بازدید 98218

دوج کوین و شیبا اینو؛ دو روی یک سکه

دوج کوین (DOGE) یکی از شوخی های بازار رمزارزها است. اما این روزها روندی جدی به خود گرفته و طرفداران متعصب آن به شدت به دنبال بالا بردن قیمت آن هستند.
کد خبر: ۱۰۴۹۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ 05 May 2021

دنیای ارزهای دیجیتال آنگونه که از بیرون آن به نظر می رسد همیشه هم جدی و پر از محاسبات و تحلیل نیست. آنجا هم شوخی و سرگرمی وجود دارد. شوخی هایی به ارزش میلیاردها دلار که البته گاهی به قیمت از دست رفتن سرمایه های هزاران یا میلیون ها نفر تمام می شود.

دوج کوین (DOGE) یکی از شوخی های بازار رمزارزها است. اما این روزها روندی جدی به خود گرفته و طرفداران متعصب آن به شدت به دنبال بالا بردن قیمت آن هستند.

دوج کوین البته سال ها است که در بازار رمزارزها حضور دارد و با نماد جذاب خود «سگ شیبا اینو» که یک سگ از نژاد ژاپنی است، در این سال ها همواره پر سروصدا و خبرساز بوده است. اما این سگ ژاپنی به تازگی الهام بخش یک رمزارز دیگر شده که البته حتی اصالت شوخی وار دوج کوین را هم ندارد. ارز شیبا (SHIB) که بیشتر شبیه به کلاهبرداری است و برخلاف دوج کوین، نه نام سازنده آن مشخص است و نه سپیدنامه (white paper) یا سندی برای مشخص کردن اهداف خود دارد.

دوج کوین و شیبا اینو؛ دو روی یک سکه

دوج کوین از شوخی تا جایگاه جدی در بازار

دوج کوین در 6 دسامبر سال 2013 توسط بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر (Jackson Palmer) با هدف شوخی و سرگرمی راه اندازی شد. این رمزارز به قدری جنبه سرگرمی داشت که سازندگان آن پس از راه اندازی، نه تنها ارز دیجیتال خود را کاملا به حال خود رها کردند، بلکه به کلی از صنعت رمزارز بیرون رفتند و دیگر هیچ فعالیتی در این بازار ندارند.

اما دوج کوین و بلاک چین آن باقی ماندند و این ارز دیجیتال به قدری معروف شد که میم های آن از دنیای اینترنت به دنیای واقعی هم آمد. تصویر سگ شیبا اینو روی بسیاری از محصولات دنیای واقعی از تیشرت و قابل موبایل گرفته تا پرده بالش چاپ شد.

دوج کوین هیچ فناوری جدید و پیشرفته ای ایجاد نکرده است. سازندگان این رمزارز هیچ نوآوری برای ایجاد آن به کار نبردند، چراکه اساسا هدف آن ها شوخی و سرگرمی بود. بلاک چین دوج کوین یک فورک از لاکی کوین (Loki Coin) است. لاکی کوین نیز به نوبه خود فورک بیت کوین (BTC) است. الگوریتم استفاده شده در دوج کوین برپایه Scrypt است.

دوج کوین یک رمزارز متن باز، غیرمتمرکز و همتا به همتا است که از الگوریتم اجماع اثبات کار (proof of work) استفاده می کند. یعنی می توان آن را استخراج کرد. دوج کوین در سال ۲۰۱۴ استخراج خود را با لایت کوین ادغام کرد. یعنی فرایند استخراج هر دو ارز دیجیتال در یک زمان قابل انجام است.

اما این رمزارز از زمان ایجاد تاکنون، هیچ اصلاح و تغییر جدی به خود ندیده است. توسعه دهندگان آن هیچ به روزرسانی مهمی در آن ایجاد نکرده اند، به جز یکی دو مورد که سال ها پیش برای اصلاح چند باگ انجام شده است.

دوج کوین چگونه رشد کرد؟  

علت رشد دوج کوین به هیچ وجه ناشی از قابلیت ها یا کاربرد آن نیست. این رمزارز از لحاظ فنی و قابلیت های بلاک چینی چیز خاصی برای عرضه ندارد. رشد قیمت دوج کوین در عوض با یک نام مشهور گره خورده است؛ ایلان ماسک (Elon Musk) مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا و شرکت هوافضای اسپیس ایکس.

دوج کوین و شیبا اینو؛ دو روی یک سکه

ماسک بارها با توییت کردن درباره دوج کوین باعث رشد قیمت آن و همچنین گسترده شدن پایگاه طرفداران و کاربران آن شده است. او در توییتر خود بیش از ۴۵ میلیون دنبال کننده دارد و از این مخاطبان وسیع برای آنچه در بازار رمزارز اصطلاحا پامپ و دامپ (pump and dump) گفته می شود، در مورد دوج کوین استفاده می کند.

دوج کوین در ابتدا ارزش چندانی نداشت، حتی یک سنت هم نمی ارزید. با یک دلار می شد بیش از 2200 سکه دوج کوین خرید. اما پامپ و دامپ های ماسک و هیاهوی طرفداران آن، ارزش آن را امروزه به حدود 40 سنت رسانده است؛ یعنی نزدیک به 900 برابر زمان راه اندازی آن در سال 2013.

این ارز دیجیتال سقف عرضه ندارد، یعنی هر چقدر که ماینرها آن را استخراج کنند، باز هم سکه تولید می شود. کمیابی و محدودیت عرضه، خود عامل مثبتی در افزایش قیمت یک ارز دیجیتال است. اما دوج کوین به رغم بی نهایت بودن عرضه، به شکلی غیرطبیعی قیمتش بالا می رود. بسیاری از کارشناسان همواره هشدار می دهند که این سکه ممکن است روزی ناگهان با ترکیدن حباب آن کاملا بی ارزش شود. این یعنی ده ها میلیارد دلار سرمایه ای که افراد در آن قرار داده اند، می تواند هیچ شود.

شیبا اینو؛ سواری بر موج دوج کوین 

ارز شیبا برای سوار شدن بر موج دوج کوین ایجاد شده، که حتی حداقل های آن را نیز ندارد.

درباره دوج کوین گفتیم که این ارز دیجیتال دست کم از همان ابتدا هدف خود را مشخص کرد که سرگرمی است؛ یک بلاک چین مستقل دارد؛ دست کم افرادی هستند که به دنبال توسعه آن باشند و یک پایگاه طرفداران قدرتمند دارد.

شیبا اینو حتی بلاک چین خود را ندارد، یعنی یک سکه نیست. این رمزارز یک توکن از نوع ERC-20 روی بلاک چین اتریوم است. ساخت چنین رمزارزی برای هرکسی به اندازه یک آب خوردن کار می برد و البته هزینه کردن مقداری اتر. بلاک چین اتریوم امکان ایجاد توکن را با استفاده از رابط کاربری ساده برای همه ممکن کرده است.

ارز شیبا اینو با نماد SHIB در سال جاری میلادی به تعداد 1000 تریلیون ایجاد شده است و البته سقف عرضه هم ندارد. یعنی سازنده آن می تواند باز هم به هر تعدادی که می خواهد توکن جدید ایجاد کند. شیبا اینو هیچ نام مشخصی را در پشت خود ندارد. حتی سپیدنامه هم ندارد که کاربران بتوانند اهداف، کاربرد، روند توسعه و راهکارهای آن را بدانند. این توکن البته یک وب سایت را برای معرفی خود دارد که در آن هم نمی توان اطلاعات ارزشمندی درباره ماهیت آن به دست آورد.

دوج کوین و شیبا اینو؛ دو روی یک سکه

ارز شیبا در کدام صرافی ها معامله میشود؟ 

هیچ صرافی معتبری این توکن را فهرست نکرده تا امکان معاملات آن را در پلتفرم خود ایجاد کند. یکی از جاهایی که توکن شیبا اینو در آن معامله می شود، صرافی یونی سواپ (UniSwap) است که یک پلتفرم غیرمتمرکز برای معاملات همتا به همتا است. یونی سواپ نیز روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است و کاربران می توانند همه توکن های اتریوم را در آن خرید و فروش کنند.

این صرافی بارها به دلایل امنیتی جنجال آفرین شده است، چراکه مدیریت متمرکزی پشت آن نیست. کاربران برای معامله در این صرافی نیازی به احراز هویت ندارند و از همین رو، خیلی از پروژه های کلاهبرداری برای فروختن توکن های خود به آن پناه می برند. یونی سواپ بارها مورد حمله و سرقت سرمایه های کاربران قرار گرفته است.

دنیای رمزارزها با وجود پتانسیل هایی که برای آینده اقتصاد جهان دارد، سرزمینی ناشناخته و خطرناک برای کاربران جدید است. کسانی که قصد ورود به این عرصه را دارند، افزون بر مطالعه و تحقیق کافی، باید از رمزارزهای ناشناس و بدون پشتوانه ای که هر لحظه ممکن است ناپدید شوند، دوری کنند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل