بازدید 7307

ایران‌خواستار رفع تحریم‌های‌کشور‌های‌درحال‌توسعه شد

معاون نمایندگی دائم ایران در نیویورک گفت: حق توسعه از جمله حق دسترسی به فناوری‌های نوین برای کشور‌های درحال توسعه در بستری که چندجانبه گرایی با فشار‌های شدید و روزافزون روبروست، قابل تحقق نخواهد بود.
کد خبر: ۱۰۵۰۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۶ 06 May 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در نیویورک طی سخنانی در ششمین اجلاس سالیانه‌ی مجمع علم، فناوری و نوآوری شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) با تاکید بر اهمیت نقش علم و فناوری در مقابله با بحران جهانی همه‌گیری کرونا، آن را در زمره‌ی ابزار‌های مهم در اختیار کشور‌ها برای نیل به توسعه و پیشرفت و از متغیر‌های راهبردی در برنامه‌ریزی‌های ملی در حوزه‌ی توسعه دانست.

وی با تاکید بر اهمیت ظرفیت‌سازی برای کشور‌های درحال توسعه و ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی در حوزه‌ی علم و فناوری، خاطرنشان کرد: انتقال فناوری و دانش، فارغ از هرگونه تبعیض و ملاحظات سیاسی باید به یک اولویت تبدیل شود. این امر به ویژه در حوزه‌ی فناوری‌های نوین از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که بدون دسترسی به چنین فناوری‌هایی، هرگونه تلاش برای مقابله با همه‌گیری کرونا، حرکت به سمت توسعه و پر کردن شکاف‌های موجود تکنولوژیک و دیجیتال، با موانع و مشکلات بزرگی روبرو خواهد بود.

معاون نمایندگی ایران در نیویورک در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت حمایت از سیاست‌ها و فعالیت‌های کشور‌های در حال توسعه در زمینه‌ی علم، فناوری و نوآوری از طریق ارتقای همکاری‌های جنوب – جنوب، شمال – جنوب و سه جانبه در حوزه‌های حمایت مالی و فناوری، ظرفیت‌سازی و انتقال فناوری، بر اختصاص عادلانه و غیرسیاسی مساعدت‌های رسمی توسعه‌ای موسوم به ODA با هدف ارتقای ظرفیت‌ها و توانایی‌های کشور‌های در حال توسعه در حوزه‌ی علم و فناوری تاکید کرد و آن را خواسته‌ای موجه و برحق دانست و جایگاه سازمان ملل متحد و کمیسیون علم و فناوری برای توسعه را در این خصوص مهم عنوان کرد.

معاون نمایندگی ایران در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: "حق توسعه از جمله حق دسترسی به فناوری‌های نوین برای کشور‌های درحال توسعه در بستری که چندجانبه‌گرایی با فشار‌های شدید و روزافزون روبروست قابل تحقق نخواهد بود؛ لذا جامعه‌ی بین‌المللی باید اقدامات فوری و موثری را برای محو هرگونه اقدامات یکجانبه‌ی قهرآمیز از جمله تحریم‌های غیرقانونی و نامشروع برعلیه کشور‌های درحال توسعه اتخاذ کند چرا که اینگونه اقدامات توجیه ناپذیر و غیرقانونی علاوه بر مغایرت با منشور ملل متحد و اصول بنیادین حقوق بین الملل، از تحقق توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشور‌ها جلوگیری کرده و نیز در شرایط بحرانی فعلی، تلاش کشور‌ها برای مقابله با همه‌گیری کرونا را به ویژه با هدف قرار دادن مردم معمولی و حق حیات و سلامت آن‌ها با مانعی جدی روبرو می‌کند.

ششمین اجلاس مجمع علم، فناوری و نوآوری شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) از تاریخ ۱۴ لغایت ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد. این اجلاس همه ساله توسط رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد به منظور بحث و تبادل نظر درخصوص همکاری‌های کشور‌ها در حوزه‌ی علم و فناوری برگزار می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر