بازدید 19647
۲

بد حجابي و روش برخورد با آن

نشست رادیو گفت‌وگو
کد خبر: ۱۰۴۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۴ 17 June 2010
موضوع حجاب و پوشش افراد جامعه يكي از موضوعات حايز اهميت است كه ديدگاه‌هاي مختلفي در مورد آن مطرح است.
به گزارش «جام جم» راديو گفت و گو در نشستي خبري با حضور حجت الاسلام محمد تقي رهبر رئيس فراکسيون روحانيون مجلس شوراي اسلامي، عليرضا افشار معاون فرهنگي اجتماعي وزير کشور و عفت شريعتي نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي به بررسي اين موضوع پرداخته است. مشروح اين گزارش به اين شرح است:

راديو گفت‌وگو: آقاي رهبر ديدگاه شما در مورد روندي که تاکنون در مورد حجاب و عفاف اجرا شده چيست؟
 
رهبر: حجاب از ضروريات اسلام است. حجاب رمز سعادت خانواده و براي جلوگيري از انحرافات اخلاقي جوانان دختران و پسران است. در مورد اصل حجاب و ضروري بودن آن ترديدي وجود ندارد. دشمنان اسلام از روزي که به کشورهاي اسلامي حمله کردند و يا عواملشان را به عنوان مزدور نصب کردند، يکي از کارهايشان کشف حجاب بود که در عصر رضاخان در اين کشور ادامه پيدا کرد.

در کشورهاي ديگر هم همين ارمغان شوم بي حجابي را در کشورهاي اسلامي بردند. با انقلاب اسلامي تبعاً يکسري معيارها عوض شد و بازگشتي شد به همان اصالت ايراني و اسلاميت و مسلمان ايراني بودن و پرهيز از آن رويه غربي‌ها و حجاب برگشت.

البته در بعضي ضعيف بوده، در برخي کامل بوده. خانواده‌هايي هستند که به حکم ديانت و تدين مقيد به حجاب هستند، الان اکثريت 99درصد زنان جامعه ما واقعاً پايبند هستند، اعتقاد دارند، ما داريم نمونه هايش را در صحنه‌هاي مختلف، در روستا و تهران و شهرستانها مي‌بينيم.
 
در انقلاب اسلامي، بعد از شکل گيري نظام اسلامي وضعيت حجاب، همان خانوادگي سنتي و ديرينه ما در کشور آمد، الا يک عده خاص. يک عده خاص هميشه هنجار شکن بوده است. حتي در اين سالهاي اخير و سال اخير ما خبرهايي داريم که يک عده به افرادي پول مي‌دهند و پول مي‌گيرند براي اينکه بدحجابي را در جامعه ترويج دهند.
لباسهاي زننده، آرايش‌هاي تند، اين با فرهنگ جامعه ما نمي‌خواند و به نوعي بايد با اين موضوع برخورد شود. براي مقابله با اين موضوع دو راهکار داريم، يک راهکار اصولي و فرهنگي و فرهنگ سازي، يک راهکار هم اينکه با مواردي که ناهنجاري است و براي جامعه قابل تحمل نيست،  برخوردي منطقي داشته باشيم، يک الزاماتي بوجود بياوريم. در اين رابطه چند سال پيش مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بعنوان گسترش فرهنگ حجاب و عفاف، به دستور مقام معظم رهبري هم بود که اين موضوع تدوين شد و به دستگاهها ابلاغ شد. سال 84 بود و اين به وزارتخانه ها، ادارات، جاهاي مختلف رفت ولي متأسفانه دقت کافي روي اين موضوع نشد، توجه به اجرايي شدن آن، آن طور که بايد نشد .

در حقيقت اين راهکارهايي را نشان مي‌داد که در دانشگاه‌ها، در ادارات، در وزارتخانه‌ها، بيمارستانها،
داروخانه‌ها خود اين‌ها کم نيست. ما ميليونها کارمند و دانشجو و دانش آموز داريم که در همين دستگاهها اگر الزاماتي باشد و رعايت شود، تبعاً به سطح جامعه هم کشيده مي‌شود. به علاوه رسانه ملي در اينجا نقش مهم دارد.
 
راديو گفت و گو: آقاي افشار در مورد طرح حجاب و عفاف که اجراي آن به وزارت کشور محول شده بفرماييد. آيا همان طرح مصوب سال 84 است و اينکه در زمينه اجرا تا کجا پيش رفته است؟
 
افشار: در خصوص اين طرح البته اقدامات محدودي در تهيه آن 3 يا 4 سالي که به عهده وزارت ارشاد بود در دستگاه انجام شده است. اين طور نبود که هيچ اقدامي صورت نگيرد. ولي در حد مطلوب نبود. وقتي که به وزارت کشور ابلاغ شد ما از تمام دستگاهها و وزارتخانه ها، بخصوص دستگاههاي فرهنگي خواستيم برنامه شان را ارائه دهند. چون آنچه مصوب شده در انقلاب فرهنگي بود، برنامه نبود، شرح وظايف بود، راهکارها بود، بايدها و نبايدها ولي برنامه‌اي به تصويب نرسيد.

 در طول سال 88، تمام سازمان‌ها و نهادها مثلاً صدا سيما، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و دانشگاهها، مثلاً بهزيستي، مهد کودک ها، کليه دستگاههاي فرهنگ ساز، سازمان تبليغات، همه اينها برنامه هايشان را
آوردند، برآورد شد، به بخشي از اينها لازم بود کمک شود که منابعي پيش بيني شد. با توجه به رويکرد اخير فرهنگي دولت، بخصوص در استانها منابع خوبي اختصاص داده شده براي کارهاي فرهنگي، تأثير آن کارهاي فرهنگي عمومي خود به خود روي حجاب و عفاف هم هست و از همانجا هم اين برنامه‌ها قابل تدوين است.

اعتبارات خوبي در نظر گرفته شده است. منتها در توليد اين برنامه‌ها نبايد شتاب زده عمل کرد. بايد کارهاي ارزشمند و اثربخشي باشد. قرار نيست ما اين پولها را خداي ناکرده هدر دهيم، بايد برنامه‌هاي اثربخشي مثلاً در زمينه‌هاي مختلف فرهنگي و سوژه يابي تهيه شود و اين کار مي‌برد.

راديو گفت و گو:آقاي افشار، اشاره به حرکتهاي شتاب زده داشتيد. از سال 84 ما تقريباً 5 سال را پشت سر گذاشتيم.
 
افشار: من منظورم از ابداع ستاد صيانت است که اول سال 88 کارش شروع شده. مربوط به دوره‌هاي قبل را من عرض کردم، گزارش عملکردي داريم از دستگاههاي فرهنگي که کارهايي انجام دادند نه به اين وسعتي که الان ديده شده. محدود بوده. البته ما در حوزه مد لباس هم بحث دعوت از طراحان براي ارائه مدها و ژورنالهاي پوشش اسلامي براي دسترس خانواده‌ها و مردم به ان را هم داشتيم .

البته مراکز فروش عرضه مستقيم پوشش اسلامي پيش بيني شده در سطح استانها که دسترسي مردم به اين لباسها باشد. اينها کارهاي ايجابي است در حقيقت.
 
راديو گفت و گو: خانم شريعتي، ايا طرح حجاب و عفاف را براي مقابله با بد حجابي کافي مي‌دانيد و آيا در مجلس کارهاي ديگري در اين خصوص انجام گرفته يا خير؟

شريعتي: به نکات مهمي اشاره فرموديد. حجاب و عفاف پيش از آنکه از آن به عنوان مثلاً يک طرح استفاده کنند و حجاب و عفاف را در آينه يک طرح قرار دهيم، بايد اين به عنوان يک باور عميق و اصلي در جامعه مد نظر قرار گيرد.

من فکر نمي‌کنم مسئله متانت و حجاب و عفاف و آن امنيت معنوي جامعه چيزي باشد که ما بخواهيم اين را با همايش‌ها و سمينارها و مسائل اين گونه‌اي قوت بخشيم. بلکه اين بيشتر عملکردي است.من فرمايشات برادر بزرگوار را گوش کردم، درست است بايد کار فرهنگي انجام شود. اما اين کار فرهنگي چگونه مي‌خواهد تعريف شود.

 به نظرم مي‌رسد که در اين مسئله ما بيش از اينکه بخواهيم مثلاً عناوين فرهنگي و اين گونه‌اي را در اين زمينه کارساز بدانيم، فکر مي‌کنم آنچه مهم است اين است که واقعاً مجموعه‌هاي زير نظر خودمان را تشويق کنيم به سمت يک زندگي سالم و معرفتي و معنوي.

در دانشگاهها، در ادارات، سازمانها، دستگاهها، چه بخش خصوصي، چه دولتي، هر دو نياز است اين واقعيت کاملاً مشهود است که ما بايد حجاب و عفاف را مشاهده کنيم. عفاف جامعه چيزي نيست که در قالب سمينار بگنجد. به نظر من در حال حاضر ما علاوه بر کار فرهنگي، علاوه بر مسائل آموزشي، واقعاً باور معنوي و عقيدتي و اين فريضه واجب را واقعاً پياده کنيم.

دانشگاهها بايد قوانين خاص خودشان را داشته باشند.مسلماً مسئول يک دستگاه، يک ارگان، يک نهاد، ان قدر حرفش تأثير و اثر بخشي دارد که کارمندان زيرمجموعه خودش را تشويق به تقويت مسئله حجاب و عفاف در پوشش و رفتار داشته باشد، همچنين ديگر دستگاهها.
 
راديو گفت و گو: يعني شما معتقديد الگوهاي تصويري که در جامعه ارئه مي‌شوند، ما اول بايد آن الگوها را اصلاح کنيم. حالا ميتواند در رسانه ملي باشد مي‌تواند در مطبوعات باشد.
 
 شريعتي: بله. صدا و سيما مي‌تواند در مستندها در فيلم‌ها حتي در اخبارگوهاي خود، در کارتون ها، مثلاً اگر يک چيزي را عنوان کند بعد انتظار داشته باشيم که بهره برداري ديگري صورت گيرد اينکه نشدني است. ما خيلي راحت مي‌توانيم حجاب و عفاف را در جامعه تقويت کنيم، آن هم بدون اين برنامه‌هاي سميناري. واقعيت اين است هر اداره‌اي، هر دستگاهي هر خانواده‌اي بايد به اين مسئله بپردازد.

 مردم وقتي احساس مي‌کنند به اين باور مهم معرفتي و ديني، از منظر همايش‌ها و سمينارها و جشنواره‌ها نگريسته شود، خود به خود بي اعتماد مي‌شوند. در مورد اين قضيه اگر به واقعيت مسئله پرداخته شود مردم خوب کمک مي‌کنند. ما که نمي‌خواهيم حجاب و عفاف را بوجود بياوريم که بخواهيم فضاسازي کنيم.
 
راديو گفت و گو:ايا در طرح عفاف و حجاب، مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، آنجا بيشتر به تئوري و نظريه پرداخته شده يا اينکه راهکارهاي عملي دارد؟
 
شريعتي: بله. من فکر مي‌کنم بيشتر همين نظريه پردازي شده. اين نظريه پردازي خوب است، اما براي آنچه ما بخواهيم ابداعش کنيم، به وجودش بياوريم، نه يک باور ديني و معرفتي که فريضه واجب است.
 
راديو گفت و گو:آقاي رهبر، چند شب پيش رئيس جمهور در شبکه اول سيما گفت و گويي مستقيم با مردم داشتند و آنجا هم به همين مسئله عفاف و حجاب در جامعه پرداخته شد. آقاي احمدي نژاد در سخنان خود بيان کردند که اين روش موجود در برخورد با بدحجابي درست نيست و بايد اين روش را تغيير دهيم. با اين ديدگاه موافقيد؟

رهبر: من مي‌خواهم استناد کنم به گفت و گويي که خدمت مقام معظم رهبري داشتيم. روحانيون مجلس، حدود يک ماه قبل که خدمت مقام معظم رهبري رسيديم، بنده عنوان کردم که اين لايحه يا مصوبه به تعبير ديگر که چند سال پيش به دستور حضرت عالي آماده شد اين الان به بايگاني سپرده شده، يا کار مهم در آن نشده. البته آقاي افشار هم اشاره کردند که کار درستي نشده. حالا اگر هم کاري بوده، کار چشم گيري نبود.

بعد اشاره کردم که فرمانده نيروي انتظاري را در مجلس شوراي اسلامي خواستيم، گفتيم شما يک نظارتي و گشتي داشتيد، نظارت بايد در جامعه باشد. بايد بدانند يک کسي مراقب است، يک کسي تذکر مي‌دهد، البته با برخورد نامناسب هيچ کس موافق نيست. بعد من گفتم که جمعي مي‌گويند که ما بايد کار فرهنگي کنيم و کار فرهنگي به جاي خود.

پس اصل امر به معروف و نهي از منکر چه مي‌شود. بعد مقام معظم رهبري در خلال صحبتهايشان فرمودند بله کار فرهنگي درست، البته مثل اينکه مثلاً براي حرمت شراب مي‌گويند اين ضرر را دارد، آن زيان اجتماعي را دارد، آن زيان رواني را دارد. ولي اگر کسي هم شراب خورد، شلاق، مجازات دارد. در هر موردي ما مجازات داريم.

اين موضوع که بايد فرهنگ سازي کنيم، آقاي دکتر احمدي نژاد ان را قبول دارد. ما بايد سعي کنيم فرهنگ سازي کنيم، از طريق رسانه ها، خانواده ها، دانشگاه، تشويق کنيم، ترغيب کنيم و اغلب پاي اين موضوع بايستيم. اما اگر در جامعه ما دارد کشف حجاب مي‌شود. يک عده بد حجاب، يک عده کشف حجاب. بعد آقا اظهار نگراني کردند از اينکه چرا اين لايحه عمل نشده و با نيروي انتظامي هم دو سه روز بعد از آن که با اينها صحبت کردند فرمودند شما مسئوليد که چهره جامعه را سالم سازي کنيد.

به نظر من يک نگاهي در دولت است که اين نگاه را بايد تصحيح کرد. اين که بگويند ما فقط فرهنگ سازي کنيم، آن کاري است اصولي، اما اينکه هيچ گونه برخوردي، هيچ گونه تذکري، هيچ گونه اقدامي نشود، اين توهم را که ما نبايد برخوردي داشته باشيم را ما رد مي‌کنيم. من صحبتهاي ايشان را در عرصه فرهنگ سازي قبول ميکنم. اخيرا هم که خدمت علماي بزرگوار قم بوديم با روحانيون مجلس و با 5 تن از مراجع با جامعه مدرسين صحبت مي‌کرديم، از اظهارات ايشان ابراز نگراني کردند.
 
راديو گفت و گو:آقاي رهبر شما در اين مورد يک پيشنهاد مناظره هم داده بوديد درست است؟
 
رهبر: بنده حاضرم با جناب آقاي دکتر دوستانه، هم همفکريم، هم همخطيم، اما نگاهمان را در اين مسير روشن کنيم، ببينيم نگاه اسلامي در اين موضوع چيست. ما امر به معروف را چگونه بايد اجرا کنيم، آيا نيروي انتظامي يا هر نهاد ديگري موظف به اين کار است يا خير.

استنادات مان را بياوريم، دلايل مان را بياوريم. البته يک مثالهايي مي‌زنند که فلان جا بد برخورد شده. بله. ما هم قبول داريم نبايد بد برخورد شود، نبايد بي جهت مزاحمت براي مردم فراهم شود. شما فکر کنيد اگر بدانند هيچ نظارتي، هيچ کس نيست، چه کسي است که اين افراد را باز دارد؟
 
راديو گفت و گو:آقاي افشار، آقاي رهبر معتقدند که هم بايد نظارت را در جامعه داشته باشيم و هم در کنار آن کار فرهنگي انجام دهيم. نظر دولت چيست و چه کارهايي در وزارت کشور در اين زمينه دارد انجام مي‌شود ؟
 
 افشار: در خصوص اقدامات فرهنگي، همانطور که اشاره فرموديد اتفاق نظر است و ضعف‌ها و عقب ماندگي‌هايي داريم که متأسفانه آنها بيشتر اين آسيب اجتماعي را ايجاد کردند و تا زماني هم که آن حل نشود، صرف برخورد انتظامي قضايي مشکل را حل نخواهد کرد واما در اينکه خانم شريعتي هم فرمودند ما اصلاً بحث سمينار نداشتيم تا حالا حتي يک سمينار هم برگزار نکرديم بلکه همان جريانهاي فرهنگ ساز کشور که براي بخصوص نسل جوان و عموم جامعه ما الگو هستند، چه رسانه ملي، چه دستگاه آموزش و پرورش که مهمترين نهاد فرهنگ ساز است، اين‌ها بايد يک رويکردي از رسانه و عميق و مستمر ان شاالله کار فرهنگي را ادامه دهند. اما در مورد اين بحث دومي که فرموديد به نظر من در اينجا يک سوءتفاهمي بوجود آمده است.

هيچ کس در کشور موضوع مقابله با جرايم و ناهنجاريهاي اجتماعي را نفي نمي‌کند.آن چيزي که آقاي احمدي نژاد اشاره کردند، همان تبصره‌اي است که آقاي رهبر مي‌گويد و ما هم موافق آن نوع برخورد نيستيم. همين را بايد کنترل کرد. اينکه شماره ماشيني که تخلف کرده برداشته شود و به دستگاه قضايي داده شود، مسير قضائي اش را طي کند، آقاي رئيس جمهور هم همين را توضيح دادند. گفتند اين فرايند بايد طي شود. اينکه ما فرد يا افرادي را يا مثلاً در خيابان بخواهيم همانجا برخورد کنيم، اينکه طبق مسائل قانوني نيست.

ما که بحث‌هاي کارشناسي زيادي کرديم. دوستان نيروي انتظامي هم به شيوه‌هاي قانوني رسيدند که اثربخشي آن هم در جامعه بيشتر باشد. مهمتر از اين افراد آن باندها، آن مراکز فساد، آن جاهايي که موجب اصلي اين فضايي هستند که بايد در اولويت هم با آن‌ها برخورد شود.

 نمي‌شود ما اينجا يک برخورد با بد حجاب داشته باشيم، در اطراف تهران باغستانهايي باشد آزاد، بتوانند همه نوع مفاسد را در آنجا دنبال کند. هيچ برخوردي هم نباشد. بايد برخورد قاطع، همان چيزي که در ابلاغ آقاي رئيس جمهور هم آمد، اول با باندهاي فساد فحشاء و جرياني که ترويج فرهنگ‌هاي مبتذل مي‌کنند، اقلام مبتذل فرهنگي را توليد مي‌کنند و از جمله آن افرادي هم که مي‌خواهند هنجارشکني کنند در چارچوب قانوني برخورد شود.

من فکرم مي‌کنم همه با برخورد با اين مفاسد هم نظرند، بحث شيوه‌ها و تاکتيک‌هاي برخورد است که اختلاف نظر است. يعني آن روشها را بايد ما مورد بحث بيشتري قرار دهيم و به روشهايي برسيم که ان شاءالله اثربخشي آن هم در جامعه بيشتر باشد.

اين را در جلسات آينده ستاد صيانت در دستور گذاشتيم و ان شاءالله آن برنامه‌ها هم اجرايي خواهد شد.
 
راديو گفت و گو:خانم شريعتي، صحبتهاي دوستان را شنيديم، آن چيزي که آقاي افشار هم مطرح کردند اينکه ما شايد در شيوه برخورد اختلاف نظر داريم که چگونه بايد با افراد بد حجاب و آن افرادي که دارند در جامعه به شکل ناهنجاري ظاهر مي‌شوند برخورد شود، خاطرم هست که وزير کشور هم در ارديبهشت ماه در نشستي که در قم داشتند، مطرح کرده بودند که برخي از مشکلاتي که ما در حوزه فرهنگ داريم به خاطر برخوردهاي غلطي است که در گذشته در اين حوزه اتفاق افتاده. آيا ممکن است مجلس وارد کار شود و قانوني را مصوب کند، و ايا نيازي به اين کار هست يا خير؟

 شريعتي: من فکر مي‌کنم ما نياز به قانون جديد نداريم، اين حجاب و عفاف در شوراي فرهنگ عمومي کشور لازم الاجراست. اما از ياد نبريم که براي رفع هر مشکلي نمي‌توانيم فقط نيروي انتظامي و وزارت کشور را به مردم معرفي کنيم. چون مردم در جامعه منافع مادي و معنوي دارند که از طريق مشروع، از طريق صحيح بايد به آن نيازهاي مادي خود پاسخ دهند.

نيازهاي معنوي شان نيز همين طور. اين يک مسئله مهمي است. چون مردم منافع مادي و معنوي در اجتماع دارند، تبعاً هر کسي در هر محيطي فعاليت مي‌کند، مي‌خواهد به شکلي فعاليتش نمود داشته باشد که در جلب منافع مادي موضوع و آن موهبت‌هاي معرفتي برايش تأثيرگذار باشد. اين يک مسئله مهم است. اينکه من در اول عرايضم عرض کرم که همه مسئولين، دستگاهها بايد وارد عرصه باشند به خاطر اين مسئله است.

 به عنوان مثال مجلس شوراي اسلامي را من خدمتتان عرض مي‌کنم. خانم‌هايي که در مجلس شوراي اسلامي حضور داشتند، يا مستقيم نماينده هستند، يا کارشناس اند، يا خبرنگارند، چون حريم مجلس شوراي اسلامي حريم کاري آنها هست، به عنوان ضوابط و مقرارت مجلس در اين مورد پايبند باشند. يا دانشگاهها، يا بيمارستانها، ادارات، کارخانه ها، خيلي مهم است که مثلاً يک پرستار در بيمارستان مي‌داند که توجه به مباحث معنوي فلسفي مثل حريم اجتماع در موفقيت نهايي او و پيشرفت معنوي او تأثير دارد. اينها بايد خودشان رعايت کنند.

ما نمي‌توانيم همه چيز را رها کنيم، بعد بگوييم وزارت کشور، دولت تو بيا جلوي اين ناهنجاريها را بگير. ما از نيروي انتظامي چه توقعي داريم، ما انتظار داريم کشور را به يک زندان بزرگ تبديل کنيم که هر کسي که ناهنجاري را مرتکب شد، نيروي انتظامي را جمع کنيم که اصلاً درست نيست. اين برخورد که برخورد منطقي نيست. اما برخورد منطقي اين است که هر کسي، هر فردي، چه زن، چه مرد در اجتماع براي جذب منافع مادي مشروع خود، براي رسيدن به اهداف معنوي خود از آن قوانين لازم الاجراي معنوي و عرفي و حقوقي تبعيت کند.

به نظر من مي‌رسيد اگر ما از اين بعد حساب کنيم، آن موقع همايش‌هاي فرهنگي ما به کمک مي‌آيد. حضرت امام فرمودند اگر صدا و سيما اصلاح شود جامعه اصلاح مي‌شود. شما در کشور تمام فعاليتهاي مردم را در نظر بگيريد، به نوعي صدا و سيما پوشش مي‌دهد هم در شهرها هم در روستاها و درابعاد مختلف. بنابراين رسانه ملي مي‌تواند يک آينه تمام نمايي باشد از معنويتها و پاکي‌ها براي همه مردم . مي‌تواند با کمک حوزه‌هاي علميه، با کمک دستگاههاي فرهنگي، اجرايي، قضايي و تقنيني، جامعه را به سمت صلاح انشاءالله سوق دهد.
 
راديو گفت و گو:آقاي رهبر، صحبتهاي آقاي افشار را شنيديم، ايشان اشاره داشتند که اختلاف جدي وجود ندارد، اختلاف سر همان شيوه‌هاي اجرا هست. ايا نظر شما هم همين است ؟
 
رهبر: حدوداً دو سه ماه است که موج اعتراض به وضع بدحجابي در کشور بلند شده. از ائمه جمعه، علما، مراجع و بسياري از دانشجويان، حتي امام جمعه‌اي گفته بود اگر وضع حجاب شهرم درست نشود من ديگر نماز جمعه
نمي خوانم. اين فرياد اعتراض را بايد دولت شنيده باشد. البته شنيده است. اينکه ما بيايم بعد از اين همه انتظار يک دفعه بگوييم ما با هيچ برخوردي موافق نيستيم، حداقل ما بايد يک برنامه‌هايي بين خودمان و مسئولين و يک هماهنگي‌هايي داشته باشيم که نياييم اين را در رسانه بگوييم که اصلا من با اين کارها مخالفم، نبايد برخورد شود،  بعد هم يک نمونه از موارد منفي را ذکر کنيم که هيچ کس با آنها موافق نيست.

حال اگر صد اثر مثبت هم داشت آنها را نبينيم . من هم بحث شيوه‌ها را دارم، بحث اين که بايد بالاخره جواب اين ملت را بدهيم. مردم داد کشيدند، آنهايي که به اين دولت و اين مجلس ما رأي دادند همين ملت و مردم زحمت کشيدند، همين خانواده‌هاي مومن هستند، اينها مطالبه دارند از ما. ما بايد يک پاسخي براي مردم داشته باشيم، البته برخوردهاي اجتماعي، امر به معروف و نهي از منکر الان در دست مجلس، چون شما مجلس را ذکر فرموديد.

 در مجلس الان نمايندگان يک طرحي تهيه کردند به عنوان احياي امر به معروف و نهي از منکر و تدوين يک دسته قواعد و ضوابط براي اين موضوع.بنابراين ما معتقديم که با تشکيلات سازمان يافته بايد مبارزه کرد. مبارزه به همان نحوي که ما بايد مراکز را شناسايي کنيم. ولي شما مي‌بينيد، اگر الان خانمي در خيابان مي‌رود، با آن لباس نازک، با آن آستين کوتاه، با آن لباسهاي چسبان، با آن آرايشهاي غليظ، بالاخره بايد با اين چگونه برخورد کرد؟ دانشگاه چرا برخورد نکند؟ رئيس دانشگاه چرا برخود نکند.

نمي‌گويم چوب و فلک بياورند، بالاخره حراستي و نظارتي هست. اما اگر اين گفتگو‌ها و اين انتظارات ملت به جايي نرسد، چه خواسته رهبري، خواسته ملت، علما، روحانيون، مراجع، راهپيمايي مردم، اين مسائل است و باز برگرديم سر همان حرف که ما بايد کار فرهنگي کنيم. ما 31 ساله داريم چه کار مي‌کنيم.

ما اگر نتوانستيم يک دانشگاه اسلامي بسازيم خيلي ضعف داريم. اگر ما نتوانستيم جلوي منکرات را بگيريم خيلي ضعف داريم. شما با سارق در خيابان برخورد مي‌کنيد، پس ما بايد کاري کنيم مردم سرقت نکنند، اما حالا که سرقت کرده چه بايد کنيم؟ فرض کنيم که باکسي که جلوي ناموس مردم مي‌ايستد بوق مي‌زند، ما برخورد
مي کنيم. بايد بالاخره با اينها چه کنيم. يا کساني که بي حيا در جامعه مي‌آيند و احساسات مردم را جريحه دار مي‌کنند .

 به هر حال يک الزماتي بايد باشد، غير از موارد سازمان يافته‌اي که ايشان گفتند، که تا ما بيايم سازمان يافتگي آن را پيدا کنيم، گفت که اين رشته سر دراز دارد. بالاخره بايد يک نظارت اجتماعي، يک نظارت حکومتي، يک امر به معروف، يک امر حاکميتي بايد در جامعه باشد و به هر حال جامعه را نجات دهيم. سياستهاي بيگانه دارد اجرا مي‌ شود. آنها گفتند يک نهضت سکس ما داريم در کشور ايران راه مي‌اندازيم.

 جنگ نرمي که الان راه‌انداختند يکي از مواردش همين هاست. ما چه طور در مقابل آن حرکتهاي سياسي مي ايستيم وبرخورد مي‌کنيم.
 
رهبر: ما خودمان هم بايد دورهم بنشينيم و با نگاه مثبت به قضايا به راهکارهاي بهتر برسيم. اين اول راه است. ما راه درازي در پيش داريم.
 
 افشار: بله. کاملاً بحث‌ها درست است، به هر حال برخورد با ناهنجاريها و مفاسد و مظاهر هنجار شکن صورت گيرد ولي در چارچوب قانون. يعني تنها تبصره‌اي که در فرمايشات آقاي رهبر ملاحظه کرديم خودشان هم قبول دارند، اين چارچوب قانوني است که بايد رعايت شود تا تأثير آن برخورد را افزايش دهد. اگر مقررات، قوانين، دستورالعمل‌ها در برخورد رعايت نشوند، اثر اين برخوردها را هم کاهش مي‌دهد. اين را هم ان شاءالله در جلسات بعدي ما با دوستان عزيزمان حتماً هماهنگي مي‌شود و اين هماهنگي به عمل مي‌آيد ان شاءالله.

منبع: جام جم آنلاين

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خوب نبود واظح ترش کنید
سلام دخترم حجاب حفظ زیبایی شخصیت و خانواده و ازدواج رشد آن را باعث است پس خودترو بپوشون تا اونی که می خوای و لایقته عاشقت بشه و باهات ازدواج کنه ممنون از صبر عاشقانه ات در رعایت این مسائل
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر