بازدید 11508
۸

سدهای خاکی خالی از آب

بارش‌های کم در زمستان سال گذشته و بهار سال جاری موجب بروز خشکسالی سراسری در کشور شده است و این کمبود بارش‌ها، چهره خشن خود را در استان چهارمحال و بختیاری در ابتدای سال نشان داده است. اغلب سدهای خاکی در استان که آب مورد نیاز کشاورزان را در طول فصل زراعی تأمین می‌کردند، به طور کامل خشک شده‌اند. این در صورتی است که خشکی این سدها آن هم در ابتدای سال کم سابقه است و حاکی از پیش روی داشتن تابستانی خشک و سخت خواهد بود. این تصاویر در نیمه نخست اردیبهشت ماه و در شهرستان شهرکرد به ثبت رسیده‌اند./پانته آ نیکزاد چالش تری
کد خبر: ۱۰۵۱۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷ 12 May 2021
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۸
اینها همه شاهکارهای احمدی نژاد بود
بسیاری از این سدهای خاکی کوچک برای جمع آوری ابهای فصلی هستند. برخی از آنها برای مهار سیلاب است. در هر صورت ساخت سدهای خاکی کوچک برای افزایش توانایی مدیریت منابع آب یک ضرورت است. ممکن است یک سد فقط هفت سال یک بار به کار اید. توجه کنید که مدیریت منابع آب از رهاسازی بدون برنامه آنها بهتر است. خوب است بدانید در آمریکا حدود 15000 سدخاکی کوچک ساخته شده است. داشتن سد از نداشتن آنها بهتر است. هم برای مهار سیلاب و هم برای ارسال منظم اب به کشاورزان پایین دست و هم برای تامین آب شرب و هم برای تولید انرزی پاک برق آبی و هم برای کمک به محیط زیست
اینهمه داره بارون میاد الان، بازم ناشکری می کنید؟
خشکسالی و کمی بارش در ایران دلیل طبیعی ندارد، بلکه به دلیل عملکرد نامناسب مردم و کم لطفی برخی مسئولان است که اگر این رویه ادامه پیدا کند خسارت های حاصل از خشکسالی به مرحله غیر قابل بازگشت خواهد رسید.
و مسئولان به فکر غزه و لبنان و سوریه . دشمنی به نام خشکسالی به ایران حمله کرده
باید برای مشاور این سدها و کارفرمایان افسوس خورد که چنین طرحهایی دادند که قدرت ذخیره سازی در سالهای خشک را ندارد
متاسفانه سدهای زیادی توسط وزارت نیرو در دو سه دهه اخیر بدون توجه به آینده پیش روی تغییرات اقلیمی کشور و با صرف میلیاردها دلار ساخته شد که نه تنها اهداف آبی و اقتصادی بسیاری از آنها برآورده نشد بلکه به عنوان سازه هایی که هزینه های نگهداری و تعمیرات و ایمنی آنها بر بیت المال سنگینی می نماید، در آمده اند. متاسفانه پروژه های آبی هیچ موقع زیر تیغ حسابررسی های آبی و اقتصادی قرار نگرفته اند و این موضوع موجب شده تا هر سدی و با هر اهداف غیر واقعی و شاخص های اقتصادی بسیار ضعیف، بطور پیوسته مورد اجرا قرار گیرند و سازندگان آنها خود را همیشه موفق جلوه دهند.
متاسفانه با همین بند های بدون مطالعه باعث محبوس شدن آب و فرو رفتن و تبخیر شدن آن شده اند. کارهایی از این دست باعث نابودی زاینده رود شده است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار