بازدید 5621
۱
روایت رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران از دیدار فعالان اقتصادی با رئیس‌جمهور

درخواست جلوگیری از صدور بخشنامه‌های جدید در روزهای پایانی فعالیت دولت

محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران در نشست فعالان اقتصادی با رئیس‌جمهور به این نکته مهم اشاره کرد که صادرکنندگان نگران آن هستند که با رفع تحریم‌ها و آزادشدن منابع مالی کشور، دولت با عنوان تقویت پول ملی، اقدام به ارزپاشی در بازار ارز کرده و این مساله، صادرات را تحت تاثیر قرار دهد.
کد خبر: ۱۰۴۸۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵ 27 April 2021

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران با اشاره به جزئیاتی از دیدار فعالان اقتصادی با رئیس‌جمهوری گفت که در این نشست از آقای روحانی درخواست کردم که در روزهای باقیمانده از فعالیت دولت از صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های جدید پرهیز شود.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از اتاق تهران، محمد لاهوتی با ارائه این توضیح که نمایندگانی از تشکل‌های مختلف بخش‌خصوصی از جمله روسای اتاق‌های ایران و تهران، کنفدراسیون صادرات، حوزه خدمات فنی و مهندسی، تولید و واردات دارو، واردات روغن، انبوه‌سازان، فین‌تک و استارت‌‌آپی و همچنین نساجی حضور یافته ‌بودند، ادامه داد: هر یک از این فعالان اقتصادی دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را در مورد شرایط موجود و پیش‌بینی‌ها از آینده مطرح کردند. برای مثال، تمرکز سخنان رئیس اتاق ایران بر خشکسالی به ویژه در شهر‌های شرقی و جنوب شرقی کشور و تاثیر آن بر تولید محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی معطوف بود. هم‌چنین رئیس اتاق تهران هم سخنان خود را به ضرورت تسهیل فضای کسب‌وکار و رفع موانع تولید اختصاص داد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه به درخواست‌هایی که در این جلسه در حضور رئیس‌جمهوری مطرح کرده‌است، اشاره کرد و گفت: بخش نخست صحبت‌هایم به پیش‌بینی‌ها از روند صادرات اختصاص داشت. یکی از موضوعات تاثیرگذار بر روند صادرات در سال جاری، اصلاح ابلاغیه 177 است که سرانجام پس از تلاش سه ساله اتاق ایران و مجموعه فعلان اقتصادی انجام پذیرفت و بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که صادرات در سال 1400 روندی متفاوت از آنچه در سال 1399 به وقوع پیوست را طی کند و انتظار رشد صادرات وجود دارد.

او سپس به یکی از دغدغه صادرکنندگان که در این نشست مطرح شده‌است، اشاره کرد و گفت: صادرکنندگان نگران آن هستند که در صورت بازگشت آمریکا به برجام، رفع تحریم‌ها و آزاد شدن منابع، دولت برای تقویت پول ملی اقدام به ارزپاشی کند. در حالی که اگر این اقدام بدون بررسی‌های کارشناسی و با تعیین نرخ‌های دستوری صورت گیرد، قطعا پیش‌بینی‌هایی که در مورد رشد صادرات در سال 1400 وجود دارد، محقق نخواهد شد. در واقع، علاوه بر کاهش صادرات، افزایش قاچاق نیز محتمل خواهد بود. از این رو، این درخواست را مطرح کردم که دولت از چنین اقدامی پرهیز کند.

لاهوتی گفت: درخواست دیگری که در این جلسه بیان کردم آن بود که در 100 روز باقیمانده از دوره فعالیت دولت، حتی‌المقدور از صدور بخشنامه یا دستورالعمل جدید از سوی دستگاه‌های دولتی جلوگیری به عمل‌‌‌ آید. چرا که اگر بخشنامه‌ای در این مدت تصویب و ابلاغ شود و فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه کند، با توجه به تغییر دولت حداقل شش ماه زمان ‌می‌برد که این بخشنامه اصلاح شود.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران افزود: رئیس‌ جمهوری بررسی و پیگیری مسایل و درخواست‌های مطرح شده را به آقای نهاوندیان، ارجاع دادند. در عین حال، ایشان معتقد بودند که اجرای برخی از این پیشنهادات زمان بر بوده و البته برخی از آنها در مدت باقی مانده از دوره فعالیت دولت مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یعنی به خاطر منافع چند صد نفر ارزش پول ملی همین طور پایین باشه و حقوق بگیران همچنان لنگ سیر کردن شکم شان باشند و آقایان تجار جیبهاشون را بیشتر از قبل پر پول کنند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خجالت هم خوب چیزیه !!!!!!!!!!!! اگر می خواهید صادرات داشته باشید برید روی کیفیت و قیمت تمام شده محصولتون کار کنید نه رانت حاصل از کاهش ارزش پول ملی !!!!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار