بازدید 2888

دلایل ابتلا به آفت‌های دهانی

کد خبر: ۱۰۵۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۵ 19 June 2010

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: آفت‌هاي دهاني يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي دهاني است كه 20 درصد مردم به اين عارضه مبتلا مي‌شوند.

فرزانه آقاحسيني در گفت‌وگو با فارس با بيان اينكه آفت‌هاي دهاني به 3 شكل ديده مي‌شوند اظهار داشت: نوع اول آفت‌هاي دهاني كه شايع‌ترين نوع آنها هم هستند به صورت زخم‌هاي كوچك، منفعل و چندتاچندتا بروز مي‌كنند. نوع دوم زخم‌هاي خيلي بزرگ است و نوع سوم كه كمتر شايع است به صورت تبخالي است كه 50 تا 60 زخم در كنار هم ايجاد مي‌شوند.

وي با بيان علت‌هاي ابتلا به اين عارضه تصريح كرد: علت‌هاي ارثي از نظر ابتلاي پدر يا مادر يا هر دو به اين عارضه اولين موضوعي است كه بايد بررسي شود زيرا شانس ابتلاي فرزندي كه پدر و مادر مبتلا دارد بيشتر مي‌شود.

اين متخصص بيماري‌هاي دهان ادامه داد: سوء تغذيه كه بيشتر از همه آنها كمبود آهن، ‌B12 و اسيدفوليك مهم است از ديگر عوامل ابتلا به آفت دهان است و ببشتر در افرادي كه بدون تحت نظر پزشك بودن شروع به گرفتن رژيم لاغري مي‌كنند ديده مي‌شود. چرا كه رژيم‌هاي لاغري به اولين چيزي كه ضربه مي‌زنند ذخاير ويتاميني بدن است.

وي گفت: كنارگذاشتن گوشت قرمز از رژيم غذايي، استرس و هيجانات و تغييرات هورموني از ديگر مواردي است كه مي‌تواند فرد را به اين عارضه دچار كند.

آقاحسيني خاطرنشان كرد: براي درمان ابتدا بايد مشخص شود عامل ايجاد آفت عواملي مانند استرس و تغييرات هورموني است يا نه كه اگر اين دو باعث ايجاد آفت باشند بايد با تزريق كورتون به داخل ضايعه آن را درمان كرد. همچنين تزريق كورتون كه باعث ابتلاي افراد به پوكي استخوان و ضايعات مفصلي نخواهد شد مي‌تواند تا 4 ماه اطراف ضايعه را از زدن آفت مصون نگه دارد اما اگر علت ايجاد آفت موارد زمينه‌اي است بايد علل زمينه‌اي درمان شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر