بازدید 2574

چراي بي رويه دام، جهان نما را از نما انداخته

در جهان‌نما كه گونه‌هاي جانوري و گياهي‌ خاص در حال انقراض يا نادر دارد و اجازه هيچگونه فعاليت، حتي مجوز اقدامات پژوهشي در اين منطقه داده نمي‌شود، عجيب ‌است كه دام به‌راحتي در آن چرا مي‌كند و حفاظتي از آن نمي‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۲ 18 June 2010
منطقه حفاظت شده جهان‌نما در استان گلستان كه زیستگاه عمده مارال، شوکا، پلنگ، خرس، خوک وحشی، گرگ، پلنگ، قوچ، میش، کل و بز است، اما عدم نظارت كافي در حراست از منطقه و چراي بي رويه دام، پوشش گياهي اين اكوسيستم بي نظير را به شدت درمعرض تهديد قرار داده است.

وحيد زماني فعال محيط ‌زيستي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، در مورد منطقه حفاظت شده جهان‌نما و خطر ورود دام به اين زيستگاه توضيح داد: منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما يكي از بي‌نظيرترين مناطق حفاظت‌ شده شمال كشور است كه تعداد بسيار زيادي از گونه‌هاي جانوري و گياهي را در خود جاي داده است.

اين فعال محيط‌زيست با بيان اينكه ورود دام وچراي بي‌رويه به شدت تنوع گياهي و جانوري منطقه را تهديد مي‌كند افزود: چراي دام اين زيستگاه‌ حفاظت‌شده بي‌نظير را به ورطه نابودي مي‌كشاند، به خصوص آنكه در اين منطقه از ورود دام‌ به داخل زون امن مغزي منطقه جلوگيري نمي‌شود.
او در مورد مفهوم زون امن در مناطق حفاظت شده توضيح داد: زون امن، منطقه‌اي را شامل مي‌شود كه به جهت وجود گونه‌هاي جانوري و گياهي خاص در حال انقراض يا نادر ، اجازه هيچ فعاليتي در آن داده نمي‌شود و حتي به اقدامات پژوهشي نيز به سختي مجوز فعاليت در چنين مناطقي را دارند و عجيب است كه در زون امن مغزي منطقه حفاظت شده جهان‌نما دام چرا مي‌كند.
او با ابراز تاسف از وضعيت نظارت بر اين منطقه حفاظت شده و به ويژه زون امن منطقه تصريح كرد: در پاسگاه جهان‌نما در هر نوبت كاري تنها دو محيط‌‌بان به حفاظت از منطقه وسيع جهان‌نما مي‌پردازند كه همين امر موجب عدم امكان حراست كامل از اين زيستگاه حفاظت شده مي‌شود.
زماني تاكيد كرد: ورود دام و چراي بي‌رويه به منطقه حفاظت شده جهان‌نما نه تنها موجب از بين رفتن پوشش گياهي و نابودي سرشاخه‌هاي گياهان منطقه‌ به ويژه در فصل زايش مي‌شود، بلكه وجود انسان و سگ‌، همراه گله‌هاي دام ، موجب مي‌شود حيات وحش منطقه احساس امنيت نكنند.
اين فعال زيست‌محيطي ابراز اميدواري كرد با توجه بيشترسازمان محيط زيست به حفاظت از اين زيستگاه بي‌نظير، وضعيت اين منطقه بهبود يافته و اين منطقه حفاظت شده ازتخريب و نابودي نجات يابد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، منطقه حفاظت شده جهان نما که از نام یک دهکده ییلاقی در دامنه آن گرفته شده است با وسعتي بيش از ‪ ۳۰‬هزار در جنوب شرقي شهرستان كردكوي از توابع استان گلستان در ارتفاعي بين ‪ ۶۰۰‬تا سه هزار و ‪ ۸۶‬متري ازسطح دريا قراردارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها