بازدید 14625
کیوسک بین الملل تابناک

آتش سوزی گسترده در نزدیکی فرودگاه بن گوریون اسرائیل/ درخواست روسیه از آمریکا برای توافق با طالبان / رزمایش ناو هواپیمابر چین در نزدیکی تنگه تایوان / یادداشت روزنامه پاکستانی به مناسبت روز ملی خلیج فارس

آتش سوزی گسترده در نزدیکی فرودگاه بن گوریون اسرائیل، درخواست روسیه از آمریکا برای توافق با طالبان، رزمایش ناو هواپیمابر چین در نزدیکی تنگه تایوان، یادداشت روزنامه پاکستانی به مناسبت روز ملی خلیج فارس و واکنش بغداد به قصد احداث پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.  
کد خبر: ۱۰۴۹۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱ 02 May 2021

آتش سوزی گسترده در نزدیکی فرودگاه بن گوریون اسرائیل| درخواست روسیه از آمریکا برای توافق با طالبان| رزمایش ناو هواپیمابر چین در نزدیکی تنگه تایوان| یادداشت روزنامه پاکستانی به مناسبت روز ملی خلیج فارس

کیوسک بین الملل تابناک: آتش سوزی گسترده در نزدیکی فرودگاه بن گوریون اسرائیل، درخواست روسیه از آمریکا برای توافق با طالبان، رزمایش ناو هواپیمابر چین در نزدیکی تنگه تایوان، یادداشت روزنامه پاکستانی به مناسبت روز ملی خلیج فارس و واکنش بغداد به قصد احداث پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

آتش سوزی گسترده در نزدیکی فرودگاه بن گوریون اسرائیل

رسانه‌‌های رژیم صهیونیستی، لحظاتی پیش در خبرهایی فوری از وقوع یک آتش‌سوزی گسترده در نزدیکی فرودگاه بین‌‌المللی «بن گوریون» در فلسطن اشغالی و تخلیه منازل مجاور آن خبر دادند.

آتش سوزی گسترده در نزدیکی فرودگاه بن گوریون اسرائیل| درخواست روسیه از آمریکا برای توافق با طالبان| رزمایش ناو هواپیمابر چین در نزدیکی تنگه تایوان| یادداشت روزنامه پاکستانی به مناسبت روز ملی خلیج فارس

کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی امروز (یک‌شنبه - ۲ می)، از وقوع یک آتش‌سوزی گسترده در نزدیکی این فرودگاه خبر داد و اعلام کرد که تیم‌های آتش‌نشانی در حال تخلیه منازل شهرک صهیونیست‌نشین «زیتان» واقع در نزدیکی محل حادثه هستند.

پایگاه خبری روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» نیز در خبری فوری از این حریق و تخلیه منازل مجاور محل حادثه نوشت و اعلام کرد تا زمان تنظیم این خبر، تیم‌های آتش‌نشانی نتوانسته‌اند آتش‌سوزی را مهار کنند.

هنوز دلیل این آتش‌سوزی اعلام نشده و جزئیاتی از آن در دست نیست و تنها نخستین تصاویر از این آتش‌سوزی در شبکه‌های اجتماعی در حال بازنشر است.
 
فرودگاه بن‌گوریون، بزرگترین فرودگاه بین‌المللی رژیم صهیونیستی در حومه شهر لاد و  ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی  تل‌آویو قرار دارد. این فرودگاه به یاد «دیوید بن گوریون» نخستین نخست‌وزیر این رژیم نام‌گذاری شده است و اسکادران ۲۷ نیروی هوایی ارتش صهیونیست در این فرودگاه قرار دارد.

درخواست روسیه از آمریکا برای توافق با طالبان

ضمیر کابولوف روز شنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسی ار. ب.کا خاطر نشان کرد: آمریکا باید فرمول قابل توافق با طالبان به دست بیاورد تا این گروه از آغاز اقدامات جنگی گسترده خودداری کنند.

آتش سوزی گسترده در نزدیکی فرودگاه بن گوریون اسرائیل| درخواست روسیه از آمریکا برای توافق با طالبان| رزمایش ناو هواپیمابر چین در نزدیکی تنگه تایوان| یادداشت روزنامه پاکستانی به مناسبت روز ملی خلیج فارس

رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه معتقد است که طالبان باید به این مساله توجه داشته باشد که یکی از طرف‌های امضا کننده توافقنامه دوحه است و باید به تعهدات خود عمل کند.  

نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان یادآوری کرد که در ۲۰ سال اخیر در افغانستان در فصل تابستان درگیری‌های گسترده شروع می‌شود.  

کابولوف در ادامه افزود: معمولا این سناریو از اواسط ماه جولای (۲۵ تیر ماه) شروع می شود و تا ماه نوامبر (اواسط آبان ماه)  ادامه می‌یابد.  

دیپلمات ارشد روس اظهار داشت که گروه طالبان از دسته‌های متعدد پارتیزانی تشکیل شده که انسجام یافته و در اقدامات جنگی شرکت می‌کند.

به گفته وی، اگر طالبان با آتش بس موافقت کند، با دو راهی انحلال موقت گروه‌های مسلح خود قرار می‌گیرد و به این ترتیب، برگ برنده قوی در مذاکرات با کابل را از دست می‌دهد.  

روز گذشته خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که ناتو به دنبال تصمیم جو بایدن رییس جمهوری آمریکا برای بازگشت نیروهای آمریکایی از افغانستان به خانه، عقب نشینی نیروهای ناتو از این کشور آغاز شده است.

یک مقام ناتو روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که متحدان ناتو، اواسط آوریل تصمیم به عقب نشینی نیروهای خود تا روز اول ماه می را گرفتند و این اقدام آغاز شده است.

این مقام ناتو بدون دادن اطلاعات بیشتری در مورد عقب نشینی از افغانستان اعلام کرد: هر حمله طالبان در جریان عقب نشینی با واکنش شدیدی روبه رو می‌شود. قصد داریم خروج کامل از افغانستان را در عرض چند ماه انجام دهیم. 

کابولوف در ادامه مصاحبه تلویزیونی خود گفت که روسیه در وهله نخست علاقه مند به آن است که افغانستان دیگر پناهگاه و ماوای تروریست‌های بین المللی نباشد و منافع ملی روسیه را تهدید نکند.   

مقام ارشد روس پس از تهدید منافع ملی روسیه به قاچاق مواد مخدر اشاره کرد که در افغانستان در حال گسترش است.  

وی افزود: در ۲۰ سال حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان، وضعیت در عرصه قاچاق مواد مخدر بهبود نیافته و میزان آن به روسیه و بازارهای جهانی کاهش نیافته است.  

کابولوف ادامه داد: روسیه تمام تلاش‌های ممکن را به کار می‌گیرد تا روند صلح بین افغان‌ها ناکام نماند.

روز گذشته، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای از دیدار نمایندگان مسکو، واشنگتن، پکن و اسلام آباد برای بررسی وضعیت افغانستان در دوحه خبر داد که خواستار کاهش سطح خشونت‌ها در این کشور شدند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: روز سی ام آوریل، نشست دیگر گروه تروییکای گسترش یافته (روسیه، آمریکا، چین و پاکستان) در سطح نمایندگان ویژه در دوحه برگزار شد.

ضمیر کابولوف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان است که از طرف مسکو در نشست امروز دوحه شرکت داشت.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه بیان کرد: نمایندگان این چهار کشور دیدارهای جداگانه‌ای با هیات دولت افغانستان و گروه طالبان داشتند.  

در این نشست، دورنمای روند حل و فصل صلح آمیز وضعیت افغانستان درشرایط اعلام خروج نیروهای آمریکا و ناتو از این کشور تا ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ بررسی شد.

نمایندگان روسیه، آمریکا، چین و پاکستان از طرف‌های افغانی خواستند تا برای کاهش سطح خشونت‌ها و پیشبرد روند مذاکرات با هدف امضای توافقنامه صلح افغانستان تلاش کنند.

رزمایش ناو هواپیمابر چین در نزدیکی تنگه تایوان

ارتش خلق چین از برگزاری رزمایش ناوگروه هواپیمابر این کشور در آب‌های دریای چین جنوبی خبر داد. 

آتش سوزی گسترده در نزدیکی فرودگاه بن گوریون اسرائیل| درخواست روسیه از آمریکا برای توافق با طالبان| رزمایش ناو هواپیمابر چین در نزدیکی تنگه تایوان| یادداشت روزنامه پاکستانی به مناسبت روز ملی خلیج فارس

براساس گزارش روزنامه آساهی، ناو هواپیمابر بومی «شاندونگ» چین به همراه ناو گروه همراه آن در پاسخ به تحرکات دریایی آمریکا در نزدیکی جزایر مورد مناقشه این کشور با ویتنام، مالزی، فیلیپین، برونئی و تایوان یک رزمایش نظامی برگزار شده است. 

ناوگروه‌های نیروی دریایی آمریکا از ابتدای سال جاری میلای چند بار وارد آبهای مورد مناقشه چین شده که با اعتراضات شدید پکن مواجه شده است.

ناو هواپیمابر شاندونگ که توسط متخصصان چینی ساخته و راه اندازی گشته، از سال ۲۰۱۹ عملیاتی شده و دومین ناو هواپیمابر بومی این کشور محسوب می‌شود.   

سخنگوی ارتش چین، برگزاری این رزمایش را یک رزمایش آموزشی عادی و در راستای برنامه‌های سالیانه ناوگروه های چینی خوانده است. 

«گوا شیوچنگ» گفته، این رزمایش حق قانونی چین است که در راستای منافع و تواناییهای خود برای حفط حاکمیت ملی و امنیت خود است.

وی با اشاره به اینکه چین امیدوار است که جهان این رزمایش را از دیدگاه عقلانی و منطقی ببیند تاکید کرد که نیروی دریایی ارتش خلق چین به این رزمایش ها مطابق با برنامه سالیانه خود ادامه خواهد داد. 

چین ماه گذشته اعلام کرده بود که به دنبال تشدید تنش ها در تنگه تایوان، نیروی دریایی این کشور رزمایش های مشابه بیشتری را در دستور کار خود قرار داده است.

اخیرا و همزمان با شدت گرفتن هشدارهای چین به آمریکا درباره دخالت در امور تایوان، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا یک هیات سه نفره شامل مقام‌های پیشین سنا و وزارت خارجه را عازم این جزیره کرد.

تا قبل از روی کار آمدن ترامپ مقامات آمریکایی براساس «سیاست چین واحد» از دیدار با مقامات تایوانی خودداری می‌کردند. اما در دولت ترامپ چندین مقام واشنگتن به تایوان سفر کرده و این دستورالعمل را نقض کردند. پکن همواره هرگونه تماس میان مقامات آمریکایی با مقامات تایوانی را رد می‌کند. 

علاوه بر این، تحرکات ناوهای آمریکایی از زمان روی کار آمدن بایدن در آبهای اطراف چین افزایش یافته و باعث تشدید تنشها در این منطقه شده است.

یادداشت روزنامه پاکستانی به مناسبت روز ملی خلیج فارس

یک نشریه پاکستانی روز شنبه در یادداشتی به اهمیت خلیج فارس و تنگه هرمز اشاره کرد و نوشت، خلیج فارس، آبراه مهم در غرب آسیا و نمونه یک منطقه ژئوپلیتیک در منطقه است.

آتش سوزی گسترده در نزدیکی فرودگاه بن گوریون اسرائیل| درخواست روسیه از آمریکا برای توافق با طالبان| رزمایش ناو هواپیمابر چین در نزدیکی تنگه تایوان| یادداشت روزنامه پاکستانی به مناسبت روز ملی خلیج فارس

نشریه «دیلی تایمز» در یاداشتی به مناسبت «روز ملی خلیج فارس» نوشت: موقعیت تاریخی، جغرافیایی و تجاری خلیج فارس، مکانی برای زندگی و تعامل همه تمدن های زنده، یک روز خاص را برای جشن گرفتن ایجاد کرده است. روزی که همه ایرانی‌ها فرصتی کوتاه برای دفاع از حقیقت تاریخی و معتبر خلیج فارس داشته باشند. این روز سالروز بیرون راندن نیروی دریایی پرتغال از تنگه هرمز است.

دیلی تایمز نوشت، خلیج فارس یک گنجینه ارزشمند، حاوی نیمی از ذخایر نفتی جهان، با موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد است که سودجویان همیشه برای تسلط بر این شاهراه اقتصادی منطقه‌ای و جهانی نقشه می‌کشند. در سایه عزم ملی، نام خلیج فارس به عنوان نمادی از صلح و دوستی برای همیشه در تاریخ ایران خواهد درخشید. میراث گرانبهایی که توسعه گردشگری، رونق اقتصادی و منافع بلند مدت به همراه دارد.

این نشریه با اشاره به موقعیت جغرافیایی خلیج فارس نوشت، این آبراه مهم در غرب آسیا و خاورمیانه است که در امتداد دریای عمان بین ایران و شبه جزیره عربستان واقع شده است. مساحت خلیج فارس حدود ۲۴۱۰۰۰ کیلومتر مربع است. از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب و از غرب به دلتای اروندرود می‌پیوندد.

در حالی که امروزه برخی کشور‌های منطقه و غربی تلاش گسترده‌ای جهت استفاده و ایجاد نام جعلی (خلیج عربی) برای خلیج فارس در جلسات و مجامع بین‌المللی انجام می‌دهند، که فاقد استنادات تاریخی و استدلال‌های منطقی است و سازمان ملل متحد اعلام کرده که غیر از نام خلیج فارس، هیچ نام دیگری پذیرفته نیست.

دیلی تایمز نوشت، خلیج فارس به عنوان یک مسیر آبی و دریایی، بسیار ارزشمند بوده و دارای سابقه چندین هزار ساله به عنوان برخورد تمدن‌های باستان است. مهمترین نکته‌ای که خلیج فارس را بسیار چشمگیر کرده، وجود منابع طبیعی به ویژه نفت است، به طوری که نام خلیج فارس برابر با نفت شده است.

خلیج فارس نمونه منحصربفرد از یک منطقه ژئوپلیتیک در خاورمیانه است. این منطقه شامل کشور‌هایی است که از نظر فرهنگی متنوع، اما از نظر سیاسی، راهبردی و اقتصادی با یکدیگر هماهنگی‌هایی دارند. این منطقه شامل ایران، عراق، عربستان سعودی، عمان، کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین است. پاکستان نیز به دلیل همجواری جغرافیایی و مبادلات تجاری گسترده، منافع زیادی در منطقه دارد و می‌توان آن را ادامه ژئوپلیتیک خلیج فارس دانست.

در بخش دیگر این یادداشت آمده است، ایران مدتهاست از ایجاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای حمایت می‌کند. «ابتکار عمل صلح هرمز» که جمهوری اسلامی ایران سپتامبر ۱۹۹۸ برای برقراری صلح بین کشور‌های ساحلی خلیج فارس ارائه کرد، هنوز هم از نظر کارشناسان عملی‌ترین برنامه برای حفظ ثبات و صلح در منطقه است. این طرح بر اساس تلاش‌های مشترک کشور‌های ساحلی خلیج فارس با هدف پایان دادن به حضور نیرو‌های خارجی در این منطقه مهم و راهبردی است و دستاورد آن ایجاد صلح و ثبات در خلیج فارس و پیشرفت اقتصادی و رونق منطقه است.

دیلی تایمز در خاتمه نوشت، ابتکار صلح هرمز مبتنی بر اصول احترام به حاکمیت ارضی، همزیستی مسالمت آمیز، حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی کشورهاست. جمهوری اسلامی ایران با این طرح نیاز به همکاری همه کشور‌های منطقه، ارتقای چندجانبه گرایی، اعتماد متقابل به منظور حفظ صلح، آرامش و امنیت در منطقه را تاکید می‌کند.

واکنش بغداد به قصد احداث پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق

منابع رسانه ای جمعه گذشته اعلام کردند که «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه گفته است، این کشور همانند آنچه در سوریه انجام داده در شمال عراق نیز پایگاه نظامی احداث خواهد کرد.

آتش سوزی گسترده در نزدیکی فرودگاه بن گوریون اسرائیل| درخواست روسیه از آمریکا برای توافق با طالبان| رزمایش ناو هواپیمابر چین در نزدیکی تنگه تایوان| یادداشت روزنامه پاکستانی به مناسبت روز ملی خلیج فارس

وی با بیان اهمیت این منطقه برای ترکیه افزود که آنکارا یک پایگاه نظامی در منطقه  «میتینا» در شمال عراق احداث می کند.

در همین حال، پایگاه خبری «بغداد الیوم» نوشت که کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق اعلام کرده که به زودی نشستی فوق العاده برای بررسی قصد ترکیه از ساخت پایگاهی نظامی در شمال عراق برگزار خواهد کرد.

«بدر الزیادی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق در این باره تاکید کرد که نفوذ و پیشروی ترکیه در عراق نقض آشکار حاکمیت عراق به شمار می رود.

وی گفت که این کمیسیون به زودی نشستی فوق العاده با هدف بررسی اظهارنظر وزیر کشور ترکیه در خصوص ساخت پایگاه نظامی در شمال عراق برگزار خواهد کرد.

مقام های ترکیه سال گذشته نیز از تصمیم آنکارا برای ساخت سه پایگاه نظامی در مناطق «هفتنین» و «سینات» در شمال عراق خبر داده بودند.

یک مقام ترکیه مهر ماه ۹۹ فاش کرد که آنکارا برای ایجاد پایگاه های نظامی بیشتر با هدف تضمین حضور طولانی مدت خود در عراق برنامه ریزی می کند و قصد دارد پایگاه های نظامی جدید احداث کند.

مجله آمریکایی «فارین پالیسی» به نقل از این مقام در گزارشی نوشت که ترکیه ده پایگاه نظامی در عراق ایجاد کرده و برای احداث پایگاه های بیشتر به منظور تضمین امنیت مرزهای خود برنامه ریزی می کند؛ اما به نظر می رسد این امر بهانه ای بیش نیست تا حضور نظامی طولانی مدت خود در عراق را گسترش دهد.

در این گزارش آمده که چند دهه می گذرد و ترکیه همواره در عملیات نظامی در شمال عراق پایگاه های نظامی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و عناصر آن را هدف قرار می دهد، اما امسال گستره عملیات نظامی خود را افزایش داده و پایگاه های نظامی جدیدی بنا نهاده است.

پارلمان ترکیه در مهر ماه ۹۹، تمدید اعزام نیروهای مسلح به سوریه و عراق را برای یک سال دیگر تصویب کرده بود.

خبرگزاری آناتولی نیز با اعلام این خبر اشاره کرد که تصمیم تمدید اعزام نیروهای مسلح به عراق و سوریه با هدف از بین بردن حمله های احتمالی علیه ترکیه و توسط تروریست ها در عراق و سوریه اتخاذ شده است.

ترکیه از خرداد سال گذشته برای سرکوب عناصر حزب کارگران کردستان (پ ک ک) این کشور عملیات گسترده نظامی زمینی و هوایی خود را به ویژه در شمال عراق آغاز کرده است.

همزمان وزارت دفاع تررکیه پنجشنبه گذشته از ادامه عملیات خود در شمال عراق علیه پ ک ک خبر داده است.

در همین حال منابع ترک اعلام کردند که در درگیری چند روز گذشته با «پ.ک.ک» ۵ نظامی این کشور کشته شدند.

از سوی مقابل عراق تاکنون بارها به نقض حاکمیت سرزمینی خود از سوی نیروهای ترکیه اعتراض کرده است.

ارتش ترکیه از شنبه گذشته یک رشته عملیات نظامی شامل حملات هوایی و زمینی علیه پ.ک.ک در شمال عراق آغاز کرده است.

برخی منابع و رسانه‌های ترکیه ای نیز از مشارکت ۵ هزار سرباز در این عملیات، با پشتیبانی هوایی «جنگنده‌های اف-۱۶» خبر دادند.

ترکیه از ده روز پیش تا امروز حملات مکرری به منطقه دهوک در اقلیم کردستان عراق داشته است که گمان می‌رود در پی کشته شدن یک سرباز این کشور در جریان حمله اخیر به پایگاه نظامی ترکیه در استان نینوای عراق این حملات را تشدید کرده است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، بهمن ماه گذشته از گسترش مرحله بعدی عملیات نظامی علیه «پ.ک.ک» سخن گفت که باعث تقویت احتمال تداوم حضور نیروهای ترکیه در مناطق اشغالی در عراق شد.

آنکار «پ.ک.ک» را در دسته گروه های تروریستی طبقه بندی کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
این خبرهایی که از اسرائیل میذاری چرا تو هیچ رسانه دیگه ای نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
تابناک کم کاری رسانه های اجتماعی را جبران می کند سو تفاهم نشود لطفا.
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
بابا تو دیگه چقدر عشق اسرائیل هستی؟ تلویزیون اسرائیل خبر رو داده زیرنویس خبر فوری رفته که آتش نشانها هنوز موفق به مهار آتیش نشدن اونوقت این ناشناس میگه خبر دروغه!!! با چه آدمایی سروکار داریم واقعاً
میرید آتیش سوزی راه میندازید ؟؟؟ وای وای خیلی خوب بود !!
آیا آتش سوزی در نزدیکی فرودگاه بن گوریون ارزش تیتر کردن دارد؟ نکنه دلخوش به این هستید که خرابکاری بوده؟! واقعا متاسفم براتون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
تو چرا ناراحتی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
تابناک کم کاری رسانه های اجتماعی را جبران می کند سوتفاهم نشود لطفا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
تابناک کم کاری رسانه های اجتماعی را جبران می کند ، سوتفاهم نشه ، لطفا.
كجاى اين نوشته كه پاكستان اين دريا را خليج فارس ميخواند ؟
آفرین به بر و بچه های سپاه! اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر