخ دهد. او اين اواخر خيلي مورد بي‌مهري قرار گرفت. كادر فني تيم ملي به داوود عابدين‌زاده‌اي كه مدال جهاني هم ندارد بعد از چند سال اطمينان كرد و بازيافتش كرد؛ اما اين ميدان به طهماسبي داده نشد.
کد خبر: ۱۰۵۳۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۵ 20 June 2010
ملي‌پوش كشتي فرنگي ايران در المپيك پكن و دارنده دو مدال برنز جهان و طلاي آسيا در اقدامي تعجب برانگيز و بهت آور در مسابقات قهرماني آذربايجان شركت كرد.

به گزارش ايسنا؛ سامان طهماسبي ملي پوش سال‌هاي اخير كشتي فرنگي ايران كه دو بار بر سكوي سوم جهان ايستاد و مدال طلاي آسيا را هم در كارنامه خود داشت، به دنبال مشكلات مالي به كشور آذربايجان رفت و در مسابقات قهرماني كشور آنها به مقام قهرماني رسيد تا تمامي كشتي دوستان و حتي جامعه ورزش را شگفت زده كند. حال بايد منتظر ماند و ديد كه آيا اين كشتي‌گير سنندجي دوبنده تيم ملي آذربايجان را در مسابقات جهاني 2010 مسكو خواهد پوشيد يا خير.

بنابر اعلام رسانه هاي آذربايجان، طهماسبي در مسابقات قهرماني اين كشور شالوا گادابادزه نفر سوم اروپا را شكست داد و قهرمان شد. طهماسبي با كسب مدال طلاي اين رقابت ها 5 هزار دلار جايزه گرفت و به مدت يكسال ماهانه 750 دلار دريافت خواهد كرد تا حداقل از مخارج يكسال خيالش راحت باشد.

اما مسئله قابل تعمق عدم توجه به وضعيت قهرمانان ملي به خصوص كشتي ورزش اول ايران است. سوال اينجاست در جايي كه فوتباليست هاي درجه چندم آن سالي چند صد ميليون پول به جيب مي‌زنند، چرا بايد كشتي‌گير ملي‌ به خاطر نداشتن كار و مسكن دست به چنين كارهايي بزند.

حتي جمشيد خيرآبادي مربي وي در گفت و گو با سايت فدراسيون كشتي اعلام كرد كه طهماسبي به خاطر نداشتن شهريه دانشگاه چند ماهي نيز تحصيل را رها كرده بود.

هر چند همه اين مسائل باعث نمي‌شود يك ورزشكار ايراني در پيراهن يك كشور ديگر به دنبال كسب افتخار باشد اما اين حركت طهماسبي مي تواند مسئولين ورزش را به فكر فرو ببرد تا به وضعيت زندگي قهرمانانشان توجه كند و حداقل جوايز آنها در مسابقات جهاني را قانونمند كند.

آخرين مصاحبه سامان طهماسبي با خبرگزاري دانشجويان ايران كه دو هفته پيش انجام شد و همچنين گفت و گوي مربي وي با سايت فدراسيون كشتي در ادامه آمده است:
چشم قهرمان كشتي به وعده‌ها خشك شد


سامان طهماسبي: چهار سال است فقط حرف شنيده‌ام
كسب دو مدال برنز كشتي فرنگي جهان و قهرماني آسيا در كشتي فرنگي از سامان طهماسبي پرافتخارترين ورزشكار استان كردستان ساخت اما اين كشتي‌گير بيش از اين كه به كشتي فكر كند، در حال دست و پنجه نرم كردن با مشكلات زندگي است.

طهماسبي كه پس از حميد سوريان پرافتخارترين فرنگي‌كار ايران در سال‌هاي اخير محسوب مي‌شود، در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: حدود چهار سال است كه تنها وعده شنيده‌ام و هر مسوولي هم بر سر كار مي‌آيد به فكر ما قهرمانان نيست. چند سال است كه هم مشكل مسكن و هم مشكل كار دارم.

ملي‌پوش ايران در المپيك پكن ادامه داد: در اين سال كه دوبار بر سكوي جهاني ايستادم و قهرمان آسيا شدم، خيلي پي‌گير حل مشكلاتم شدم اما هر كسي آن را بر گردن ديگري مي‌انداخت و كسي پاسخگو نبود. مشكلاتم زياد است و بدتر آن است كه يك قهرمان صبح تا شب دنبال مسوولين بدود ولي نتيجه‌اي نگيرد.

طهماسبي در پاسخ به اين سوال كه تمرين‌هاي كشتي است چگونه است، گفت: تمرين مي‌كنم اما چه فايده. از اين طرف هيچ كس پاسخگوي مشكل تيم نيست اما از طرف ديگر در حالي كه مربي‌ام در اردوي تيم ملي است، به اردو هم دعوت نمي‌شوم تا بتوانم بهتر تمرين كنم. در شهرستان امكانات تمرين خوبي نداريم و با اين شرايط انگيزه‌اي برايم نمانده است.

برنده دو مدال برنز جهان در پايان گفت: من به عنوان يك قهرمان ملي كه افتخاراتي را به دست آوردم نه شغل دارم و نه مسكن. گوش شنوايي هم پيدا نمي‌شود و هيچ كس به فكر نيست.


خيرآبادي: طهماسبي به زودي از دنياي كشتي خداحافظي مي‌كند
جمشيد خيرآبادي مربي تيم ملي كشتي فرنگي بزرگسالان و همچنين مربي سازنده‌ي سامان طهماسبي در گفت و گو با روابط عمومي فدراسيون كشتي در اين رابطه اظهار كرد: صريحا اعلام مي‌كنم كه سامان طهماسبي به خاطر مشكلات فراوان در زندگي شخصي مجبور به ترك دانشگاه شده است و اگر اين روند به همين صورت ادامه داشته باشد به زودي او از دنياي كشتي نيز براي هميشه خداحافظي خواهد كرد من به عنوان مربي سازنده‌ي او واقعا متأسفم كه نمي توانيم اين فرنگي‌كار بسيار خوب و جوان كشورمان كه تازه به مرحله‌ي پختگي رسيده است را در اردوهاي تيم ملي در اختيار داشته باشيم آن هم به اين خاطر كه او بدليل مشكلات مالي حتي براي سفر از كردستان به تهران نيز مشكل دارد.

وي افزود: در حالي كه ساير كشورهاي جهان از قهرمانان جهان و قاره‌اي خود بسيار مراقبت مي‌كنند ولي متأسفانه ما با دست خودمان شرايطي را بوجود مي‌آوريم كه امثال سامان طهماسبي براي هميشه از دنياي ورزش قهرماني خداحافظي كنند.

خيرآبادي با بيان اينكه مسئولان استان كردستان نمي‌خواهند كه براي اين افتخار آفرين استان خود قدمي برداردند تصريح كرد: مگر استخدام شدن فردي مثل طهماسبي و يا يك كمك كوچك به او براي داشتن يك سرپناه براي مسئولان سياسي و يا ورزشي استان كردستان چه هزينه‌اي در بر دارد كه آن‌ها عليرغم نامه‌نگاري‌هاي بسيار زياد ما و خود طهماسبي تاكنون نسبت به اين موضوع بي‌اعتنا بوده‌اند؟!

مربي سازنده‌ي سامان طهماسبي در پايان خاطرنشان كرد: طهماسبي حتي شهريه‌ي دانشگاه خود را نيز ندارد و بدليل همين موضوع به ناچار چند ماهي است كه دانشگاه را رها كرده است من براي سامان بسيار متأسفم كه در استاني زندگي مي‌كند كه مسئولان آن تا اين حد نسبت به آينده‌ي او بي‌تفاوت هستند شايد اگر مسئولان استان مي‌دانستند كه ورزش مي‌تواند بسياري از معضلات را كم كند با الگوي جوانان كردستاني اين گونه برخورد نمي‌كردند!


نايب رئيس فدراسيون كشتي: تنها بايد بگويم متاسفم
نايب رييس فدراسيون كشتي گفت: از اتفاقاتي كه پيرامون سامان طهماسبي رخ داده است، تنها بايد بگويم متاسفم.

محمدعلي صنعت‌كاران در رابطه با حضور سامان طهماسبي در مسابقه‌هاي قهرماني كشور آذربايجان، در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: هرچه هم به يك ورزشكار بي‌توجهي شود، در درجه اول عرق ملي اهميت دارد و نبايد آن را فراموش كند ولي مسوولين ورزش هم به هوش باشند كه بايد از قهرمانان خود حمايت كنند و شرايطي به وجود نياورند كه يك قهرمان جوان به خاطر بيكاري و عدم توجه به وي به اين راه كشيده شود.

صنعت‌كاران همچنين گفت: من مهدي تقوي را مثال مي‌زنم كه سال قبل قهرمان جهان شد. پس از اين قهرماني چه جايزه‌اي به او داده شد كه وي بتواند با آن بدون دغدغه زندگي كند. اين در شرايطي است كه كشوري مثل آذربايجان خرج هنگفتي براي ورزشكارانش مي‌كند و در اين سال‌ها ورزشكاران زيادي را از روسيه به تابعيت كشور خود درآورده است.


عزيزي: زنگ خطر به صدا درآمده و بايد آسيب‌شناسي كنيم
رئيس سابق هيات كشتي كردستان گفت: حضور سامان طهماسبي در مسابقات انتخابي تيم ملي آذربايجان زنگ خطري براي ورزش است و بايد اين مسئله را آسيب‌شناسي كنيم.

عبداله عزيزي در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: امروز ديگر سمتي در ورزش ندارم و فقط مي‌توانم از اتفاقي كه رخ داده ابراز تاسف كنم و ناراحت باشم از اين كه قهرمان و مدال‌آوري مورد بي‌مهري قرار گرفته و بعد هم با يك تصميم اشتباه، در مسابقات انتخابي يك كشور ديگر شركت كرده است. در واقع اين كار زنگ خطري براي ماست كه مسئله را آسيب‌شناسي كنيم و اجازه ندهيم ديگر قهرمانان‌مان نيز به اين سرنوشت دچار شوند.

وي خاطرنشان ساخت: كار سامان طهماسبي را محكوم مي‌كنم، او به اين بي‌وفايي‌ها عادت داشت و هيچ‌گاه محبت‌هاي ما در هيات قبلي را نديد؛ اما به صورت كلي سازمان ورزش، فدراسيون كشتي و مسئولان بايد پاسخگو باشند. آنها مي‌توانستند به اين ورزشكار مدال‌آور توجه كنند، او را بعد از مصدوميت‌اش به 2 تورنمنت خوب بفرستند و دوباره به او اعتماد مي‌كردند تا شرايط قبلش را پيدا كند. مي‌توانستند براي او شغلي در نظر بگيرند كه براي گذران زندگي‌اش درآمد داشته باشد تا وقتي يك بيگانه او را فرا مي‌خواند، خواسته‌اش را نپذيرد.

رئيس سابق هيات كشتي كردستان تاكيد كرد: مي‌شد به عنوان يك مهره خوب و مدال‌آور از طهماسبي حمايت كرد. 10 سال رئيس هيات بودم و تيم كردستان را به تورنمنت‌هاي فرانسه و اوكراين فرستادم. اين پيشنهادها و امتيازها قبلا هم وجود داشت؛ اما سابقه نداشت كسي درخواست تيم‌هاي خارجي را بپذيرد. حالا كه اين اتفاق در مورد سامان طهماسبي رخ داده نبايد اجازه دهيم براي ديگران هم رخ دهد. او اين اواخر خيلي مورد بي‌مهري قرار گرفت. كادر فني تيم ملي به داوود عابدين‌زاده‌اي كه مدال جهاني هم ندارد بعد از چند سال اطمينان كرد و بازيافتش كرد؛ اما اين ميدان به طهماسبي داده نشد.

عزيزي گفت: خيلي از اين موارد برمي‌گردد به تصميمات فدراسيون در مورد استان‌ها،‌ مثلا همين سعيد صالحي و پيمان محمدي را چرا نمي‌بينيد؟ آنها از كردستان به همدان پناه برده‌اند و براي اين استان كشتي مي‌گيرند. اين‌ها همه زنگ خطر است. نبايد اجازه دهيم ديگر اين اتفاقات رخ دهد.


يزداني خرم: طهماسبي برمي‌گردد
رييس فدراسيون كشتي گفت: طهماسبي براي جايزه مسابقه به آذربايجان رفته بود و به ايران باز خواهد گشت.

محمدرضا يزداني خرم در گفت‌وگو با ايسنا، درباره حضور سامان طهماسبي در مسابقات قهرماني كشور آذربايجان اظهار كرد: طهماسبي به آذربايجان نرفته كه برنگردد. مگر روس‌ها هم به ايران نمي‌آيند. او هم رفته مسابقه داده، پنج هزار دلار گرفته و به زودي به ايران باز خواهد گشت. او براي جايزه مسابقات در آذربايجان كشتي گرفت. اگر شما امروز از حضور طهماسبي در آذربايجان با خبر شديد من چند روز است كه مي‌دانم.

*يعني طهماسبي به ايران برمي گردد؟
بله، حتما.

* يعني يك كشتي گير روسي مي تواند در مسابقه قهرماني ايران شركت كند، بعد به كشورش بازگردد و در آنجا كشتي بگيرد؟
بله، مي تواند! ما در قانون داريم كه هر باشگاهي مي تواند دو كشتي‌گير خارجي جذب كند! آذربايجان كه باشگاه ندارد. اصلا آذربايجان در و پيكر ندارد. حالا آذربايجان پر است از كشتي‌گيران روس.

* با توجه به مشكلات مالي طهماسبي، آيا فدراسيون نمي خواهد از اين كشتي‌گير حمايت كند؟
ما به اندازه كافي حمايت كرده‌ايم. هر روز كه طهماسبي در اردو بوده به او روزي 20 هزار تومان پرداخته شده است. در مسابقات ليگ هم كه حضور داشته و پول مي گرفته است.

*آيا اين مبلغ با پولي كه يك بازيكن دست چندمي فوتبال مي‌گيرد قابل مقايسه است؟
پولي كه در فوتبال خرج مي‌شود پول باشگاه است و به دولت ربطي ندارد. فدراسيون فوتبال كه براي بازيكنان خود پول خرج نمي‌كند. فوتبال حرفه‌اي است و به همين خاطر باشگاه‌ها براي آن پول خرج مي‌كنند، اما ساير رشته‌ها آماتوري هستند.

*‌ آيا آيين نامه جوايز قهرمانان مي‌تواند راهگشا باشد؟
در حال حاضر هم سازمان تربيت بدني و هم كميته المپيك به ورزشكاران قهرمان جايزه مي‌دهند. آيين نامه نيز نوشته شده و تا چند ماه ديگر تصويب خواهد شد. هر چند كه حالا هم ورزشكاران كم جايزه نمي‌گيرند. براي هر قهرماني جهان 80 تا 100 سكه به ورزشكار داده مي‌شود.

* طهماسبي هم اين تعداد سكه جايزه گرفته است!؟
بله. آن دو باري كه طهماسبي نفر سوم جهان شد سكه گرفت.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ما که نفهمیدیم رضا زده اون وسط چی‌ بود! چه ربطی‌ به کشتی‌ داشت!
وزنه برداري چه ربطي به سامان طهماسبي داره
كار بسيار خوبي كرده سامان حتما بايد يكي اين كارو بكنه تا مسئولان از خواب بيدار شن خرج زندگي مگه شوخي داره پس بايد بره گدايي كنه تا بتونه كشتي بگيره خجالت بكشين
عزیزم همه پول ورزش این کشور باید به جیب دلالان و فوتبالیستهای بی لیاقتی برود که در بین 5 تیم مقدماتی جام جهانی در قاره ضعیف اسیا چهارم شدند و مربی برکنار شده انها هنوز دو قورت و نیمش باقی است و 450 میلیون تومان را هم برای کار انجام نداده به نظر نمی اورد افسوس که این نظر بنده را هم مثل بقیه نظرات منعکس نمی کنید شما (تابناکیها) را هم بخدا واگذار می کنم که حرف حق را منعکس نمی کنید
درود بر سامان طهماسبی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار