بازدید 7541
۳

تقریبا ۴۰ داوطلب حائز شرایط شورای نگهبان هستند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت نداریم احراز صلاحیت داریم و فقط آن‌هایی را که صلاحیتشان احراز می‌شود اعلام می‌کنیم.
کد خبر: ۱۰۵۲۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۳ 17 May 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سخنگوی شورای نگهبان در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: مدارک امروز از وزارت کشور ارسال شد و فردا اولین جلسه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌هاست.

کدخدایی افزود: آمار ثبت نام انتخابات قبلی بالای ۱۶۰۰ نفر بود. اگر مصوبه شورای نگهبان نبود، پیش‌بینی بالای ۳ هزار ثبت نامی داشتیم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که تعداد اسامی که وزارت کشور به ما اعلام کرده ۵۹۲ نفر است ادامه داد: حدود ۴۰ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده‌اند؛ البته اگر کسی نقص مدارک داشته باشد یا برای تکمیل مدارک فرصت گرفته باشد، امکان تکمیل مدارک را دارد.

کدخدایی بابیان این که آنچه برای ما اعتبار دارد شرایطی است که شورای نگهبان اعلام کرده، افزود: طبیعتا تلاش ما این است که در فرصت ۵ روزه کار بررسی صلاحیت‌ها انجام بگیرد و وقتی در موعد قانونی درباره صلاحیت‌ها به نتیجه رسیدیم، نتایج را به وزارت کشور اعلام می‌کنیم تا اسامی را اعلام کنند.

وی درباره تبلیغات کاندیدا‌ها گفت: بعد از این که شورای نگهبان اسامی را به وزارت کشور اعلام کند، وزارت کشور هم موظف است ظرف یکی دو روز اسامی را اعلام کنند و تبلیغات از ۷ خرداد آغاز خواهد شد و به مدت ۲۰ روز ادامه خواهد داشت.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگرچه اعلام کردیم که افراد فاقد صلاحیت ثبت نام نکنند، اما اصرار داشتیم که افراد توانمند ثبت نام کنند.
وی تاکید کرد: سلایق مختلف سیاسی در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

کدخدایی یادآور شد: به هیچ‌وجه نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه تعداد از داوطلبان تایید خواهند شد.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در خصوص مدیر و مدبر بودن، سابقه اجرایی به عنوان حداقل مورد نظر است البته ارزیابی مدیریت فرد هم مهم است و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اینکه خود فرد سوابق خدمتی را در ثبت نام‌ها ارائه کند، یک گام به جلو بود.

کدخدایی گفت: شورای نگهبان بر مبنای نظارت موثر، طبیعتا باید بر تبلیغات هم نظارت کند. در انتخابات مجلس تبلیغات را رصد می‌کردیم، اما در انتخابات ریاست جمهوری، چنین رویه‌ای نبوده است. البته این به معنای آن نیست که کاندیدا‌ها پشت تریبون بروند و هر چه می‌خواهند بگویند.

وی ادامه داد: این امکان وجود دارد که داوطلبی رجل سیاسی باشد، اما رجل مذهبی نباشد یا رجل مذهبی باشد، اما رجل سیاسی نباشد. این موارد باید با هم در افراد وجود داشته باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه ما نه نگاه سیاسی داریم نه نگاه مقطعی، گفت: در این ۲۰ سالی که در شورای نگهبان بودم، این را حس نکردم که علایق سیاسی اعضای شورای نگهبان دخیل بوده باشد.

وی افزود: ما سقف مشخصی برای تایید صلاحیت‌ها نداریم و اگر تعداد زیادی هم شرایط لازم را داشته باشند، ما اعلام می‌کنیم. قانون از ما خواسته شرایط قانونی را مدنظر قرار دهیم و ما بدون هیچ ملاحظه‌ی مرّ قانون را رعایت می‌کنیم.
کدخدایی گفت: ملاک و معیار ما قانون اساسی و شرایطی است که در قانون آمده و در سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و آنچه در مصوبه شورای نگهبان امده، آنچه ما در شورای نگهبان داریم اجرای قانون است و تکلیفی که بر عهده ماست این است که شرایط قانونی را احراز کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین تاکید کرد: میزان حال فعلی افراد در بررسی صلاحیت‌هاست و در بررسی صلاحیت‌ها، صلاحیت افراد فقط برای یک دوره بررسی می‌شود و در دور بعدی، حتی اگر رئیس‌جمهور مستقر هم باشد، صلاحیتش را مجدد بررسی می‌کنیم.

کدخدایی گفت: برای تایید صلاحیت داوطلبان، ۷ رای اعضای شورای نگهبان نیاز است و اگر فردی ۶ رای یا کمتر داشته باشد، تایید نمی‌شود.

وی اظهار کرد: یکی از مطالبات ما برگزاری الکترونیکی انتخابات بوده و ما بار‌ها گفته‌ایم که باید به سمت انتخابات الکترونیک برویم. البته الان بسیاری از مراحل بصورت الکترونیکی انجام می‌شود. اما به دلیل اینکه ما باید از آرای مردم به عنوان حق‌الناس صیانت کنیم، قدری نگرانی داریم و باید زیرساخت‌های امنیتی لازم فراهم شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان نه فشاری را تحمل می‌کند و نه سفارشی و باید تصمیماتش مستند به مدارک باشد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه اخیر شورا درباره ساماندهی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری نیز خاطرنشان کرد: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات، مصوبه‌ای درباره انتخابات داشتیم که همان زمان اعلام شد.

از طرف دیگر، بنا بود مجلس هم ورود کند و اقدامات موثری با قانون‌گذاری داشته باشد. مصوبه‌ای که در مجلس یازدهم در دست بررسی بود، حداقلی بود، ولی با اصلاحاتی که به عمل آمد، نظر اعضای شورای نگهبان تامین شد. اما هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص این اقدام مجلس را مغایر قانون دانست و قانع نشد؛ لذا تصمیم بر این شد که شورای نگهبان با مصوبه‌ای، همان مصوبه سال ۹۶ خود را اصلاح کند.

کدخدایی افزود: خوشبختانه دیدیم که مصوبه شورای نگهبان آثار خیلی خوبی هم داشت و تعداد ثبت‌نامی‌ها را هم اگر همان عدد ۵۹۲ بدانیم، نسبت به ادوار گذشته کاهش خوبی داده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اسامی و پرونده افرادی که پرونده‌شان مدارک لازم را دارد، برای شورای نگهبان ارسال شده است. ما در بررسی صلاحیت‌ها، فقط پرونده‌هایی را رسیدگی می‌کنیم که مدارک لازم را داشته باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
مغزهاي كوچك
به جاي برنامه ريزي براي توليد و حمايت از بخش خصوصي و ايجاد صنايع بزرگ مولد در بخش خصوصي فقط به ته مانده بشقابهاي اليور توئيست نگاه ميكنند.
عرض خود می بری و زحمت ما می داری
تنها كسي كه ميتونه مشكلات مملكت رو حل كنه منم كه اونم مطمئنم رد صلاحيت شدم چون نگهبانا مدير و مدبر رو به مدرك و پست ميدونن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر