بازدید 19565
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا

توقف روند صعودی کرونا در ۲۵ استان/ اوج پیک بیماری در انتظار تهران و پنج استان دیگر/ اتمام واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال در این هفته/ "فعلا" نیازی به مراجعه حضوری و ثبت‌نام نیست/ ۸۰ درصد ویروس کرونا در ایران نسخه انگلیسی است/ ممنوعیت ورود خارجی‌ها از مرز‌های شرقی و دریایی

در ۱۵ استان کشور روند نزولی شروع شده و در حدود ۱۰ استان هم تقریبا به اوج بیماری رسیده ایم و انتظار داریم طی همین هفته و هفته آینده از میزان ورودی بیمارستان‌ها کاسته شود و روند نزولی را طی کنند. اما شش استان نیاز است که مراقبت‌های بیشتری را انجام دهند و هنوز روند نزولی بیماری را طی نکردند، اما به اوج بیماری نزدیک شده‌اند.
کد خبر: ۱۰۴۹۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲ 01 May 2021
تابناک اجتماعی
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین وضعیت شیوع کرونا و بیماری کووید19 در استان‌های مختلف کشورمان و تدابیر اتخاذ شده برای مقابله با آن را تشریح کرد

به گزارش «تابناک»، علیرضا رییسی در پایان نشست امروز ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رییس جمهور و دیگر اعضا برگزار شد، گفت: خوشبختانه آثار خوبی در ۲۵ استان کشور شاهدیم و به وضعیت با ثباتی رسیده‌اند، گرچه هنوز میزان بیماری کم نیست، اما روند افزایش یابنده بیماری متوقف شده که نشانه خوبی است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: متوسط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۶۱ درصد و بیشترین اصنافی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، سوپرمارکت ها، خواربار فروشی‌ها و نانوایی‌ها هستند.
وی افزود: همچنین در ۱۵ استان کشور روند نزولی شروع شده و در حدود ۱۰ استان هم تقریبا به اوج بیماری رسیده‌ایم و انتظار داریم طی همین هفته و هفته آینده از میزان ورودی بیمارستان‌ها کاسته شود و روند نزولی را طی کنند.

سخنگوی ستاد ملی در ادامه گفت: اما شش استان نیاز است که مراقبت‌های بیشتری را انجام دهند و هنوز روند نزولی بیماری را طی نکردند، اما به اوج بیماری نزدیک شده‌اند؛ زمانی که به اوج و قله بیماری می‌رسیم تقریبا یک هفته بعد در صورت رعایت خوب پروتکلها، سیر افزایش یابنده متوقف می‌شود.
 
وی افزود: این شش استان شامل تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است که به نظر می‌رسد طی روز‌های آینده احتمالا به اوج بیماری می‌رسند و بعد از آن باید شاهد روند نزولی در این استان‌ها باشیم. در استان‌های جنوبی به ویژه بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان با توجه به در معرض خطر بودن نسبت به ویروس‌های جهش یافته از جمله ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی باید بیشتر رعایت کنند.
 
رئیسی با اشاره به بررسی های صورت گرفته در خصوص نوع ویروس در حال شیوع در کشورمان گفت: در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا بر وضعیت بیماری کووید۱۹ در کشور‌ها مروری انجام شد و اعلام کردیم که نوع غالب ویروس کرونا در ایران ویروس جهش یافته انگلیس است که در کشور تاخت و تاز می‌کند. حدود ۸۰ درصد ویروس کرونا در ایران از نوع ویروس جهش یافته انگلیسی است؛ ویروسی که سیستم بهداشت و درمان انگلیس را به زانو درآورد و بسیاری از کشور‌های اروپایی را درگیر کرد.

وی افزود: در دنیا انواع ویروس جهش یافته کرونا مانند ویروس انگلیسی، آفریقای جنوبی و هندی تاخت‌وتاز می‌کند. متاسفانه هندوستان با وضعیت نامناسبی مواجه است. سیستم بهداشت و درمان این کشور تقریبا ناتوان شده است. امیدواریم این کشور هم سر و سامان بگیرد و بتواند بیماری را کنترل کند.
 
رئیسی در ادامه در خصوص واکسیناسیون کووید19 در کشور گفت: فاز یک واکسیناسیون کرونا در کشور برای نیرو‌های بهداشتی و درمانی تمام شد و فاز دوم برای افراد بالای ۸۰ ساله شروع شده است. امیدواریم تا پایان این هفته واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال را تمام کنیم. از هفته آینده نیز ۷۵ تا ۸۰ ساله‌ها و بعد از آن ۶۵ تا ۷۵ ساله را شروع خواهیم کرد. سامانه ثبت نام واکسن کرونا نیز آماده است به زودی به مردم معرفی می‌شود.

وی افزود: برای واکسیناسیون سالمندان فعلا نیازی به ثبت نام و مراجعه حضوری نیست. نیازی به مراجعه به سایت هم نیست و از طریق تلفن و پیامک به مردم اعلام می‌شود و اگر تا هفته آینده پیامک ارسال نشد، سامانه وزارت بهداشت برای ثبت نام سالمندان برای واکسن معرفی می‌شود.

توقف روند صعودی کرونا در ۲۵ استان/ اوج پیک بیماری در انتظار تهران و پنج استان دیگر/ اتمام واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال در این هفته/
 
رئیسی با بیان اینکه هم اکنون ۱۹۸ شهر در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر نارنجی، ۸۷ شهر زرد و ۹ شهر آبی داریم، گفت: صرف نظر از اینکه ویروس‌های جهش یافته وارد می‌شود یا نه کاری که باید انجام دهیم این است که همان توصیه‌های قبلی را انجام دهیم البته با وسواس و دقت بیشتری انجام شود تا از گسترش ویروس‌های جدید در سطح استان و کشور جلوگیری کنیم. راه مبارزه با کرونا رعایت همان پروتکل‌های قبلی است.

او افزود: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هنوز در حد مطلوب نیست و آنچنان که باید و شاید پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود. در برخی استان‌ها خوب عمل کرده اند، اما برخی استان‌ها عملکرد ضعیف بوده است و در مجموع میزان متوسط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ۶۱ درصد است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: در جلسه امروز ستاد همچنین درباره تشدید مراقبت‌های مرزی تصمیم گیری شد و قرار شد ناجا تفاهمنامه‌ای با ارتش و سپاه ببندد تا برای کنترل مرز و عدم ورود اتباع خارجی به ویژه در مرز‌های خراسن رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه در هفته گذشته حدود ۵۷۰۰ نفر از اتباع خارجی که ورود غیر مجاز داشتند برگردانده شدند، افزود: اکثر افرادی که غیر مجاز وارد می‌شوند از استان‌های شرقی هستند و ۶۷ درصد آن‌ها از مرز‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی وارد کشور می‌شوند.

رئیسی گفت: تصمیم دیگری که گرفته شد، ممنوعیت صدور مجوز ورود خدمه کشتی و ملوانان در بنادر است که از طریق فرماندهی دریابانی و اداره گذرنامه انجام شد. بسیاری از نیرو‌های خدمه کشتی‌ها مربوط به هندوستان است و اگر این افراد مبتلا باشند و در مرز‌های ایران پیاده شوند می‌تواند آسیب زا باشد و این افراد هم کنترل می‌شوند.

وی با کرونا افزود: در هفته گذشته ۳۱۰ هزار بازدید اصناف انجام شد، طرح تشدید بازرسی‌ها اجرا شد. در این بازدید‌ها ۵۲۰۰ صنف متخلف پلمب شدند. رعایت برخی اصول پروتکل‌ها در اصناف ضعیف از جمله اینکه ۳۸ درصد تهویه مناسب ندارند، ۳۷ درصد مردم ماسک نمی‌زنند. ۴۰ درصد مردم هم به خصوص در مترو‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی فاصله گذاری را رعایت نمی‌کنند.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز ورزشی ۵۰ درصد است. باشگاه‌های ورزشی به علت تهویه نامناسب و فضای سربسته عامل انتقال بیماری هستند.

وی افزود: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایانه‌های مسافربری حدود ۷۳ درصد است. بدترین جا‌ها نیز از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی سوپر مارکت ها، خواربار فروشی‌ها و بعد از آن نانوایی هاست. امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها وضعیت مناسب تری داشته باشیم.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
کاسبی سیاسی اقتصادی امنیتی با کرونا را تا کی می خواهند ادامه دهند؟؟؟!!!!!!!
هر موقع اعتراضات صنفی شروع می شود کرونا هم اوج می گیرد!!!!!
هر موقع اعتراضات کارگران و بازنشستگان و ... شروع می شود کرونا هم اوج می گیرد!!!!
کرونا در شب های قدر و جمعیت های درون مسجد ها اصلا گسترش پیدا نمی کند !!!!!!
کرونا در مسافرت با قطار و اتوبوس و هواپیما اصلا گسترش پیدا نمی کند اما در ساعت ۱۰ شب تا ۴ صبح با خودرو شخصی شدیدا گسترش پیدا می کند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
کرونا هدیه الهی بود برای بعضیا
شوخی می کنید؟ من پدرم 92 سالشون هست هنوز نه واکسن زدن نه به ما اطلاعی در باره زمان و مکان زدن واکسن داده اند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
پس تلویزیون نگاه نمی کنی که از شنبه اعلان عمومی واکسن بالای ۸۰ ساله هارواعلام کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
سلام. پدر من 83 سالشون هست و امروز واکسن بهشون زدن. نگران نباشید به همه افراد بالای 80 سال دارن میزنن..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
سلام ممنونم از اطلاعی که دادین. برای پدرتون ثبت نام کردین یا خودشون برای زدن واکسن باهاتون تماس گرفتن؟
پس کرونای هندی بر خلاف نوع انگلیسی جهشش هوشمندش کرده و جغرافی بلده فقط از سمت شرق و از حمل دریایی استفاده میکنه مثلا امکان نداره از غرب و جنوب و شمال کشوری و فردی درگیر ویروس جهش یافته باشه یا با هواپیما بیاد نه؟
کم کم به شبهای احیا نزدیک میشویم وویروس هشیاراست ودراین شبها ازلانه خود بیرون نمیاد وپس ازآن به انتخابات نزدیک میشویم واین ویروس تنور انتخابات راقراره گرم کنه خیلی باهوشه این ویروس
پاسخ ها
ناشناس
| Bulgaria |
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
این ویروس همونیه که تو دید و بازدیدها و مسافرت های نوروزی بود دانشمند
خوب دیگه کم کم داریم به خرداد و انتصخابات نزدیک میشیم و چند نفر هم تازه بوسیله کرونا زنده میشن؛ ما اصلا موشکول نداریم
باز بگید نزولی شده باز عادی انگاری کنید.......... مسوول فوتی های اخیر همین اطلاعات غلطی بود که ستاد ملی کرونا در ایام فروردین داد
کدام اتمام واکسیناسیون ۸۰ ساله ها؟ من هنوز هیچکدام از اقوام نزدیک و پدر و مادرم که همگی بالای ۸۰ًهستند را نه کسی تماس کرفته نه واکسنی زده! چی میگین برای خودتون؟
متاسفانه از حجم ماشینهای پارک شده کنار خیابانها کاملا معلومه که دورکاری در اکثر ادارات و شرکتهای خصوصی اجرا نمیشه به خصوص در تهران که هنوز به اوج پیک بیماری هم نرسیده. با این وضع با ورود ویروسهای جهش یافته سایر کشورها باید منتظر آخرالزمان باشیم.
اراده جدی برای برخورد با متخلفان وجود ندارد. اغلب مشاغلی که باید تعطیل باشند مخفیانه فعالند و به گزارشات ترتیب اثر د اده نمی شود
در هند با وجود شرایط بقول شما نامناسب ۱% بیماران فوت می کنند و در ایران با شرایط مناسب! ۳.۵% چرا؟؟؟؟؟
کاش می شد این ویروس را به تنظیمات کارخانه برگشت داد تا برگرده چین
ميگن رو آفريقايي اثري نداره پس واكسن زدن فايده اش چيه چون بزودي آفريقايي همه جا رو ميگيره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل