بازدید 3281

علی مطهری: تصور فوتبال افیون توده هاست توام با بدبینی است

خاطرم هست تیمهای ایران و اسراییل در استادیوم امجدیه ( شهید شیرودی )بازی داشتند. ( فینال جام ملتهای آسیا 1968 - اردیبهشت 1347) جمعیت زیادی رفته بود و حتما می دانید در آنزمان مردم نسبت به اسراییل حساس بودند و رژیم شاه هم در اوج دوستی با اسراییل بود. شهید مطهری بازی را از طریق رادیو دنبال می کرد و شعارهایی مردم علیه اسراییل را می شنیدند و از حساسیت و آگاهی مردم خوشحال بود، اون بازی را ایران 2 بر یک برد و مردم بعد ازپیروزی هم عکس العمل نشان دادند و شهید مطهری از موضوع خوشحال شد.
کد خبر: ۱۰۵۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۳:۴۷ 18 June 2010
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضعف رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی را دلیل صعود نکردن تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 2010 عنوان کرد.

به گزارش مهر، علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس با تایید این موضوع که فوتبال می تواند زبانی برای انتقال پیام انقلاب اسلامی به جهان باشد اضافه کرد: حضور یک کشور در جام جهانی  پیام یک ملت را به گوش جهانیان می رساند، شما نگاه کنید حداقل سه بار سرود ملی یک کشور در جام جهانی نواخته می شود و بعد روحیه بازیکنان، نوع بازی آنها و اخلاقی که بروز می دهند همه آنها می تواند پیام رسان انقلاب اسلامی باشد. حضور ما در جام جهانی 98 فرانسه و شکست دادن آمریکا، آثار مثبت این موضوع را ثابت کرد.

مطهری در برنامه یک دنیا یک جام رادیو گفتگو با انتقاد از صعود نکردن تیم ملی فوتبال ایران به دور نهایی جام جهانی، عملکرد ضعیف و سیاستهای غلط علی آبادی رئیس سابق سازمان بدنی را مسبب این موضوع دانست و افزود: امیدوارم با کامل شدن گزارش تحقیق و تفحص سازمان تربیت بدنی و قرائت آن در صحن علنی مجلس بسیاری از این سوء مدیریتها مشخص شود. معتقدم در ورزش ایران افراد دلسوز کنار مانده اند.

علی مطهری در ادامه به نگاه های سیاسی در ورزش ایران پرداخت و اضافه کرد: دخالتهای سیاسی در ورزش ایران مشکل ساز است، رئیس فدراسیون فوتبال باید آدم مستقلی باشد که بر اساس نظرهای فنی و کارشناسی تصمیم گیری کند و محکم پای آن بایستد و حتی اگر رئیس جمهور هم به او دستور داد فلان کس سرمربی تیم ملی شود، زیر بار نرود و این روش درستی نیست که از بالا دستور بدهند این فرد سرمربی باشد یا نباشد. به نظرم حداکثر موضوع این است که من به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال زیر بار نمی روم و استعفا می دهم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید فوتبال را از سیاست زدگی جدا کنیم و فوتبال مثل بقیه دنیا به بخش خصوصی واگذار شود و رقابت واقعی ایجاد کنیم و مقامات سیاسی دخالت نکنند، یقین دارم استعداد مردم ایران و جوانها خیلی بیش از اینهاست و من سوالم این است آیا نمی توانستیم در آسیا جزو 4 تیم برتر برای جام جهانی باشیم ؟ قطعا این توانایی را داشتیم ولی مدیریتهای غلط ما را از این نعمت محروم کرد.

این نماینده مجلس فوتبال را یک پدیده جهانی دانست و افزود: بسیاری از مردم جهان ایران را نمی شناسند و گاهی به خاطر شباهت نوشتاری لاتین ایران و عراق ما را با این کشور اشتباه می گیرند و شناخت مبهمی از ایران دارند برای همین حضور ما در جام جهانی هم می تواند معرف بهتر کشور ما باشد و هم جلوی نوعی انزوای جهانی ایران بگیرد شما همین بازی کره شمالی و برزیل را نگاه کنید بازی محکم و جنگنده کره شمالی در واقع نمایشگر روحیه اعتماد به نفس یک ملت است و این خودش برای آمریکا یک پیام دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: فوتبال از جنبه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قابل بررسی است و اعتقاد دارم بسیاری از کشورها مشکلات داخلی خودشان را با این پدیده تنظیم می کنند نمی شود گفت جام جهانی فقط یک برنامه حساب شده و استعماری است برای مشغول کردن مردم دنیا هر چند بهره برداری سیاسی هم می شود به عنوان مثال رژیم صهیونیستی معمولا خیلی از جنایات و حملات خودش را در چنین فرصتهای انجام می دهد ولی من میگویم با خوش بینی نگاه کنیم آثار مثبت جام جهانی زیاد است که تشویق مردم به ورزش و نمایش درست مفاهیمی مثل جوانمردی و اخلاق از جمله آنهاست.

این نماینده اصولگرای مجلس هشتم در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند فوتبال افیون توده هاست و مردم کشور های فقیری مانند برزیل با قهرمانی در جام جهانی برای مدتی فقر را فراموش می کنند، گفت: من با فوتبال زدگی مخالفم و قرار نیست فوتبال تمام وجود ما را تسخیر کند افراط در هر چیزی پسندیده نیست حتی علم زدگی و فلسفه زدگی هم خوب نیست و هر چیزی باید در حد اعتدال خودش باشد ولی اینکه بگوییم فوتبال افیون توده هاست من این شیوه نگرش را قبول ندارم. در سفر اخیری که به همراه نمایندگان مجلس برای شرکت در کنفرانس ائتلاف تمدنها سازمان ملل به برزیل داشتم، تصور من هم روبرو شدن با کشوری فقیر بود که دیدم اینگونه نیست و با برزیلی مدرن و پیشرفته مواجه شدم من فکر می کنم تصور فوتبال افیون توده هاست توام با بدبینی است و فوتبال در حد خودش پدیده خوب و سالمی است و می تواند جوانها را از انحرافات نجات دهد.

علی مطهری در مورد سوابق ورزشی خود گفت: به فوتبال و والیبال از دوره دبیرستان و دانشگاه علاقمندم  و تکنیک خوبی هم داشتم ولی به طور حرفه ای عضو تیمی نبودم.

این نماینده اصولگرا  که نقدهای صریحی نسبت به مسایل مختلف دارد با تایید این موضوع که با این روحیه به نظر می رسد در بازی فوتبال هم در خط حمله باشید ، اضافه کرد: خاطرم هست در سال 55 که عضو تیم دانشکده فنی دانشگاه تبریز بودم به حدی بازی تهاجمی من خوب بود که دانشجویان به من گفتند شما در کدام تیم باشگاهی تهران عضویت داری!  همین اخیرا هم که با دوستان مجلس فوتسال بازی می کردیم مربی تیم می گفت تکنیک خیلی خوبی داری اگر نفس خوبی هم داشته باشی در تیم مجلس ثابت می شوی! بهرحال علاقمند هستم و ورزش را خیلی لازم می دانم  مخصوصا برای نمایندگان مجلس که دائم نشسته اند، به قول یکی دوستان  از آثار نمایندگی یکی سفید شدن موهاست و دیگری بزرگ شدن شکم! من سعی میکنم حداقل پیاده روی روزانه را داشته باشم.

فرزند شهید مرتضی مطهری درباره دیدگاههای استاد شهید نسبت به ورزش و فوتبال گفت: ما دوران بچگی در حیاط منزلمان فوتبال بازی می کردیم و ایشان هم می آمدند و می گفتند منهم بازی می‌کنم، یادم هست با برادر کوچکم پاسکاری می کردیم، دریبل می زدیم و گاهی هم به قول معروف توپ را لایی می انداختیم و برای ایشان بازی سخت بود ولی همراهی میکرد و آخر سر میگفتند فوتبال همین است میگفتیم بله! ، باز هم خاطرم هست تیمهای ایران و اسراییل در استادیوم امجدیه ( شهید شیرودی )بازی داشتند. ( فینال جام ملتهای آسیا 1968 - اردیبهشت 1347)  جمعیت زیادی رفته بود و حتما می دانید در آنزمان مردم نسبت به اسراییل حساس بودند و رژیم شاه هم در اوج دوستی با اسراییل بود. شهید مطهری بازی را از طریق رادیو دنبال می کرد و شعارهایی مردم علیه اسراییل را می شنیدند و از حساسیت و آگاهی مردم خوشحال بود، اون بازی را ایران 2 بر یک برد و مردم بعد ازپیروزی هم عکس العمل نشان دادند و شهید مطهری از موضوع خوشحال شد.

علی مطهری نماینده مردم تهران درباره جام جهانی افریقای جنوبی و احتمال قهرمانی تیمها گفت: من از قدیم طرفدار بزریل و به طور کلی طرفدار تیمهای امریکای جنوبی هستم. البته بازیهای قدیم برزیل بیشتر مورد توجه من بود الان چند سالی است که سبک بازی این تیم عوض شده و ولی من از علاقمندان همیشگی بازی های برزیل و آرژانتین هستم و الان هم نه به طور منظم ولی در حد امکانم تا جایی که به کار مجلس لطمه نخورد پیگیر مسابقات جام جهانی هستم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار