بازدید 6445

ترفند جدید العراقیه برای کسب قدرت

العراقیه علاوی که با 91 کرسی و تنها اختلاف دو کرسی نسبت به دولت قانون مالکی با 89 کرسی، مدعی است برنده بزرگ انتخابات اخیر بوده و به همین سبب حق تشکیل دولت جدید را دارد، این در حالی است که اتحاد ملی با داشتن 159 کرسی عملا و قانونا فراکسیون اکثریت پارلمان است و بر اساس قانون اساسی باید مامور تشکیل دولت آتی شود.
کد خبر: ۱۰۴۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۳ 17 June 2010
در حالی که "اتحاد ملی" به عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمان جدید عراق بر اساس قانون اساسی مکلف به تشکیل دولت جدید است، فهرست العراقیه با بر مواضع انعطاف ناپذیر خود پافشاری کرد.

به گزارش مهر هر چند برگزاری اولین جلسه پارلمان و شرکت تمام شخصیتها و رهبران سیاسی عراق به استثنای جلال طالبانی رئیس جمهوری و اعلام رسمی ائتلاف حکیم و مالکی تحت عنوان"اتحاد ملی" به عنوان فراکسیون اکثریت، روزنه های امید را برای پایان یافتن تنشهای سیاسی در عراق نمایان کرد، اما فهرست العراقیه همچنان بر مواضع سابق و آنچه حق خود برای تشکیل دولت جدید می خواند، پافشاری می کند تا ابهامات همچنان در صحنه سیاسی عراق و آینده آن باقی بماند.

العراقیه علاوی که با 91 کرسی و تنها اختلاف دو کرسی نسبت به دولت قانون مالکی با 89 کرسی، مدعی است برنده بزرگ انتخابات اخیر بوده و به همین سبب حق تشکیل دولت جدید را دارد، این در حالی است که اتحاد ملی با داشتن 159 کرسی عملا و قانونا فراکسیون اکثریت پارلمان است و بر اساس قانون اساسی باید مامور تشکیل دولت آتی شود.

ادعای موافقت مالکی با پیشنهاد فلتمن و مخالفت علاوی

این در حالی است که سایت الوسط عراق به نقل از منابعی در فهرست العراقیه به ریاست ایاد علاوی از مخالفت وی با ابتکار جفری فلتمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا که به بغداد سفر کرده، خبر دادند، این ابتکار با هدف همسویی میان العراقیه و دولت قانون به ریاست نوری المالکی برای تشکیل دولت جدید عراق ارائه شده است.

این منابع افزودند : علاوی موضع خود را در خصوص این طرح مشخص کرده و به آن پاسخ منفی داده است و تاکید کرده است ترجیح می دهد به گروههای سیاسی دیگری غیر از دولت قانون نزدیک شود و در صورتی که نوری المالکی نخست وزیر باقی بماند، هیچ پست کلیدی دیگر را نخواهد پذیرفت.

به گفته این منابع، نوری المالکی با طرح پیشنهادی آمریکا موافقت کرده است و آمادگی خود برای همسویی و نزدیک شدن به فهرست العراقیه را به اطلاع فلتمن معاون کلینتون رسانده است.

ادامه تحرکات معاون کلینتون در عراق

"جفری فلتمن" سه شنبه شب با نوری المالکی نخست وزیر عراق دیدار کرد که در این دیدار درباره روسای سه گانه و تسریع در مذاکرات مربوط به تشکیل دولت جدید بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

بر اساس بیانیه رسمی، مالکی گفته است پس از برگزاری اولین جلسه پارلمان جدید عراق برای سرعت بخشیدن به مذاکرات تشکیل دولت در نزدیک ترین زمان ممکن تلاش خواهد کرد و فراکسیونهای پارلمانی برای دستیابی به توافق درباره روسای سه گانه تلاش می کنند.

بر اساس این بیانیه، معاون وزیر امور خارجه آمریکا هم با اعلام حمایت کشورش از روند سیاسی عراق بر پایبندی به زمانهای مشخص شده در توافقنامه امنیتی امضا شده میان بغداد و واشنگتن تاکید کرده است.

عادل عبدالمهدی معاون رئیس جمهوری عراق و فلتمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در دیدار با یکدیگر روابط دوجانبه، روند سیاسی عراق به ویژه مسئله تشکیل دولت جدید را بررسی کردند.

فلتمن مدعی شده است آمریکا در امور داخلی عراق دخالت نمی کند و فقط طرفهای سیاسی را به توافق برای پیشبرد روند سیاسی و انتقال کشورشان به مرحله ثبات سیاسی و امنیتی تشویق می کند.

از سوی دیگر عبد المهدی نیز برگزاری اولین جلسه پارلمان را گامی مهم و اساسی برای فعال کردن مذاکرات و رایزنی های جاری برای تشکیل دولت جدید مطابق قانون اساسی دانست.
وی ابراز امیدواری کرد: این رایزنی ها به نتایج مثبت و سریع برای تشکیل دولت مشارکت ملی با حضور همه جناحهای سیاسی منجر شود .

جفری فلتمن همجنین در دیدار با جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق آخرین تحولات این کشور را مورد رایزنی قرار داد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با سیدعمار حکیم رئیس ائتلاف ملی عراق دیدار کرد.

آمادگی العراقیه برای عقب نشینی از برخی مطالبات خود با پافشاری بر تشکیل دولت

از سوی دیگر عدنان الدنبوس از نمایندگان عضو فهرست العراقیه از آمادگی طیف ایاد علاوی برای عقب نشینی از بسیاری از مطالبات خود و برخی پستهای وزارتی با هدف تضمین مکلف شدن این جریان به تشکیل دولت خبر داد.

الدنبوس به پایگاه الاخباریه گفته است : ما آماده ایم در صورتی که مکلف به تشکیل دولت شویم، از بسیاری از مطالبات خود و همچنین وزارتخانه هایی که تمایل داریم در اختیار بگیریم برای توافق با گروههای سیاسی دیگر چشم پوشی کنیم.

وی بار دیگر مخالفت العراقیه را با کوتاه آمدن از پست نخست وزیری اعلام کرد و از گروههای سیاسی دیگر خواست به آنچه حق العراقیه در تشکیل دولت به عنوان گروه بزرگ تر خواند، اعتراف کنند.

ادعای این عضو العراقیه مبنی بر اینکه تشکیل دولت حق این فهرست به سبب آنکه در انتخابات اخیر مقام نخست را با اختلاف تنها دو کرسی نسبت به فهرست دولت قانون نوری المالکی با 89 کرسی از آن خود کرد، در حالی است که دولت قانون و ائتلاف ملی با تشکیل فراکسیون اکثریت به نام "اتحاد ملی" بر اساس قانون اساسی حق تشکیل دولت را دارند.

این پایگاه عراقی اعلام کرد اختلاف درباره ماده 76 قانون اساسی عراق همچنان وجود دارد و با وجود درخواستهای گروههای سیاسی، دادگاه عالی فدرال به طور واضح و شفاف آن را تفسیر نکرده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان