بازدید 11492
پیمانه اقتصادی

روایت جهانگیری از تولد دلار ۴۲۰۰ تومانی/ نایب رئیس مجلس: ۴۶ میلیون نفر بعد از دعوت دولت، سرمایه‌شان را در بورس از دست دادند/ رئیس اتاق اصناف تهران: فعال بودن بانک‌ها منطقی نیست

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پالادیم مرز ۳۰۰۰ دلار را درهم شکست، پیش بینی روند طلا در هفته جاری، دستگیری ۵۵۵ نفر به علت سوء استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی، مالیات خریداران سکه بیش از ۲ برابر شد، رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان: کمبود شکر نداریم و چالش جدید مردم آمریکا برای خرید خانه را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۴۹۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱ 01 May 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پالادیم مرز ۳۰۰۰ دلار را درهم شکست، پیش بینی روند طلا در هفته جاری، دستگیری ۵۵۵ نفر به علت سوء استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی، مالیات خریداران سکه بیش از ۲ برابر شد، رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان: کمبود شکر نداریم و چالش جدید مردم آمریکا برای خرید خانه را در بر دارد.

 

پالادیم مرز ۳۰۰۰ دلار را درهم شکست

هر اونس پالادیم در معاملات روز جمعه تا مرز ۳۰۰۷ دلار و ۷۳ سنت پیش رفت و آخرین بار در ۲۹۵۲ دلار و ۶۹ سنت ایستاد. قیمت این فلز از ۱۶ مارس که شرکت نورنیکل روسیه از آبگرفتگی دو معدن و کاهش تولیدش خبر داد، بیش از ۲۰ درصد رشد کرده است. جفری کریستین از گروه CPM اظهار کرد: صنعت خودروسازی و صنعت محصولات الکترونیکی پالادیم بیشتری خریداری می کنند؛ بنابراین بازار دچار کمبود عرضه شده است. وی در ادامه افزود: افزایش تقاضا ماهیت سفته بازی دارد و بنابراین می تواند قیمت ها را برای مدت طولانی بالا نگه دارد. تقاضا از سوی صنعت خودروسازی با تسهیل کمبود تراشه در اواخر امسال ممکن است افزایش بیشتری پیدا کند.

کارستن فریتچ، تحلیلگر کومرس بانک اظهار کرد،  بعید است قیمتها بالای ۳۰۰۰ دلار بمانند و کاهش پیدا خواهند کرد، زیرا خودروسازان به جای پالادیم به استفاده از پلاتین روی می آورند که فلز ارزانتری است. در چنین سطح قیمتی، خودروسازان بیشتری به فکر جایگزین برای پالادیم می افتند. مقررات محیط زیستی سخت گیرانه خودروسازان را مجبور کرده است طی سالهای گذشته از پالادیم بیشتری در موتورهای بنزینی استفاده کنند؛ اما استفاده از پلاتین و تغییر گرایش به سمت خودروهای برقی احتمالا تقاضا برای پالادیم را ضعیف تر خواهد کرد. مصرف اصلی پالادیم و پلاتین در مبدل های کاتالیزوری است. پالادیم در موتورهای بنزینی بازار چین و آمریکا که اولین و دومین بازارهای بزرگ جهان هستند محبوب است و پلاتین در خودروهای دیزلی که در اروپا محبوب هستند به کار می‌رود.

پیش بینی روند طلا در هفته جاری

نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد در پی ناتوانی اونس طلا در شکستن بالای مرز ۱۸۰۰ دلار با وجود افزایش فشارهای تورمی، سیاست های پولی فوق تسهیلی و تمایل دولت به هزینه بیشتر، عصبانیت زیر پوست بازار طلا خزیده است. به گزارش ایسنا، در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، تحلیلگران به سرمایه گذاران هشدار دادند اگر طلا در چنین فضایی نتواند صعود کند، در آن صورت منتظر قیمتهای پایینتر باشند. با این حال بسیاری از تحلیلگران می گویند تست مجدد سطح حمایتی اخیر می تواند نیروی خرید جدیدی در بازار ایجاد کند.

باب هابرکورن، کارگزار ارشد کالا در شرکت آر جی او فیوچرز به کیتکونیوز گفت: اکنون زمان آن رسیده که به ناکامی طلا اذعان کنیم. طلا اکنون به تقلا افتاده است اما در مقطعی، نوبت درخشش این فلز ارزشمند خواهد رسید. بازار طلا شاهد تغییر دراماتیکی در فضا بود زیرا قیمتها نتوانستند از مرز ۱۸۰۰ دلار عبور کنند. دو هفته پیش در نظرسنجی کیتکونیوز برای نخستین بار ۱۰۰ درصد تحلیلگران به افزایش قیمت طلا رای داده بودند. این هفته برای نخستین بار در تاریخ این نظرسنجی هیچ کس به افزایش قیمت طلا رای نداد. اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک اظهار کرد: طلا هر آنچه در توانش است انجام می دهد و سرمایه گذاران طلا را عصبانی کرده است.

در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها هشت نفر معادل ۵۳ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و هفت نفر معادل ۴۷ درصد نظری نداشتند. در این بین، مجموعا ۹۵۴ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران غیرحرفه ای شرکت کردند که از میان آنها، ۵۱۲ نفر معادل ۵۴ درصد به افزایش قیمت و ۲۴۹ نفر معادل ۲۶ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۹۳ نفر معادل ۲۰ درصد نظر خنثی داشتند.

روایت جهانگیری از تولد دلار ۴۲۰۰ تومانی

معاون اول ریاست‌جمهوری با حضور در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده بود در اردیبهشت ماه می‌خواهد تصمیم جدی بگیرد. سه راهکار روی میز ما بود؛ یکی ادامه وضع موجود بود. وی دومین راهکار را سرکوب نرخ ارز دانست و ادامه داد، شناور قرار دادن نرخ ارز سومین راهکار بود. سومین مورد تصویب شد و به عدد ۴۲۰۰ تومان رسیدیم. برای چند ماه قرار شد این تصمیم اجرایی شود. در شوک خروج ترامپ از برجام بازار خیلی عادی بود. آمریکایی‌ها پیش‌بینی کرده بودند با این خبر شوک عظیمی ایجاد شود. در مرداد ماه سران سه قوه تشکیل شد. سیاست‌های ارزی بررسی شد. آنجا بر اثر اصرار برخی از سران سه قوه تصمیم گرفته شد نرخ ۴۲۰۰ تومان تصویب شود. در آن زمان ارز به ۴۵۰۰ تومان رسیده بود. اگر می‌گذاشتند به همان روش نرخ ارز رشد کند الان آن قدر تفاوت نبود. جهانگیری گفت: در جلسه دولت جمعی با حضور اقتصاددان‌ها پیشنهاد دادند که وی نرخ ارز را اعلام کند تا تصمیم قطعی دولت اعلام شود. این نرخ تصویب سران سه قوه است اما این که آقایان دیگر اعلام نکردند یک موضوع دیگر است.

جهانگیری در بخش دیگری از این نشست گفت: این مجلس انقلابی فعلی به همین نرخ ارز رای داد. تصمیم دولت و فرد فقط نبود. تصمیم جمعی از نظام بود. وی با اشاره به سابقه تفاوت نرخ ارزهای دولتی و آزاد در دولت‌های موسوی، هاشمی و خاتمی اشاره کرد: در دولت احمدی‌نژاد دو نرخ دیگر به تک‌نرخی اضافه شد. در این دوره فقط در دوران جنگ اقتصادی سه نرخی اعلام شد. ما محدودیت منابع ارزی داشتیم. در سال ۹۹، ۵ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم. در سال‌های قبل ۱۰۰ میلیارد منابع ارزی داشتیم. هنر من این بود که هر سال سعی کردم میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی کاهش پیدا کند.

دستگیری ۵۵۵ نفر به علت سوء استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی

سرپرست  دادسرای مبارزه با جرائم اقتصادی از  دستگیری ۵۵۵ نفر به علت سوء استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر داد. به گزارش ایسنا، رضا نجفی، سرپرست دادسرای مبارزه با جرایم اقتصادی در این باره گفت: بیش از  ۱۲۴۸  پرونده در حوزه مفاسد ارزی تشکیل شد و ۵۵۵ نفر در این پرونده ها دستگیر شدند  که ارزش مالی این پرونده ها بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار بوده است. وی افزود: از موضوعات مهم بحث پرونده های ارز بوده است و  در حوزه های صادرات و واردات شعب ویژه ای اختصاص داده شد. نجفی ادامه داد: از جمله پرونده مهمی که در این حوزه تشکیل شده، پرونده هفت تپه بوده است که بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. پرونده موسوم به قربانعلی فرخزاد حدود ۴۵۰ میلیون دلار، پرونده موسوم به واردات کاغذ بالغ بر ۴۵۰ میلیون دلار،  پرونده مربوط به واردات روغن بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار و پرونده مربوط به گروه کاظمیان بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار و پرونده های دیگر مربوط به سالار آقاخانی و ... که در این حوزه تشکیل شد.

مالیات خریداران سکه بیش از دو برابر شد

بررسی جزئیات مالیات خریداران سکه از بانک مرکزی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بیانگر این است که مبالغ درنظر گرفته شده برای سال گذشته سنگین‌تر شده است. اینگونه که در سال ۱۳۹۸ خریداران ۱۰ سکه معاف از مالیات بودند، اما برای سال گذشته خریداران پنج سکه از بانک مرکزی معاف هستند و در سال ۱۳۹۸ کسانی که بیش از ۱۰ تا ۳۰ سکه خریده بودند باید ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر سکه می دادند، در حالی که خریداران پنج تا ۱۵ سکه در سال گذشته باید ۹۶۰ هزار تومان به ازای هر سکه بپردازند. همچنین در سال ۱۳۹۸ نسبت به مازاد ۳۰ تا ۵۰ سکه به ازای هر قطعه سکه ۵۲۰ هزار تومان مشمول پرداخت مالیات می‌شدند و نسبت به مازاد ۵۰ تا ۱۸۵ عدد سکه به ازای هر قطعه سکه معادل ۶۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع برای آن‌ها محاسبه می‌شد.

این در حالی است که خریداران سکه در سال ۱۳۹۷ تا ۲۰ سکه از پرداخت مالیات معاف بوده و نسبت به مازاد ۲۰ تا ۶۰ سکه به ازای هر سکه معادل ۱۵۰ هزار تومان و به مازاد ۶۰ تا ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه باید ۲۰۰ هزار تومان مالیات می پرداختند و نسبت به مازاد ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه، به ازای هر سکه مکلف به پرداخت ۲۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع بودند. بنابراین، این ارقام نشان می‌دهد که نحوه و نرخ مالیات از خریداران سکه در سال گذشته نسبت به سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ سخت‌گیرانه‌تر شده و با افزایش قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است؛ به این صورت طی این مدت هم از تعداد سکه‌هایی که از مالیات معاف می‌شوند کم و هم بر مبالغ این مالیات افزوده شده است. به عبارت دیگر، مبالغ مالیات ازخریداران سکه در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ بیش از دو برابر با افزایش مواجه شده است.

نایب رئیس مجلس: ۴۶ میلیون نفر بعد از دعوت دولت، سرمایه‌شان را در بورس از دست دادند

علی نیکزاد ثمرین، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: "دولت محترم؛ 46 میلیون نفر از مردم بعد از دعوت شما به ‎بورس، تا چهل درصد از سرمایه شان را از دست داده اند. اگر قرار است حمایتی از بازار سرمایه شود آن را مثل مسائل دیگرتان، معطل ‎برجام نکنید."

رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان: کمبود شکر نداریم

صفر فرهمندجم رئیس اتحادیه خوار و بار فروشان در گفت‌وگو با میزان، در خصوص سهمیه بندی شکر و وضعیت این کالا در بازار گفت: شکر در بازار فراوان است و مشکلی وجود ندارد. شکر در بازار به اندازه کافی موجود است و تمامی واحد‌های صنفی این کالا را توزیع می‌کنند. وی افزود: ۱۰۰ تن سهمیه شکر هم سر وقت به اصناف عرضه می‌شود.

رئیس اتاق اصناف تهران: فعال بودن بانک‌ها منطقی نیست

فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا صرفاً با تعطیلی اصناف کنترل نمی‌شود، تاکید کرد: اصناف مختلف برای جلوگیری از ورشکستگی باید فعالیت داشته باشند؛ اما بسته بودن واحدهای صنفی و در عین حال فعالیت بانک‌ها و سازمان امور مالیاتی با توجه به شرایط اقتصادی سخت کنونی، منطقی به نظر نمی‌رسد و بارها این موضوع را به استاندار تهران و ستاد ملی کرونا اعلام کرده‌ایم.

چالش جدید مردم آمریکا برای خرید خانه

راشاتودی: قیمت الوار که یکی از اصلی‌ترین مصالح برای ساخت خانه در آمریکا به شمار می‌رود طی دوازده ماه گذشته ۲۵۰ درصد رشد کرده و همین امر به چالشی جدید در توانایی مردم این کشور در خرید خانه بدل شده است. انجمن ملی سازندگان آمریکا طی گزارشی اعلام کرد که قیمت الوار نسبت به آوریل سال ۲۰۲۰ افزایش شدیدی داشته و همین امر باعث شده که قیمت یک خانه معمولی برای یک خانواده متوسط به طور متوسط ۲۴ هزار دلار افزایش یابد. به عنوان مثال در معاملات روز دوشنبه در بورس الوار آمریکا به قدری قیمت این محصول افزایش یافت که برای مدتی معاملات آن متوقف شد. داستین جلبرت، کارشناس موسسه فست مارکتز، در این باره می‌گوید بازار با مشکل جدی مواجه است و ممکن است طی ماه‌های آینده شاهد از کنترل خارج شدن قیمت‌ها باشیم. وی می‌گوید دلیل اصلی افزایش قیمت الوار در آمریکا این است که در بخش عرضه شاهد عدم ارائه میزان کافی الوار همگام با تقاضا هستیم و عرضه کنندگان نتوانسته اند نیاز بازار را همراه با افزایش تقاضا و رسید فصل خانه سازی یا نوسازی خانه‌ها تأمین کنند. یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت الوار در آمریکا این است که به خاطر شیوع ویروس کرونا بسیاری از کارخانه‌های چوب بری در این کشور برای مدتی تعطیل شده اند.

نرخ بیکاری در کشورهای اروپایی چه قدر است؟

به نقل از مرکز آمار اتحادیه اروپا، تا پایان ماه مارس نرخ بیکاری در منطقه یورو با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۸.۱ درصد رسید. این نرخ در سطح اتحادیه اروپا با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۷.۳ درصد رسید. این نرخ بیکاری کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سه ماه اخیر بوده است. تخمین زده می‌شود تا پایان این ماه ۱۵ میلیون و ۵۲۰ هزار مرد و زن در سطح اتحادیه اروپا بیکار باشند که از این تعداد، ۱۳ میلیون و ۱۶۶ هزار نفر ساکن کشورهای عضو منطقه یورو بوده‌اند. در مقایسه با ماه قبل، شمار افراد بیکار در اتحادیه اروپا ۲۳۷ هزار نفر و در سطح منطقه یورو ۲۰۹ هزار نفر کاهش یافته است. در بین کشورهای عضو، بالاترین نرخ بیکاری متعلق به اسپانیا با ۱۵.۳ درصد بوده است و پس از این کشور، ایتالیا با ۱۰.۱ درصد و سوئد با ۹.۱ درصد قرار دارند.

از سوی دیگر، کمترین نرخ بیکاری در لهستان با ۳.۱ درصد مشاهده شده و پس از این کشور، جمهوری چک با ۳.۲ درصد و هلند با ۳.۵ درصد قرار دارند. نرخ بیکاری طی این مدت در بلژیک ۵.۸ درصد و فرانسه ۷.۹ درصد بوده است. در بین کشورهای اروپایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند نیز نرخ بیکاری در ایسلند ۷.۲ درصد اندازه‌گیری شده است. همچنین تا پایان این ماه دو میلیون و ۹۵۱ هزار جوان زیر ۲۵ سال در اتحادیه اروپا بیکار بوده اند که از این میزان، دو میلیون و ۳۷۳ هزار نفر ساکن منطقه یورو بوده‌اند. در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل، نرخ بیکاری جوانان در سطح اتحادیه اروپا ۰.۲ و در سطح منطقه یورو ۰.۱ درصد کاهش داشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
پس از خارج شدن امریکا از برجام بازار ارز دچار شوک نشد
اقای جهانگیری واقعن چطور یادتون نمیاد که همون فرداش دلار شد ۸ هزار تومن
درستش اینه:

۴۶ میلیون نفر مبلغی بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد به دولت برای کسری بودجه سال ۹۹ کمک کردند در سالی که ۹۰ درصد صادرات دولت به خاطر تحریم کم شده بود

۴۶ میلیون نفر فریب اعتماد به دولت را خوردند و در آتش آن سوختند
پاسخ ها
بب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
سال1400 میخواد چکارکنه خخخخ
بورس در واقع یک آدرس غلط بود و چه دلایل و منافعی داشت باید کسایی که مردم را دعوت کردند توضیح دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
باید همه شکایت کنند و حقشان را بگیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
بورس اتفاقا اصلا آدرس غلطی نبود، هوشمندانه ترین حرکت اقتصادی چند سال اخیر دولت بود ولی به دلیل فساد و رانت به افتضاح کشیده شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
عین بادکنک اینقدر بادش کردن و بادش کردن که حالا حالاها با این فس فس خالی کردنها بحرانش رفع بشو نیس که نیس
اخذ مالیات خرید سکه، عین دبه در معامله است و حرام. در قراردادها ذکر شده "معاف از مالیات"
من ۸ سکه بدهکار بودم و از بانک ثبت نام کردم و حریدم به قیمت ۱.۳۵ میلیون
اون موقع قیمت ازاد ۱.۵۵ میلیون بود یعنی ۲۰۰ بالاتر
حالا می فرمایید من بابت هر سکه بایو ۹۷۰ هزار مالیات بدم
این دیگر چه قانونی است
خوب همان موقع می کفتید مالیات ان چقدر است تا من از بازار و تحویل فوری خریداری می کردم نه از بانک و تحویل یک ساله
۴۶ میلیون نفر خام دولت و مسئولین شدند و سرمایه هایشان وارد چرخه ی بودجه مملکت شد!!!!!!!!
نتیجه: اگر هیچ کاری نمی کردند وضع بهتر بود!!!
به این نماینده عزیز بگویید بخدا من سرمایه ام در خرداد 99
217 ملیون سرمایه داشته ام ولی در حال حاضر 60ملیون دارم سرمایه بچه ها یم بود که بااین افت سهام ازدست رفت هی میگن خو ب میشه
باید بانکها اعلام نمایند در زمان فعالیت چکی مورد پذیرش قرار نمی گیرد تا مشکل عدم پاس چکها حل گردد.
کی گفته حل نمیشه آقای فراهانی.؟ اتفاقا مشکل فقط ما بازاریا هستیم وگرنه کرونا نه تو بانک منتقل میشه نه تو ادارات دولتی و شرکت های خصوصی.تو مترو و بی آر تی که اصلا ویروس میترسه بره.این ویروس اسمشو بگذارید ویروس بازاری چون مشکل فقط ماییم
به دلیل شرایط اقتصادی امریکا دلار تا زیر 3000تومان ریزش میکنه اونوقت فروشنده ها جنساشونا ترشی بندازند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر