بازدید 6268

ابهام و تناقض درباره راه آهن بختیاری

از یکسو رئیس جمهور ترجیح داد درباره راه آهن بختیاری سکوت کند و از سوی دیگر ابهام، کلی گویی و تناقض در سخنان حمید بهبهانی وزیر راه و محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور موجب شده است تا پرونده راه آهن بختیاری در هاله ای از ابهام فرو رود و نگرانی هایی را در بین نخبگان ایجاد کند.
کد خبر: ۱۰۴۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۸ 17 June 2010
به رغم تأکیدات وزیر راه و ترابری و معاون اول رئیس جمهور بر ضرورت احداث راه آهن بختیاری، وجود کلی گویی، ابهام و تناقض در سخنان این دو مقام دولتی و نیز مشخص نشدن اعتبار مصوب برای اجرایی شدن این طرح در میان 170 مصوبه سفر سوم رئیس جمهور، موجب این نگرانی شده است که آیا دولت عزم جدی برای تحقق پروژه راه آهن بختیاری دارد؟
 
به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنا نیوز)، در حالی که انتظار می رفت رئیس جهور در سفر سوم خود به شهرکرد، شخصاً درباره پروژه راه آهن بختیاری - که خواسته ی دیرینه ی مردم این منطقه است - سخن بگوید، وی ترجیح داد سکوت کند و این کار را به یکی از وزیران و معاونینش بسپارد.
 
حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری همزمان با سومین دور سفر استانی هیات دولت به چهارمحال بختیاری، احداث راه آهن خوزستان - چهارمحال بختیاری - اصفهان (موسوم به راه آهن بختیاری) را از برنامه های مهم دولت در این استان دانست.
 
یک کارشناس حوزه حمل و نقل عمومی استان چهارمحال و بختیاری که خواست نامش فاش نشود، در این باره به خبرنگار ایبنا نیوز گفت: وزیر محترم راه در جلسه ای که با حضور امام جمعه شهرستان بروجن تشکیل شد، ضمن اعلام یک خبر خوشحال کننده یعنی عزم دولت برای اجرای طرح راه آهن بختیاری، ادامه سخنان خود را به موضعات بی ربط اختصاص داد و موجب ناراحتی حاضران شد.
 
این کارشناس حوزه حمل و نقل عمومی افزود: وزیر محترم راه در ادامه سخنان خود به بیان ویژگی های تکنولوژی حمل و نقل ریلی پرداخت و از جمله گفت که "خسارت کم، کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در زمان"، از جمله مزایای احداث راه آهن در نقاط مختلف کشور هستند.
 
وی افزود: کلی گویی حمید بهبهانی درباره تکنولوژی جا افتاده حمل و نقل ریلی، در حالی صورت می گیرد که حاضران در جلسه انتظار داشتند بحث دقیقتری از وی بشنوند و با ابعاد جدیدی از تصمیمات وزارت راه و ترابری برای اجرایی کردن این پروژه  آشنا شوند. وزیر راه بدون توجه به اینکه تکنولوژی حمل و نقل ریلی و مزایا و معایب آن بیش از صد سال مورد بحث کارشناسان و عموم مردم بوده و حداقل هشتاد سال از آشنایی مردم ایران و منطقه زاگرس با این تکنولوژی می گذرد، تمام وقت جلسه را با این توضحات به هدر داد و سخنان ایشان مرا یاد کلی گویی های نماینده اعزامی دولت ایالت متحده در غرب وحشی انداخت که میخواست مزایا و معایب راه آهن را برای سرخپوستان تشریح کند!!

در همین حال معاون اول رئیس جمهور در تشریح مصوبات سفر سوم رئیس جمهور به استان چهارمحال بختیاری، در اظهارنظری متفاوت و تنزل یافته، از "تسریع در تكمیل مطالعات" راه آهن بختیاری سخن گفت.
محمدرضا رحیمی که پس از برگزاری جلسه استانی هیأت دولت در شهرکرد و در جمع خبرنگاران سخن میگفت،  به تشریح اهم مصوبات جلسه استانی هیأت دولت پرداخت. وی یکی از مصوبات سفر را به این شرح اعلام کرد: "تسریع در تكمیل مطالعات اتصال راه آهن چهارمحال بختیاری از شهركرد به استانهای خوزستان و اصفهان و راه آهن مبارکۀ سفید دشت طی سال‌های 1389 و 1390 ".
 
برخلاف دیگر مصوبات این سفر که اعتبار ریالی و ارزی مصوب آنها به طور شفاف اعلام شده است، اعتبار مربوط به راه آهن بختیاری اعلام نشده است.
 
این در حالی است که نورالله حیدری نماینده مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی قبل از سفر رئیس جمهور گفته بود: مجمع نمایندگان استان مطالعات راه آهن اصفهان - چهارمحال بختیاری و خوزستان را تمام شده می دانند و در سفر سوم رییس جمهور به این استان، خواستار عملیاتی شدن آن هستند.  
 
علی اصغر عنابستانی استاندار چهارمحال بختیاری نیز سه شنبه هفته گذشته و قبل از سفر رئیس جمهور، در جمع اعضای شورای شهر شهرکرد، از اجرایی شدن مرحله اول خط راه آهن بختیاری خبر داده و گفته بود: در توافقاتی که با وزارتخانه راه و ترابری صورت گرفته، اجرایی شدن این پروژه در سال جاری انجام خواهد شد.
 
به این ترتیب، از یکسو رئیس جمهور ترجیح داد درباره راه آهن بختیاری سکوت کند و از سوی دیگر ابهام، کلی گویی و تناقض در سخنان حمید بهبهانی وزیر راه و محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور موجب شده است تا پرونده راه آهن بختیاری در هاله ای از ابهام فرو رود و نگرانی هایی را در بین نخبگان ایجاد کند که امید می رود با اطلاع رسانی شفاف و همت مضاعف استاندار چهارمحال بختیاری و مدیر منطقه ای راه آهن جنوب این نگرانی برطرف شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
راه آهن شیراز را درست کنند بختیاری پیشکش
ابهامی وجودندارد زیرا راه اهن در اختیار باندبختیاریها است مانندیارمند بختیاری وغیره برای چی زحمت بکشند
طرحهاي چندساله مثل راه اهن تبريز ميانه را تمام كنند وبعد بفكر طرحهاي جديد باشند
باید از آبادان به سرخس راه آهن زد که از خوزستان چهارمحال بختیاری اصفهان و خراسان رضوی رد شود هم مسافر مشهد و هم مسافران عتبات عالیات این مسیر بسیار فراوان است و از نظر ترانزیتی هم از بهترین مسیرهای ترانزیت بار است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار