بازدید 18811
۷
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه

سرمقاله مشترک هشت روزنامه امروز درباره مهمترین موضوع این روز‌ها/کار سنگین شورای نگهبان از نگاه روزنامه جوان/فاکتور‌های عجیب انتخابات ۱۴۰۰ به روایت یک اصلاح طلب

گمانه زنی تایید صلاحیت‌ها، موج تازه افزایش قیمت کالاهای‌ اساسی، آیا امریکا هنوز هم چراغ راهنمای جهان آزاد است؟ سه‌ضلعی به جای دو‌قطبی؟ اصلاح‌طلبان به کدام سمت می‌روند؟ اعتراض وجدان‌های بیدار علیه جنایات اسرائیل، برخورد غیر جناحی صدا و سیما انتظار افکار عمومی، حمایت سازمان حمایت از گرانی! پیام همکاری ایران به منطقه و بررسی یک ترفند انتخاباتی برای حضور در دولت بعدی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۵۲۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۱ 17 May 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که تیتر‌های انتخاباتی با کلیدواژه گمانه‌ها از تایید صلاحیت‌ها از یک سو و تحلیل‌هایی درباره کاندیدا‌های پوششی و وضعیت قطب‌های انتخابات ۱۴۰۰ در جناح اصولگرا و اصلاح طلب از دیگر سو، در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

اعتراض به جنایات صهیونیست‌ها در غزه و دعوت ایران از کشور‌های اسلامی برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی، از دیگر محور‌های اصلی روزنامه‌های امروز شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


کار سنگین شورای نگهبان از نگاه روزنامه جوان

حسن رشوند در بخشی از سرمقاله امروز روزنامه جوان با عنوان کار سنگین شورای نگهبان نوشت: آیا در همین دوره نیز به جای اینکه رئیس‌جمهور در مقابل ابلاغیه شورای نگهبان گارد بگیرد و وزارت کشور را مجبور به ادامه همان روند غلط ثبت نام‌های ادوار گذشته نماید، نمی‌شد درهمراهی با ابلاغیه شورای نگهبان، شاهد همین تعداد اندکی که به نوعی رفتار آن‌ها هجو انتخابات کشور بود، نشویم؟ این رفتار‌ها درست از زمانی آغاز شد که اصلاح طلبان برای ایجاد چالش با نظام انتخاباتی کشور و شورای نگهبان این بازی وهن آلود را شروع کردند. اینکه با تعداد زیاد ثبت نام‌ها از این جنس، شورای نگهبان اقدام به رد صلاحیت این افراد کرده و در نهایت، در یک تبلیغات مسموم و هدفمند در بوق و کرنا بکوبند که شورای نگهبان در این دوره از ریاست جمهوری بیش از ۹۵ درصد کاندیدای ریاست جمهوری را رد صلاحیت کرده است و دهان گشاد و یاوه گوی رسانه‌های دشمن را برای جمهوری اسلامی باز کنند.


در این دوره از انتخابات، صرفنظر از جریان فکری افراد، شاهد بیشترین ثبت نام‌ها در میان افراد سیاسی بودیم و به جرئت می‌توان گفت که در دوره سیزدهم، نمایندگان همه جریانات سیاسی اعم از کسانی همچون تاجزاده که اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی را قبول نداشته و به صراحت این موضع خود را بار‌ها اعلام کرده، تا کسانی که جایگاه ریاست جمهوری را محملی برای خدمت بیشتر و حل مشکلات کشور می‌دانند، ثبت نام کرده‌اند.

سرمقاله مشترک ۸ روزنامه امروز درباره مهمترین موضوع این روز‌ها/کار سنگین شورای نگهبان از نگاه روزنامه جوان/فاکتور‌های عجیب انتخابات ۱۴۰۰ به روایت یک اصلاح طلب

این مرحله از انتخابات با هر حاشیه‌ای اعم از مقاومت دولت با ابلاغیه شورای نگهبان، قشون کشی احمدی نژاد به وزارت کشور و ایجاد درگیری حامیان وی با عوامل حراست وزارت کشور و کار‌های چیپ او از قبیل بالا رفتن از نرده‌های وزارت کشور، طعنه‌های سیاسی و خارج از عرف آقای لاریجانی برخلاف انتظار، و بسیاری از رفتار‌های ناپسند دیگر، بالاخره با ثبت نام ۵۹۵ نفر و کاهش ۲۰۰ درصدی ثبت نام‌ها نسبت به دوره دوازدهم ریاست جمهوری، روز شنبه پایان یافت و اکنون وارد فاز دوم برگزاری انتخابات که بسیار اهمیت دارد و تعیین‌کننده سرنوشت کشور برای چهار سال آینده خواهد بود، شده‌ایم. از امروز شورای نگهبان وظیفه سنگینی بر عهده دارد و طبیعی است که صرفنظر از تعداد زیادی از آن‌ها که شرایط اولیه کاندیداتوری از قبیل مدرک تحصیلی، سن و... را ندارند و انتظار تأیید صلاحیت خود را نیز نخواهند داشت وفقط برای پرستیژ و پز دادن به خانواده و بچه محل خود اقدام به ثبت نام کرده اند، بررسی دقیق صلاحیت بقیه کاندیدا‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.


شورای محترم نگهبان باید تک تک آن‌ها را به عنوان یک رئیس‌جمهور بالقوه که قرار است سکان اجرایی کشور را برای چهار سال برعهده بگیرند، ببیند.
از این منظر بررسی چنین افرادی بسیار مهم است. تجربه این چند سال نشان داده که نمی‌توان همه بار را بردوش ملت در انتخاب نهایی گذاشت و مجموعه‌های نظارتی و بررسی‌کننده صلاحیت کاندیدا‌ها وظیفه دارند توان این افراد را با توجه به حجم مشکلات کشور و آینده انقلاب به درستی و دقیق بسنجند و در صورتی که فرد یا افرادی را فاقد این توان دیدند و تشخیص دادند که شانه‌های او توان این بار سنگین را ندارد، بدون ملاحظه و تعارف، با اعلام عدم احراز صلاحیت او، هم این کاندیدا را که حتما با نیت خدمت پا به عرصه گذاشته، از پاسخ در پیشگاه خدا و مردم پس از چهار سال معاف بدارند و هم اینکه با تأیید چند نامزد توانمند و پاسخگو، به انتخاب نهایی مردم کمک کنند تا مردم با طیب خاطر پای صندوق رأی بروند.


فاکتور‌های عجیب انتخابات ۱۴۰۰ به روایت یک اصلاح طلب

طیبه سیاوشی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مجلس دهم طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه جهان صنعت نوشت: استقبال به حدی بود که می‌توان گفت تقریبا همه آمدند، اما برای چه آمدند هنوز مشخص نیست و هدفشان را به اطلاع مردم نرسانده‌اند و امیدواریم مردم را بیشتر با برنامه‌ها و اهداف انتخاباتی خود آشنا کنند. به دلیل اینکه چهره‌های شناخته‌شده زیادی از طیف‌های گوناگون در این دور از انتخابات کاندیدا شده‌اند؛ چند نکته در این باره قابل بررسی است. نکته اول کاندیدایی است که کاملا شاخص اصولگرایی است، اما تاکید کرد مستقل به میدان آمده است. نکته دیگر حضور پررنگ نظامی‌ها در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری است، در حالی که آمدن نظامی‌ها در این عرصه تا حد زیادی زیر سوال است.

سرمقاله مشترک ۸ روزنامه امروز درباره مهمترین موضوع این روز‌ها/کار سنگین شورای نگهبان از نگاه روزنامه جوان/فاکتور‌های عجیب انتخابات ۱۴۰۰ به روایت یک اصلاح طلب

افراد دیگری هم اعلام کاندیداتوری کرده‌اند که سبقه اجرایی و کارنامه و عملکردی داشته و دارند و البته بعد از بررسی صلاحیت آن‌ها از سوی شورای نگهبان، این مردم هستند که باید آن‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند و در نهایت به آن‌ها رای بدهند. اما نکته‌ای که وجود دارد در حال حاضر پراکندگی عجیبی شکل گرفته و تصور نمی‌شد تا این حد رجل سیاسی و البته علاقه‌مند به کرسی ریاست‌جمهوری در کشور داشته باشیم. نکته قابل توجه دیگر بیانیه‌های خاص و کنایه‌آمیز برخی کاندیدا‌ها علیه یکدیگر است. موضوعی که با واکنش و انتقاداتی مواجه است و گفته می‌شود بهتر بود به جای خط و نشان کشیدن کاندیدا‌ها برای یکدیگر، به تبیین برنامه‌ها و مواضع خود می‌پرداختند، چرا که انتخابات و رقابت به معنای تخریب یکدیگر نیست؛ در حالی که بیشتر نامزد‌ها به دنبال تخریب یکدیگرند. حتی برخی شعار‌هایی می‌دهند که قابل تحقق نیستند گاهی از مستضعفان و محرومان سخن می‌گویند، اما تجربه نشان داده بعد از رسیدن به هدفشان محرومان جامعه را فراموش می‌کنند که باعث بی اعتمادی می‌شود.


مساله قابل توجه دیگر این است که در برنامه اکثر کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری از جمله آقایان رییسی و لاریجانی زنان هیچ جایگاهی ندارند و این مایه تاسف است. موضوع بعدی شعار‌های عجیب برخی کاندیداهاست. مثلا آقای لاریجانی با شعار «نه کلید نه چکش» وارد عرصه انتخابات شده است؛ شعاری که بیشتر شبیه به شوخی است، اما در کمال ناباوری آقای لاریجانی چنین شعاری برای خود انتخاب کرده است!


بنابراین با در نظر گرفتن همه موارد و نکات یادشده و در شرایط فعلی و آنچه در عموم جامعه مشاهده می‌شود، با سردی فضای انتخابات مواجه هستیم و سطح مشارکت به حد قابل قبولی نخواهد رسید، مگر اینکه در روز‌های آینده اتفاق خاصی رقم بخورد.
البته در کشور چند گروه سنتی وجود دارند که همیشه پای صندوق‌های رای می‌روند. برخی انقلابی نیستند و رفورمیست اصلاح‌طلبند و معتقدند اصلاحات تدریجی راهگشاست و این اصلاحات از راه صندوق‌های رای می‌گذرد. گروهی هم معتقدان مذهبی هستند و حضور در انتخابات را وظیفه دینی و شرعی خود می‌دانند. اما طیف خاکستری که توقع می‌رود به میدان بیایند و تحولی ایجاد کنند تاکنون برای حضور در انتخابات استقبالی نشان نداده‌اند؛ بنابراین باید منتظر بود و دید آیا روز‌های آینده اتفاقی رقم می‌خورد که بتواند این طیف خاکستری تاثیرگذار بر انتخابات را به میدان بکشاند؟ مساله‌ای که تا حد زیادی به موضوع بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان بستگی دارد.


سرمقاله مشترک ۸ روزنامه امروز درباره مهمترین موضوع این روز‌ها

روزنامه‌های اطلاعات، همشهری، جمهوری اسلامی، دنیای اقتصاد، شرق، اعتماد، سازندگی و هفت صبح در سرمقاله‌ای مشترک در شماره امروز خود نوشتند: ما به نمایندگی از مردمی که صدایشان در هیاهوی رویداد‌ها گم شده است، درباره مهم‌ترین و حیاتی‌ترین موضوع زندگی این روز‌ها هشدار می‌دهیم؛ تأمین و توزیع واکسن باید اولین مأموریت همه دستگاه‌های حاکمیتی باشد. ماه‌هاست که جریان زندگی در همه جای جهان از مسیر عادی خود خارج شده است. ویروس کرونا هم جان‌های زیادی گرفته، هم اقتصاد‌ها را زمین‌گیر کرده و هم روان فردی و جمعی و آینده نسل بعدی را در معرض تهدید جدی قرار داده است. این یکی از معدود رویداد‌های تاریخی است که همه جهان را درگیر کرده و هنوز درباره پیامد‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، بهداشتی و روانی آن جمع‌بندی روشنی وجود ندارد. در ماه‌های نخست هجوم این ویروس مرگ‌بار، پیشرفته‌ترین و ثروتمندترین کشور‌های جهان نیز در مقابل پیش‌بینی‌ناپذیری این موج، خلع سلاح شدند؛ اما چند ماه است آن آشفتگی اولیه کم‌کم جای خود را به برنامه‌ریزی برای مقابله با بحران کرونا داده و در بسیاری از کشورها، بارقه‌ای از امید نمایان شده است. در ماه‌های نخست این بحران، قرنطینه تنها راه‌حل بود؛ اما با ورود واکسن به چرخه تولید و توزیع در جهان، شهر‌ها کم‌کم از قرنطینه خارج شدند و زندگی اگرچه با شکلی کاملا متفاوت از گذشته، از سر گرفته شد.

سرمقاله مشترک ۸ روزنامه امروز درباره مهمترین موضوع این روز‌ها/کار سنگین شورای نگهبان از نگاه روزنامه جوان/فاکتور‌های عجیب انتخابات ۱۴۰۰ به روایت یک اصلاح طلب

زمانی تلاش دولت‌های جهان در این بحران، معطوف به حمایت از بخش درمان و مردم آسیب‌دیده از بازار و اقتصاد تعطیل بود. اکنون بخش دیگری به این تلاش اضافه شده و آن رقابت جهانی برای تأمین واکسن است؛ رقابتی که به‌طور طبیعی در عرصه جهانی این‌بار هم از عدالت و اخلاق به دور بوده و بر تأمین منافع استوار است. اکنون آشکار شده که واکسیناسیون سریع توده‌های مردم، تنها راه مهار این بیماری و بازگشت جامعه به زندگی متعارف و به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصاد است. ما از تأثیر تحریم‌های ظالمانه بر میزان کارکرد نهاد‌های متولی سلامت جامعه مطلعیم. بر اهمیت تلاش برای دستیابی به واکسن تولید داخل نیز واقفیم و تمام تلاش‌های صورت‌گرفته در این زمینه را ارج می‌نهیم و قدر می‌دانیم؛ اما لازم می‌دانیم با توجه به دو موضوع، نگرانی عمیق خود را نسبت به سلامت مردم اعلام کنیم:
۱- اخبار و اطلاع‌رسانی متناقض درباره واردات واکسن، نشان از تشتت در نظام تصمیم‌گیری در مورد این مسئله حیاتی دارد. در‌حالی‌که رئیس‌جمهوری خواستار رفع تمامی موانع برای واردات واکسن می‌شود، تعلل نهاد‌های مجری، این نگرانی را به وجود آورده است که مبادا اراده و تصمیم واحدی در این زمینه وجود نداشته باشد. این در حالی است که بخش خصوصی نیز عدم توفیق خود را در حوزه واردات نه به دلایل خارجی بلکه به موانع داخلی نسبت می‌دهد.
۲- شرایط سیاسی کشور و نزدیک‌بودن زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بنا بر تجربه تمام ادوار قبلی، دلیل دیگری برای نگرانی ما شده است.


از آنجا که ماه‌های اول دولت بعدی به امور مربوط به استقرار طی می‌شود، این نگرانی که مقابله با کرونا از این تحول سیاسی آسیب ببیند، جدی است و از این راه مخاطرات جبران‌ناپذیری متوجه سلامت شهروندان ایرانی است.
ما از رئیس‌جمهور به‌عنوان مقام اول اجرائی کشور درخواست داریم هرچه سریع‌تر کمیته‌ای ملی متشکل از دولت، بخش خصوصی و نهاد‌های مدنی را مسئول بررسی موضوع تأمین فوری واکسن و برنامه‌ریزی برای توزیع شفاف و تزریق پرشتاب آن کند. لازم است یک بار دیگر روند واردات واکسن خارجی بررسی و مشکلات و موانع طبیعی و غیرطبیعی آن شناخته و برطرف شود. همچنین پیگیری شود که ساخت و تولید انبوه واکسن داخلی، اسیر رقابت‌های مخرب نهاد‌های تولیدکننده نشود. ما هشدار می‌دهیم که هر روز تأخیر در این مسیر، باعث می‌شود به‌طور فزاینده‌ای زمان را برای مهار کرونا و بازگشت به زندگی عادی از دست بدهیم. به نگرانی و اضطراب عمومی برآمده از نبود چشم‌اندازی روشن از وضعیت پیش‌رو خاتمه دهید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
یه جور میگه کار سنگین انگار ما از کره مریخ اومدیم! خب مشخصه ترکیب نهایی کاندیداها کیا هستن.
سرد ترین فضای انتخاباتی ۴۲سال گذشته و عدم توجه و بی

تفاوت بودن اکثریت بزرگی از مردم

که با قهر خود ، حرف های زیادی را برای مسولان کشور دارند

ولی ایکاش گوش شنوا و ولایتی براز تغییرات اساسی قبل از آنکه بیشتر دیرتر شود وجود داشته باشد
رزونامه های زنجیره ای دست به کار شده اند
با نام های گوناگون
گاهی فکر می کنم اگر نامزد اصلاح طلبان رای نیاورد، دوباره کشور را به اغتشاش می کشند و تقاضای تحریم بیشتر از دولت های غربی خواهند کرد
در پاسخ به روزنامه جوان: شورای نگهبان چگونه و با چه ابزاری می تواند توانایی کاندیداها را بسنجد؟ و چرا فکر می کند بهتر از مردم اینکار را میکند؟؟ دست از این قیم مآبی بردارید!
آفرین بر روزنامه هایی که بدور از سیاست بازی بصورت مشترک در مورد ضرورت تامین واکسن هشدار داده اند زیرا سلامتی بزرگترین دغدغه جامعه است.
آقای حسن رشوند از روزنامه جوان، یکی از دلایل انقلاب این بود که نمایندگان مجلس شورای ملی را مردم انتخاب نمی کردند یا به تعبیر شما نمی خواستند همه بار انتخاب بر دوش مردم بیفتد!!!!!!!
تابناك عزيز
عكس تبليغي خانم نفيسه روشن در اين صفحه داراي حجاب مناسبي نيست.
در عادي شدن گناه بد حجابي شريك نشويم.متشكرم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر